Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska köpa en kombi!

Featured Replies

Publicerat
Eller blir det en "dålig kompromiss" då?

Om det gäller kombibössan är DET alltid en dålig kompromiss :P

Publicerat
Om det gäller kombibössan är DET alltid en dålig kompromiss :P

Kanske i fel händer......Skämt åsido. Kombin kan kanske inte alltid mäta sig med en ren hagelbössa eller stutsare men att den skulle vara dålig för det håller jag inte med om.

Publicerat

Jag har en gammal Classic kombi stående i skåpet. Jag håller egentligen inte med om alla de negativa skriverier som dessa vapen fått utstå. Men jag har en kompis som har en liknande och han har haft problem. Så det är väl lite chansning rent kvalitetsmässigt... För tillfället så står den oftast i skåpet. Men det beror mest på att jag är så överförtjust i min dubbelstudsare (Beretta SilverSable) Jag håller absolut inte med om att kombin per definition är en dålig kompromiss. Den har sitt berättigande. Framförallt om man "trampar" skogsfågel.

Jag har lite dålig koll på vilka modeller/tillverkare som ger dig möjligheten att skaffa extra pipset. Hagel/hagel eller dubbelstudsare. Och priset kanske drar iväg någon tusing extra. Men kan du få in en kombi i budgeten där du i framtiden kan komplettera med extra pipset så skulle jag satsa på det. Gärna en där hagelpipan är kal 20.

Hoppsan, höll på att glömma en sak. På brytvapen skall man ha randpatron. Det är inte alla som har problem med "cylinder" hylsor. Men nog katten är det säkrare funktion med fläns.

MVH // Henrik

Publicerat
Kanske i fel händer......Skämt åsido. Kombin kan kanske inte alltid mäta sig med en ren hagelbössa eller stutsare men att den skulle vara dålig för det håller jag inte med om.

Det är lite udda vapen med lite speciella egenskaper om man jmf med den rena hagelbössan och den rena studsaren. Men accepterar man deras lite udda egenheter så är det synnerligen användbara kreationer. Den bössa jag använder mest är tveklöst min drilling.....

/T, drillingfrälst

Publicerat
Det är lite udda vapen med lite speciella egenskaper om man jmf med den rena hagelbössan och den rena studsaren. Men accepterar man deras lite udda egenheter så är det synnerligen användbara kreationer. Den bössa jag använder mest är tveklöst min drilling.....

/T, drillingfrälst

Visst är det så, man får inse att det är juste en "kombi" och inget annat. Men för mig så är det ett kanon vapen under småviltsjakten med drivande småhundar, men jag kan även tänka mig att ta kombin under en harjakt om jag vet att jycken kan tänkas ta upp räv. Men även som med kompisens stövare att det är inga "problem" att man kan skjuta ett rådjur utan att jycken bryr sig.

Publicerat
  • Författare

tittade på en valmet kombi kal 12/70-308win i förra veckan vad säger ni om en sån?

Publicerat
tittade på en valmet kombi kal 12/70-308win i förra veckan vad säger ni om en sån?

bössan är nog bra sålänge den är skick <_< finskkvalitet vet du :wub: fast kalibern är inget jag direkt skulle vilja ha :/ skaffar jag en kombi blir det med en rimmed hylsa

Publicerat
bössan är nog bra sålänge den är skick :wub: finskkvalitet vet du :D fast kalibern är inget jag direkt skulle vilja ha :/ skaffar jag en kombi blir det med en rimmed hylsa

har 2 kombi just nu en valmet med 5,6x52R å en tikka med .222 kan lugnt säga att funkar bara utdragarn som den ska och är i bra skick så är den vanliga flänsen bättre iaf på tikkan då den låser patronen lite saknar några 5,6x52R pga slarv <_<

Publicerat

Nu kanske du redan vart iväg och köpt bössa men jag lägger mig i i alla fall.

Jag tycker att du skall tänka på hur du främst skall använda kombin- som en kulbössa med en hagelpipa i reserv eller som en hagelbössa med en kulpipa i reserv. Är det kulpipan du tänkt använda mest är det ett tyngre skäl att lägga pengar på kvalitet då precisionen ofta är direkt härledbar till priset på bössan, även om man kan ha tur på billigare bössor. Är det hagelpipan som är mest intressant och vill ha en kulpipa för de riktigt bra lägena på klass 1-vilt gör det ju inte så mycket om spridningen på kulpipan inte är optimal- man håller helt enkelt inne på avstånden.

Frågan avgör enligt min mening även valet av riktmedel- kikarsikte i första fallet och rödpunkt i andra fallet.

Själv ser jag min kombi som en hagelbössa i första hand. Jag har den vid rådjursjakter men det finns vildsvin där så... Jag kommer att hålla avstånden korta helt enkelt och har rödpunkt på min- just det- Classic 12/ 6,5x55. Behöver jag säga att jag förstås inte fått skjuta något vilt med den ännu (senaste inköpet). Totalbudgeten blev under 5000 kr och den dag jag kommer på att kulpipan är mer intressant är det bara att slanta upp ytterligare 20 000 för att få lite kvalitet. Men då är steget inte långt till drilling så vi får se vad det blir- pengarna finns inte nu i alla fall.