Publicerat Februari 8, 201016 yr Nya friska tag. Har för övrigt tagit lite kort på min nuvarande ögonsten. Kan bara säga en enda sak och det är att jag är helt såld på Schultz & Larsen och därför lägger jag nu ner all ledig tid i att förkorvra mig i företagets historia och de olika vapenmodellerna. Så om någon har någon broschyr/katalog med äldre Schultz & Larsen vapen i så får ni ärna skicka ett PM så köper jag loss det av er eller en kopia. "By the way" så letar jag även efter en Schultz & LArsen M68 i 9,3x62 så ser ni en sådan får ni även då höra av er via PM eller till joacim.samuelsson@hotmail.com MVH/Jocke Fin bössa, kul att du funnit din väg.... Påminner ju lite om mitt vägval, nämligen FW Heym. Historierna mellan företagen har ju dessutom likheter. Bra vapen med mycket smedjetradition i god funktion och kvalité, men när steget skulle tas från det småskaliga till bulk hängde man inte med utan kursade. Lite roligare vapen att äga och bruka enligt mig.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Fin bössa, kul att du funnit din väg....Påminner ju lite om mitt vägval, nämligen FW Heym. Historierna mellan företagen har ju dessutom likheter. Bra vapen med mycket smedjetradition i god funktion och kvalité, men när steget skulle tas från det småskaliga till bulk hängde man inte med utan kursade. Lite roligare vapen att äga och bruka enligt mig. Tack så mycket! Det är helt sant MKJ! Det är en helt annan sak att äga något sådant här än att äga de Tikka M55:erna som jag hade innan. Denna andas riktig kvalitet, dom kändes mer som råa bruksvapen. Men jag vet inte det kan vara ett inbillande för stunden. Vad det beträffar Heym så har jag aldrig ägt någon sådan, men varit på vippen att bli ägare ett antal gånger Fina vapen det också som sagt. MVH/Jocke
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Nu har jag beställt ett nytt fäste. Det blev ett S&L Orginal alltså dessa baser och ett par låga extension ringar. S&L fästen Får vi se hur långt tid det tar för den lokala handlaren att plocka hem det. Dom snackade om att det kunde dröja lite då S&L brukar ha klister i leveranserna MVH/Jocke
Publicerat Februari 9, 201016 yr Nu har jag beställt ett nytt fäste.Det blev ett S&L Orginal alltså dessa baser och ett par låga extension ringar. Grattis! Själv så fick jag tag i en 6,5x55 idag. Det är en Sako Varmint med 26" pipa i nära nog nyskick som stått på Skene Järn i drygt fem år. Prislappen var 14.500 (vansinne) men jag lyckades tjata ner priset till 9500. Jag har suktat efter den här bössan ända sen jag såg den första gången, så nu är "cirkeln sluten", och Sako-samlingen börjar arta sig. Svårt att vara utan en 6,5:a i skåpet
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Grattis! Själv så fick jag tag i en 6,5x55 idag. Det är en Sako Varmint med 26" pipa i nära nog nyskick som stått på Skene Järn i drygt fem år. Prislappen var 14.500 (vansinne) men jag lyckades tjata ner priset till 9500. Jag har suktat efter den här bössan ända sen jag såg den första gången, så nu är "cirkeln sluten", och Sako-samlingen börjar arta sig. Svårt att vara utan en 6,5:a i skåpet Tack du! Kul att höra att cirkeln är sluten! Vad säger man? Sako är inte "my cup of tea!" Men jag gratulerar dig till köpet och hoppas att ni får mycket trevligt ihop. Sako Varmint är en fin bössa. Skjuter oftast ruskigt bra i vart fall. Är det en vanlig varmint du hittat, eller en 75 Varmint? MVH/Jocke
Publicerat Februari 9, 201016 yr Är det en vanlig varmint du hittat, eller en 75 Varmint? Det är en "vanlig" L691 Varmint. Tycker de är mycket trevligare än Sako 75 då jag "hatar" nätskärningspanelerna hos Sako 75:an. Så för tillfället så är min 270 "det svarta fåret", men frånsett nätskärningen så är jag ultranöjd med den bössan.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Det är en "vanlig" L691 Varmint. Tycker de är mycket trevligare än Sako 75 då jag "hatar" nätskärningspanelerna hos Sako 75:an. Så för tillfället så är min 270 "det svarta fåret", men frånsett nätskärningen så är jag ultranöjd med den bössan. Ok. Kan hålla med om att nätskärningen inte är tillfredsställande på 75:erna, men för övrigt så tycker jag att det är jävligt behagliga och trevliga vapen till skillnad från en viss senare modell vilken inte alls faller mig i smaken MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 201016 yr Ledsen att jag skriver sönder din dagbok i brist på egen Vad har du för tänkta jaktkulor i 6,5:an?
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Ledsen att jag skriver sönder din dagbok i brist på egen Vad har du för tänkta jaktkulor i 6,5:an? Det är lugnt Rikard! I och med att det är min tråd så härskar jag över den, så att så länge jag svarar så kan du vara lugn För tillfället så använder jag följande: Lapua mega 155grs till gris och älg. Hornady SP 100grs för räv och Sierra Gameking 140grs för rådjur och övning. Tanken är att banta ner listan något. Kanske utesluta 100grs SP och bara köra med de andra två. Har för övrigt inga planer på att köpa några fler kulor utan kör med dessa tills bössan skall pipas om framåt sommaren. MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 201016 yr Har du funderat på en varmintkula eller Nosler BT 120 eller nåt sånt till räven?
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Har du funderat på en varmintkula eller Nosler BT 120 eller nåt sånt till räven? Funderingarna har funnits där men släcktes som sagt tämligen snabbt när jag bestämmde mig för att pipa om skönheten MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Måste ju passa på att höra vad du själv tänkt dig för kulor till din 6,5:a. Och givetvis glömde jag ju att fråga vad du ska toppa den med för ett sikte MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 201016 yr Funderingarna har funnits där men släcktes som sagt tämligen snabbt när jag bestämmde mig för att pipa om skönheten Vad är det du skall pipa om bössan till för kaliber? Vart pipar du om den och hur mycket kostar ompipningen?
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Vad är det du skall pipa om bössan till för kaliber? Vart pipar du om den och hur mycket kostar ompipningen? Kalibern kommer att bli 7x57Mauser. Eller för att göra det lite mer udda så kan man säga .275 Rigby. MatsN här på forumet har blivit kontaktad och det kommer bli han som sköter ompipningen. Priset får du PM:a Mats om själv. Jag har valt bort uppriktning av lådan m.m och fått ner priset en del på så vis. Det är ju lite därför man väljer S&L, för då slipper man sådant. I vart fall enligt Tyrefors MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 201016 yr Kalibern kommer att bli 7x57Mauser. Eller för att göra det lite mer udda så kan man säga .275 Rigby.MatsN här på forumet har blivit kontaktad och det kommer bli han som sköter ompipningen. Priset får du PM:a Mats om själv. Jag har valt bort uppriktning av lådan m.m och fått ner priset en del på så vis. Det är ju lite därför man väljer S&L, för då slipper man sådant. I vart fall enligt Tyrefors MVH/Jocke Aha det var Mats den luringen som skall utföra arbetet... Annars är 7x57 en mycket fin kaliber och hoppas mer på den än .275:an..
Publicerat Februari 10, 201016 yr Kalibern kommer att bli 7x57Mauser. Eller för att göra det lite mer udda så kan man säga .275 Rigby. Fy f-n. Jag ser dina inlägg framför mig om några år. Endast kalibrar från 1900-talets början kan komma på fråga. Du funderar på en dubbelstudsare i 300 H&H. Skissar på en Afrikaresa och beställer en customgjord läderkoffert till din bössa. Fnyser åt allt vad plastbössor heter, och skriver långa utläggningar om varför man givetvis ska ha kontrollerad matning på sin studsare Nä, men allvarligt talat så är ju 7x57 en fin och välbalanserad liten patron
Publicerat Februari 10, 201016 yr Annars är 7x57 en mycket fin kaliber och hoppas mer på den än .275:an.. 7x57 och 275 Rigby är samma sak. Det är engelsmännen som krånglat till det i onödan.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Fy f-n. Jag ser dina inlägg framför mig om några år. Endast kalibrar från 1900-talets början kan komma på fråga. Du funderar på en dubbelstudsare i 300 H&H. Skissar på en Afrikaresa och beställer en customgjord läderkoffert till din bössa. Fnyser åt allt vad plastbössor heter, och skriver långa utläggningar om varför man givetvis ska ha kontrollerad matning på sin studsare Nä, men allvarligt talat så är ju 7x57 en fin och välbalanserad liten patron Givetvis så har du helt rätt Rikard! Skrämmande nog Det jag söker just nu är helst en Schultz & Larsen M65 (inte DL) i 9,3x62. Tyvärr behöver jag läsa på lite mer för att få reda på om det verkligen finns. Att M68DL finns i 9,3 är självklart för det har Ulf här på forumet en. Men en M65 är klart intresantare med tanke på säkringslösninen och vad bössan är ämnad att användas för (hundförar/eftersöksuppdrag) MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 201016 yr 7x57 och 275 Rigby är samma sak. Det är engelsmännen som krånglat till det i onödan. Precis därför skall man inte välja fjollvarianten av kalibern utan den rätta manliga.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Fy f-n. Jag ser dina inlägg framför mig om några år. Endast kalibrar från 1900-talets början kan komma på fråga. Du funderar på en dubbelstudsare i 300 H&H. Skissar på en Afrikaresa och beställer en customgjord läderkoffert till din bössa. Fnyser åt allt vad plastbössor heter, och skriver långa utläggningar om varför man givetvis ska ha kontrollerad matning på sin studsare ............ The story of my life..... Nästa steg är att man en dag vaknar upp och inser att man varit grundlurad hela sitt liv och att bultbössor är värdelöst junk utvecklat för skyttegravar och folk med små hjärnor som tänker små tankar.... Och att man inte ska nyttja sånt primitivt trams utan att det är brytvapen som gäller Älgjakt är vida överskattat, det är ringduvor och kanin som är jakt. Det andra är sånt vanligt misslett folk gör för att fylla frysen. Det handlar om graden av upplysning..... /T
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Kul att du är påläst och att du vet vad du vill, Joacim Vet väll inte om jag vill påstå att jag är så himla påläst ännu. Men förhoppningen är att tiden framför datorn ska utöka kunskapsbanken beträffande S&L vapen. Att jag sedan vet vad jag vill är en annan sak, det har jag gjort hela mitt liv även om det svänger och skiftar på vägen. MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare The story of my life..... Nästa steg är att man en dag vaknar upp och inser att man varit grundlurad hela sitt liv och att bultbössor är värdelöst junk utvecklat för skyttegravar och folk med små hjärnor som tänker små tankar.... Och att man inte ska nyttja sånt primitivt trams utan att det är brytvapen som gäller Älgjakt är vida överskattat, det är ringduvor och kanin som är jakt. Det andra är sånt vanligt misslett folk gör för att fylla frysen. Det handlar om graden av upplysning..... /T Och nu insåg jag precis att jag nog för alltid kommer att leva i en drömvärld då jag har svårt att förlika mig med något som spottar ut flera projektiler samtidigt MVH/Jocke