Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakt

Featured Replies

Publicerat
Jag brukar tycka som så att en rävhund ska kunna gå på alla nattspår som ser ut att inte vara omöjliga och minst ska dom försöka...vart efter den kommer på (korsar) nyare spår ska den kunna byta upp sig. Men om det är barmark så då har man ju inga spår att gå efter så då är det ju bara och släppa vars man tror att räven gått under natten. Och då krävs en renodlad rävhund för annars är risk för drev på andra djurslag. :wub:

Har man en rävhund som man kan lita på så är barmark mycket roligare än snö.

He stämber att he i viktigast att de försökar, kom just in från jakt hade fina rävspår o he första h...j.... fick upp var ett rådjur som for ur kommun tå ja komber tillbaks försökar ja på nytt. Efter 10minuter kommber en hare framför hunden! God min bara tänker jag o kopplar hunden, 3 gången gillt!

Tå vart he upptag som resultera i 300m drev o ut på en väg "spårlöst försvunnen". Prov giss om blodtryket har viri hög ida ska tilläggas att he var en farmräv som vi sku ta föri vi sko fara o jaga på "rittit" ;)

Publicerat
He stämber att he i viktigast att de försökar, kom just in från jakt hade fina rävspår o he första h...j.... fick upp var ett rådjur som for ur kommun tå ja komber tillbaks försökar ja på nytt. Efter 10minuter kommber en hare framför hunden! God min bara tänker jag o kopplar hunden, 3 gången gillt!

Tå vart he upptag som resultera i 300m drev o ut på en väg "spårlöst försvunnen". Prov giss om blodtryket har viri hög ida ska tilläggas att he var en farmräv som vi sku ta föri vi sko fara o jaga på "rittit" ;)

En riktig jaktdag med andra ord!! :wub: Fast det har kanske inte så mycket med hur gamla spår hunden tar? Mer att den har mycket jaktlust så den jagar det som kommer framför nosen..?

Publicerat
En riktig jaktdag med andra ord!! :wub: Fast det har kanske inte så mycket med hur gamla spår hunden tar? Mer att den har mycket jaktlust så den jagar det som kommer framför nosen..?

Just precis men den kan je f.. i att jaga annat än räv ;)

Publicerat

Tå vart he upptag som resultera i 300m drev o ut på en väg "spårlöst försvunnen". Prov giss om blodtryket har viri hög ida ska tilläggas att he var en farmräv som vi sku ta föri vi sko fara o jaga på "rittit" :rolleyes:

;) Jaaaha ....verkar som en humörsprövande dag ! :blush:

Publicerat
Just precis men den kan je f.. i att jaga annat än räv :)

nog finns det annat som är likaroligt som räv men lite större :D

Publicerat
nog finns det annat som är likaroligt som räv men lite större ;)

Redan provat duger ej!

Publicerat
Redan provat duger ej!

jag är nog helt såld på det! ;) men visst rävjakt är livet

Publicerat
jag är nog helt såld på det! ;) men visst rävjakt är livet

Ja menar hunden vill ej jaga det som ja tror du syftar på!

Publicerat
men din kompisen blandning var ju intreserad är jag hört :blush:
Publicerat

jo dock trodde jag det gått bra även för dig..

Publicerat

Åker till vetrinären idag stövarn min går in i samma stil som ifjol....svullna halsmandlar och penicillin som fljd tror jag vetrinären ordinerar....eller så kanske hon plockar bort dom annars har vi lite kallt nu runt -20 och torr snö på runt 50-70 cm snön har faktiskt blåst ihop en del....så det ska nog gå riktigt bra att driva.

Blir nog att jaga lite med kompisens schiller ett tag...

Publicerat

Nu vet man hur det känns när man är riktig lycklig :ph34r: sköt nämligen min första drevräv idag för en finsk stövare :wacko:

Publicerat
Nu vet man hur det känns när man är riktig lycklig -_- sköt nämligen min första drevräv idag för en finsk stövare :P

Stort Grattis B)

Publicerat
men din kompisen blandning var ju intreserad är jag hört :P

Jodå med lite mera erfarenhet o skärpa blir det nog trångt han är ju lite ung ännu! Men jagar räv betydligt bättre redan änn många gamla hundar! -_-

Publicerat
Jodå med lite mera erfarenhet o skärpa blir det nog trångt han är ju lite ung ännu! Men jagar räv betydligt bättre redan änn många gamla hundar! :P
joo jag är hört också att den är hyfsad rävhund.
Publicerat

Hur ser idealmarken ut för rävjakt? Jag har 12000 ha att få upp en räv på och ca 800 kvadratkilometer att jaga den på :rolleyes: eftersom vi har bra sammarbete med grannlag och deras grannlag osv. :D

Men tillbaka till frågan, är renodlat skogslandskap att föredra eller skall det vara skog med inslag av åkrar? ;) och är det bra med mycket skogsbilvägar på markerna eller skall det vara glest mellan vägarna?

Publicerat
Hur ser idealmarken ut för rävjakt? Jag har 12000 ha att få upp en räv på och ca 800 kvadratkilometer att jaga den på :rolleyes: eftersom vi har bra sammarbete med grannlag och deras grannlag osv. :D

Men tillbaka till frågan, är renodlat skogslandskap att föredra eller skall det vara skog med inslag av åkrar? :lol: och är det bra med mycket skogsbilvägar på markerna eller skall det vara glest mellan vägarna?

Ingen aning. Tror det buktar STÖRRE i ren skogsmark. Fast vad vet jag som aldrig får dom att bukta på mina marker :D

EDIT: Hundarna får dom inte att bukta!

Publicerat
  • Författare

Vet inte riktigt vilket som är bäst, men vägar är ju bra om du ska jaga in en unghund. Det ska ju hällst vara lite åar och sånt för hundens skull. Rätt många hundar (drevrar) som därnkt sej i ätran nu nära vi jagar.