Publicerat December 17, 200916 yr Tjenare, ung grabb som älskar rävjakt speciellt med finnstövare och ska snart köpa en till, ni behöver inte försöka övertala mej till vilken ras lr linje för det är redan bestämmt. Men tänkte i alla fall dra ihop en diskution om det mesta om rävjakt eftersom det verkar finnas lite rävjägare här. tex har det gått bra för er andra i år, vad har ni för hundar, avel, sm, valppriser mm. Prata på bara! Själv har jag och farsan en finne som huvudsakligen driver hare men om han släpps på rävslag så tar han det. Skulle önskat större rävintresse men det kommer förhoppningsvis nu när han blir äldre.
Publicerat December 17, 200916 yr Tjenare, ung grabb som älskar rävjakt speciellt med finnstövare och ska snart köpa en till, ni behöver inte försöka övertala mej till vilken ras lr linje för det är redan bestämmt. Men tänkte i alla fall dra ihop en diskution om det mesta om rävjakt eftersom det verkar finnas lite rävjägare här. tex har det gått bra för er andra i år, vad har ni för hundar, avel, sm, valppriser mm. Prata på bara! Själv har jag och farsan en finne som huvudsakligen driver hare men om han släpps på rävslag så tar han det. Skulle önskat större rävintresse men det kommer förhoppningsvis nu när han blir äldre. Vad är det för stam på hunden ni har nu? Har själv 2 finskstövare...den ena äldre än den andra Båda svensk&finsk jaktchampion på räv...den äldre även champion på hare. Avel...ja, det har diskuterats tidigare på sidan...jag har min åsikt...men det blir oerhört känsligt när man diskuterar sånt så jag ligger lågt till en början....
Publicerat December 17, 200916 yr Vad är det för stam på hunden ni har nu?Har själv 2 finskstövare...den ena äldre än den andra Båda svensk&finsk jaktchampion på räv...den äldre även champion på hare. Avel...ja, det har diskuterats tidigare på sidan...jag har min åsikt...men det blir oerhört känsligt när man diskuterar sånt så jag ligger lågt till en början.... HAHA, lite samma svar från mig måste jag säga.. Har 2 finnstövare.. fast min äldre är inte LIKA mycket äldre än den yngre som Kettukillers! Ingen provstart än så båda är värdelösa Avel. Ja man har ju redan, som svensk varit avelsråd åt en finne för att välja finne till sin finne... Man är alltså fullärd!
Publicerat December 17, 200916 yr äger för närvarande 1 finne o en foxterrier, finnen e 3,5 år o ska startas nu i vinter,men nu har snön ställt till de rejält, fy fan för snö. i år har de lossna riktigt för han,var i väg o jaga för 2 veckor sen,då sköt vi 6 rävar på 7 dagar,varav 5 för min,fick även lyssna på rävdrottningen SPELA några dagar(hon kan än) avelsfrågor lämnar ja till dom som "kan" so here we go... skojja men en sak fatar ja fan inte,varför i hela friden ska en hund va tyst på slag,hare/räv prov,när den belönas på rävprov om den väcker,startar man hunden på hare /räv borde man väl för bövelen kunna döma efter de vilt han tar upp HARE= TYST 6P RÄV= VÄCKA 6P busenkelt o du kettukiller ,köpte du nån fox i höstas från skellefteå,tyckte han sa han jaga me dig
Publicerat December 17, 200916 yr Författare haha okej, hunden är efter tiken sanni, han är sjch och intuch. Har 2 halvsyskon som vunnit sm på räv men inte meriterad själv på räv. Har inte läst så många trådar men min åsikt är att välj det bästa och betala där efter. Tycker det är värt en 10000 för en hund som du kanske ska ha i 10 år. Livet är för kort för att springa med skit. Nu blir det nog bra fart på denna konversation
Publicerat December 17, 200916 yr haha okej, hunden är efter tiken sanni, han är sjch och intuch. Har 2 halvsyskon som vunnit sm på räv men inte meriterad själv på räv. Har inte läst så många trådar men min åsikt är att välj det bästa och betala där efter. Tycker det är värt en 10000 för en hund som du kanske ska ha i 10 år. Livet är för kort för att springa med skit. Nu blir det nog bra fart på denna konversation haaha,inte får du nå bättre för ju mer pengar du spenderar,själv tycker ja valparna börjar bli för dyra,den störrsta annledning bakom bra hundar e husse/matte,men givetvis ska de finnas någe i dom va e de för halvsyskon som vunnit sm ?
Publicerat December 17, 200916 yr Författare garttis till rävarna, Spela och Ero är halvsyskon som vunnit sm. Hunden har fler syskon meriterade på räv. Men tror du inte att det ligger något i det? En hund efter meriterade föräldrar är ju i regel dyrare, genetik är inte lätt och jag ska inte säja att jag kan det men om ägarna inte lyckats köra fram föräldrarna så. Visst hänger mycket på ägarn med helt klart. Jag menar inte att om du betalar 10000 så får du en perfekt hund.
Publicerat December 17, 200916 yr äger för närvarande 1 finne o en foxterrier, finnen e 3,5 år o ska startas nu i vinter,men nu har snön ställt till de rejält, fy fan för snö.i år har de lossna riktigt för han,var i väg o jaga för 2 veckor sen,då sköt vi 6 rävar på 7 dagar,varav 5 för min,fick även lyssna på rävdrottningen SPELA några dagar(hon kan än) avelsfrågor lämnar ja till dom som "kan" so here we go... skojja men en sak fatar ja fan inte,varför i hela friden ska en hund va tyst på slag,hare/räv prov,när den belönas på rävprov om den väcker,startar man hunden på hare /räv borde man väl för bövelen kunna döma efter de vilt han tar upp HARE= TYST 6P RÄV= VÄCKA 6P busenkelt o du kettukiller ,köpte du nån fox i höstas från skellefteå,tyckte han sa han jaga me dig Nä, jag har inte köpt nån fox från Skellefteå...däremot bor jag där själv och jagar med endel folk härikring.Å självklart har jag oxå en fox...dock från Norge...
Publicerat December 17, 200916 yr Nä, jag har inte köpt nån fox från Skellefteå...däremot bor jag där själv och jagar med endel folk härikring.Å självklart har jag oxå en fox...dock från Norge... ok,skulle bara kolla,tyckte han sa du kanske skulle ta en ur kullen
Publicerat December 17, 200916 yr Hallå, jag har en finne hanne som är 6månader nu och han driver så det ekar efter rävarna.....Jag har lagt ner EXTREMT mkt tid på han för det ska fan i mig inte falla på att jag inte lagt ner den tiden som han behöver. Tog ledigt idag och imån eftersom vi fått bra med spårsnö i småland nu =) Rävarna hade inte gått alls lika mkt inatt som dom gjorde i nysnön men jag fick upp ändå efter 1 timme eller så....Den räven buktade riktigt bra, han släppte efter 30-35min men räven gick inte i gryt iaf som dom har gjort innan. Imån blir vi ett rätt bra gäng som ska jaga rävarna. Men jag släpper honom egentligen rätt sparsamt för jag vill inte bränna honom. Det jag menar är att jag släpper han ofta men han får inte driva för länge per dag Rävafidde
Publicerat December 17, 200916 yr Författare Hallå, jag har en finne hanne som är 6månader nu och han driver så det ekar efter rävarna.....Jag har lagt ner EXTREMT mkt tid på han för det ska fan i mig inte falla på att jag inte lagt ner den tiden som han behöver. Tog ledigt idag och imån eftersom vi fått bra med spårsnö i småland nu =)Rävarna hade inte gått alls lika mkt inatt som dom gjorde i nysnön men jag fick upp ändå efter 1 timme eller så....Den räven buktade riktigt bra, han släppte efter 30-35min men räven gick inte i gryt iaf som dom har gjort innan. Imån blir vi ett rätt bra gäng som ska jaga rävarna. Men jag släpper honom egentligen rätt sparsamt för jag vill inte bränna honom. Det jag menar är att jag släpper han ofta men han får inte driva för länge per dag Rävafidde gött jo man måste lägga ner mycket tid på dom i början och valpar ska ju få all tid i skogen dom kan få, vi har spårsnö här med så ska snart ut och spraya spår.
Publicerat December 17, 200916 yr gött jo man måste lägga ner mycket tid på dom i början och valpar ska ju få all tid i skogen dom kan få, vi har spårsnö här med så ska snart ut och spraya spår. mur mycke snö har ni ? här i gävleborg e de halvmetern snart
Publicerat December 17, 200916 yr ok,skulle bara kolla,tyckte han sa du kanske skulle ta en ur kullen Ok, gissar att det är Leif Ö du pratat med.Stämmer det? Jag hade tänkt ta en valp då jag var lite missnöjd med min nuvarande..men han har vaknat till liv igen och är nu en fullt duglig jakthund. Hade dessutom tänkt ha en tik nästa gång och då det bara blev hanar så blev jag lite mer fundersam.Tror dock det är en kanonbra kombination.Jag är helförtjust i tiken. Har du från den kullen själv?
Publicerat December 17, 200916 yr Ok, gissar att det är Leif Ö du pratat med.Stämmer det?Jag hade tänkt ta en valp då jag var lite missnöjd med min nuvarande..men han har vaknat till liv igen och är nu en fullt duglig jakthund. Hade dessutom tänkt ha en tik nästa gång och då det bara blev hanar så blev jag lite mer fundersam.Tror dock det är en kanonbra kombination.Jag är helförtjust i tiken. Har du från den kullen själv? jajamen ,leif va de ja, japp ja tog en hane,ha leta länge efter en foxtik,men då de e ont om dugligt material på marknaden,så orka ja inte vänta längre så ja knep en från han,den börjar väl bli halvåret snart,men den får vackert vänta till nästa år.eller om tillfälle dyker upp i nån lada/hus i mars kanske,men inte än,just för tillfället springer han bara omkring o biter stövarn i ljumskarna
Publicerat December 17, 200916 yr gött jo man måste lägga ner mycket tid på dom i början och valpar ska ju få all tid i skogen dom kan få, vi har spårsnö här med så ska snart ut och spraya spår. Vi har ca 5cm inte så mkt men det som är positivt är att det blir nytt varje natt =)
Publicerat December 17, 200916 yr Vi har ca 5cm inte så mkt men det som är positivt är att det blir nytt varje natt =) ni har de bra ni,här e allt förstört snart,drar till halland om detta fortsätter
Publicerat December 18, 200916 yr Tjena. Jag har en smålänning en Ryss och en foxterrier. Smålänningen jagar väl mest hare, men visst är det skjutet en och annan räv för henne. Ryssen blir 2 år i Mars, och är på god väg att bli precis så som jag vill att en bra räv/rovdjurs hund ska vara. Hon väcker lagom, söket har kommit igång bra i år (Något som jag värderar högt) Driver fort som f#n, sällan dreven överstiger 30 min.(Terriern får jobba). Hade faktiskt ett drev på över 2 timmar för ett par veckor sedan, en passare såg räven eftrer 30 min då var hunden ca. 20- 30 sekunder efter. I det läget brukar det bli ståndskall på backen efter ett tag, men ej denna gång. Hon stannar alltid kvar och skäller vid gryt då räven krupit in. Hon jagar även lo, hon har dock inte fattat att dom träar, så förmodligen letar hon hål i backen vid spårslut. Det blev även en björn skjuten på drev för henne i höst. Så det känns som hon kan bli riktigt bra, bara hon överlever dessa vargar, som hon i och för sig också drivit en gång, dock inget som husse uppskattar...
Publicerat December 18, 200916 yr Författare Hrä har vi 7-8 cm, ska bli mer i natt sa dom men man vet ju inte.
Publicerat Januari 2, 201016 yr gött jo man måste lägga ner mycket tid på dom i början och valpar ska ju få all tid i skogen dom kan få, vi har spårsnö här med så ska snart ut och spraya spår. jobba med kalla slag är A-O på en rävhund för mig,den som inte tar an rävspår på 5-6 timmar är inte för mig nått bra,min åsikt dock och skulle inte tyckte det var kul om hunden sökte 3 marker bort och tog upp om jag bodde kvar söder ut,men som sagt ta upp räv är viktigt och inte visa den vad den ska göra kör hårt
Publicerat Januari 3, 201016 yr Författare jobba med kalla slag är A-O på en rävhund för mig,den som inte tar an rävspår på 5-6 timmar är inte för mig nått bra,min åsikt dock och skulle inte tyckte det var kul om hunden sökte 3 marker bort och tog upp om jag bodde kvar söder ut,men som sagt ta upp räv är viktigt och inte visa den vad den ska göra kör hårt Tycker du har helt rätt, en rävhund ska ta kalla slag men det får ju inte vara för dåliga. och visst krävs stora marker för en bra jakt
Publicerat Januari 3, 201016 yr Tycker du har helt rätt, en rävhund ska ta kalla slag men det får ju inte vara för dåliga. och visst krävs stora marker för en bra jakt En hund som tar 15 timmar gamla spår före september,o 3 timmar gamla spår i slutet av januari skulle vara pasligt tycker jag
Publicerat Januari 3, 201016 yr Tycker du har helt rätt, en rävhund ska ta kalla slag men det får ju inte vara för dåliga. och visst krävs stora marker för en bra jakt Jag brukar tycka som så att en rävhund ska kunna gå på alla nattspår som ser ut att inte vara omöjliga och minst ska dom försöka...vart efter den kommer på (korsar) nyare spår ska den kunna byta upp sig. Men om det är barmark så då har man ju inga spår att gå efter så då är det ju bara och släppa vars man tror att räven gått under natten. Och då krävs en renodlad rävhund för annars är risk för drev på andra djurslag. Har man en rävhund som man kan lita på så är barmark mycket roligare än snö.
Publicerat Januari 3, 201016 yr Jag brukar tycka som så att en rävhund ska kunna gå på alla nattspår som ser ut att inte vara omöjliga och minst ska dom försöka...vart efter den kommer på (korsar) nyare spår ska den kunna byta upp sig. Men om det är barmark så då har man ju inga spår att gå efter så då är det ju bara och släppa vars man tror att räven gått under natten. Och då krävs en renodlad rävhund för annars är risk för drev på andra djurslag. Har man en rävhund som man kan lita på så är barmark mycket roligare än snö. Risken med en sån hund är dock att upptagsarbetet blir LÅNGT.. Oftast går det fortare om man inte har ett färskt spår att släppa i samma område man tror att räven tagit sig till och låta hunden söka av terrängen. Alltså om du har ett gammalt nattspår som går upp i ett berg är det lika bra att låta hunden söka av berget på frisök för att fortare hitta färskare spår. Det kanske ger säkrare upptag att alltid släppa på ett spår om hunden inte ger sig men det lär ju ta tid för den att reda ut..
Publicerat Januari 3, 201016 yr Allt är så förbannat tråkigt just nu......Vi har skare på ca 15cm snö, jag har inte kunnat släppa sen i måndags. Jävligt roligt när man varit ledig så länge. USSSSCH Man blir bara jävligt lack på det. Förstår er i norrland !! Snart är nog foxen mogen iaf det är ju nåt som är roligt. Det ska bli en 20minus igen också. Bitter JA det är jag Tur att det är en bit kvar på säsongen Det har skjutits på nån räv nu iaf som tyvärr det har bommats på men bara man kan släppa igen så ska vi nog få den där första räven
Publicerat Januari 4, 201016 yr Risken med en sån hund är dock att upptagsarbetet blir LÅNGT.. Oftast går det fortare om man inte har ett färskt spår att släppa i samma område man tror att räven tagit sig till och låta hunden söka av terrängen. Alltså om du har ett gammalt nattspår som går upp i ett berg är det lika bra att låta hunden söka av berget på frisök för att fortare hitta färskare spår. Det kanske ger säkrare upptag att alltid släppa på ett spår om hunden inte ger sig men det lär ju ta tid för den att reda ut.. Det var just de ja menade med mitt förra inlägg tar hunden allt för gamla spår i slutet av säsongen så är risken stor att den aldrig får upp! Men lagom är smalt.