Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jack russel och gris

Featured Replies

Publicerat

hej,

trots svårtighet att tacka nej vill jag stå fast vid mina syften med hundanskaffandet.

Jag undrar om Jack Russel har använts eller upplevts fungera för att stöta vildsvin? den är inte optimal det fattar jag med, men ok duger för mig.

Den stöter bra är min erfarenhet, vare sig det är hjort, rådjur eller hare/fasan/räv.

jag har läst på utländska sidor att de används men de har i allmänhet helt andra jaktformer.

Jag har själv jagat i min ungdom med JR i både gryt och som stöthund för rådjur, få gånger har jag blivit besviken måste jag säga.

Jag undrar om det går att få det att funka hjälpligt på gris eller inte, vad tror ni?

hunden är 5 mån och en riktigt passande hund psykiskt för min familj och för situationen, MEN, jag vill inte anpassa mina behov till möjligheten om ni förstår vad jag menar.

tacksam för svar i närtid.

Publicerat

Hej.

Har ingen JR själv men en bekant har en som han använder som stöthund.

Fungerar bra även till gris, låter och ser lite roligt ut när man ser den hunden komma

efter stora grisar.

den hunden var även med i Svensk Jakt för ett tag sen, och då handlade det just om vildsvinsjakt.

Men den hunden kanske är ett undantag, har trots allt inte träffat så många andra JR....

Mvh Bygging

Publicerat

Hur är föräldrarna till unghunden? jagas dom med. Tycker att du ska utgå ifrån vad dom jagas med och hur dom fungerar för ditt beslut.

Publicerat
  • Författare

ja jag ska kolla upp mer imorgon men jag var ute efter era generella kunskaper och erfarenheter. dka läsa svensk jakt också.

Publicerat

Rent generellt så är de flesta sällskapshundar. Finns säkert dom som fungerar ok på jakt också, frågan är ju om det är värt att chansa om förhoppningarna är små.

Publicerat

Det ligger ju i en terriers natur att jaga, det ska inte glömmas bort. Även om många JR idag får agera soffhund, så ligger det ju i deras gener att jaga, det är helt klart.

Jag har jagat med, och varit på jakt, där man använt många olika sorters terriers på vildsvin. Och alla jagade och stötte gris. Jag tror jobbet ligger i att ge hunden skogsvana och att uppmuntra modet.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare
Det ligger ju i en terriers natur att jaga, det ska inte glömmas bort. Även om många JR idag får agera soffhund, så ligger det ju i deras gener att jaga, det är helt klart.

Jag har jagat med, och varit på jakt, där man använt många olika sorters terriers på vildsvin. Och alla jagade och stötte gris. Jag tror jobbet ligger i att ge hunden skogsvana och att uppmuntra modet.

Lycka till!

tack.

det har blivit ett steg närmare, jag ska åka och kolla på den rätt snart, kanske idag. behöver inte bestämma slutgiltigt förrän jag träffat hunden lite mer och känt efter.

jag tycker själv det känns lovande.

/Kalle

Publicerat

Jagar föräldrarna?

Publicerat

Inte för att jag vet någotsomhelst om vildsvin så känner jag tre JackRussels som är mycket trevliga att jaga med, både gryt och stötande på rådjur. Att anklaga rasen som sådan för att vara sällskapshundar är nog lite snävt. Däremot så har nog terrierman rätt i att allt för få JR får jaga.

Publicerat

Det finns helt klart rena sällskapshundar i alla terrier raser, till och med ibland tysken.

Vet inte säkert men skulle nästan tro att det finns jagande hundar i nästan alla raser och helt klart i JRTs.

Publicerat

Ni får tycka vad ni vill om mitt förra inlägg. Fakta kvarstår dock; majoriteten(dvs det stora flertalet)JR är sällskapshundar. Jag skulle inget hellre se än att de flesta var av jaktlinjer men så är inte fallet dessvärre. Och visst låg det i JR's gener att jaga en gång i tiden, något som vi med våran sällskapsavel skoningslöst har fördärvat. Jag vill inte låta som en glädjedödare men chansen att hunden blir en bra jakthund är inte stor, om vi ska förlita oss på fakta och jaktprovstatestik dvs. Jag är en äkta grythundsentusiast och det vore fel att kalla mig rasfanatiker även om jag för tillfället håller tysk jaktterrier och foxterrier hemma i hundgårdarna. Hoppas verkligen att hunden i fråga lever upp till de förväntade prestationerna.

Publicerat
Ni får tycka vad ni vill om mitt förra inlägg. Fakta kvarstår dock; majoriteten(dvs det stora flertalet)JR är sällskapshundar. Jag skulle inget hellre se än att de flesta var av jaktlinjer men så är inte fallet dessvärre. Och visst låg det i JR's gener att jaga en gång i tiden, något som vi med våran sällskapsavel skoningslöst har fördärvat. Jag vill inte låta som en glädjedödare men chansen att hunden blir en bra jakthund är inte stor, om vi ska förlita oss på fakta och jaktprovstatestik dvs. Jag är en äkta grythundsentusiast och det vore fel att kalla mig rasfanatiker även om jag för tillfället håller tysk jaktterrier och foxterrier hemma i hundgårdarna. Hoppas verkligen att hunden i fråga lever upp till de förväntade prestationerna.

Helt riktigt riktigt.!

Men skulle föräldrarna till hunden ha dom egenskaperna som man vill ha i en hund så skall man ju inte välja bort dom endast för att dom flesta andra hundarna i rasen inte jagar.

Sen skulle jag inte säga att det är sälskaps/utställnings aveln som har förstört jaktegenskaperna utan det är avsaknaden av jaktlig avel som är anledningen. Vi som har jagar med terriers skall inte tro att det är utsällningsfolkets upgift att avla på jaktegenskaperna, det får vi helt klart sköta själva.

Publicerat

Det finns dom som endast avlar på jakt egenskaperna på JRT's fortfarande och dom funkar riktigt bra i gryt men du ska nog ha ganska tur om du får en som driver med skall.

Publicerat
  • Författare

tack för er entusiasm för denna tråd. av den anledningen och flera andra vill jag passa på att fråga er en följdfråga:

- Om ni får komma med fria förslag, på just en jack russel med bra temperament och lite tuffhet i attityden, vilken kennel/uppfödare skulle ni rekommendera mig? Jag bör nog ha en hund som är lite vaken och har stort ego, då kommer vi funka bra tillsammans.

hunden som jag ursprungligen frågade er om duger inte, jag insåg snabbt att olika segment ibland hundägare värderar ord olika. Enda sättet för mig att få det svar jag söker är att fråga de som jagar med denna ras annars blir det helt fel.

Jag har frågat om TJT, Wachtel, Labrador, Spetsar, Border Terrier och nu Jack Russel.

Mina erfarenheter av Jack Russel är väldigt positiva för 10-15 år sedan. Då var de hundarna jag jagade med tuffa, gott temperament i hemmet, tog plats, lättlärda och jävligt envisa.

då användes de som stöthund för hare, rådjur, räv, och fasan. Nu har jag ingen att fråga om rasen. :rolleyes:

Jag skulle kunna tänka mig en JR, men inte en soffliggare, det är ju inget svårt att lära den rasen iaf. :blink:

ge mig gärna någon att kontakta om ni vill. Vet ni någon som kommer att ta valp, skriv det i tråd eller pm.

Personliga kontakter+erfarenheter väger tungt för mig.

/Kalle

Publicerat
tack för er entusiasm för denna tråd. av den anledningen och flera andra vill jag passa på att fråga er en följdfråga:

- Om ni får komma med fria förslag, på just en jack russel med bra temperament och lite tuffhet i attityden, vilken kennel/uppfödare skulle ni rekommendera mig? Jag bör nog ha en hund som är lite vaken och har stort ego, då kommer vi funka bra tillsammans.

hunden som jag ursprungligen frågade er om duger inte, jag insåg snabbt att olika segment ibland hundägare värderar ord olika. Enda sättet för mig att få det svar jag söker är att fråga de som jagar med denna ras annars blir det helt fel.

Jag har frågat om TJT, Wachtel, Labrador, Spetsar, Border Terrier och nu Jack Russel.

Mina erfarenheter av Jack Russel är väldigt positiva för 10-15 år sedan. Då var de hundarna jag jagade med tuffa, gott temperament i hemmet, tog plats, lättlärda och jävligt envisa.

då användes de som stöthund för hare, rådjur, räv, och fasan. Nu har jag ingen att fråga om rasen. :angry:

Jag skulle kunna tänka mig en JR, men inte en soffliggare, det är ju inget svårt att lära den rasen iaf. :blink:

ge mig gärna någon att kontakta om ni vill. Vet ni någon som kommer att ta valp, skriv det i tråd eller pm.

Personliga kontakter+erfarenheter väger tungt för mig.

/Kalle

Ordförande i skånes grythundklubb Susanne Servin har JR. Kolla med henne, hon kan säkert tipsa dig om lämpligt hundmaterial.

Publicerat

Jag skulle kanske se till att få en bra inblick i hur föräldrarna jagar. Det känns som om närstående gener ändå går att lite på hyfsat.

Men leta på och lycka till.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle kanske se till att få en bra inblick i hur föräldrarna jagar. Det känns som om närstående gener ändå går att lite på hyfsat.

Men leta på och lycka till.

Jag ska besöka kennel Hurricane på söndag, jag börjar där, det verkar vara den generella typen av hund jag söker som de har flera av. Först och främst måste man träffa lite hundar och prata med människor så får man se. Det är ju dessutom inte bara jag som ska vara nöjd! <_<

Kalle

Publicerat
Jag ska besöka kennel Hurricane på söndag, jag börjar där, det verkar vara den generella typen av hund jag söker som de har flera av. Först och främst måste man träffa lite hundar och prata med människor så får man se. Det är ju dessutom inte bara jag som ska vara nöjd! ;)

Kalle

Jag har jagat med ett par hundar som kommer därifrån (patterdale terriers) Det är en otroligt trevlig hund och det är lite tråkigt att ingen direkt har gjort grytprov osv med dem i Sverige. Men jag har en kompis som hade flera stycken avkommor därifrån, otroligt trevliga hundar, med gott gry!

Lycka till

Håller på och kollar ett nummer till dig med en som har tik därifrån som är parad med hanne från England, Patterdale.

Publicerat

Har själv uppfödning av Jack russell och jagar med 3 stycken.

De funkar på det jag provat dock har jag ej provat älg ännu.

Om du vill ha en bra jakt jrt så kolla jaktlinjerna bakåt och bästa är ju om både mamman och pappan jagar aktivt.

Be att följa med ut och titta hur föräldrarna till valpen jagar.

Då kan du ju själv bilda dig en uppfattning.

Det är mycket hund i liten kropp ;)

Dom som köpt valp av oss har fått följa med ut och sett hur föräldrarna jagar och har då fått sett själva istället för att höra oss säga att de jagar dock är det ju ingen garanti att valpen blir lika bra jakthund men chanserna ökar ju allafall och då får ju valpköparen se svart på vitt att föräldrarna jagar för jag tror knappt någon säger att man har en dålig jakthund till valpköpare.

Ibland händer det tyvärr att när de skriver jaktmeriterad så har de endast kört konstgryt och det visar ju inte riktigt hur hunden fungerar i riktiga jakten så kolla ordentligt.

Kennel Hurricane jagar med sina hundar och har bra hundar.

Publicerat
  • Författare

Jag var och besökte Pernilla med sambo (ursäkta minnesförlusten av namn) i skede idag uppe norr om vetlanda och jag kan bara säga en sak, De har fina hundar.

med fina anser jag hela begreppet från välmående, väl musklade och "tända" hundar som verkligen hade på-knappen.

Det jag såg märkte jag direkt vara det jag söker, det var som ni beskrivit och jag sökt, dvs ngt helt annat än sällskapshundar. Nu vet jag att jag är en terrierälskare :rolleyes:

Det väckte helt klart en sovande björn i hjärtat, på något vis visste jag nästan att det skulle bli så.

Intresset verkar på ägarna vara stort för kommande valpar och aningen mindre för mig, så är förmodligen alltid läget innan jag visat gediget intresse hur man nu skall lyckas med det?

Hur är era erfarenheter då ni skaffat er en terrier och gått utanför grytjakten? Jag har fått känslan av att har hunden bara skallen med sig, så handlar det mest om min egen insats för att det ska fungera?

tacksam för lite tips och svar.

Publicerat
  • Författare

som för att testa mig själv idag så åkte jag ut till polisen i oxie för de meddelade att de fått in en ung JR som måste vara en bortsprungen jakthund. Jag tog den på en promenad och testade lite.

det kan mycket väl vara en bortsprungen jakthund, den tog spår fint på en kanin och en fasan. Den var hyfsat musklad och en glad skit.

den gjorde inte ett dugg som man sa och tänkte sig slå ihjäl alla mötande hundar. Mot mig var den trevlig men så fort jag tog upp handen för att sätta på mig mössan hoppade den till så den har nog fått sig en och annan känga. jag promenerade en halvtimme med den och visst rusar det till i kroppen när den visar att den vill iväg, det är kul. jag kollade tänderna och den hade vissa blessyrer framtill melllan hörntänderna men det behöver inte betyda något. Den hade inget chip vilket är korkat och ägaren skiter förmodligen i vilket.

den var nog inte helt renrasig heller.

Denna hund motsvarade inte alls det jag sett på kennel hurricane utanför Vetlanda på något sätt. Den hade inget specifikt,

inget fokus på vad som händer runtomkring, lugnet saknades även det. nu kan det vara miljöbetingat också men så mycket sa mig att det ni pratat om är helt sant. Är hundarna inte avlade på jagande hundar kan man nog inte förvänta sig mycket.

Föreståndaren på stället menade att hon har goda förutsättningar och intresse, men jag måste faktiskt säga att jag inte håller med. det krävs jäkligt mycket mer än det och det ska finnas på plats redan från födsel.

mod är inte att förknippa med kaxighet, jag tror inte på dessa hundar, jag har kollat på flera nu.

En bra kunskap för mig iaf, jag kommer söka vidare och hoppas på att hitta en valp.

/Kalle

Publicerat

Hej

Dömer grytprov och skall väl egentligen inte göra reklam för enskilda hundar, men kolla på freewebs.com/jacktales, där finns valpar efter en duktig hane.

Personligen så anser jag att hundar som har "attityd" är att likställa med hundar med dåligt självförtroende och som tycker att dom behöver hävda sej.

Enligt min åsikt så är alltså en grythund av "rätta virket" en mjukis, som när det vankas jakt vrider strömbrytaren i läge PÅ, dvs en dr Jekyll o Mr Hyde

Publicerat
  • Författare
Hej

Dömer grytprov och skall väl egentligen inte göra reklam för enskilda hundar, men kolla på freewebs.com/jacktales, där finns valpar efter en duktig hane.

Personligen så anser jag att hundar som har "attityd" är att likställa med hundar med dåligt självförtroende och som tycker att dom behöver hävda sej.

Enligt min åsikt så är alltså en grythund av "rätta virket" en mjukis, som när det vankas jakt vrider strömbrytaren i läge PÅ, dvs en dr Jekyll o Mr Hyde

Jag har kontaktat Jacktales faktiskt, jag hoppas mycket på positivt svar. Din åsikt verkar sammanfalla med min mindre vetandes, det gäller förmodligen flertalet bra hundar som jagar i lite mer riskfyllda jaktformer. För att falla utanför ramen för hur jag brukar skriva, så är de finaste jakthundarna jag mött riktiga gullepluttar och myspysar när vi inte jagar. Dom är kloka och tänker, det verkar för mig som att det gör dem lugnare för de har sysselsättning iom att de använder huvudet, de vet att de har sin plats.

Vi får se hur det går framöver, som sagt jag hoppas verkligen men risken är nog rätt stor för att valpar från bra föräldrar prioriteras till erkända jägare. Det är spekulation och jag hoppas jag har fel. Risken är att jag inte hittar någon, även om jag inte är nitiskt rasbunden. Border- och JR-terrier är festliga raser :)

Vi får se, hoppas gör man ju.

Kalle

• 3 weeks later...
Publicerat
Jag har kontaktat Jacktales faktiskt, jag hoppas mycket på positivt svar. Din åsikt verkar sammanfalla med min mindre vetandes, det gäller förmodligen flertalet bra hundar som jagar i lite mer riskfyllda jaktformer. För att falla utanför ramen för hur jag brukar skriva, så är de finaste jakthundarna jag mött riktiga gullepluttar och myspysar när vi inte jagar. Dom är kloka och tänker, det verkar för mig som att det gör dem lugnare för de har sysselsättning iom att de använder huvudet, de vet att de har sin plats.

Vi får se hur det går framöver, som sagt jag hoppas verkligen men risken är nog rätt stor för att valpar från bra föräldrar prioriteras till erkända jägare. Det är spekulation och jag hoppas jag har fel. Risken är att jag inte hittar någon, även om jag inte är nitiskt rasbunden. Border- och JR-terrier är festliga raser :D

Vi får se, hoppas gör man ju.

Kalle

Vad gäller JRT och gris finns det väl en stor invändning, från min sida. Se till att hunden inte är för liten. Även om du köper en hund från en JRTC-kennel kan du ju få en under 12" och det är inte vidare vettigt när det kommer till grisjakt. Även om hunden i sig besitter kvalitativa egenskaper, så är den helt enkelt för kort i rocken.

Publicerat
  • Författare
Vad gäller JRT och gris finns det väl en stor invändning, från min sida. Se till att hunden inte är för liten. Även om du köper en hund från en JRTC-kennel kan du ju få en under 12" och det är inte vidare vettigt när det kommer till grisjakt. Även om hunden i sig besitter kvalitativa egenskaper, så är den helt enkelt för kort i rocken.

jag har bestämt mig för en högställd JRT från Jacktales, om fyra veckor börjar äventyret.

Kalle