Publicerat December 13, 200520 yr Hej alla jägare ;D Har ni några bra tips på hundförarbössa? är mest intresserad av kalibern, någon kaliber som inte ???rekecheterar??? så man slipper oroa sig för hunden i stånd arbete ! / Kim.S (kille)
Publicerat December 13, 200520 yr Det finns ingen "ofarlig" kaliber! Skall du bygga dig en hundförarbösa tycker jag att du skall titta på .358Win i en kort låda alternativt en 9,3x57 i en standardlåda........ Sök även på forumet, ämnet har avhandlats tidigare.
Publicerat December 13, 200520 yr Om du inte bekymrar dig över att bössan känns som en rysk traktor så kan en bygelrepeter i 45-70 ed vara en möjlighet
Publicerat December 13, 200520 yr Om du inte bekymrar dig över att bössan känns som en rysk traktor så kan en bygelrepeter i 45-70 ed vara en möjlighet Jo har fatiskt kollat lite på en sådan ! dom verkar bra . Fast ammon är rätt så dyr fast det är den ju till dom flesta kalibrar ju ! /kim.S (kille)
Publicerat December 13, 200520 yr ...Fast ammon är rätt så dyr fast det är den ju till dom flesta kalibrar ju ! /kim.S (kille) Då får du chansen att utveckla ett intresse till....Handladdning ;D ;D
Publicerat December 13, 200520 yr hehe mm ! Men jag gillar inte Marlins bössor med bygelrepeter , det är typ som en "cowboy" ( kanske e jag som är töntig ) Aja sej vad ni tycker !! /kim.S (kille)
Publicerat December 13, 200520 yr Vill slå ett slag för Browning Acera (trots att jag inte behöll min). "Hyll-kalibern" är visserligen lagomt spännande .30-06 med + för en uppsjö av kulor/laddningar att frossa i. Alltnog en väldigt smidig och lättanlagd bössa. Halv auto-tryck gör det svårare med 1.kronas träffbilder, men det kanske Ni ej måste ha? Snabb som attan att repetera. Jag tycker de är snygga också...
Publicerat December 14, 200520 yr Herrarna från norr som vi hade på hjortljakt i måndags & som jagar med älghund använder 9,3x62 laddad med 18,5g oryx, för att dom just vill ha kulan kvar i älgen, dom tycker den är tillräckligt blöt för det ;D
Publicerat December 14, 200520 yr okej ! Fast vill ha lite ovanligare kaliber ! Lite töntig kanske men vill vara lite "egen" hehe ;D // Kim.S (kille)
Publicerat December 14, 200520 yr En 9,3*62 laddad med Barnes TSX med 286. gr. kula laddad till runt 600 m/s. Den dräper allt. Minimal köttförstöring om Du inte skjuter djuren i skallen el. i halsen på ståndskall. Jag har sett flera älgar som har blivit skjutna på detta sätt.
Publicerat December 14, 200520 yr Vill nog inte ha en 9,3x62 , lite för vanlig : ;D // Kim.S (kille) Din förlust ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat December 14, 200520 yr hehe jo då kanske blir den orkar inte bry mej så mycket längre är ju en stud dit är bara 13 nu ;D hehe / kim.S (kille)
Publicerat December 14, 200520 yr Din förlust ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Det är kanske en vanlig men ack så effektiv. Jag håller med Herbert till 100 % att det är Din förlust.
Publicerat December 14, 200520 yr Även jag kan hålla med Herbert och Isjonsson. letar själv efter en 9,3x62 som jag ska ha till hundförarbössa.
Publicerat December 14, 200520 yr Även jag kan hålla med Herbert och Isjonsson. letar själv efter en 9,3x62 som jag ska ha till hundförarbössa. Ytterligare en som har tänkt till. :D :D
Publicerat December 14, 200520 yr Tycker nog också att .358 winshester och 9,3X57 är tämligen optimala. Skulle även kunna tänka mig en 9x57 Mauser eftersom vi ändå laddar kalibern i hemmet.... 9x57 skjuter med .358 kulor och är egentligen inget annat än en .358 winehster i längre utförande. Vill du ha kort pipa skall du ha liten hylsvolym, och då hamnar .358 win mycket bra till det. Vill du ha mer diameter så finns det .458 2" american. MVH Håkan
Publicerat December 15, 200520 yr Ytterligare en som har tänkt till. :D :D När ska herrn själv börja leta efter en 62a ? ;D ;D skulle bli ett fint komplement till 8mmRM.
Publicerat December 15, 200520 yr När ska herrn själv börja leta efter en 62a ? ;D ;D skulle bli ett fint komplement till 8mmRM. Det är tur att Du inte vet vad jag håller på med. Jag har en nära kompis som är vapensmed. :D :D :D :D :D :D :D
Publicerat December 15, 200520 yr Jag har en Sako L691 9,3x62 med öppna riktmedel och rembygelfäste (inkl ficklampsfäste) på sidan av pipan och kolven. Den är tänkt som hundförar- och eftersöksbössa. Även min lätta Sako L691 7x57 är tänkt som hundförarbössa. Här har båda fångats på samma bild...
Publicerat December 16, 200520 yr För tillfället känns det som att jag har prickat rätt med min nätta .358W, även farsan (lockman) har beställt en liknande. Framtiden får utvisa om jag har rätt eller ej.... Fördelen med 9,3x57 är att det går att hitta billiga och fina M98:or i kalibern i stort sett i varje vapenaffär samt att det finns jaktmatch och en del jaktammo till den. Perfekt mao om man vill ha en billig bössa som man inte behöver behandla som en prinsessa... .358w kräver däremot att man laddar sin egen ammo, kulutbudet är dessutom något bättre än till 9,3.
Publicerat December 16, 200520 yr okej ! Fast vill ha lite ovanligare kaliber ! Lite töntig kanske men vill vara lite "egen" hehe ;D // Kim.S (kille) Kan få köpa min 8x64Brenneke om du vill, ovanlig så det räcker tror jag
Publicerat December 16, 200520 yr Brno ZG-47 , vet inte hur det funkar med bilder men kan ju skicka en åt dig om du vill se den.