Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vinterns vargjakt beslutad

Featured Replies

Publicerat

Håll i brallorna nu pojkar och flickor! (ok, kanske mest pojkar men ändå :rolleyes: )

Jag tror att vi måste titta på detta lite mer långsiktigt. Glöm för bövelen inte att detta är första kvoten vi får på varg och att en utvärdering kommer att ske på resultatet.

Visst är det tråkigt (läs bedrövligt snarare) med de tamdjur som kommer att stryka med men det har våra politiker bestämt och de får stå för smällen.

Låt oss nu bedriva en snygg jakt på de individer som är lovliga och se hur resultatet blir, sen kan vi klaga om det inte fungerar. Inte innan...

Trots allt har vi äntligen fått tillåtelse att bedriva jakt på varg!

Lycka till ni som bor i de drabbade reviren och må ni ha god jaktlycka!

Publicerat
Håll i brallorna nu pojkar och flickor! (ok, kanske mest pojkar men ändå :rolleyes: )

Jag tror att vi måste titta på detta lite mer långsiktigt. Glöm för bövelen inte att detta är första kvoten vi får på varg och att en utvärdering kommer att ske på resultatet.

Visst är det tråkigt (läs bedrövligt snarare) med de tamdjur som kommer att stryka med men det har våra politiker bestämt och de får stå för smällen.

Låt oss nu bedriva en snygg jakt på de individer som är lovliga och se hur resultatet blir, sen kan vi klaga om det inte fungerar. Inte innan...

+1

Publicerat

Där tog alliansen ett bra grepp om jägarkåren som väljare i valet 2010.

Jag tycker nya rovdjurspolitiken e vettig, skjut ner där det är för starka stammar, och försök få in nytt blod för att minska inaveln, som bara är skadlig på alla sätt & vis tror jag..

Ska vi ha varg eller inte? Ja, jag tror att det är det enda skäliga hur surt det än må vara för oss jägare..

Publicerat

Jag visar mitt stöd med en förkortning för att jag håller med, via ett: plus ett.

Tomas

Publicerat

Jag jagar i Dalarna och kan säga att jag i alla fall är glad att vi fick 9 vargar. Det är 9 st fler än vad vi hade förra året på licensjakt. Sen kan det vara så att det borde skjutas fler och jag är övertygad om att vargstammen inte skulle dö ut om vi sköt det dubbla. Men man måset ändå inse att det är första gången på riktigt länge vi har licensjakt på varg och det ska vi vara glada för, det kunde lika gärna blivit 0.

Hoppas bara att alla sköter jakten snyggt nu så att vargjakten an bli något att räkna med varje år.

Publicerat

+1

Publicerat

Om jag förstod det rätt skulle man rapportera en skjuten varg inom en timme.

Och jaktledaren skulle fortlöpande hålla koll på kvarvarande vargar på tilldelning. Minst 1g/timme.

Alltså inte en gång på morgonen som det är på björnjakten.

Om jag har uppfattat det här rätt så tror jag inte vi behöver vara så rädda för någon massiv överskjutning. Någon enstaka varg OK det kan det nog stryka med. Men knappast något antal som spelar någon som helst roll på det stora hela!

// Henrik

Publicerat

Detta med 27 vargar, 10 % dvs 270 vargar begriper jag inte var ni får ifrån.. Var det bara jag som läste att de räknade med att ett antal vargar kommer att skjutas jml skyddsjaktsparagraf även så det totala antalet skjutna vargar kommer att överstiga dessa 27 utan tvekan.

Det hade redan skjutits 5 stycken jml skyddsjakt, innevarande år förmodar jag, så uttaget 2010 lär bli över 30 vargar.

Sen är det ju "försiktighetsprincipen" som gäller så tja 27 är jävligt bra tycker jag.

Se nu till att lägga kraft på både jakten men avgjort viktigast är ju kommande inventeringar! Fler belagda vargar genererar fler licensvargar 2010!

Edit: Bäst av allt vore om de kommande inventeringarna skulle visa att det finns betydligt mycket mer varg än vad myndigheterna förutsett. Då skulle de undgå kritik för att de är för vårdslösa då de beviljade 27 vargar och även ha underlag för ökade licenser kommande år.

Mvh!

Publicerat

Man ska ju komma ihåg att den är ganska kontroverisellt att man ihuvudtaget tillåter vargjakt så jag tycker inte vi ska klanka ner på ett beslut som vi har väntat på länge utan ta tillfället och som många sagt innan se till att sköta det snyggt.

Fidde som tycker att vargjakt på 27 individer är bättre än inga alls.

Publicerat

Bättre hade väl vart om dom hade haft "golv" om dom nu ska ha ett "maxtak" för hur många vargar det ska finnas. Typ att det ska finnas mellan 150-200 vargar eller 180-200, då hade man inte behövt fundera så mycket över hurvida tilldelningen är exakt rätt. Att bara sätta ett maxantal på 210st funkar inte det måste finnas ett lägsta antal också, det är ju som gjort för konflikter när dom gör så här.

Publicerat

Man får ju hoppas på att inte Mona vinner valet då kan vi glömma detta med vargjakt framöver.

Publicerat
Bättre hade väl vart om dom hade haft "golv" om dom nu ska ha ett "maxtak" för hur många vargar det ska finnas. Typ att det ska finnas mellan 150-200 vargar eller 180-200, då hade man inte behövt fundera så mycket över hurvida tilldelningen är exakt rätt. Att bara sätta ett maxantal på 210st funkar inte det måste finnas ett lägsta antal också, det är ju som gjort för konflikter när dom gör så här.

Exakt sätter man ett tak så borde siffran efter jakten vara 210 och att sedan tillåta skyddsjakt på problemindivider ändå!!! Jag tycker också att det är bra att jakten drar igång nu men sätter man ett maxantal så borde det va max vad som får finnas även efter föryngringar, invandrade och inflyttade..... Ingemar som inte nöjer sig med för lite:)

Publicerat
Man får ju hoppas på att inte Mona vinner valet då kan vi glömma detta med vargjakt framöver.

"måla inte fan på väggen nu"

jag tvivlar på att dom vill göra sej helt ovänner med dels jägarkåren (har iofs inget existensberättigande enligt vissa) och med LRF

Publicerat

Ja det handlar ju mycket om siffror och siffran 210 blir aldrig lätt att träffa, hade dom istället sagt att vi ska ligga mellan 210-240 vargar så hade jag inte klagat över tilldelningen på samma sätt. Även om vi nu fått till vargjakt och detta ju är kanon så känns det ju ändå som att man blivit snuvad på den korrekta siffran!

En annan sak som jag också tror betyder allt är spårningen och inventringen den måste ju bli mycket bättre så ett mer precis antal kommer fram. Det man tro sig se nu det är ju att det finns bra mer varg än vad som lyckats fastställa, så där finns säkert en del att hämta!

1 extra varg i tilldelning kan ju betyda en hel del när det pratas skador och blodutgjutelse, därför är siffrorna viktiga <_<

Publicerat
"måla inte fan på väggen nu"

jag tvivlar på att dom vill göra sej helt ovänner med dels jägarkåren (har iofs inget existensberättigande enligt vissa) och med LRF

Framförallt får man hoppas attt inte MP med sin fascistoida syn på jakt hamnar i bestämmande position!

// H

Publicerat

Hur skall det rent praktiskt gå till att hålla sig ajour 1g/timme?

Publicerat

Det finns faktiskt ett spann, men det är för snävt. 20 föryngringar ger enligt vedertagen praxis bland vargforskarna c.a 200 vargar, och taket är 210. Förvaltningsmålet är alltså 200-210 vargar fram till nästa jakt. Reproduktionen 2010 är inräknad i beslutet, dvs den avskjutning som nu medges bygger på ett antagande om en genomsnittlig populationstillväxt nästa år samt genomsnittlig övrig dödlighet. Ingen lätt match, och i praktiken krävs det tur om vi skall pricka in inom spannet.

I övrigt håller jag med många övriga här- sköter vi inte detta nu så är vi fast för överskådlig tid, oavsett regering. Och ju fler vargar som hittas vid inventeringarna, desto bättre...

Publicerat
Hur skall det rent praktiskt gå till att hålla sig ajour 1g/timme?

Det har jag inte hittat någon beskrivning på.

Men antar att det kommer finnas en telefonsvarare att ringa till. Och det är om den har uppdaterats den senaste timmen eller ej som gäller. Har du ingen telefon med täckning där du jagar så får du lösa det med radio till någon person/plats där det finns telefonmöjligheter.

MVH // Henrik

Publicerat
Framförallt får man hoppas attt inte MP med sin fascistoida syn på jakt hamnar i bestämmande position!

// H

Alla vet ju med vilken utpressnings politk dom kör med.

Publicerat
Det finns faktiskt ett spann, men det är för snävt. 20 föryngringar ger enligt vedertagen praxis bland vargforskarna c.a 200 vargar, och taket är 210. Förvaltningsmålet är alltså 200-210 vargar fram till nästa jakt. Reproduktionen 2010 är inräknad i beslutet, dvs den avskjutning som nu medges bygger på ett antagande om en genomsnittlig populationstillväxt nästa år samt genomsnittlig övrig dödlighet. Ingen lätt match, och i praktiken krävs det tur om vi skall pricka in inom spannet.

I övrigt håller jag med många övriga här- sköter vi inte detta nu så är vi fast för överskådlig tid, oavsett regering. Och ju fler vargar som hittas vid inventeringarna, desto bättre...

Ja nu gäller det att detta sköts på ett snyggt sett så att vi får ha kvar vargjakten.

Publicerat

Jag erkänner, jag hade fel med mina dommedagsprofetsior B) Men det är jag glad för <_<

Visst antalet är ju på tok för litet, men jag tror att vi inte klarar av att skjuta så värst många mer. Så nu ska jag vara optimistisk för en gång skull i en vargtråd. Men jag är fortfarande undrande HUR vi ska jaga.

Men men, vi ses i skogen den andra Januari ;)

Publicerat

bra att det blir jakt på varg men 3 st i hela gävleborg ;)

och sen att hela vårat område och de dubbla här i hälsingland är fredat för

ryssen i galven, :(

och ändå så har vi mer än dom 11(minst) i den flocken här på skogen ;)

Men god jakt lycka på er som får jaga och en början på nå vettigt ialla fall!

Publicerat
Jag erkänner, jag hade fel med mina dommedagsprofetsior :D Men det är jag glad för B)

Visst antalet är ju på tok för litet, men jag tror att vi inte klarar av att skjuta så värst många mer. Så nu ska jag vara optimistisk för en gång skull i en vargtråd. Men jag är fortfarande undrande HUR vi ska jaga.

Men men, vi ses i skogen den andra Januari :rolleyes:

Fan Edsvalla, flera kloka inlägg från dig idag i vargtrådar!!! Är det du som börjar bli gammal och vis eller jag som är gammal och senil?? Nåja , skit samma, hoppas det lyckas för er i varglänen! Skitjakt!

Publicerat
Naturvårdsverket säger att det motsvarar 10% (=270) av vargstammen. Skulle det va max 210, så borde avskjutningen va minst 60+beräknade föryngringar......

Med den här tilldelningen så är man ju säker på att man inte kommer under 210, alltså har det ändrats till en mini nivå!!!!

Jo men dom räknar med att 40 st försvinner med skyddsjakt å div.40 vargar är 10 procent av 400 vargar och ja tror inte dom låter oss skjuta för många så dom här siffrorna är troligen hälften av vad som finns ungefär...

Publicerat

Jag hoppas kraven på jägarna kommer ändras... allt vilt ska väl förvaltas lika och den här misstron till jägarkåren måste ju jägareförbunden sätta stopp för... det är ju skandalöst dåligt om förbunden inte reagerar på särbehandlingen.