Publicerat Januari 10, 201016 yr jag har bestämt mig för en högställd JRT från Jacktales, om fyra veckor börjar äventyret.Kalle Ja jättefint, och all lycka. Men även en högställd kan vara under 12" eller under 30 cm. Så skall du ha den för gris bör du kontrollera att både föräldrar och deras föräldrar är rejält stora, så du inte står där med din villiga men pyttiga hund. Högställd betyder inte mankhöjd, utan proportioner. Det ger att en högställd hund kan vara lika liten som en lågställd, och tvärt om.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Ja jättefint, och all lycka. Men även en högställd kan vara under 12" eller under 30 cm. Så skall du ha den för gris bör du kontrollera att både föräldrar och deras föräldrar är rejält stora, så du inte står där med din villiga men pyttiga hund.Högställd betyder inte mankhöjd, utan proportioner. Det ger att en högställd hund kan vara lika liten som en lågställd, och tvärt om. mamma 29 och pappa 34 cm. medelvärdet blir över 30.... visst har du rätt. men MIN vovve ska fara runt som en raket oavsett storlek, vi får väl jaga allt annat om den blir för liten, älg kanske nä gris hade varit skitkul men det ska ju vara en allroundhund och en kompis. annars får jag väl plocka fram spann o spade och åka till pfrep på forumet och jaga räv o grävling. Jag ska vara ärlig - jag vet inte hur det blir, bara att det blir skoj. Pfrep undrar dessutom om någon vill jaga räv hos honom nu i vinter, han har minst 6 rävar på sin mark sa han, det måste ju åtgärdas.
Publicerat Januari 11, 201016 yr som för att testa mig själv idag så åkte jag ut till polisen i oxie för de meddelade att de fått in en ung JR som måste vara en bortsprungen jakthund. Jag tog den på en promenad och testade lite.det kan mycket väl vara en bortsprungen jakthund, den tog spår fint på en kanin och en fasan. Den var hyfsat musklad och en glad skit. den gjorde inte ett dugg som man sa och tänkte sig slå ihjäl alla mötande hundar. Mot mig var den trevlig men så fort jag tog upp handen för att sätta på mig mössan hoppade den till så den har nog fått sig en och annan känga. jag promenerade en halvtimme med den och visst rusar det till i kroppen när den visar att den vill iväg, det är kul. jag kollade tänderna och den hade vissa blessyrer framtill melllan hörntänderna men det behöver inte betyda något. Den hade inget chip vilket är korkat och ägaren skiter förmodligen i vilket. den var nog inte helt renrasig heller. Denna hund motsvarade inte alls det jag sett på kennel hurricane utanför Vetlanda på något sätt. Den hade inget specifikt, inget fokus på vad som händer runtomkring, lugnet saknades även det. nu kan det vara miljöbetingat också men så mycket sa mig att det ni pratat om är helt sant. Är hundarna inte avlade på jagande hundar kan man nog inte förvänta sig mycket. Föreståndaren på stället menade att hon har goda förutsättningar och intresse, men jag måste faktiskt säga att jag inte håller med. det krävs jäkligt mycket mer än det och det ska finnas på plats redan från födsel. mod är inte att förknippa med kaxighet, jag tror inte på dessa hundar, jag har kollat på flera nu. En bra kunskap för mig iaf, jag kommer söka vidare och hoppas på att hitta en valp. /Kalle Som boende i Skåne och med JRT som särintresse, hur såg hunden ut?
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Som boende i Skåne och med JRT som särintresse, hur såg hunden ut? Den var vit, hade en brun fläck över vänster öga och strävhårig med mycket rufsig päls. den var ganska pigg och ganska ouppfostrad, pälsen var aningen tunn och inte direkt vintertät. hunden övertogs av djurens vänner i Malmö som skulle placera ut den. jag har nog ett eller två foton om du önskar som jag tog på den. /Kalle
Publicerat Januari 11, 201016 yr Den var vit, hade en brun fläck över vänster öga och strävhårig med mycket rufsig päls. den var ganska pigg och ganska ouppfostrad, pälsen var aningen tunn och inte direkt vintertät. hunden övertogs av djurens vänner i Malmö som skulle placera ut den. jag har nog ett eller två foton om du önskar som jag tog på den. /Kalle ohh, lägg upp dem!
Publicerat Januari 19, 201016 yr här är vovven. vilken fin liten skit! När får du hem den? vi kommer och hälsar på så fort vi kan
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare vilken fin liten skit! När får du hem den? vi kommer och hälsar på så fort vi kan nej nej! detta var den bortsprungne vovven jag kollade på, min valp är mycket finare!!!