Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

M96 vs M98

Featured Replies

Publicerat

Tjena.

Undrar bara lite om det finns någon riktigt kunnig här inne som kan berätta om alla väsentliga skillnader mellan dessa 2 olika modeller.

(Tror faktiskt att någon vet) :)

Har nämligen planer på att köpa en 9,3*57 lite ombyggd o detta var då en M96.

Men vill gärna veta lite mer skillnader innan jag bestämmer mig...

Tack alla kunniga på förhand

Publicerat

gevär modell m96 är det svenska försvarets gamla standard. mekanismen är i princip en mauser modell 1893.

På denna låda har det byggts mycket bössor för den civila marknaden i Sverige, Husqvarna har gjort mycket, även stiga mm.

M96 är i grunden en klenare mekanism, egentligen inte tillverkad för att klara samma tryck som för m98, men den är så pass överdimensionerad att den gör det. Man kan säga att den inte är byggd för moderna tryck men klarar det.

M98 är mausers stora patent, det är kort och gott en vidareutveckling av deras gamla patent, m98 blev så lyckad att den spridits över hela världen, både som militära men även civila gevär, finns fortfarande nya M98lådor som tillverkas.

Största skillnaden på lådorna, för den vanliga jägaren, är att 96an spänner slagfjädern när man stänger slutstycket, medans 98an spänner när man öppnar, detta gör att 98an är betydligt lättare att repetera. Dessutom har 98an bättre säkerhetsmarginaler.

Publicerat

Finns väl dem som kan förklara det bättre

än mig men 96:an är ett sämre (klenare ) system.

Skit i den och leta vidare efter en en m98 istället,har en själv i

8x57 och är mycket nöjd.

/M.

Publicerat

Var lite långsam där :)

Publicerat
  • Författare
gevär modell m96 är det svenska försvarets gamla standard. mekanismen är i princip en mauser modell 1893.

På denna låda har det byggts mycket bössor för den civila marknaden i Sverige, Husqvarna har gjort mycket, även stiga mm.

M96 är i grunden en klenare mekanism, egentligen inte tillverkad för att klara samma tryck som för m98, men den är så pass överdimensionerad att den gör det. Man kan säga att den inte är byggd för moderna tryck men klarar det.

M98 är mausers stora patent, det är kort och gott en vidareutveckling av deras gamla patent, m98 blev så lyckad att den spridits över hela världen, både som militära men även civila gevär, finns fortfarande nya M98lådor som tillverkas.

Största skillnaden på lådorna, för den vanliga jägaren, är att 96an spänner slagfjädern när man stänger slutstycket, medans 98an spänner när man öppnar, detta gör att 98an är betydligt lättare att repetera. Dessutom har 98an bättre säkerhetsmarginaler.

Men som jag anser det så om man bara tränar lite skytte me bössan så borde väl inte slagfjäder uppspänningen ha så stor betydelse. Det tränar man väl ganska snabbt upp att repetera om kvickt o lätt ändå? Skn väl inte vara så stor skillnad att "behöva ta i" när man öppnar eller stänger det???

O vad gäller "säkerhetsmarginalerna", är det bara vad gäller det högre gastrycket som M98:an tål eller?

Publicerat

Tränar man in sig är det inget problem att stänga en 96, övningsskjuter en hel del mauser96 själv, dock krävs det just vanan att trycka till det lilla extra när man stänger, vilket inte behövs på någon annan någorlunda moderna bössa.

M96 är inte tänkt för de gastryck som är i moderna jaktpatroner, men den klarar det ändå galant.

Publicerat

Eftersom du tänkt dig en 9,3x57 så behöver du inte oroa dig för höga gastryck och en eventuell vapensprängning, då kalibern har ett så pass lågt gastryck. 

Men som sagt så är m96 klenare byggd och därmed är en m98 att föredra. Mvh

Publicerat
  • Författare
Eftersom du tänkt dig en 9,3x57 så behöver du inte oroa dig för höga gastryck och en eventuell vapensprängning, då kalibern har ett så pass lågt gastryck. 

Men som sagt så är m96 klenare byggd och därmed är en m98 att föredra. Mvh

Men denna klenare uppbyggnad spelar alltså inte så stor roll om man nu väljer en 9,3*57??

Eller kan hända något även om det nu inte blir så högt gastryck?

Publicerat

Skillnaden i pris brukar ju inte vara så stor, så jag tycker inte det finns nåt om talar för en 96:a.

Publicerat
Men denna klenare uppbyggnad spelar alltså inte så stor roll om man nu väljer en 9,3*57??

Eller kan hända något även om det nu inte blir så högt gastryck?

Näe, precis. 

Det är inte känt när denna patron konstruerades och ingen vet vem som är dess upphovsman. Vi vet dock att det är en tysk patron som härstammar från åren runt det förra sekelskiftet. Detta är inget annat än en 8x57 som utvidgats för att klara den grövre 9,3 kulan. Eftersom det bara skiljer 0,2 mm mellan denna och 9x57 Mauser, är prestandan och användningsområdet likvärdigt. Prestanda och konstruktion är också lik 9,5x57 Mannlicher men är betydligt kraftigare än den raka 9,3x57R.

Många liknande patroner dök upp vid sekelskiftet men av dessa är endast 9,3x57 fortfarande vanligt förekommande. Patronen används framför allt av älgjägare i Sverige men förekommer i hela Skandinavien. Det vanligaste vapnet är Husqvarna av äldre modell och för närvarande förekommer ingen nyproduktion av vapen. 9,3x57 har fått smeknamnet ”Potatiskastaren” eftersom den skickar iväg en tung kula med låg utgångshastighet. Detta gör att folk i allmänhet tror att den får en väldigt krökt kulbana. Vid jämförelse visar det sig att skillnaden mot ”storebror” 9,3x62 inte är så stor. Med tanke på dess popularitet bland de som inte prioriterar raka kulbanor, är vi övertygade om att den kommer att leva vidare i många år.

Eftersom det inte finns någon tryckstandard för denna kaliber och att det förekommer många gamla vapen som fortfarande är i bruk, har vi begränsat oss till 3000 bar (43500 psi) som maxladdningar i våra laddata.

Hämtat från Normas hemsida

Dvs. att 9,3x57 kan användas även i gamla makenismer som t.ex. m96 utan problem. Men jag håller med Upptag att eftersom det inte skiljer mycket i pris så finns det ingen mening i att skaffa en m96 om den inte har ett sentimentalt värde etc. Dessutom finns det måånga fler tillbehör och ombyggnadsmöjligheter till en m98. 

Mvh

Publicerat
  • Författare
Näe, precis. 

Det är inte känt när denna patron konstruerades och ingen vet vem som är dess upphovsman. Vi vet dock att det är en tysk patron som härstammar från åren runt det förra sekelskiftet. Detta är inget annat än en 8x57 som utvidgats för att klara den grövre 9,3 kulan. Eftersom det bara skiljer 0,2 mm mellan denna och 9x57 Mauser, är prestandan och användningsområdet likvärdigt. Prestanda och konstruktion är också lik 9,5x57 Mannlicher men är betydligt kraftigare än den raka 9,3x57R.

Många liknande patroner dök upp vid sekelskiftet men av dessa är endast 9,3x57 fortfarande vanligt förekommande. Patronen används framför allt av älgjägare i Sverige men förekommer i hela Skandinavien. Det vanligaste vapnet är Husqvarna av äldre modell och för närvarande förekommer ingen nyproduktion av vapen. 9,3x57 har fått smeknamnet ”Potatiskastaren” eftersom den skickar iväg en tung kula med låg utgångshastighet. Detta gör att folk i allmänhet tror att den får en väldigt krökt kulbana. Vid jämförelse visar det sig att skillnaden mot ”storebror” 9,3x62 inte är så stor. Med tanke på dess popularitet bland de som inte prioriterar raka kulbanor, är vi övertygade om att den kommer att leva vidare i många år.

Eftersom det inte finns någon tryckstandard för denna kaliber och att det förekommer många gamla vapen som fortfarande är i bruk, har vi begränsat oss till 3000 bar (43500 psi) som maxladdningar i våra laddata.

Hämtat från Normas hemsida

Dvs. att 9,3x57 kan användas även i gamla makenismer som t.ex. m96 utan problem. Men jag håller med Upptag att eftersom det inte skiljer mycket i pris så finns det ingen mening i att skaffa en m96 om den inte har ett sentimentalt värde etc. Dessutom finns det måånga fler tillbehör och ombyggnadsmöjligheter till en m98. 

Mvh

Jo den studsare jag hittat o funderat på är denna: http://www.blocket.se/alvsbyn/Huskvarna_9_...a=23_12&w=3

Detta är en M96, killen trodde det är en gammal 146:a.

Tanken är jag ska ha den som hundförarbössa på gris o tyckte denna verkade bra men kanske ska försöka satsa på att hitta en M98 ist o bara byta trycke o säkring iaf.

Tycker ju egentligen att träkolv är snyggare än syntet men sen är det ju mer praktiskt när man går att ha en som inte är så ömtålig....

Men en gammal fin träkolv slits klart inte så lätt heller...

Publicerat

Om du skall ha en 9,3:a till hundförararbete finns det ingen anledning i världen att

ta bort världens säkraste säkring, flaggsäkringen och samtidigt mecka med trycket,

utan att vara elak säger jag skärpt dig,

de håll som är aktuella under gris/älgjakt som hundförare är ett tryck som det på en 96/98 låda mer än optimalt, det kan vara bra att det inte är för lätt där du står med adrenalin upp över öronen och hundens skall dunkande i dem,

men det är ju kanske bara jag som har lätt för att bli uppspelt.

Titta på att byta ut de öppna riktmedlen mot bra sådana, recknagel kostar kanske 1 000 kr och sedan är det bara att köra på.

Sen är det iofs som så att jag aldrig skulle köpa en 96 låda men det är ju bara jag det, 98:or finns i drivor och är otroligt mycket trevligare att arbeta/jaga med.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Om du skall ha en 9,3:a till hundförararbete finns det ingen anledning i världen att

ta bort världens säkraste säkring, flaggsäkringen och samtidigt mecka med trycket,

utan att vara elak säger jag skärpt dig,

de håll som är aktuella under gris/älgjakt som hundförare är ett tryck som det på en 96/98 låda mer än optimalt, det kan vara bra att det inte är för lätt där du står med adrenalin upp över öronen och hundens skall dunkande i dem,

men det är ju kanske bara jag som har lätt för att bli uppspelt.

Titta på att byta ut de öppna riktmedlen mot bra sådana, recknagel kostar kanske 1 000 kr och sedan är det bara att köra på.

Sen är det iofs som så att jag aldrig skulle köpa en 96 låda men det är ju bara jag det, 98:or finns i drivor och är otroligt mycket trevligare att arbeta/jaga med.

/Christian

Har faktiskt oxå tänkt på det där me flaggsäkringen, den är ju betydligt mer pålitlig o inte så lätt den manövreras av misstag i en tät plantering.

Hittade en här men där är ändrad säkring.

http://www.blocket.se/gavleborg/Mauser_98_...a=23_12&w=3

Verkade väl annars vara trevlig...

Publicerat

Förefaller vara Umeå säkringen eller vad den nu heter,

inte det säkraste men visst kan vara ok.

för 500 kr billigare och efter en testskjutning så tycker jag att du skall ta den om den skjuter adekvat.

/Christian

Publicerat
  • Författare

/Christian

Hur ska man veta vilken modell man ska välja bland de öppna riktmedlena?? Fanns ju ett otal att välja mellan.

Allt från diopter-ringar till rena spång/korn.

Publicerat
  • Författare
Förefaller vara Umeå säkringen eller vad den nu heter,

inte det säkraste men visst kan vara ok.

för 500 kr billigare och efter en testskjutning så tycker jag att du skall ta den om den skjuter adekvat.

/Christian

Kanske kolla denna ist då den är närmre o har flaggsäkringen kvar... http://www.blocket.se/kristianstad/Huskvar...a=23_12&w=2

Vet bara inte ännu milken M-modell det är... Får nog ringa ikväll...

Publicerat

Fredde- det är lite som att berätta vilka tjejer du skall titta efter,

men tänk "snabba riktmedel" dvs tydligt korn, kanske ett med fiberoptik i,

ett V-format sikte eller motsvarande som ger dig god överblick känns rätt för mig,

Ett bra sätt att klura ut allt detta är att verkligen pröva det på bana, med provisoriska utformningar av riktmedel alternativt på ett luftgevär där man i princip

kan klippa ut former på sikte/korn i alu/eller papp och prova utan att det kostar skjortan.

/Christian

Den sista pangen du länkar till är en 96:a, titta längst bak på slustycket så ser du en tangent med räfflad topp där, det är ett 96:stycke. Värde max 1500 kr men bjud gärna 1000 kr att börja med, som jag ser det är siktet inget vidare, men fråga gärna om det.

Publicerat
  • Författare
Fredde- det är lite som att berätta vilka tjejer du skall titta efter,

men tänk "snabba riktmedel" dvs tydligt korn, kanske ett med fiberoptik i,

ett V-format sikte eller motsvarande som ger dig god överblick känns rätt för mig,

Ett bra sätt att klura ut allt detta är att verkligen pröva det på bana, med provisoriska utformningar av riktmedel alternativt på ett luftgevär där man i princip

kan klippa ut former på sikte/korn i alu/eller papp och prova utan att det kostar skjortan.

/Christian

Den sista pangen du länkar till är en 96:a, titta längst bak på slustycket så ser du en tangent med räfflad topp där, det är ett 96:stycke. Värde max 1500 kr men bjud gärna 1000 kr att börja med, som jag ser det är siktet inget vidare, men fråga gärna om det.

Okej tack för hjälpen sålänge... :P

Nu en annan tanke ist :P

Hur står sig en 8x57 i jämförelse om man kanske skulle ta en sådan ist???

O hur är det att korta en sådan pipa då jag vill ha så kort som är möjligt för att få den smidig???

http://www.blocket.se/ostergotland/Husqvar...a=23_12&w=3

http://www.blocket.se/kristianstad/Husqvar...a=23_12&w=3

(Många frågor och funderingar i mitt huvud)

Publicerat

Pssst kapa inte pipan,

1 en M98 utan optik och med fullängds pipa är som att svinga en hagelbössa,

balans och lättriktat,

2 Ljudet kommer att knäcka dig helt om du inte slår på en dämpare och det är inte alltid perfekt det heller.

8x57 är en fin kaliber och med 200-220 grains kulor välter den med lätthet grisarna.

Pangen från Östergötland är den som ser bäst ut som det ser ut nu anser jag.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Pssst kapa inte pipan,

1 en M98 utan optik och med fullängds pipa är som att svinga en hagelbössa,

balans och lättriktat,

2 Ljudet kommer att knäcka dig helt om du inte slår på en dämpare och det är inte alltid perfekt det heller.

8x57 är en fin kaliber och med 200-220 grains kulor välter den med lätthet grisarna.

Pangen från Östergötland är den som ser bäst ut som det ser ut nu anser jag.

/Christian

Smällen är ingen fara då jag alltid använder kåpor.

Längden tänkte jag mest på då den måste vara smidig att gå med i täta planteringar utan att haka upp sig överallt o samtidigt kunna skjuta snabba närstrids-skott.

Publicerat

Christian har helt rätt i (förutsatt att jag har lika rätt, vilket möjligtvis skulle kunna vara ämna för diskussion) att Östgötebössan är ett bra vapen till helt rätt pris. Det ser ut att vara en Hva640 med lite klumpigare men greppvänligare förstock jämfört med föregångaren 146.

Däremot är jag inte helt överens med Christian att det skulle vara så förfärligt att kapa pipan men det är väl en smaksak :P

Jag har kapat min och tycker inte den smäller mycket högre och jag har inga problem att svinga, men jag har heller inte svingat den mycket utan kapad pipa och har därför inte mycket att jämföra med :P

Publicerat
  • Författare
Christian har helt rätt i (förutsatt att jag har lika rätt, vilket möjligtvis skulle kunna vara ämna för diskussion) att Östgötebössan är ett bra vapen till helt rätt pris. Det ser ut att vara en Hva640 med lite klumpigare men greppvänligare förstock jämfört med föregångaren 146.

Däremot är jag inte helt överens med Christian att det skulle vara så förfärligt att kapa pipan men det är väl en smaksak :P

Jag har kapat min och tycker inte den smäller mycket högre och jag har inga problem att svinga, men jag har heller inte svingat den mycket utan kapad pipa och har därför inte mycket att jämföra med :P

Hur mkt är det då möjligt att kapa om man nu skulle vilja det??

Hur kort pipa har du?

Svingen borde ju inte vara någon större fara då det säkert bara blir korta snabba skott det kommer handla om...

Men tacksam för alla synpunkter o funderingar som kan underlätta ett val...

Publicerat

har en 640 9,3x62 som jag kapade pipan på till 48cm.

för några årsedan fråga jag en vapenhandlare just om 96 vs 98 system... han svarade...96:era lämnar vi till skroten som senare blir volvo delar 98:an tar ja ja 500spänn för :P

Publicerat
Hur mkt är det då möjligt att kapa om man nu skulle vilja det??

Hur kort pipa har du?

Svingen borde ju inte vara någon större fara då det säkert bara blir korta snabba skott det kommer handla om...

Men tacksam för alla synpunkter o funderingar som kan underlätta ett val...

Köp senaste Vapen tidningen, där kapar dom pipor hejvilt i olika kal. och mäter både hastighet och db. Intressant läsning.