Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man få licens på detta vapen med jägarexamen?

Featured Replies

Publicerat

Hej jag funderar på att köpa en bössa till att ha till skjutbanan och plinka lite med. Men har bara jägarexamen och pistol och är inte medlem i någon sorts gevärsskytte förening förutom i jägarsammanhang. Nu undrar jag om jag kan få licens på en

Saiga 7.62 x 39 Rifle den utan pistolgrep, varför jag undrar är därför jag funderade på att köpa ruger mini 14/30. Men sedan såg jag denna och vill gärna ha den. finns en bild på denna sida längs ner i tråden.

http://www.calguns.net/calgunforum/showthread.php?t=225188

???? har ni något som talar emot att jag kan få licens på detta vapen med jägarexamen??

vapnet är ju gammalt och inte nyare en ruger mini.

vill inte skicka in en licens ansökan innan jag har fått lite bra argument så att de folk som ger licenser inte tror att jag är dum i huvudet :D .

Många tack.

Publicerat
Hej jag funderar på att köpa en bössa till att ha till skjutbanan och plinka lite med. Men har bara jägarexamen och pistol och är inte medlem i någon sorts gevärsskytte förening förutom i jägarsammanhang. Nu undrar jag om jag kan få licens på en

Saiga 7.62 x 39 Rifle den utan pistolgrep, varför jag undrar är därför jag funderade på att köpa ruger mini 14/30. Men sedan såg jag denna och vill gärna ha den. finns en bild på denna sida längs ner i tråden.

http://www.calguns.net/calgunforum/showthread.php?t=225188

???? har ni något som talar emot att jag kan få licens på detta vapen med jägarexamen??

vapnet är ju gammalt och inte nyare en ruger mini.

vill inte skicka in en licens ansökan innan jag har fått lite bra argument så att de folk som ger licenser inte tror att jag är dum i huvudet :D .

Många tack.

nej du får inte för den är byggd på ak-47 an och den är itne tilkåten för jakt. skulle det vara finland därimot skulle det inte vara något större problem :D

Publicerat

Nej det kan du som sagt inte få,

en flytt till det andra landet, skulle iofs tillåta det,

se ovan

/Christian

Publicerat

När det nu gäller jaktlicens dyker följd frågan upp hos mig vilken jaktform kräver denna bössa?

Publicerat
När det nu gäller jaktlicens dyker följd frågan upp hos mig vilken jaktform kräver denna bössa?

vilken jaktform kräver en rak repeterare ? dubbelstudsar ? vanlig studsare ? går ju lika bra med en enkelskottare. det är ju väl mera smaksak. men den skulle ju sitta fint som rådjur bössa.

finns flera valmet petror här som används i älgjakten. och dom är ganska populära skulle tippa att varje jaktlag har en sånbössa i farten underälgjakten.

sak samma hur bössan ser ut sålänge den fungerar ?

Publicerat

Läser man inlägget står det att bössan inte skall användas till jakt och vi har lagar som inte tillåter det vapnet för jakt behövs väl knappas argumentera mera än så, sedan om andra länder har andra regler är väl det Ok men testa gärna att säga åt polisen som stoppat dig för fortkörning att på autoban i Tyskland får man minsann köra så fort man vill -_-

Publicerat
Läser man inlägget står det att bössan inte skall användas till jakt och vi har lagar som inte tillåter det vapnet för jakt behövs väl knappas argumentera mera än så, sedan om andra länder har andra regler är väl det Ok men testa gärna att säga åt polisen som stoppat dig för fortkörning att på autoban i Tyskland får man minsann köra så fort man vill -_-

nu är jag borttappad.

Publicerat

Nu fattar jag inte vapnet är ju inte baserat på att man ska ha den i krigmm dock så är ju ruger mini 14 mer eller mindre detsamma som när amerikanarna använde vapnet förutom att man inte kan skjuta helautomat.

det står ju på naturvårdsverket att det ska likna ett jakt vapen. det gör ju detta vapen dessutom så är ju detta vapen skitgammalt typ lika gammal som rugern.

Publicerat
Nu fattar jag inte vapnet är ju inte baserat på att man ska ha den i krigmm dock så är ju ruger mini 14 mer eller mindre detsamma som när amrikanarna använde vapnet förutam att man inte kan skjuta helautomat.

det står ju på naturvårdsverket att det ska likna ett jakt vapen. det gör ju detta vapen dessutom så är ju detta vapen skitgammalt typ lika gammal som rugern.

vapnet är baserat på ak konstruktionen som är säkert den mest gjorda vapnet för krig.den är ju en klar tydlig ak med annorlunga stock.

rugern mini 14 är byggd på garandens konstruktion som är gjorde före 1942, militär vapen gjorda före det är lagliga för jakt. därför är mini 14/30 jaktlaglig.

ingenting vi kan göra åt saken.

Publicerat

sen liknar rugern mini ett traditonellt jaktvapen å det gör inte saiga

Publicerat
sen liknar rugern mini ett traditonellt jaktvapen å det gör inte saiga

firearms-images-products-446l-2.jpg

DuraCoat_mi14_desertstorm.jpg

pimped_mini14_1.jpg

at_RUG2200_1.jpg

man kan få vilket vapen som helst att se militärisk ut ochså icke militärisk, går båda vägarna

som denna moist nugget

tacMosin-1.jpg

Publicerat

oja speciellt när man e med i "pimp my gun"

Publicerat
[Här var det massa bilder]

man kan få vilket vapen som helst att se militärisk ut ochså icke militärisk, går båda vägarna

som denna moist nugget

Oja, du kan få alla vapen att se "millitäriska" ut, men du missar en skrivelse i NFS 2002:18

Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får användas vid jakt.

Andreas

Publicerat

Får man förresten 7,62 x 39 laddad till de krav som en älgbössa kräver (Finland och/eller Sverige)? Kalibern är ju nog grov, men 39 mm känns i kortaste laget...

Publicerat

nje jag har mycket svårt att tro den kommer upp i klass 1 då den är mindre än en .222 i hylsan fast packar du bra så :lol:

Publicerat

du kommer upp i älgklass krav men du behåver en längre pipa går inte med en kortare ak pipa. men det går ju att förlänga ? :lol:

Publicerat

Svenska krav?

jag har lite svårt att se hur du kan ladda upp en 9 grammare till 2700 joule eller en 10 grammare till 2000 Joule från den x39 hylsa.

Det är ju trots allt som så att man har svårt att nå klass 1 svenska krav med en 6,5x47 L/ 55 hylsa med niogrammare utan att skicka på övertryck.

Vidare kan det konstateras att nej, en Saiga kan inte meddelas licens för i Sverige idag, dumt, tråkigt eller kanske genomtänkt är totalt irrelevant i dagsläget.

/Christian

Publicerat
Svenska krav?

jag har lite svårt att se hur du kan ladda upp en 9 grammare till 2700 joule eller en 10 grammare till 2000 Joule från den x39 hylsa.

Det är ju trots allt som så att man har svårt att nå klass 1 svenska krav med en 6,5x47 L/ 55 hylsa med niogrammare utan att skicka på övertryck.

/Christian

du måste då säkert skaffa glasögon ifall du har svårt att se :lol: men det är gjort. även från statliga håll ifall jag kommer ihåg rätt ;)

Publicerat
nje jag har mycket svårt att tro den kommer upp i klass 1 då den är mindre än en .222 i hylsan fast packar du bra så :lol:

Njae, mindre än en .222 hylsa vet jag nu inte...

Har ingen laddhandbok till hands just nu, men lite snabb googling så ger vid hand att 7,62x39 sväljer 33,4 Grains, medan .222 sväljer runt 25 grains.

Publicerat
Njae, mindre än en .222 hylsa vet jag nu inte...

Har ingen laddhandbok till hands just nu, men lite snabb googling så ger vid hand att 7,62x39 sväljer 33,4 Grains, medan .222 sväljer runt 25 grains.

tänkte bara på längdmåttet inte bredden vid det tillfället efter egen google-fu (lögn) har för mej att den är grövre/bredare än 308W fan skulle ha stoppat på mej en hylsa under lumpen :lol:

edit minnet är bra men jäkligt rörigt kom på att hylsan är kort å fet

fetare än 308W

Publicerat

Jag handladdar inte, så det jag undrar är om nämnda krumängd räcker för att sparka iväg en .30 kula (över 9 gram) till sådana hastigheter att den håller E 100 > 2 700 J, eller en tyngre (över 10 gram) till E 100 > 2 000 J?

Publicerat

google-fu

7.62 russian = 7.62X39 det är visst en klass 1 patron norma gör en 11.nånting grammare som levererar ca 2646 joule @ 100 m

alltid ska man lära sej nått nytt :lol::D

Publicerat

fasiken ta dig chris :D nu fick jag dubbelpost :lol:

post-2515-1261405571_thumb.jpg

Publicerat

http://www.lapua.com/information/products/...39/metric/zoom/

tja jag säger bara stillsamt på svenska och oaktat brytningsfel som tarvar korrigerande linser att

715 m/s med en 8 grammare kan inte ge mer en 690-700m/s med en 9 grammare eller maximalt 670 m/s med en 10 grammare,

det medför att man inte kan nå svensk klass 1 med en 139 grains kula men jämväl med en 155-56 grains kula men det är bara marginellt och helt allvarligt talat så tror jag att inte att standard tvisten på en x39:a som är 1:14 eller så klarar av att stabilisera en tio grams kula.

Om man inte klarar 633 m/s med en tio grams kula når man inte svensk klass 1,

exemplet är kört med en 155 grains .30 kula med ett BC om 0,45, dvs ett ganska så vasst sådant.

R- känner du för att utveckla din inställning något.

/Christian

Publicerat

nu till något helt nytt, denna patron är mera allround än vad jag tänkt skulle bli en bra rävdräpare.

:lol: holyenchiladapost-2515-1261405571_thumb.jpg