Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HUndförarbössa?

Featured Replies

Publicerat

Jimbo - du får fråga Håkan vad det är för riktmedel - det är han som satt dit dem...

Publicerat

Fiberclass

Vad hittade du dom rostfria "ringmount" ringarna?

Jag har svarta såna nu på min L591 Varmint men rostfria skulle vara snyggt.

mvh Danne

Publicerat

Jag skulle tippa på att det är recknagels öppna riktmedel, de ser nämligen ut precis som de Håkan monterade på min .358W. Helt klart klockrena i jämförelse med allt annat jag har kikat på...

Publicerat

Danne - jag köpte från min vapenhandlare. Ring du närmaste butik och fråga så kan de nog fixa  fram.

Publicerat

Om du jagar med hund och är rädd för genomskott är kulan viktigare än kalibern. Jag har varit en som laddat, köpt och provat premiumkulor av allade slag. Jag har jagat med olika kalibrar från 6,5x55 - 375HH och för tillfället jagar jag med 308 win och Alaska utan genomskott på drygt 10 träff. Och vad jag sett för fördelar med grova kalibrar är inte kortare flyktsträckor utan mer blod i spåret fram till den döda älgen.Så mitt tips till hunförarbössa är välj den kaliber du klarar av att skjuta bra med och TROR på. Välj sedan en lämpligt blöt kula typ oryx alaska.....Skjuter du sen bara där du ska dör älgen förr eller senare oavsett (kl-1) kaliber. Jagar man med hund kan man ju aldrig skjuta genom riset i alla fall.

Publicerat

ZG-47 - man kan väl heller aldrig skjuta om hunden finns bakom älgen så vad är det då för vits med att inte få genomslag? Sedan kan en blöt kula vinkla mer - jag har hört om oryx som efter en bogsmäll hamnat i skingan på rådjur - bättre då med en bondad kula som håller ihop genom kroppen tror jag.

Publicerat

Mr Fiberklass jag håller med fullständigt, men det händer ju att det är tex ko med med två kalvar kanske till och med två hundar i ett sådant fall tycker i alla fall jag att det är svårt att till 100% vara säker på var alla finns! Nu menar jag INTE att man skall sjuta om man inte är säker men hundar och älgar rör ju på sig så jag vill i alla fall att kulan skall stanna i älgen. Oryx är bondad och troligen den bästa kulan jag vet men jag har plockat ut flera Alaska (alla än så länge) som sett helt perfekta ut,men det kommer väl kanske ett missöde förr eller senare det är väl därför dom är så billiga.

Publicerat

Att minimera riskerna är bra, frågan är bara vad som ger minst risk och till vilket pris man är beredd att fälla ett vilt. Jag har sett Norma Alaska som gått igenom vuxna tjurar trots att skothållen varit väldigt korta så det finns enligt min mening ingen garanti för att vanliga blöta blykulor inte ger genomslag.

Publicerat

Minst risk: stanna hemma, eller krök aldrig fingret ;) Skämt & sido vi är för överens det blir ingen bra diskussion.

Publicerat

Jag anser att det finns mycket stor anledning att fundera mer över kulorna.

SJälv har jag jagat uteslutande med Banres X de sista åren och varit mycket nöjd med skottverkan och precision.

Men jag har haft några rikoshetter och nu senast sköt jag huvudskott på en dovkalv på en 40-50 meter.

Bakom kalven fanns något som närmast liknar en skjutvall och så skottet skulle vara mycket säkert.

Ändå har denna kula visslat in i en ekeplantering ovanför och den har vinklat mycket kraftigt i skallen på djuret.

Första lösningen blir att gå ifrån 250 grains Barnes X och istället titta på 200 grains Hornady standard kulor.

Andra lösningen blir att minska utgångshastigheten.

Ser inget behov av varken överdriven penetration eller extrema restvikter med de vilt vi har här.

Kalibern var förövrig en .358 Norma magnum laddad till 93 hastigheter, dvs en 775 meter per sekund.

Förmodligen skruvar jag ihopa en 9x57 mauser eller .358 winshester istället för att sänka hastigheten ytterligare.

Finns en del diskusioner på en del skånska gods att helt förbjuda premiumkulor på drevjakter för att det varit för mycket humlor i luften.

MVH Håkan

Publicerat
Jag anser att det finns mycket stor anledning att fundera mer över kulorna.

SJälv har jag jagat uteslutande med Banres X de sista åren och varit mycket nöjd med skottverkan och precision.

Men jag har haft några rikoshetter och nu senast sköt jag huvudskott på en dovkalv på en 40-50 meter.

Bakom kalven fanns något som närmast liknar en skjutvall och så skottet skulle vara mycket säkert.

Ändå har denna kula visslat in i en ekeplantering ovanför och den har vinklat mycket kraftigt i skallen på djuret.

Första lösningen blir att gå ifrån 250 grains Barnes X och istället titta på 200 grains Hornady standard kulor.

Andra lösningen blir att minska utgångshastigheten.

Ser inget behov av varken överdriven penetration eller extrema restvikter med de vilt vi har här.

Kalibern var förövrig en .358 Norma magnum laddad till 93 hastigheter, dvs en 775 meter per sekund.

Förmodligen skruvar jag ihopa en 9x57 mauser eller .358 winshester istället för att sänka hastigheten ytterligare.

Finns en del diskusioner på en del skånska gods att helt förbjuda premiumkulor på drevjakter för att det varit för mycket humlor i luften.

MVH Håkan

Det verkar nästan omöjligt att klarlägga en kulas beteende på förhand, själv sköt jag ett rådjur med bredsida på ca 80m där kulan(oryx) nästan vinklade 90 grader i djuret :o

Men ffa premiumkulorna verkar studsa riktigt bra i hårt (kallt) väderlag....

Själv har jag laddat upp 250gr Hornady SP RN som jag tänkte använda den här säsongen ut, därefter har jag 100st 225gr TSX som väntar på att bli testade.

Det skall bli kul att se vad du skruvar ihop...

F.ö är jag benägen att hålla med ZG-47 att man löper minst risk för tråkigheter om man stannar hemma med det är uteslutet :o;)

Publicerat

Hej på er nu är jag här igen, Det jag tidigare försökt säga är att det måste vara bättre med en skadskjutning pga. en lite blötare kula typ oryx inte gjort sitt jobb, handen på hjärtat hur ofta händer det att det är kulans fel vid en skadskjutning? Än en vådaskjutning med en sk. humla. Jaa jag vet att även mjuka kulor kan ge genomskott men inte lika ofta!

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej,

det är intressant att reflektera över alla de olika slutsatser som vi kommer fram till med utgångspunkt i våra jaktliga erfarenheter. I mina ögon är det just det som gör detta forum så givande.

När det gäller hundförarbössor använder jag själv dels en lätt 9.3x62 och på senare tid en dubbelstudsare i 8x57IRS och jag har varit nöjd med båda kalibrarna.

Till 9.3x62 har jag använt 250 grainskulor dels Barnes X och dels Ballistic Tip, eftersom jag ganska ofta gör eftersök på klövvilt uppskattar jag en kula som har en bra penetrationsförmåga för det fallet att jag tvingas skjuta i lite sämre vinklar och då har Barnes X visat sig vara ovärderlig. Att jag sedan aldrig varit med om att Barnes X ändrar riktning i viltet uppskattar jag också.

Men eftersom dubbelstudsaren är den vapentypen som ligger mig allra varmast om hjärtat är min lilla smidiga dbs i 8x57 IRS den personliga favoriten. Till den laddar jag 196 grains Oryx och är efter en säsong i stort sett nöjd med den kombinationen, men den orkar inte igenom en vuxen älg i dåliga vinklar, detta är i o f s bara intressant vid eftersök enligt mig. Så om det står trafikskadad älg på schemat är det i min värld 9.3x62 som gäller.

Jag har funderingar på att ta fram en kombination med 180 grains TSX och Ballistic Tip till dbs men det kräver en hel del tid och många turer mellan laddbänken och skjutbanan så det får vänta till efter säsongen.

Jag vet inte om detta bidragit till debatten men ni får ta det för vad det är värt.

Henrik

• 3 months later...
Publicerat

Hej igen !  ;D

Hade helt glömt bort den är sidan (http://www.jaktsidan.se), men hittade hit i går  :D

Nu ska jag bara fråga lite om 358 Norma mag . Är det någon som har den när ni jagar med ställande hund? Är den bra ? ;D och vad kör ni med för kula då ?

// Kim.S (kille)