Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska köpa en kombi!

Featured Replies

Publicerat

hej alla glada jägare!

imorgon bär det av till vapen handlaren och ska kolla på kombi är inne på en lincoln 12/76-7,57r elr en classic 12/76-8,57js

är det nått ni kan rekomendera elr ni har några andra förslag?

tack på förhand mvh beaver_84

Publicerat
hej alla glada jägare!

imorgon bär det av till vapen handlaren och ska kolla på kombi är inne på en lincoln 12/76-7,57r elr en classic 12/76-8,57js

Du ska naturligtvis köpa en beg. drilling i stället!! B)

Publicerat

Beror väl på vad du skall jaga med...

Om du ska jaga björn tycker jag att du skall ta 8x57'n och om du skall jaga allt annat mindre 7,57r. Men det kan bli svårare att hitta ammunition.

Publicerat

Om du är sugen på en antonio zoli 12/6,5 finns det en till salu här :)

Publicerat
hej alla glada jägare!

om det är mellan dom 2, så lincoln varför tänker jag så ?

7,57r har flänshylsa mycket bättre. +

tycker jag lincoln har bättre kvalitet av dom två.

annars så skulel jag helst köpa en valmet/tikka/finnclassic kombi :)

Publicerat
  • Författare

det blir dom skånska vilten som ska jagas!

tack för erbjudandet men jag ska lämna in en bössa hos vapenhandlaren ocskå.

Publicerat

Allvarligt, vad kostar en ny Lincoln eller Classic?? Är skillnaden mot en beg. Merkel drilling så stor??

En extra hagelpipa är bra att ha ibland.........

Publicerat

Skulle föreslå att du satsar på ett begagnat kvalitetsmärke istället för en "billig" ny bössa. Och absolut med en flänspatron. Personligen tycker jag 7x57 R är en synnerligen trevlig och effektiv kaliber! Visst- har du råd med en drilling så kör på det, men SÅ ofta är det inte man saknar den extra hagelpipan. Och om mellanskillnaden gör att du kan köpa en bössa av bättre kvalitet, så kör på det! Begagnat kan du ofta hitta en bössa med fästen och kikare till ett bra pris, något som annars kommer addera rejält till inköpspriset på en ny bössa.

Publicerat
  • Författare

en ny lincoln kostar 16600kr och classic runt tolv!

vilket märke ska jag hålla koll efter om jag ska ha nått begagnat?

Publicerat

Sök och läs vad som fins skrivet om desa märken

Avgör sedan om det är värt att läga pängarna på sådan Okvalite

Mvh Anders Hj

Publicerat
en ny lincoln kostar 16600kr och classic runt tolv!

vilket märke ska jag hålla koll efter om jag ska ha nått begagnat?

Jag köpte min Merkel drilling för 17500:- på Kjells vapen, visserligen för 3 år sen, men priserna ligger nog där nånstans.

Visserligen kal. 20/ 6,5x55. Håller med om att du ska satsa på en rand patron, jag har inte haft problem med min, men vet folk som haft. Satsa på nån tysk, tex Merkel,Sauer,Blaser. Tro mig det är värt skillnaden i pengar både att gå upp i kvalitet och en pipa till.

Ska du envisas med att bara ha en hagelpipa rekomenderar jag en gammal Valmet 412, lite klumpiga men bra kvalitet, samma med Tikka`s kombi bössor. Se upp för nyare Tikkor tex 512 som är Italien tillverkade och inte alls håller samma kvalitet.

Publicerat

Det enda jag har att invända mot är kalibern på kulan.

Jag skulle färeslå 6,5a. Ja jag vet att alla talar för en R-patron. Men jag själv bytte bort 7*57R mot just 6,5a. Jag kom aldrig överens med den kaliber. Visst det var hur mycket "döda" som helst men något fattades. Det finns mycket mer ammunitation att välja på om du inte ladda själv, troligtvis finns det mer även om du laddar själv.

Sen om Lincon eller Classic ??? Ja det vette f*n. Den enda erfarenhet av dessa bössor är att kompisen hade en studsare Classic och då är nog allt annat bättre.

Publicerat
Det enda jag har att invända mot är kalibern på kulan.

Jag skulle färeslå 6,5a. Ja jag vet att alla talar för en R-patron. Men jag själv bytte bort 7*57R mot just 6,5a. Jag kom aldrig överens med den kaliber. Visst det var hur mycket "döda" som helst men något fattades. Det finns mycket mer ammunitation att välja på om du inte ladda själv, troligtvis finns det mer även om du laddar själv.

Sen om Lincon eller Classic ??? Ja det vette f*n. Den enda erfarenhet av dessa bössor är att kompisen hade en studsare Classic och då är nog allt annat bättre.

Tja, en inte helt oviktig poäng är väl att en 7x57R med lätthet ger klass 1 prestanda även ur en kombi, som ju ofta har korta pipor, medan det är betydligt svårare att få till det med 6,5:or. Oavsett rand. När du begränsat dig till de laddningar som verkligen ger klass 1 prestanda i 6,5x55 tror jag inte att utbudet på köpeladdningar är särskilt stort längre... Det finns som jag ser det ett enda skäl att välja 6,5x55 eller 6,5x57 R och det är att de är, och ska vara, klart billigare. Tunga 7mm kulor har, precis som 6,5-kulor, mycket bra penetration...

My two cents...

Publicerat

Själv så gav jag 13 papp för min västtyska JP Sauer & Sohn drilling 16/70-16/70-7X65R med med en Hensoldt Diavari 1,5-6 i fyrfots hakmontage..En mycket smidig drilling med korta pipor och kulkalibern har ordentligt med "pulver" även för grövre vilt..

post-192-1260619540_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

hur är tilllgången på ammo till kul kalibern?

Publicerat

Till 7X65R finns det ett skapligt utbud av fabriksladdningar. Själv så använder jag RWS TIG och H-mantel samt S & B´s blyspets och helmantel..Norma laddar också Oryx och helmantel till kalibern ifråga. Dock så tycker jag att Normas prissättning är i överkant..

Publicerat
Om du är sugen på en antonio zoli 12/6,5 finns det en till salu här :lol:

du har PM

Publicerat

Var själv inne på en Lincoln i kaliber 12/7x57 för ett par år sedan med jag lade till en slant och köpte en Merkel sl2 i kaliber 12/308 istället. Ett köp jag aldrig ångrat. Mycket bra kvalitet och trycke.

Viktigast är att du blir nöjd. Se över dina alternativ och användningsområden men köp ingen Classic kombi.

Publicerat

Inte tokbilligt, men fan så mycket bättre än en ny Lincoln, Blasern som låg/ligger på blocket i dag Onsdag 16/12...

Jävligt fin bössa, och nej den är inte min...

Publicerat

Ännu en som ska köpa en dålig kompromiss på 2 olika vapen :P

Publicerat
Ännu en som ska köpa en dålig kompromiss på 2 olika vapen :P

Det handlar om att kunna använda den, sa flickan.

Publicerat
Det handlar om att kunna använda den, sa flickan.

Jo jag kan använda den sa pojken :P

Publicerat
Jo jag kan använda den sa pojken :P

Eller blir det en "dålig kompromiss" då?