Publicerat December 17, 200916 yr Så tog då NV det historiska beslutet: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...-vinterns-jakt/
Publicerat December 17, 200916 yr Bra, men jag har lite svårt att på ett överskådligt sätt se vilka län och antal vargar som är aktuella. Edit- Slarvläsning straffar sig. "Licensjakten tillåts i de fem län där det finns reproducerande stam av varg, dvs. där det har fötts kullar varje år de senaste tre åren." Stockholm får klara sig utan jakt då antar jag. /Christian
Publicerat December 17, 200916 yr Författare 9 i Värmland och Dalarna och 3 i Västra Götaland, Gävleborg och Örebro. Totalt 27.
Publicerat December 17, 200916 yr Så... 27 vargar ska bort... plus kanske 5 på skyddsjakt... hur många vargar kommer importeras från ryssland nu då? 30? Hur många vargar kommer vi ha när när 2010 års vaplkullar kliver ut ur lyorna? Jag tycker så synd om dom som anser sig ha problem med vargarna... samerna har inga problem alls med att få "sina" län fria från varg. http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...t-varg-2010.pdf
Publicerat December 17, 200916 yr Detta är ett beslut i rätt steg. Om vi ska få en acceptans för vargjakt så är detta en bra början. Men att vissa blir misnöjda det får man ta. allt handlar om ett givande och tagande. Ser hellre att 27 vargar fälls under tillåten jagt en att det inte är någon jakt alls.
Publicerat December 17, 200916 yr visst, men om nu till och med naturvårdsverket säger att det bir jakt på endast 10% av vargarna så innebär ju det att det finns 270 vargar idag... Nää... överlåt vargjakten på dom som vill hålla på med experimentet... det blir ju ett hån för dom som ska ut och jaga tre vargar i ett helt län... speciellt om man ändå kommer få in nya vargar från öst via helikopter...
Publicerat December 17, 200916 yr visst, men om nu till och med naturvårdsverket säger att det bir jakt på endast 10% av vargarna så innebär ju det att det finns 270 vargar idag...Nää... överlåt vargjakten på dom som vill hålla på med experimentet... det blir ju ett hån för dom som ska ut och jaga tre vargar i ett helt län... speciellt om man ändå kommer få in nya vargar från öst via helikopter... Tror inte du behöver vara så orolig för helikopter vargar. Det finns liksom inget behov. Det vandrar redan vargar i tillräcklig hög utsträckning för att inavels problemet skall ligga lååångt bort. Vargjaktsbeslutet är bra! Hoppas bara att man nu ser till att inventera ordentligt så att antalet kan bli större nästa år. (Antalet som får jagas på licens alltså!!!) MVH // Henrik
Publicerat December 17, 200916 yr Tidigare har man från myndigheternas sida haft som mål att man max ska ha 210 vargar och 20 föryngringar i Sverige... Nu är det lägsta antalet vargar vi ska ha i Sverige 210 vargar och minst 20 föryngringar.... NÄR i hela fridens namn ändrades det???
Publicerat December 17, 200916 yr Tidigare har man från myndigheternas sida haft som mål att man max ska ha 210 vargar och 20 föryngringar i Sverige...Nu är det lägsta antalet vargar vi ska ha i Sverige 210 vargar och minst 20 föryngringar.... NÄR i hela fridens namn ändrades det??? Jag sitter och funderar i samma tankebana jag med! Det är något som inte stämmer!!!! Visst är det en bra början att vi nu ska få jaga varg, men vart tog det beslutet vägen då, max 210 = minst 210
Publicerat December 17, 200916 yr Har också en fundering kring hur förbunderna ställer sig i det här, kommer dom att tacka och ta emot eller finns det planer att överklaga?
Publicerat December 17, 200916 yr Jag tror inte att Jägarnas riksförbund kommer inte sitta tysta i båten... och jag hoppas verkligen att Jägareförbundet står bakom dom drabbade nu... alla för en... en för alla! Jag är medlem i båda förbunden.
Publicerat December 17, 200916 yr Tidigare har man från myndigheternas sida haft som mål att man max ska ha 210 vargar och 20 föryngringar i Sverige...Nu är det lägsta antalet vargar vi ska ha i Sverige 210 vargar och minst 20 föryngringar.... NÄR i hela fridens namn ändrades det??? Var har du sett det? Max 210 men minst 20 är vad som gäller...
Publicerat December 17, 200916 yr Var har du sett det? Max 210 men minst 20 är vad som gäller... Naturvårdsverket säger att det motsvarar 10% (=270) av vargstammen. Skulle det va max 210, så borde avskjutningen va minst 60+beräknade föryngringar...... Med den här tilldelningen så är man ju säker på att man inte kommer under 210, alltså har det ändrats till en mini nivå!!!!
Publicerat December 17, 200916 yr Med denna lilla tilldelning så känns det som att det kommer vara många fler vargar till nästa jaktsäsong med tanke på alla valpar som kommer till. 27 + några vid skyddsjakt kommer väl knappast jämna ut det.
Publicerat December 17, 200916 yr Var nöjda med det ni får nu. Tänk att det kunde ha varit det motsatta ingen jakt på varg.
Publicerat December 17, 200916 yr Var nöjda med det ni får nu. Tänk att det kunde ha varit det motsatta ingen jakt på varg. Så du tycker att man ska gå ner på knä, tacka och buga för en tilldelning som inte påverkar något överhuvudtaget? Tycker du att det är rimligt att nvv kör över regeringens beslut?
Publicerat December 17, 200916 yr Var nöjda med det ni får nu. Tänk att det kunde ha varit det motsatta ingen jakt på varg. Jo det är sant, det är bättre än inget. Även om det är lite tråkigt att uttrycka sig så. Men man har ju svårt att ljuga för sig själv när man inte tror att avskjutningen kommer motsvara reproduktionen. Och jag vill helst inte att det finns 211 vargar nästa år. Men det är ju helt klart bättre än inget
Publicerat December 17, 200916 yr Jag ser denna siffra som ett hån mot oss jägare. Avskjutningen ska med andra ord motsvara 10 % av vargstammen och eftersom vi fått en siffra på 27 st, så finns det som andra påtalat 270 vargar i Sverige. Regeringen har sagt att det skall finnas 210 vargar i hela landet, men denna siffra finns nog enbart i det så kallade vargbältet. Men jag är som Foffe glad att vi ens får jaga dessa gulliga kramgoa "utrotningshotade" djur, för det är bättre med 243 vargar jämfört med de 270 som "forskarna" tror populationen ligger på.