Publicerat December 15, 200520 yr ;D det var därför jag skrev så. Finns det några Hornet som har kryssmagasin?Anschutz,Kricko,Brno och weirauch har väl alla radmagasin och Ruger har väl rullmagasin? /Micke
Publicerat December 15, 200520 yr Mr Mauser: att det störs av hinder i banan är väll inte så farligt? det är ju bara till att vänta ut rent skottfält. Det med vinden är ju bara till att ta 6,5:An i sånnafall Men vad tycker du i stället då? Hornet vore ju synd att säga är bättre på långa håll och är mindre känslig för grejjer i vägen ;D MVH/Jocke Jag har inte påstått att Hornet är lämplig för långhåll,när jag skrev inlägget så hade du inte gett förutsättningarna 120+ ;D Att kunna se små hinder i kulbanan ända ut till ett mål på över 120m kräver en del av kikarsiktet också. Ge oss dina grundkrav på vad bössan ska klara,så får vi tänka till lite,vill du ha en snabb eller slö kaliber?Klass?Ändamål v/s kulutbud? /Micke
Publicerat December 15, 200520 yr Mr Mauser: Nä jag skojjade givetvis med dig om det jag skrev med hornet hoppas jag du förstår Det värsta med detta är att jag har ingen som helst andvändning för bössan igenteligen : utan jag ska bara göra ett projektarbete och valde då att göra en bössa helt från grunden av bara ett system. Hade ju vatt väldigt kul att få en kaliber som inte alla andra i laget har oxå fast jag vill ha antingen klass 2 eller klass 3 för klass 1 får jag nog inte så många fler. Men vi kan göra som så här att om jag skriver det jag har innan och vad jag jagar mycket så kan ni tipsa om vad ni hade gjort utifrån mina förutsättningar Bössor sedan innan: Hva 640 kaliber 8x57js som är omygd = höjt kolvkammen satt på ett ziess 2,5-10x52 i ett apel-vrid. Denna bössan andvänds för älgjakten när jag sitter i torn och när jag vakar på gris på nätterna. andvänds även på drevjakter på gris. men denna pjäs väger 4,3kg så det är inget jag gillar att släpa runt på några längre sträckor. Krico 700 i kaliber 6,5x55 (får licensen i januari) som jag tänkt ha när jag går med hund eller på smygjakt på klövvilt. Har även en 338win.mag som jag och pappa har ihop den andvänds för eventuella utlandsresor och dyligt. Det är dessa kulgevär jag har hemma i skåpet inom kort. Nu kan ni utvärdera vad ni hade byggt. MVH/Jocke
Publicerat December 15, 200520 yr Här skojjar vi friskt rifle För att återgå till ämnet,Vad jag hade skaffat tror jag inte är samma som du vill ha. Själv har jag två klass 1,en klass 2,en klass 3 och en klass 4. Du vill ha en klass 2 eller 3 skriver du och eftersom 22Hornet inte är aktuell så tvivlar jag på att någon annan klass 3 passar in bättre. Då är vi på klass 2 och även om bössan är mer ett projektarbete än ett jaktvapen så vill du kunna skjuta rå,räv,gås med den.Dessutom handladdar du. Då hade jag valt följande pga god tillgång på hylsor och kulor samt för att få lite punch bortåt 150-180m med mindre vindkänslighet än vad .224 kalibrarna erbjuder. Antingen kal. 6mm/223 eller det kanske mest givna valet 7,62x39, båda kan byggas på en kort låda och behöver inga långa pipor för maxprestanda. Kanske tom en helstock kan vara tänkbart /Micke
Publicerat December 15, 200520 yr Mr Mauser: 7,62x39 ska man rent av ta och bygga på en 308win mekanism då? en helstock hade vatt kul. men det är la fasiken så mycket mer komplicerat att få bra precition och fritt mellan trä och pipa på en helstock man bygger själv? Kanske en hyffsat liten och gohällig rå och räv dräpare med en ruggigt fin stock hade väll vatt fint? gillar helstock grymmt annars men känns som att det kan bli svårare då : ??? :- MVH/Jocke
Publicerat December 15, 200520 yr hade jag varit du hade jag satsat på en 416 Taylor som är en trevlig kaliber som går att använda till allt eller en 17 rem som är perfekt till skadedjursbekämpning.
Publicerat December 15, 200520 yr Mr Mauser: 7,62x39 ska man rent av ta och bygga på en 308win mekanism då? en helstock hade vatt kul. men det är la fasiken så mycket mer komplicerat att få bra precition och fritt mellan trä och pipa på en helstock man bygger själv? Kanske en hyffsat liten och gohällig rå och räv dräpare med en ruggigt fin stock hade väll vatt fint? gillar helstock grymmt annars men känns som att det kan bli svårare då : ??? :-MVH/Jocke Bottenmåttet på en 7,62x39 är 11,30mm medans det är 12,01 på en .308 så det blir inte så bra,däremot är bottenmåttet 9,60mm på en .222:a så den är nog lättast att utgå ifrån. Det behöver inte vara så knepigt att bygga en helstock. För ett 10-tal år sedan så köpte jag mig en begagnad Remington 700 ADL i .222,efter ett par år så ville jag"personifiera" den 1:Köpte ett 700BDL underbeslag och passade in. 2:Kortade pipan till 52cm. 3:Köpte en bit valnör och FÖRLÄNGDE orginalkolven enligt samma utförande som Sako och Tikkas helstockar dvs.delad. Använde mig av en bit älghorn som spacer mellan orginalkolven och förlängningen samt tillverkade ett helstocksavslut i älghorn. Plastbäddade rekylklacken och gjorde pipan rejält friliggande(2mm runt om) samt var mycket noggrann med oljeboningen. Den bössan sköt definitivt bättre efter ombyggnaden än före och visade inga tendenser till träffbildsvandring. /Micke
Publicerat December 16, 200520 yr Linus: Det känns lite väl "overkill" med en klass etta till särskillt så stort som 416 : Då känns 17rem som ett bättre alternativ för den jakt jag bedriver. Mr Mauser: Så det går att bygga på ett vixen system? eller ska jag köpa ett annat system som är i 222? då måste jag alltså köpa en 222 och sedan pipa om den till 7,62? jag tror ändå att jag gör mig en halvstock för jag har fått en 9,3x57 av min far som jag tänkte bygga till hundförarvapen vilket jag tänkte ha i helstocksutförande. Vet du något stället Mr Mauser där man kan köpa fina valnötsämnen? MVH/Jocke
Publicerat December 16, 200520 yr Du kan köpa vilken .222 låda som hels i princip men det blir trevligast och bäst om du väljer en som är kaliberanpassad, typ Sako Vixen,Sako hunter,Rem 700. Undvik Vapen typ.BSA Cf 2,Husqvarna 1900,Winchester 70 som bara har långa lådor. Jag utgick från att du tänkt pipa om då du vill ha en ovanlig kaliber,förutom montering av ny pipa så behöver du öppna upp stötbottnen på slutstycket. Om man behöver göra något åt magasinsbrunnen för att matningen ska fungera har nog Håkan svaret på. Köpte min valnötsbit på en vapenaffär som har egen smed,kan tyvär inte rekomendera någon annan som säljer valnötsämnen. /Micke
Publicerat December 19, 200520 yr Mr Mauser: Nu har jag äntligen bestämmt mig och valet faller på kaliber 7,62x39 Russian. Anledning: Billiga handladdningsverktyg, billiga hylsor, går att få tag i en billig pipa från en gammal 30-06:a går att köpa ett ganska så billigt system i kaliber 222 rem t.ex. en Vixen eller en Hunter och det går att få ett mycket smidigt vapen. Så nu börjar jakten på delar. MVH/Jocke
Publicerat December 19, 200520 yr Fan va kul! Är själv sugen på kalibern så jag kanske blir inspirerad av ditt bygge(vilket jag förutsätter att du håller oss ständigt uppdaterade om) /Micke
Publicerat December 19, 200520 yr Mr Mauser: Ja detta ska bli mycket spännande att bygga Vad tror du om mig igenteligen? ??? Klart som satans att jag håller er här på forumet uppdaterde med bygget MVH/Jocke
Publicerat December 20, 200520 yr Och vi förväntar oss många bilder! ;D Skriv gärna också om vilka olika byggdelar det blir till slut. mvh Danne
Publicerat December 20, 200520 yr Danne.E: Det kan ni räkna med Men då har jag bara en liten fråga till forumets medlemmar.. Går det att sätta in för mycket bilder? ;D Jag kommer att skriva vad enda liten pinal jag sätter dit MVH/Jocke
Publicerat Februari 10, 200818 yr Nedlagt, men???? ??? Jag som hade tänkt snika till mig lite lärdomar från dina misstag;) Om en månad so ska jag försöka bli av med min Hornet och jaga tag på en Vixen för att bygga en 221 fireball. En Ripracer ska det bli ;D ;D