Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken ras som jaktkompis?

Featured Replies

Publicerat

hej,

jag tänkte dela med mig av min egen fundering jag haft för jag har precis för mig själv utvärderat hundköp.

för att göra en lång historia kort:

- Hunden man väljer har olika benägenhet till olika saker och agerande. Själv om jag ransakar mig, har kommit fram till att jag vill ha allt en TJT och Wachtel är bra på, men blev osäker på att jag, ensam i skogen/träningen klarar av dessa hundar om det är min första på länge.

Många här inne är fantastiska hundmänniskor och kännare och vet exakt vad de gör samt ger sig in på när de köper sin nästa hund.

Själv har jag aldrig haft en riktig jakthund och slogs av tanken att det kanske inte blir så bra som jag önskar om jag väljer en hund som är väldigt krävande och som tar initiativet om jag inte vet vad jag ska göra under 3 sekunders tid.

Min slutsats blev att jag kanske inte ska satsa på den ultimata gristerriern/stöthunden utan kanske leta efter en hundras som inte har den superba skärpan men som verkligen inte utnyttjar mina brister till max för att ha så kul som möjligt. En ras som är nästan bäst men som jag kan ha en chans att hantera och ha skoj med.

Nu är detta riktat till just dig - trådskaparen.

Jag vet att ni andra som svarat verkligen vet vad ni pratar om, ni vet mycket mer än mig om hundar, ni kan verkligen träna och lära som om det kommit med födseln. kanske detta inlägg har liten relevans men jag passar på när det är fritt forum :rolleyes:

trevlig helg

Kalle

Publicerat
hej,

jag tänkte dela med mig av min egen fundering jag haft för jag har precis för mig själv utvärderat hundköp.

- Hunden man väljer har olika benägenhet till olika saker och agerande. Själv om jag ransakar mig, har kommit fram till att jag vill ha allt en TJT och Wachtel är bra på, men blev osäker på att jag, ensam i skogen/träningen klarar av dessa hundar om det är min första på länge.

Många här inne är fantastiska hundmänniskor och kännare och vet exakt vad de gör samt ger sig in på när de köper sin nästa hund.

Själv har jag aldrig haft en riktig jakthund och slogs av tanken att det kanske inte blir så bra som jag önskar om jag väljer en hund som är väldigt krävande och som tar initiativet om jag inte vet vad jag ska göra under 3 sekunders tid.

Min slutsats blev att jag kanske inte ska satsa på den ultimata gristerriern/stöthunden utan kanske leta efter en hundras som inte har den superba skärpan men som verkligen inte utnyttjar mina brister till max för att ha så kul som möjligt. En ras som är nästan bäst men som jag kan ha en chans att hantera och ha skoj med.

Jag vet att ni andra som svarat verkligen vet vad ni pratar om, ni vet mycket mer än mig om hundar, ni kan verkligen träna och lära som om det kommit med födseln. kanske detta inlägg har liten relevans men jag passar på när det är fritt forum :rolleyes:

trevlig helg

Kalle

Ditt inlägg är verkligen rellevant. Jag känner jägare som misslyckats totalt med sina hundar av olika anledningar men vanligast är orutin. Att då välja en ras som är mindre krävande är ett smart tipps. I Kajans fall tror jag att en skallande Springer Spanniel är ett bra val eftersom normal spannieln är mer förarbunden och har "will to pleas" på ett annat sätt än Wachtel o TJT. Inte för att jag vet Kajans potential men en erfaren hundmänniska hade säkert inte ställt frågan....

Publicerat

Karl Ö - strålande !!

Sen är det inte förbjuden att göra fel.

Det är så man lär sig.

Men fundera över riskerna innan man agerar.

Bra att det finns fora som denna

Publicerat
hej,

Jag vet att ni andra som svarat verkligen vet vad ni pratar om, ni vet mycket mer än mig om hundar, ni kan verkligen träna och lära som om det kommit med födseln. kanske detta inlägg har liten relevans men jag passar på när det är fritt forum ;)

trevlig helg

Kalle

Amen!

Publicerat
  • Författare

Min erfarenhet av egen jakthund är begränsad, men jag har ett nu tioårigt förflutet som hundägare, så jag tror mej om att ha förmågan att läsa en hund och samarbeta med den rent generellt. Karls kloka ord ovan värmer, och det Holländarn skrivit tidigare om känslan för hunden stämmer väldigt väl med min egna attityd till hund.

Jag skrev inte inledningsvis i tråden att jag har en stark känsla för Wachtel som ras, därför att jag ville ha era uppfattningar. Inget av det som står i tråden talar emot en wachtel. Att den ibland sprallar eller försöker utnyttja sitt snälla utseende (Holländarn) stör mej inte - efter 8 år med en portugisisk vattenhund har jag lärt mej att ha kontroll över hunden genom att veta en sekund före hunden vad den tänker göra. Bortsett från att den inte är en bra jägare (aldrig tränat den på annat än eftersök) är den otroligt smart och självständig, parat med en lojalitet som bara hundar kan visa.

Tack för alla kloka och intressanta inlägg!

Publicerat

Till Kajan !

Då är det väl tydligt för dig nu.

Du har resonerat och hört dig för.

Karl Ö's ord var väl mera riktad mot

alla förstår sig på och vet bäst uttalande.

Inte för att ifrågasätta dina kunskaper.

Mera för att påminna att ribban är din ribba

och att man skall ha roligt; ingen prestige.

Skitjakt på dig !

Publicerat

Jag skulle utan tvekan ha valt en Strävhårig vorsteh!

Den borde funka fint på den typ av jakt och jaktmark som du beskriver..