Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man få licens på detta vapen med jägarexamen?

Featured Replies

Publicerat
http://www.lapua.com/information/products/...39/metric/zoom/

tja jag säger bara stillsamt på svenska och oaktat brytningsfel som tarvar korrigerande linser att

715 m/s med en 8 grammare kan inte ge mer en 690-700m/s med en 9 grammare eller maximalt 670 m/s med en 10 grammare,

det medför att man inte kan nå svensk klass 1 med en 139 grains kula men jämväl med en 155-56 grains kula men det är bara marginellt och helt allvarligt talat så tror jag att inte att standard tvisten på en x39:a som är 1:14 eller så klarar av att stabilisera en tio grams kula.

Om man inte klarar 633 m/s med en tio grams kula når man inte svensk klass 1,

exemplet är kört med en 155 grains .30 kula med ett BC om 0,45, dvs ett ganska så vasst sådant.

R- känner du för att utveckla din inställning något.

/Christian

titta på piplängden och läs min första kommentar , kanske dags för nya glasögon ? :lol:

tror det var 500mm pipa dom använder för att klara klassen. men dom kör inte med halvauto utan med vanliga studsare

Publicerat
google-fu

7.62 russian = 7.62X39 det är visst en klass 1 patron norma gör en 11.nånting grammare som levererar ca 2646 joule @ 100 m

alltid ska man lära sej nått nytt :lol::D

Nej, 7,62 Russian

http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kali...=7,62%20Russian

ger dig de ovan citerade prestanda.

7,62x39 kan aldrig ge dig 785 m/s med en 11 grams kula, den ger inte ens den hastigheten med en 125 grains kula.

/Christian

Publicerat

Ge dig R- du kan inte tvinga upp denna kaliber i klass 1 annat än med våld, vaselin, övertryck och lådor som passar för helt andra vapen,

dvs att köra svensk klass 1 i en Saiga är inte helt möjligt,

inte utan att det medför risk för skytten.

/Christian

Publicerat
Ge dig R- du kan inte tvinga upp denna kaliber i klass 1 annat än med våld, vaselin, övertryck och lådor som passar för helt andra vapen,

dvs att köra svensk klass 1 i en Saiga är inte helt möjligt,

inte utan att det medför risk för skytten.

/Christian

jag har inte heller sagt att man får en normal saiga att skjuta klass 1/4, det vi pratar om vad jag förstått är kalibern inte bössan.

Publicerat
Nej, 7,62 Russian

http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kali...=7,62%20Russian

ger dig de ovan citerade prestanda.

7,62x39 kan aldrig ge dig 785 m/s med en 11 grams kula, den ger inte ens den hastigheten med en 125 grains kula.

/Christian

snyft snyft google-fu svek mej blidde lite lurad stod 7,62x39 russian 7,62 russian är 7,62x54R alltså en randpatron

här finns det att läsa om frågad patron http://www.reloadbench.com/cartridges/762r.html

Publicerat

R- kör hårt,

men som du själv så vackert har påpekat,

piplängd?

tryck? Wolf ammo är inte direkt känd för att vara försiktigt laddad

Marginal?

Nåja, gläd dig du över att du har funnit att din google-Fu är bättre än min.

Nu skall jag ut för att shoppa julklapp samt göra en syn undersökning, undrar om hon i butiken är snygg och om jag i så fall kommer att se det.

/Christian

Publicerat
/Christian

ifall du läser mina kommentrare bättre så ser du vad jag skrivit. inget direkt jag rekomenderaR(enditstavfel) men det går och är gjort. godhjul

Publicerat

Joo, alltså jag kom lite off-topic, men tänkte kasta in en snabb fråga om kalibern ifråga. Tanken var ett kort ja/nej svar, och sen tillbaka till Saigan.

Tänk så fel man kan ha :)

7,62 Soviet (x 39 mm) och 7,62 Russian (x 54R/x 53R) är som sagt helt skilda patroner, 7,62 Russian står redan i skåpet, och den är en klassisk älgdräpare i Finland ("vårt" svar på er 6,5:a, men med lite mera anslagsenergi).

Svaret för 7,62x39mm verkar vara "ja, med viss reservation, men det är inget man rekomenderar".