Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

M96 vs M98

Featured Replies

Publicerat
Hur mkt är det då möjligt att kapa om man nu skulle vilja det??

Hur kort pipa har du?

Svingen borde ju inte vara någon större fara då det säkert bara blir korta snabba skott det kommer handla om...

Men tacksam för alla synpunkter o funderingar som kan underlätta ett val...

Jag har kapat till 46cm. Det går att göra sälv om man är lite händig och har tillgång till vettiga verktyg, man ska INTE slarva med kröningen. Annars lämnar man in till nogon som gör det, kan inte vara allt för dyrt.

Men egentligen tycker jag du ska lyssna på Christian, till att börja med i alla fall. Köp bössan och börja använd den, bli kompis med den och se om du fortfarande besväras av att den är för lång, sedan kan du kapa om du vill.

Det är lättare än tvärtom, det är svårt att löda på pipänden igen <_<

Sen har vi ju det med estetik B) vad är snyggt och inte? Personligen tycker jag att en 146 genom att den har så väldigt kort och tunn framstock, är snygg med en kort pipa också. En 640 med sin kraftigare stock ser verkligen avsnoppad ut :lol: Likadant om man sätter en plaststock på en 146a. Men det är bara min högst personliga åsikt ^_^

Nu vet jag inte om dessa synpunkter verkligen underlättar ett val..............

Publicerat
Köp senaste Vapen tidningen, där kapar dom pipor hejvilt i olika kal. och mäter både hastighet och db. Intressant läsning.

Jahapp.. Nu blir det till att köpa mitt sista lösnummer av vapentidningen. Prenumeration nästa!  <_<

8x57JS är en mycket fin kaliber till näst intill allt vilt på jorden, men kan vara lite partisk då jag själv är ägare till en...  :lol:

Mvh

Publicerat
  • Författare
Jahapp.. Nu blir det till att köpa mitt sista lösnummer av vapentidningen. Prenumeration nästa!  ^_^

8x57JS är en mycket fin kaliber till näst intill allt vilt på jorden, men kan vara lite partisk då jag själv är ägare till en...  -_-

Mvh

Hur mkt skulle man kunna korta ner en sådan till då utan att förlora all kraft i den.

Smällen är ingen fara. Jag kör med skydd <_<

Eller den är kanske ganska kort från början?

(Dålig koll på denna modell)

Publicerat
  • Författare
8x57 är en fin kaliber och med 200-220 grains kulor välter den med lätthet grisarna.

/Christian

Kollade lite på normas sida o deras sortiment till 8*57 finns bara i 196 grains kulor...

Hur lösa detta om man nu inte handladdar o köper andra kulor???

Publicerat

Tja det är ju lite semantik mellan 196 och 200 grain, men för de tyngre kulorna förefaller det vara dags att lära sig handladdandets ädla konst.

220 kulorna finns lösa men jag hittar inga köpepilar i den vikten.

Som en sentida kommentar om piplängd så anser jag att du skall vänta med att angripa pipan med vinkelslipen,

även jag har passerat ett eller flera granen i mitt liv och 5-10 cm pipa har inte varit det som orsakat mig hinder.

Men om du efter en tid anser att den måste av så visst kapa på, det är din pang och den skall passa dig.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Tja det är ju lite semantik mellan 196 och 200 grain, men för de tyngre kulorna förefaller det vara dags att lära sig handladdandets ädla konst.

220 kulorna finns lösa men jag hittar inga köpepilar i den vikten.

Som en sentida kommentar om piplängd så anser jag att du skall vänta med att angripa pipan med vinkelslipen,

även jag har passerat ett eller flera granen i mitt liv och 5-10 cm pipa har inte varit det som orsakat mig hinder.

Men om du efter en tid anser att den måste av så visst kapa på, det är din pang och den skall passa dig.

/Christian

Jo jag lyssnar o förstår...

Ska nog vänta med att kapa om man nu bryr sig om det...

Men vill gärna veta mer hur det blir de olika kalibrarna emellan om man måste kapa.

O handladda hade väl varit kul men känne rinte jag har någon tid över till sånt nu me...

Men sammataget så rekommenderas det en bössa i m98, kaliber är kanske mindre viktigt om man bara börjar handladda....

Publicerat

om du kapar pipan så kort som möjligt så blir mynningsflamman rätt markant. den stjäl mörkerseende om du tänker dig vak mm.

Publicerat
  • Författare
om du kapar pipan så kort som möjligt så blir mynningsflamman rätt markant. den stjäl mörkerseende om du tänker dig vak mm.

Nej inget vak me den bössan. Endast hundförarbössa

Publicerat

kolla på williams firesights, dom är förträffliga fiberoptiska riktmedel som du ser i alla situationer du kan tänka dig förutom vid vak.

Publicerat
  • Författare

Blir nog till att försöka sig på ett eget bygge i kaliber 9,3*57 ändå...

Ingen som har en gammal m98 i denna kaliber som står o tar plats???

Skulle behöva ett bra grundämne ^_^

Publicerat
Blir nog till att försöka sig på ett eget bygge i kaliber 9,3*57 ändå...

Ingen som har en gammal m98 i denna kaliber som står o tar plats???

Skulle behöva ett bra grundämne ^_^

http://www.kjellsvapen.se/