Publicerat December 9, 200916 yr Jag ska nu skaffa en fyrbent jaktkompis, och vill ha lite tips om vad jag behöver. Jag jagar på 3 relativt små marker, 250-300 hektar, några av dem med lite svårare arrondering. Har dessutom möjlighet att jaga mink på en skärgårdsö. Vill inte ha en hund som driver långt utanför marken. Två av markerna ligger i anslutning till större vältrafikerade leder. Viltet som finns (fler plus betyder fler djur): Mark 1: Gris (++), hare (+++), Rådjur (+++), älg (+), duva (++), fasan (+), gås (+++), grävling (+), räv (++) Mark 2: Hare (++), rådjur (++), tjäder (+), räv (+) Mark 3: Gris (+), hare (+), rådjur (++), älg (++), tjäder (++), grävling, räv (?) Mark 4: Gås (++), mink (+++) På mark 1 jagar vi ofta med drevkedja vid jakt på gris, hare, rådjur och älg. I samband med detta är det förmodligen mest eftersök som krävs. Duva och gås jagas med bulvaner, då är det apportering som gäller. Grävling och räv jagas i marken främst genom smyg- eller vakjakt. På mark 2 jagar vi hare och rådjur med stötande/drivande hund, tjäder finns men beståndet är vekt och vi jagar inte arten. Räv har vi inte jagat organiserat, men det händer att räv faller i anslutning till annan jakt. På mark 3 förekommer inte drevkedja, utan enbart med stötande/ställande/drivande hundar. Gris håller på att etablera sig, hare finns (osäker på om det är skogs- eller fälthare). Rådjur, älg och tjäder finns, alla jagas med hund. På mark 4, som är en skärgårdsö, är det egentligen endast mink som är tillåten för mej att jaga. Hittills har minkjakten mest varit i form av slagfällor, förmodligen mest effektiv med tanke på topografin (massor av stenrösen och svårt att trycka ut minken). Någon som kan ge motiverade förslag?
Publicerat December 9, 200916 yr Hur mycket tid hade du tänkt lägga på din hund utanför jakten? I mina ögon tycker jag det låter som du ska ha en terrier, nu är jag partisk i målet men jag tycker det iaf sen är väl bara frågon om vilken ras som passar dej bäst.
Publicerat December 9, 200916 yr Håller med om att en terrier hade passat fint. Terrierna brukar ha rätt lätt för sig att apportera också även minkjakt med hund är skoj det med.
Publicerat December 9, 200916 yr Författare Hur mycket tid hade du tänkt lägga på din hund utanför jakten? I mina ögon tycker jag det låter som du ska ha en terrier, nu är jag partisk i målet men jag tycker det iaf sen är väl bara frågon om vilken ras som passar dej bäst. Ett bra samarbete i skogen förutsätter väl att man kan lägga ner en hel del tid tillsammans även i träning. Jag hade nog tänkt köpa en valp och träna den själv. Sen är ju hundar trevliga även som familjemedlemmar. Vi har en 8-årig sällskapshund nu, hon är ingen bra jakthund, men vi har tränat henne på eftersök, fungerar hyfsat.
Publicerat December 9, 200916 yr försök till bidrag Universalhunden finns inte. Antar att det inte grytjakt. förutsättning: kortdrivande/stötande kleiner münsterländer inte alltid med skall, inte alltid gris, mest stötande wachtel inte alltid gris, en del sjukdomar har kommit in tysk jaktterrier behöver mycket stimulans och tid/följa med husse) (ja, alla hundar gör det, men anser detta är extrem viktig med tjt) border terrier inte alltid med skall, vet hur det blir med apportering. Tips: glöm grävlingen fundera om du kan ta med hunden överallt, även till jobbet (i bilen) viktigast: jaga med några olika och låt din smak avgöra (även utseende) Hoppas jag inte har förolämpat någon, har jag glömt nåt eller tänkt fel -- säg till
Publicerat December 9, 200916 yr Håller med ovanstående. En tyskterrier låter som ett vettigt val till de markerna och den jakten som du vill ägna dig åt. Själv har jag varit i en liknande situation, med marker som hyser såväl älg som gris. Jag har jagat en del tillsammans med olika blandningar och tycker att de har varit förträffliga om man både ser till sällskapet och jakten. Så nu har jag skaffat en wachtel/älghund att prova på båda. Visst, det är alltid på vinst och förlust att börja hålla på med blandningar. Inga garantier ges, så som om man hade valt en renras. MEN, om man har tur med korsningen, och har viljan/tiden och turen att göra något med materialet i hunden, då kan man förhoppningsvis få en bra allroundhund, om det nu är en allroundhund du vill ha förstås! //Karl
Publicerat December 9, 200916 yr Författare Tack för kloka ord, Holländarn! Du uttrycker lite av det jag tänker själv. Jag har fastnat lite för Wachtel, efter att ha sett en hane in action med en galt. Respektfullt avstånd, god taktiker och korta drev. Inte så vass som de tyska jaktterrier jag sett jaga, och jag vill definitivt inte släppa ner hunden i gryt. Jag har ingen erfarenhet av Wachtelns apporterande förmåga, apport är en inte oväsentlig del av min jakt, även om det i första hand är småviltjakt jag deltar i. Älgjakten tror jag vi klarar med kompisens jämte. I slutändan handlar det nog mest om att man gillar den hund man har, för då kan man nästan få de egenskaper man vill ha. När det gäller det sociala, hunden med jobbet och så, så har jag tränat min förmåga rätt väl med familjens portugis. Flera ovan föreslår terrier. Jag har ingen erfarenhet alls av dem, med undantag av tjt som jag uppfattar som en mycket vass och krävande hund. Hur är det med andra terriers? Kan man släppa på gris? Grisjakten är ju inte oväsentlig nu och mer lär det bli.
Publicerat December 9, 200916 yr Tack för kloka ord, Holländarn!Du uttrycker lite av det jag tänker själv. Jag har fastnat lite för Wachtel, efter att ha sett en hane in action med en galt. Respektfullt avstånd, god taktiker och korta drev. Inte så vass som de tyska jaktterrier jag sett jaga, och jag vill definitivt inte släppa ner hunden i gryt. Jag har ingen erfarenhet av Wachtelns apporterande förmåga, apport är en inte oväsentlig del av min jakt, även om det i första hand är småviltjakt jag deltar i. Älgjakten tror jag vi klarar med kompisens jämte. I slutändan handlar det nog mest om att man gillar den hund man har, för då kan man nästan få de egenskaper man vill ha. När det gäller det sociala, hunden med jobbet och så, så har jag tränat min förmåga rätt väl med familjens portugis. Flera ovan föreslår terrier. Jag har ingen erfarenhet alls av dem, med undantag av tjt som jag uppfattar som en mycket vass och krävande hund. Hur är det med andra terriers? Kan man släppa på gris? Grisjakten är ju inte oväsentlig nu och mer lär det bli. Alltså det låter som att du ska ha en tax. Med tanke på hur markerna ligger så är taxen ett bra alternativ då det drivs rätt sakta och oftast buktar som fan. Problemet vi kommer få här i södra sverige med dom som har taxar är att vi kommer få extremt stora planteringar och det kan bli lite problem med att trycka ut det vilda av en tax men du kanske har rätt marker för en tax ?? Jag har själv en drever och det kan ju dra iväg lite mellanåt. En icke lika krävande hund som en tysk enligt mig även om det finns hårda taxar också iofs. Det är iaf en ras som är relativt allround med mkt jaktlust i. Fidde
Publicerat December 9, 200916 yr Författare Ekorrjägarn, jag har inte sett kombinationen tax och gris. Har du ngn erfarenhet? Annars håller jag med dej, taxen är en trevlig jaktkompis, om än lite enveten i dreven. I går gick taxen som var med på rådjursjakten ca 1,5 km ur såten. Och jag tror inte det var rådjur han drev. Det blev till att gå och hämta honom....innan han gick ut på länsvägen.
Publicerat December 9, 200916 yr taxen är som rävfidde säger är bra hund dock bäst på rådjur med hare på god andra plats dreven är lugna och långsamma så rådjuret kommer i sakta mak å mest irriterad över att den inte får äta färdigt lugn i hemmet är dom också passar bäst på husses mage i soffan det finns ett bra citat som beskriver taxen rätt bra "Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax" tax och svin är nog ingen bra kombo då taxen är rätt långsam av sej så den lär bli sprättad rätt snabbt men psyket är det inget fel i det fallet bara benlängden *edit lagt till mer text
Publicerat December 9, 200916 yr Nej gris å tax har jag ingen erfarenhet. Men dom driver säkert det med, har en polare som har en drever som driver gris så varför inte men det finns ju kanske andra hundar som är mer lämpade för. Visst det finns taxar som är jävligt heta på att.....Men har man bara lite pli så kan man enkelt blåsa av dom. Alltså rasen är ju helt enkelt exemplarisk för små såter. Man vill väl ha en hund som driver med skall eller ?? Nja wachtlar vet jag inte, tycker dom släpper viltet alldeles för tidigt och skäller på ALLT å ingenting....Jag har ingen bra erfarenhet av dessa hundar. jagat med ca 20 olika och tycker det en alldeles för osäker ras. Men visst det finns en del terrierraser som också kan lämpa sig. Både foxen och tysken är ju drivande men jag anser att det är lite fel att skaffa en fox för att driva då den är framtagen för gryt. Men det är väl tysken eller taxen som du ska ha, det är min tanke iaf Fidde
Publicerat December 9, 200916 yr Författare Bra synpunkter om tax och terrier från er båda. Kan jag ha ngn hjälp när det gäller gåsjakt från dem? Av vad jag har hört, arbetar en del Wachtlar bra även i apportering. Labrador likaså, men i mitt tycke lite långbent för småviltjakt.
Publicerat December 10, 200916 yr Efter det som har skrivits och vikten av gris och apportering så återstår väl tjt eller wachtel. Har man kommit så här långt är det inte rätt eller fel val längre. Fick du bra känsla för wachtel så skall du ta det. Vill nu bara föra vidare några tanker och erfarenheter som beror min person och på hundindivider. HAL IS alltså: Wachtlar är inte så snälla och goa som dom ser ut. Dom är precis som andra hundar men genom att man låter sig lura av goa utseende och skådespel så kommer dom undan med vissa grejer vilket skapar problem sen. TJT kan väl gå åt 2 håll, antingen blir den självständig, kör sitt eget race (med alla problem) eller du får extrem hängivenhet som exempelvis ej-jagande jack-russel med hästfolk. Obs, som ni ser gäller detta även för alla raser; risken att låta sig manipulera avhunden. och desto mer man gör, ju bättre de blir. Vidare är det fördomar eftersom jag har inte har haft wachtel själv. Men ändå, TJT tror jag är mera krävande (kanon med apportering) det räcker inte med att rasta hunden under inte jaktsäsong. men lyckas man så är utdelningen stor. Wachtel, låt dig inte lura, men mindre extrem. Jakten är väl så att det blir som det blir beroende på vad du gör och hundens individ. Skilja dock mellan vasshet och dådkraft under jakt och mot människor. Personlig så valde jag tjt pga större chans på gris och mindre chans på sjukdomar. (är det fel psyket pga husse eller hunden så tar man bort hunden) Men som sagt, har man kommit så här långt så skall du låta känslan tala.
Publicerat December 10, 200916 yr Basset Fauve är väl mitt förslag... Trevliga hundar, med ett rejält jävlaranamma!!
Publicerat December 10, 200916 yr Som andra här har sagt så finns inte allroundhunden utan du måste nog tänka om lite. Bestäm dig för vad som är prio1 och köp ras därefter. Du skrev att det bör vara en stöthund för såterna är små, sortera bort alla drivande raser som t ex Tax för risken är stor att du får en hund som driver långt utanför såten. Du skrev att det förekommer en del apportering, titta då efter raser som har apportering i jaktproven vilket Terrierraserna inte (vad jag vet) har. Det finns säker enstaka individer som apporterar men du gör en stor chansning. Enl. mig ska du titta på Wachtel eller Springer Spanniel (helst från skallande linjer). Wahteln är ett säkrare kort vad gäller stöt/kortdrev men osäkrare vad gäller apportering jämfört med SS. En SS ska egentligen inte skalla men en del uppfödare avlar på sånna linjer. Kolla m Hippshot här på forumet då hans Hamilton är just en sån hund du söker.
Publicerat December 10, 200916 yr Som andra här har sagt så finns inte allroundhunden utan du måste nog tänka om lite. Bestäm dig för vad som är prio1 och köp ras därefter. Du skrev att det bör vara en stöthund för såterna är små, sortera bort alla drivande raser som t ex Tax för risken är stor att du får en hund som driver långt utanför såten. Du skrev att det förekommer en del apportering, titta då efter raser som har apportering i jaktproven vilket Terrierraserna inte (vad jag vet) har. Det finns säker enstaka individer som apporterar men du gör en stor chansning. TJT har apportering av fågel i simdjupt vatten som ett moment i elitprovet här i Sverige. I anlagsprovet för avelsmeritering ingår det bara att dom ska visa storpassion för vatten..
Publicerat December 10, 200916 yr TJT har apportering av fågel i simdjupt vatten som ett moment i elitprovet här i Sverige. I anlagsprovet för avelsmeritering ingår det bara att dom ska visa storpassion för vatten.. Ok, det hade jag ingen aning om. Oavsett kan man nog ändå säga att TJT inte främst är kända för att vara några hejare på apportering. Ingen av de TJT jag jagat med ( i o f s bara ett 10 tal) hade apporterat utan möjligen luggat apporten rejält för att sen pysslat med nåt roligare. Man kan vänd på det och konstatera att jag jagat med fler appoteringsexperter (labbar) som stött/kortdrivit med den äran än med TJT som apporterar.
Publicerat December 10, 200916 yr Jovisst så är det nog men hur mycket krävs det av en hund att stöta ett vilt jämfört med att apportera Ägarna till dom tjt´s du jagat med kanske inte har ägnat någon tid till att träna apportering. Sen är det ju som att jaga i en djurpark i södra Sverige så de vore väl fan om en hund inte lyckades stöta ett djur där Ser man till jaktprov mm från hemlandet så är vi överlag dåliga i Sverige att utnyttja tyskens alla egenskaper. Innan jag köpte min första tysk så var jag i samma sits som trådskaparen fast med lite större marker. Jag läste på nätet om de flesta hundraser med flera strängar på sin lyra och fastnade för tysken för att det är i mina ögon den mesta allround jakthunden, gryt, drivande, ställande, apporterande. Den känslan jag fick var att det är du som ägare till en tjt som avgör hur allround den ska bli men det finns där i hunden för den som vill plocka fram det.. Och det är ju bevisligen så att det är en allround hund då man tittar på jaktproven för tjt´s.. Mina högst personliga synpunkter
Publicerat December 10, 200916 yr HUR viktig är det med gris ??? Det är väl det som gör att jag låser mig vid wachtel och tjt. (bra förslag med springer förresten - helt rätt!!) (samma frågetecken som med munsterlander) Kan du släppa det med gris med tanke på att universalhunden inte finns så hade min lista sett ut: wachtel - kortdriv munster -kortdriv/stöt springer - stöt / kortdriv Sen fortsätter väl listan med jaktapportörer Vidare hade jag försiktig frågad om det fanns förutfattade meningar om TJT med tanke på deras mångsidighet och möjlighet.
Publicerat December 10, 200916 yr Vad finns det för andra hundar i laget/lagen? Så att det finns möjlighet att få jaga med hunden så mycket som möjligt. Något som är bra att ha lite i bakhuvudet men inget jätteviktigt. Sen ska du väl tänka på att risken att tjt går ner i gryt kan vara stor om den jagar räv t.ex. det gör dom flesta automatiskt o kan vara svårt att få upp dom. Vet inte om man kan träna bort det är inte omöjligt men iaf. Sen finns det ju wachtlar som vill ner i gryt med, har läst några sådana historier på detta forum Vet att jag läst om hundjakt på mink o anv. lövblås har jag för mig, hunden markerade var minken fanns om du vill jaga detta går nog med vilken hund du än väljer. Wachteln apporterar hyfsat av vad jag läst i hipshot dagbok, inte lika bra koll på nedslagsplats som labbe men helt ok, handlar nog om att träna det. O ffa som alla brukar säga att hitta parningar där hundarna har de egenskaper som du är ute efter Lite tankar o funderingar Lycka till mvh Fredrik Lite tankar o funderingaar
Publicerat December 10, 200916 yr Författare Tack för alla intressanta inlägg - det finns mycket erfarenhet här! Jag har inte trott att det finns en universalhund. Men jakthundar är väl också människor i den meningen att de är individer, lite olika allihop. Jag tror som Holländarn att känslan har betydelse, och jobbet börjar väl egentligen redan när valpen är 8 vkr, iaf socialt sett. Tyvärr tror jag att jag har en förutfattad mening om tjt - fast egentligen borde jag ha den meningen om jägarn som hade den istället . Men många av er har gett rådet tjt, jag får titta på lite fler av den rasen. Intressant att den även har apportering i jaktproven. Ett minus i mina ögon är grytpassionen, men om man gillar att släppa ner hunden så vet jag att tjt är en kämpe - personligen gillar jag inte den jakten. Min bäste jaktkompis har en tax, en bra jakthund särskilt på rådjur som ngn skrev, men det räcker med en. Ibland är hare mer spännande än rådjur, dock. Minkjakt - jodå jag har också hört om lövblås, utgångna nödraketer och annat hyss, men vill ha en renare minkjakt. Så jag tror att jag fortsätter med mina slagfällor, i alla fall påverkar den jakten inte valet av hund. Det gör däremot grisjakten. Inte för att jag jagar mest gris idag, men tillväxten på viltet är ju väldigt stark - och grisen etablerar sig otroligt snabbt just nu här i Västsverige. Så det blir säkert mer av den sorten de närmaste åren. Prio1 är nog småvilt, gris och i tredje hand apportering. I det laget där vi jagar gås så finns det tillgång till bra apporterande hundar. En av markerna har god tillgång på tjäder, helst skulle jag vilja jaga den som toppfågel men här är ju lite snöfattigt, så det blir mest uppflog. Och där har vi bra hundar för detta. Ni har nämnt 4 raser som intresserar mej: Kleiner münsterländer, Springer spaniel, Wachtel och en som jag inte vet så mycket om - Basset Fauvé. Jag ska lära mej lite om dem.
Publicerat December 11, 200916 yr Kajan, skall vi bena vidare så kommer vi nog fram till det du kände från början. mina erfarenheter sträcker väl inte så lång men skall nämna lite munster vet att i tyskland är det inte ovanligt med skalldrivande på gris. finns även inriktad avel på det. i sverige har jag hört om några enstaka individer springer har en kompis som har 2 st, spårtävlingar, riktig kanon på eftersök, jagar allt (lite längre än stötande), skallgivning så där. (gris stöter dom tyst). fina jakthundar var jagade med en annan springer som bara drällde tyst rund husses fot. husse var sen glad när hunden stötte upp en fasan. (det var väl så husse jagade, säger väl inget om hunden) tjt har inte träffat agressiva, det var väl en tid i aveln som och rykten har hängt kvar (tror jag) som med schäferhundar som sägs vara lömsk och farlig. har dock sett en del som kör sitt eget race. då blir det ju från kortdrivande till självdrivande (om och om igen) och skulle det skjutas för hunden så är det väl naturlig att hunden är bytesmedveten, det var enbart hundens jakt, gjorde allt själv, så det är hans byte. Och då säger man. Du ser - idiottrerrier. Hade lite samma problem med en jämthund (inte bytesmedveten) man han körde helt sitt eget race. Negativa följderna var bara annorlunda. Har också jagat med en del trevliga kortdrivande, enbart ovan jord. Det med gryt är bara att låta bli träna/öva. Är du aktiv med massa annat så går han verkligen inte ifrån dig för att hitta ett gryt och sen krypa in. (förutsatt att han inte kör sitt eget race) Wachtel har jagat med flera goda än dåliga. Söket och drevtid varierar stort. Är väl kombination av injagning/anlag/individ Har 3 favoriter. 1 som driver lite längre, lite hes skall men bra tryck och jakt (tror inte den jagar gris) 1 som har ett jätte första sök och drev, håller i 20 min. sen minskar släpperna efteråt. kanonhund som även jagar gris 1 avkomma till denna. underbart grov skall. nuancerad efter viltslag jagar även gris. lite skotträdd, artrose i armbåge. I mitt perspektiv är din situation alltså: (Du känner grisdrivande wachtlar så grismöjligheten finns.) wachtel eller tjt. Vad känns bäst ? Vilken tycker du är snyggast ? Vad säger Frun ? + Det alla nämnde. viltslag, marken, andra hundar i laget mm
Publicerat December 11, 200916 yr var jagade med en annan springer som bara drällde tyst rundhusses fot. husse var sen glad när hunden stötte upp en fasan. (det var väl så husse jagade, säger väl inget om hunden) tjt har inte träffat agressiva, det var väl en tid i aveln som och rykten har hängt kvar (tror jag) som med schäferhundar som sägs vara lömsk och farlig. har dock sett en del som kör sitt eget race. då blir det ju från kortdrivande till självdrivande (om och om igen) och skulle det skjutas för hunden så är det väl naturlig att hunden är bytesmedveten, det var enbart hundens jakt, gjorde allt själv, så det är hans byte. Och då säger man. Du ser - idiottrerrier. Hade lite samma problem med en jämthund (inte bytesmedveten) man han körde helt sitt eget race. Negativa följderna var bara annorlunda. Har också jagat med en del trevliga kortdrivande, enbart ovan jord. Det med gryt är bara att låta bli träna/öva. Är du aktiv med massa annat så går han verkligen inte ifrån dig för att hitta ett gryt och sen krypa in. (förutsatt att han inte kör sitt eget race) Egentligen är det endast den sistnämda hunden som följer avelsråden för en SS ska inte skalla och den ska hålla sig inom hagelbössans räckvid (30m). Detta är anledningen till att man måste leta skallande linjer om man ska ha en SS för din typ av jakt. Jag har själv SS och tycker egentligen att man ska följa rasstandard men har även jagat en del med SS som skalldriver och det har varit en fröjd att stå på pass. När det gäller TJT så kan jag konstatera att de 4 hundar som jag känner bäst och jagat mest med så går 2 ofta i gryt och slås gärna med grävling vilket normalt leder till dyra veterinär besök. 1 jagar helt för sig själv och 1 brukar försöka strypa vildsvin vilket normalt leder till dyra veterinärbesök. 2 av dem var förövrigt grisrena och 2 av dem försvarade ett byte vildsint!! Ingen har apporterat. Därav min något skeptiska inställning till TJT. Det finns säkert individer som är jättebra, jag har bara aldrig stöt på dem. Jag har jagat med 5 olika Borderterriers i år och de var inte tillnärmelsevis lika många negativa sidor som TJT men inte heller de positiva d v s jaktlusten. De har alla mest lallat runt i skogen som om det vore en vanlig promenad. Tror att alla 5 var släkt så det säger kanske inte nåt om rasen i stort. Kl Munster har jag bara jagat med nån enstaka gång men vill minnas att den hunden gick jäkligt bra på rådjur. Wachtel är nog den ras jag jagat mest med och visst finns det spridning i rasen men sammantaget tror jag ändå att du gör det säkraste valet för din jakt här dock med viss reservation mot apportegenskaperna. Sten Cristoffersson har förövrigt gått spanielprov med Wachtel så visst går det att få ordentlig pli på dem.
Publicerat December 11, 200916 yr Lägg ett par helger på att bjuda in hundförare av båda raserna och gå med dessa i såten, lämpliggen flera stycken/ras så du får en egen uppfattning om hur hundarna jobbar. Mitt råd är TJT eller wachtel, båda raserna har goda förutsättningar att uträtta det mesta du vill ha i din hund. Vilken du än väljer så kolla upp föräldrardjuren noga.
Publicerat December 11, 200916 yr en som jag inte vet så mycket om - Basset Fauvé. Jag ska lära mej lite om dem. Finns en ganska informativ tråd om rasen på grannforat http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=41&t=65286