Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vildsvinsåtel

Featured Replies

Publicerat

hej. jag har under hösten startat en åtel med foderpotatis ,morötter och ibland bröd och frukt. Hjort och vildsvin har hittat dit,och även efter det att jag köpt en belysning som går på skymmningsrelä.Men när jag gjorde iordning en tunna med foder och åtelklocka i och smetade lite tjära på den har potatishögen inte rörts..är det tjärlukten dom är ovana med eller är dom rädda för tunnans siluett? snart 2v utan gris...

Publicerat

Det är inget ovanligt att dom kan hålla sig borta en stund, behöver inte ens ha med tunnan att göra.

Att tjäran skulle hålla dom borta är mer eller mindre otroligt, det om nåt brukar dra, om det inte är så att du har använt nåt med en massa lösningsmedel i.

Låt dom bara vara ifred så kommer dom nog snart tillbaka.

Publicerat

potatis verkar svårt här också

majs och tjära säger jag bara !

när priserna går ner lite tänkte jag köpa nått lass sockerbetor

Publicerat

Vad ja fattar de som måste potatisen verkligen ligga ett bra tag innan grisarna tycker det är ätbart :)

Publicerat

tt tips är att tjära ett träd istället så dom kan skrubba sig rejält majs brukar dom gilla potatisen och betorna vill dom väl gärna att dom ska ha varit frysta innan dom äter det

Publicerat
  • Författare
tt tips är att tjära ett träd istället så dom kan skrubba sig rejält majs brukar dom gilla potatisen och betorna vill dom väl gärna att dom ska ha varit frysta innan dom äter det

jag har bara sly och gräs inte heller några rejäla stenar att tjära på , så jag tjärade tunnan för att dom skulle börja böka med den så att fodret skulle börja ramla ut genom alla små hål jag har borrat , men grisarna vill tydligen inte starta åtelklockan

Publicerat
jag har bara sly och gräs inte heller några rejäla stenar att tjära på , så jag tjärade tunnan för att dom skulle börja böka med den så att fodret skulle börja ramla ut genom alla små hål jag har borrat , men grisarna vill tydligen inte starta åtelklockan

böka runt tunnan brukar dom kunna göra endå

Om du kan så försök köra upp nån sten å tjära den :)

Är de nå spår runt åtelplatsen?

Kom även på att de är bra att anlägga en åtel i skogskanter eftersom grisarna då har närhet till skogen å känner sig då lite tryggare.

Publicerat

En liten fråga som har med vildsvinsåtel att göra...

Fast belysning får ju nu användas på vildsvinsåtel... men vad händer om det kommer in grävling eller räv på åteln medans lyset är tänt? Kan jag skjuta både räv och grävling lagligt med ljus då eller ska jag hålla inne skottet då?

Publicerat
En liten fråga som har med vildsvinsåtel att göra...

Fast belysning får ju nu användas på vildsvinsåtel... men vad händer om det kommer in grävling eller räv på åteln medans lyset är tänt? Kan jag skjuta både räv och grävling lagligt med ljus då eller ska jag hålla inne skottet då?

Du får inte skjuta vare sig räv eller grävling i den belysningen. Om du har fast belysning i form av gatlampa, så går det däremot bra. Och då går det inte att köpa en gatlampa och sätta upp på åteln..... :rolleyes:

Publicerat
Du får inte skjuta vare sig räv eller grävling i den belysningen. Om du har fast belysning i form av gatlampa, så går det däremot bra. Och då går det inte att köpa en gatlampa och sätta upp på åteln..... :P

Alltså...

Den som skrivit och "tänkt" ut den där lagen borde stenas...långsamt! :D

Det är ju så dumt att man kan bli färdig för "hispan" när man tänker på hur j-a korkad lagen är vad det gäller fasta/lös/gatubelysning. Jag blir nästan vansinnig!!!

Jag fattar att man inte ska/bör ha lösa sökarljus när man i vanlig jakt jagar i mörker för att viltet ska ha en "chans"...(att bli skadeskjutet istället för att stanna på plats...) Nåja...

Men vad är det för pucko som tänkt ut att man får jaga i gatubelysning och fast gårdsbelysning eller vad jag förstått: Belysning som sätts upp för annat ändamål än jakt. Ja, för utom vildsvinen nu då...

Men om jag vill ha en åtel på baksidan av baksidan av garaget/ladugården och inte på sidan, då, då får man minsann inte sätta upp en lampa. Men vill jag ha en lampa för att...inte snubbla när jag kollar in baksidan på huset, då går det bra att även ha en åtel där...?!?!?! B);)B)

Frågan är om man sätter upp egen gatubelysning på t.ex. en traktorväg och använder den vid t.ex. grävlingsjakt. Vad gäller då? Det kan ju knappast vara ett lagbrott...och inte är det väl så att den enda gatubelysning som är "giltig" är den som tänds och släcks av "gatukontoret"?

Usch...OT OT OT...men man blir ju så irriterad!!! :D

Något roligare...ang. åtel:

Igår hörde jag för första ggn när ett vildsvin gnuggade sig mot "mina" tjärade träd! Guud så fräckt det lät när man har "hörlurarna" på sig. För att inte tala om när han (?) mumsade i sig mat osv. Tyvärr var det väldigt mörkt även då åtelbelysningen "blinkade till" och jag frös som en mumie i Sibirien när jag satt och huttrade i tornet färdig för att gå då jag hörde nassen komma gående. Jag frös men fy f-n för att vara vildsvin tänkte jag när han tassade iväg i issörja och en lätt nordostlig vind som gick genom ben och märg... Jag höll inne skottet och hoppas att besöket gör honom än mindre skygg nästa gång. B) Han hade nämligen inte en susning om att han var i mitt kikarsikte...fast klockan var 23:30 och jag var sömnig och inte så sugen på eftersök/ta hand om en +100kg gris när man hade jobbdag idag - som alla andra j-a dagar...nej, nu var jag negativ. Bra att ha jobb och än bättre att vara ledig i 2,5 vecka med start på lördag. :D

Till trådskaparen:

Kan du inte ta några stockar eller så och släpa dit eller få hjälp att lyfta dit några? Bäst vore kanske att köra ned några en bit i backen men det borde ju gå att sätta ihop några rjäla bitar som är någon meter höga och tjära dem? Eller smeta på tjära på några av de kraftigaste slypinnarna. Det är ju lukten de vill åt och de knäcker nog gärna några klena pinnar med tjära om de får chansen.

Publicerat
  • Författare
böka runt tunnan brukar dom kunna göra endå

Om du kan så försök köra upp nån sten å tjära den <_<

Är de nå spår runt åtelplatsen?

Kom även på att de är bra att anlägga en åtel i skogskanter eftersom grisarna då har närhet till skogen å känner sig då lite tryggare.

det är mer bökat några hundra meter längre bort ,jag ska nog flytta min åtel dit framåt vårkanten och bygga en tät och varm vakkoja så jag inte stör bonden som arrenderar jorden av oss.

Publicerat
det är mer bökat några hundra meter längre bort ,jag ska nog flytta min åtel dit framåt vårkanten och bygga en tät och varm vakkoja så jag inte stör bonden som arrenderar jorden av oss.

Låter bra de önskar dig lycka till ;)

Publicerat

Då har man beställt 18 ton morötter idag -_-

Publicerat
Då har man beställt 18 ton morötter idag -_-

Pris ton =???????????

Mvh Anders Hj

Publicerat
Pris ton =???????????

Mvh Anders Hj

150kr

ska bli intressant och se hur grisarna gillar detta, vet dock att dovhjort uppskattar det mkt

Publicerat
150kr

ska bli intressant och se hur grisarna gillar detta, vet dock att dovhjort uppskattar det mkt

Går nog åt :mad: håll oss uppdaterade.

Publicerat
  • Författare

i kväll ska jag tömma den nyuppsatta åtelkameran det blir en rolig julklapp!!

men jag tror att det bara är dovhjortar som äter upp allt jag lägger ut.

När det var -15 här om dan så försvann det en full sopsäck bröd på en natt!

Hos grannjaktlaget har dom skjutit gris nr13..och dom har sett massor i deras kamera som återkommer varje natt.hur ska man få över så inmatade grisar på mitt ..hmm

Publicerat

Hos grannjaktlaget har dom skjutit gris nr13..och dom har sett massor i deras kamera som återkommer varje natt.hur ska man få över så inmatade grisar på mitt ..hmm

Dom kommer var lugn, även om grannen matar så sprider sig grisarna till nya områden så du kommer säkert att få gris inom snar framtid.

Jag har haft gris på g i ett år nu och jag hoppas mycket på den här vintern och våren.

/Lasse

Publicerat

Hur är det med att smeta på tjära på sten. De jag hört och de märken man ser i trädstammarna så kör de väl in sina betar i stammarna och gör de lika dant på stenar så riskerar de väl att bryta betarna? Någon som har erfarenhet av grisar med trasiga tänder ;)

Publicerat

Det viktigaste är var du har din åtel och att du använder bra foder och smetar på rikligt med tjära; Åtelns placering gör mycket mer än vad vi tror och om den inte ligger på rätt plats, får du inte heller dit mycket gris. Du bör sen använda dig av flera olika sorters foder. Se till att där aldrig är tomt på åteln, mer än efter den gången grisarna rensar den. I ditt fall bör du också utöka fodermängden för att försöka bli jämnbördig med din granne.... Att se över sina åtlar varje dag ger bäst resultat!

Tjäran bör underhållas med ny en gång i veckan.

Minst två åtlar är att föredra även om det kostar lite extra. Tänk på att ha dem i olika väderstreck så du kan sitta på någon oavsett hur det än blåser. Två kojor på en åtel går, men har du skjutit en gris där kan det dröja ett tag innan grisarna går dit igen.

Tips som fungerar hos mig! :)

Publicerat
Hur är det med att smeta på tjära på sten. De jag hört och de märken man ser i trädstammarna så kör de väl in sina betar i stammarna och gör de lika dant på stenar så riskerar de väl att bryta betarna? Någon som har erfarenhet av grisar med trasiga tänder :D
Det fungerar utmärkt med stenar, grisar är smartare än så, ingen gris försäker köra tänderna i en sten men den skrubbar sig gärna. Trasiga tänder får dom därimot av kakor och skit. "Våga köra natur foder"

Tjärar man stenar kan det vara bra att tjära några olika storlekar så det passar både för stora och små grisar.

post-4059-1261818218_thumb.jpg

post-4059-1261818329_thumb.jpg

Publicerat
Det fungerar utmärkt med stenar, grisar är smartare än så, ingen gris försäker köra tänderna i en sten men den skrubbar sig gärna. Trasiga tänder får dom därimot av kakor och skit. "Våga köra natur foder"

Tjärar man stenar kan det vara bra att tjära några olika storlekar så det passar både för stora och små grisar.

holler med våga köra med natur foder (tjära, vet o majs ) :lol:

Publicerat

Att tjära på stenar tror jag ej är bra för galtarnas tänder!! Har skjutit 4 galtar nu med både spruckna och tänder som var helt av och jag har ett par grannar som tjärar på stenarna!! Tror nog att dessa grisar har mer ont i sina täder än vad lite småhål i tänderna gör av brödet och kakor!! Nu tycker jag givetvis inte att man skall fodra med annat än naturliga råvaror!! Men att slänga ut betor i skogen som detta äter består av 18-19% socker gör ju inta saken bättre!! Nä tjära bara på stolpar och träd så man kan få en fin troffe ialla fall ibland!!

Publicerat
Att tjära på stenar tror jag ej är bra för galtarnas tänder!! Har skjutit 4 galtar nu med både spruckna och tänder som var helt av och jag har ett par grannar som tjärar på stenarna!! Tror nog att dessa grisar har mer ont i sina täder än vad lite småhål i tänderna gör av brödet och kakor!! Nu tycker jag givetvis inte att man skall fodra med annat än naturliga råvaror!! Men att slänga ut betor i skogen som detta äter består av 18-19% socker gör ju inta saken bättre!! Nä tjära bara på stolpar och träd så man kan få en fin troffe ialla fall ibland!!

Ja, håll er ifrån att tjära stenar när det finns träd i närheten. När grisarna ger sig på tjärade träd, eller träd överhuvudtaget, gör de skåror med sina betar/hörntänder för att få fram kåda. Likadant gör de på stenarna.....

Publicerat
Ja, håll er ifrån att tjära stenar när det finns träd i närheten. När grisarna ger sig på tjärade träd, eller träd överhuvudtaget, gör de skåror med sina betar/hörntänder för att få fram kåda. Likadant gör de på stenarna.....

Har en fråga om detta med att vildsvinen gör skåror i träden: Är det bara galtarna som gör skåror med sina betar eller gör även suggorna detta? Någon som vet?