Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projektarbete.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan Alla.

Har pratat med min jakt lärare på skolan här och vi har konstaterat att jag som är så vapenintresserad borde bygga ihop en bössa helt från bara systemet och göra stock och allt annat själv. Har Tänkt i banorna att i och med att jag har 2 st klass 1:or så kanske man skulle bygga en klass 2:a eller en klass 3:a möjligen. Någon som har ett bra förslag på kaliber?

Någon som vet vart man kan köpa riktigt fint kolvträ till en billig peng?

Tänkte göra en riktigt fin bössa. Kanske ni har lite bilder ni som gjort egna vapen.

Tack på förhand!

MVH/Jocke

Publicerat

vad är det för kaliber på dina 2 klass 1:or?

Publicerat

221 Fireball? Ligger precis på gränsen till klass 2, max för vad du får ha för att jaga ripa ovan odlingsgränsen. Du får köra den på skoter utan speciellt tillstånd i norrbotten. Den duger även till toppjakt samt att det är en kaliber som inte så många andra har ;)

Publicerat

Hulken: på mina bössor är det 8x57js och en 6,5:a men 6,5:an har jag inte fått licensen på ännu. Men den ska förhoppningsvis komma snart  :)

Så nu har du lite att utgå ifrån  ;)

kom på det nu när jag såg din fråga att det var mycket korkat att inte lägga ut dom. men nu är det gjort med  ;)

Jabbe: det är värt att fundera på. Vilken kaliber bör man ta och brotcha till 221 fireball?

MVH/Jocke

Publicerat

hehe ok, jo kan bli så ibland att man tänker en sak men skriver annan ;D svårt val av kaliber verkar det ju vara, när du redan har en 6,5a, enligt mig så är den utomordenklig till allt som ligger inom klass 2, och duger även bra till klass1 vilt med. men du har ju redan en 8x57a som jag förmodar att du använder til klass1 vilt. och till purschjakt på hjort om du vill ha lite rakare kulbana än 8x57 så funkar ju självklart 6,5an.hmm riktigt svårt detta=) en tanke som slår mig, kan det vara någon ide att bygga en lite grövre bössa? ist för 8x57an alltså.

Publicerat

Hulken: kommer ett nytt problem då ;) min pappa och jag har köpt en 338:a ihop så det är lönlöst med grövre än det enligt mig. för jag jagar inget som är så stort så det krävs mer än det  ;D

Glömde visst säga att jag handladdar så jag tycker ni kan slänga på med lite mer ovanliga kalibrar också ;)

en 220 swift hade vatt kul  ;D(är ju inte så ovanlig men ändå)  tänkte jag ville ha en liten långhållsbössa eller något sånnt.

Igenteligen behöver jag ingen mer bössa men det är ju kul med mer och dessutom få det till ett projektarbete av det blir ju fin fint :)

så bara ös på med vad ni tycker.

jag är öppen för alla förslag ;)

MVH/Jocke

Publicerat

kul med sånna här frågor :)...hmmm...jag skulle nog välja antingen en 22-250 eller en...få se du hade en 6,5x55...så då går .243:an bort...men varför inte en 17 Mach IV....eller en 6mmBR/6PPC...

det var mina förslag det.

Ha dé

Mvh Fredde

Publicerat

Fredde_piteå: 17 match går bort direkt. Ser ingen anledning för den för min jakt  ::)

243win har jag vatt inne på lite men som du sa det blir lite snäft till 6,5:an.

22-250 hade vatt riktigt kul att ha :) Vilken vanlig kaliber brotschar man om till den lätt? (inte lätt att hitta 22-250 på löst system)

6ppc är en riktigt rolig kandidat :) hade vatt grymmt kul att ha på räv och rå i augusti och skjuta in den mitt i på 150 meter.så kan man ha en trevlig bekantskap mellan mig/bössan/djuren  ;)

Ett stort TACK till dig Fredde.

Mer tips bara släng på med mer ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Förlagett från Jabbe Är det enda räta ;) ;D

Den går även att ladda upp till klass 2

Pipan ska ha 1/9 - 1/10 stigning iselett för rekomenderade 1/14 så man kan änvända dom tyngre kulorna

Tyngre kula =bätre BC som ger mindre vindavdrift och håler nere hastighetten viket ger mendra söndersjutninger

Plus att det är lätare att koma upp till klass 2 med en tyngre kula

;D

221 Fireball? Ligger precis på gränsen till klass 2, max för vad du får ha för att jaga ripa ovan odlingsgränsen. Du får köra den på skoter utan speciellt tillstånd i norrbotten. Den duger även till toppjakt samt att det är en kaliber som inte så många andra har ;)

Jabbe har en viktig poäng där :P

Mvh Anders Hj

Publicerat

Nu satt jag här och funderade lite. Tänkte att jag har ju 1,5 år på mig med att göra detta arbete så vad tror ni.om man är ihärdig tror ni man hinner göra en take down på 1,5 år?

Det är min dröm med en Take down men dom är så dyra. men man får ju ner priset lite om man bygger den själv :)

Vad tror ni?

Tyck till!

MVH/Jocke

Publicerat

Fundrar själv på en 220 swift, kul kaliber

Publicerat

eskimo1: ja jag tycker det värekar vara en rolig kaliber :)

MVH/Jocke

Publicerat

hehe svårt det här=) du undrade angånde en 22-250, frågade samma sak på ett annat forum och fick då som svar att det enklaste vore att ta en beg 308 och pipa om den till 22-250..och det låter väl ganska sunt anser jag, en beg rem700 i 308 kostar ju inte skjortan...

Publicerat
Jabbe: det är värt att fundera på. Vilken kaliber bör man ta och brotcha till 221 fireball?

MVH/Jocke

221 Fireball Bygger på en kortad 222r hylsa Så pipa ska vara ,224

Mvh Anders Hj

Publicerat

http://www.chuckhawks.com/221fireball.htm

The .221 Fireball is the highest velocity pistol cartridge ever loaded by a major ammunition maker. Its SAAMI maximum mean pressure is 52,000 cup, the same as for the .223 Rem. and higher than that permitted for the .222 Rem. It was intended specifically for the sport of handgun varmint hunting, and it remains perhaps the best pistol cartridge for that purpose to this day.

In recent years the .221 has also found favor with a small number of rifle shooters looking for a relatively quiet varmint cartridge for use in semi-populated areas. The Fireball offers superior performance to the .22 Hornet, its main competitor in this role.

In 2002 Remington re-introduced the .221 as a rifle cartridge. Their Centerfire Rifle Ballistics Table shows a 50 grain V-Max boat tail bullet at a MV of 2995 from a 24" barrel. The accompanying trajectory table shows that with a 200 yard zero that bullet hits 1.8" high at 100 yards, 1.7" high at 150 yards, and 3.4" low at 250 yards. This trajectory makes the .221 about a 225 yard varmint cartridge.

In the rifle cartridge section of the Nosler Reloading Guide No. 4 it is revealed that the .221 Fireball (using their 40 grain Ballistic Tip bullet) is the favorite small varmint cartridge of the Nosler ballistics staff. 17.0 grains of RL7 powder will drive this bullet to a MV of 2869 fps, and 19.0 grains of RL7 will drive it to 3242 fps. The Nosler staff used Federal 205M primers in Remington cases to develop these loads, whch were chronographed in a 22" rifle barrel.

Note: The complete article about the .221 Fireball can be found in its entirety on the Rifle Cartridge Page.

Publicerat

PREP: värkar som en mmycket intressant kaliber. vilken klass ligger den i ? måste man forma om hylsorna eller finns det hylsor?

Hulken: nä en 308 ipa går ju att hitta för en billig och bra slant i de flesta vapenaffärer. Det kan bli kul med ett såpass "kul" höghastighetsvapen  :)  det blir väll ganska så flack bana på den med lite lättare kulor?

MVH/Jocke

Publicerat

klass 3 Men den är inga problem att få upp till klass 2

Då är det dit ansvar att kuna visa att den når upp till klass 2

Fördelen är att den är klass 3 på paprett så att du får använda den på statens mark

Remington ar fabriks laddade patroner till .221 Fireball

Den togs fram till remingtons xp100

Det går bra att änvända 222r hylsor men det blir bätre med 223 hylsor

För då får man inte det gamla bröstett i den nya halsen

Publicerat

PREP: Jag handladdar ju så det behövs inte nårra fabriksladdade skott. om man köper 223hylsor behöver man då forma och hålla på?

eller går det att använda dom direkt och ladda direkt i?

så det går att få upp den till klass 2 utan nårra höga gastryck då?

Hur snabb är den? har du några uppgifter på hur många meter/sek som den har vid mynningen?

MVH/Jocke

Publicerat

Hmm har läst PREP:s länk om .221 och har lite svårt att se fördelarna med patronen(om vi undantar klassindelningen).

Dom laddar en 3,2g kula till 912 m/s och en 2,6g kula till 988 m/s,skillnaden mot en .222 är ganska liten.

Liten knall skriver dom,har jag svårt att tro.Och ska man använda den mot ripa så tror jag dom flesta vill få ner hastigheten mot 700 - 750m/s.

Mitt tips blir istället en .22Hornet,en kaliber med tillräcklig räckvidd och bra effekt mot klass 3 vilt,med LITEN mynningsknall(.221 19grains krut - 22Hornet 10grains krut).

Jag jagar själv med hornet och använder mig av dels RWS ammo 3,0g v0 740 och Winchester 2,9g v0 800,sköt en räv igår med min hornet avstånd 120-130m träff bakom bogarna lite lågt-genomskott.

Vill du ha en klass 2 patron så ger .223 eller 22-250 betydligt bättre prestanda.

/Micke

Publicerat
1: Hmm har läst PREP:s länk om .221 och har lite svårt att se fördelarna med patronen(om vi undantar klassindelningen).

2: Dom laddar en 3,2g kula till 912 m/s och en 2,6g kula till 988 m/s,skillnaden mot en .222 är ganska liten.

Liten knall skriver dom,har jag svårt att tro.Och ska man använda den mot ripa så tror jag dom flesta vill få ner hastigheten mot 700 - 750m/s.

3: Mitt tips blir istället en .22Hornet,en kaliber med tillräcklig räckvidd och bra effekt mot klass 3 vilt,med LITEN mynningsknall(.221 19grains krut - 22Hornet 10grains krut).

Jag jagar själv med hornet och använder mig av dels RWS ammo 3,0g v0 740 och Winchester 2,9g v0 800,sköt en räv igår med min hornet avstånd 120-130m träff bakom bogarna lite lågt-genomskott.

4: Vill du ha en klass 2 patron så ger .223 eller 22-250 betydligt bättre prestanda.

/Micke

1. Tita på hur dom använder 222r i usa och hur vi använder den här

USA = läta kulor coh till ike mattvilt

SWE = tyngre kulor och till  mattvilt

2: Amrikanarna använder den inte till mat vilt därför ladas dom med läta kulor

Och dom har pipor med stigning 1/16eller 1/14

3: 22H fungerar inte i krysmagasin

Ska man ha möjlighett till mer än 3 patroner i magasinett uttan att det stiker utt under Så är det lätare att få det att fungera bra med en hylsa uttan fläns

Laddar du 22H till klass 2 så är du över max tryck gräns

Fläns hylsor i bryt vapen = bra

I repeter = mindre bra Åtminstone fins det ingen vinst med dett

4: Dom får inte medföras på skoter uttan masa krångliga exstra tillstånd

Får inte användas på statens mark

Uppåt landet är det vanligare med fågel jakt än rådjurs jakt

Då är en 221 Fireball lämpligare som även lätt klarar klass två om man ladar själv

Publicerat
1. Tita på hur dom använder 222r i usa och hur vi använder den här

USA = läta kulor coh till ike mattvilt

SWE = tyngre kulor och till  mattvilt

2: Amrikanarna använder den inte till mat vilt därför ladas dom med läta kulor

Och dom har pipor med stigning 1/16eller 1/14

3: 22H fungerar inte i krysmagasin

Ska man ha möjlighett till mer än 3 patroner i magasinett uttan att det stiker utt under Så är det lätare att få det att fungera bra med en hylsa uttan fläns

Laddar du 22H till klass 2 så är du över max tryck gräns

Fläns hylsor i bryt vapen = bra

I repeter = mindre bra Åtminstone fins det ingen vinst med dett

4: Dom får inte medföras på skoter uttan masa krångliga exstra tillstånd

Får inte användas på statens mark

Uppåt landet är det vanligare med fågel jakt än rådjurs jakt

Då är en 221 Fireball lämpligare som även lätt klarar klass två om man ladar själv

Varför måste man ha ett kryssmagasin? På min anschutz har jag ett femmskotts radmagasin som fungerar perfekt,dessutom så medför ett löstagbart magasin vissa fördelar när jakt med mycket skottlossning står på scemat=snabbare omladdning.

Att ladda upp 22H till klass 2 bör nog ingen försöka sig på och har väl inte heller föreslagits.

Utveckla gärna varför det är mindre bra med 22Hornet i ett repetervapen?

I min bössa fungerar matning,utkast perfekt,dessutom så skjuter den snuskigt tätt.Något annat skulle inte fungera för mig då min Hornet i huvudsak är mitt tjänstevapen.

Vad menar du med att 22H inte får användas på statens mark?Det är väl inte krångligare att få tillstånd till skotertransport på en 22h Än vad det är med Lr/Wm?

/Micke

Publicerat

Mr Mauser: Jag gillar Hornet:en skarpt. men jag är lite rädd att det blir "i minsta laget" För det blir nog en del jakt på rå med denna bössa också. Lånade en 7x33Sako av en i jaktlaget i sommras i 2 veckor. En mycket fin kaliber enligt mig på allt klass 2 och 3 vilt.

Vet någon om det går att ladda denna kaliber med lättare kulor och få en hyffsat flack bana på den?

Hade varit roligt med lite flackare bana på rävarna för dom brukar sitta på 120+ på åkrarna på våra marker. så en flack bana kan behövas på dessa djur som t.ex. räv och gäss.

Vad tycker ni om denna kaliber?

Som jag sagt innan jag är så kluven om jag ska ha en snabb eller en slö kaliber i mitt bygge.

Går det att använda sig av ett sako system i kaliber 222rem och pipa om den så det blir en 7x33Sako?

tipsa på bara.

Kom igen bara ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Man kan inte få allt rifle ;)

Vill du skjuta på långa håll så är 7x33 fel val,det kanske finns lättare kulor som ger bättre kulbana men du får en kula som är känsligare för hinder i projektilbanan samt mer vindpåverkad.

Du får nog ta en diskussion med dig själv om vilka egenskaper som är viktigast för ditt bygge.

/Micke

Publicerat
1: Varför måste man ha ett kryssmagasin? På min anschutz har jag ett femmskotts radmagasin som fungerar perfekt,dessutom så medför ett löstagbart magasin vissa fördelar när jakt med mycket skottlossning står på scemat=snabbare omladdning.

2: Att ladda upp 22H till klass 2 bör nog ingen försöka sig på och har väl inte heller föreslagits.

3: Utveckla gärna varför det är mindre bra med 22Hornet i ett repetervapen?

4: I min bössa fungerar matning,utkast perfekt,dessutom så skjuter den snuskigt tätt.Något annat skulle inte fungera för mig då min Hornet i huvudsak är mitt tjänstevapen.

5 Vad menar du med att 22H inte får användas på statens mark?

6: Det är väl inte krångligare att få tillstånd till skotertransport på en 22h Än vad det är med Lr/Wm?

/Micke

1: Du har själv svarat på frågan ;) radmagasin fungerar med flänshylsa. Menfungerar inte i krysmagasin vilket leder till att man får ett magasin som stiker utt under om man vill ha magasin som rymer 5 patroner

2: Det går med 22 K Hornet men det är ett gränsfal

3:Inte mindre bra kanske men det fins inga fördelar med det mot en uttan fläns

4: Jag betvivlar inte det minsta att din 22H går bra men det verkar över lag vara svårare att få till en 22H att gå bra

5: På den almäna statliga marken är bara klass 3 och 4 tillåten. Och då går dom efter naturvårdsvärkets lista

6: Du får köra den på skoter utan speciellt tillstånd i norrbotten. Efter som dom har lämnat ett allment tillstånd att medföra klass 3 och 4 vid  skotertransport

Mvh Anders Hj

Publicerat

Mr Mauser: att det störs av hinder i banan är väll inte så farligt? det är ju bara till att vänta ut rent skottfält. Det med vinden är ju bara till att ta 6,5:An i sånnafall ;)

Men vad tycker du i stället då?

Hornet vore ju synd att säga är bättre på långa håll och är mindre känslig för grejjer i vägen ;) ;D ;)

MVH/Jocke