Publicerat December 30, 200916 yr Författare Har en fråga om detta med att vildsvinen gör skåror i träden: Är det bara galtarna som gör skåror med sina betar eller gör även suggorna detta? Någon som vet? jag har också en fråga om tjäran..skrubbar sig grisarna mer på sommaren än på vintern? med tanke på att dom borde ha mer parasiter och dylikt då..
Publicerat December 31, 200916 yr Galtar som suggor gör revor i trädet. Suggorna använder sina hörntänder. Jag tycker aktiviteten på tjäran är densamma hela året. Kanske något mindre när det är riktigt kallt.
Publicerat Augusti 4, 201114 yr Halloj! Ser att detta är en gammal tråd men för mig ganska aktuell Jag startade en åtelplats för ett par månader sedan med tjärad gran och ett rör med majs som de kan rulla runt. Jag ser tydliga tecken på att de hittat dit. Det är hår i tjäran och de har gjort rejäla skåror i trädet. Igår när jag var uppe hade de totalförstört en stubbe intill där jag hade gömt lite majs och det var mycket bökat på ett ganska stort område runt platsen. Hittills har jag varit i kojan fem gånger men tyvärr inte samtidigt som grisarna varit där. Jag har inga tidigare erfarenheter av vakjakt och det jag undrar är vid vilka tider de normalt brukar vara ute och "rumla runt". Jag misstänker att jag varit där för tidigt.Problemet är ju mörkret om de kommer senare. Kanske gryning är lika bra? Igår fick jag i alla fall se en get passera, ivrigt uppvaktad av en fin bock. Såg dem faktiskt redan påväg ut till kojan så de verkar hålla till mycket i området. Har även en viltåker några hundra meter därifrån så jag ska nog bege mig dit den 16:e och locka lite. Johan
Publicerat September 5, 201114 yr Halloj! Ser att detta är en gammal tråd men för mig ganska aktuell Jag startade en åtelplats för ett par månader sedan med tjärad gran och ett rör med majs som de kan rulla runt. Jag ser tydliga tecken på att de hittat dit. Det är hår i tjäran och de har gjort rejäla skåror i trädet. Igår när jag var uppe hade de totalförstört en stubbe intill där jag hade gömt lite majs och det var mycket bökat på ett ganska stort område runt platsen. Hittills har jag varit i kojan fem gånger men tyvärr inte samtidigt som grisarna varit där. Jag har inga tidigare erfarenheter av vakjakt och det jag undrar är vid vilka tider de normalt brukar vara ute och "rumla runt". Jag misstänker att jag varit där för tidigt.Problemet är ju mörkret om de kommer senare. Kanske gryning är lika bra? Igår fick jag i alla fall se en get passera, ivrigt uppvaktad av en fin bock. Såg dem faktiskt redan påväg ut till kojan så de verkar hålla till mycket i området. Har även en viltåker några hundra meter därifrån så jag ska nog bege mig dit den 16:e och locka lite. Johan Om du kan och har möjlighet, prova 2 timmars pass. Tex dag 1, 19:00-21:00 dag 2, 21:00-23:00 osv. Du kommer att ha bättre koll när de är där, utan att du sitter tills du stelnar i benen eller den kommande kylan sätter in. Eller vänd på tiden och börja på tidiga morgonen med 2 timmars pass. Mvh Lena
Publicerat September 9, 201114 yr Åtelkameror är den bästa lösningen på när grisarna kommer fram! Har du ingen rekommenderar jag att du genast köper en. Notera och skriv upp alla tider och skilj på vilka grupper som är framme. Snart har du underlag för en effektiv åteljakt!
Publicerat November 9, 201114 yr Om du kan och har möjlighet, prova 2 timmars pass. Tex dag 1, 19:00-21:00 dag 2, 21:00-23:00 osv. Du kommer att ha bättre koll när de är där, utan att du sitter tills du stelnar i benen eller den kommande kylan sätter in. Eller vänd på tiden och börja på tidiga morgonen med 2 timmars pass. Mvh Lena Ja, det låter som en klok idé. Tack för tipset! /Johan
Publicerat November 9, 201114 yr Åtelkameror är den bästa lösningen på när grisarna kommer fram! Har du ingen rekommenderar jag att du genast köper en. Notera och skriv upp alla tider och skilj på vilka grupper som är framme. Snart har du underlag för en effektiv åteljakt! Jag har faktiskt satt upp en sedan en tid tillbaka. Dessutom himla kul att se vad som varit framme. Efter en period där det varit väldigt lite gris på åtelen verkar det nu som de brukar dyka upp oftare. Även under ljusa tiden på dygnet. Det verkar handla om en grupp på 10 djur samt ensam galt då och då. /Johan