Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävstövare.....

Featured Replies

Publicerat

Eftersom det verkar va en ganska het potatis så tänkte jag starta en tråd om valet och varför man gjorde/gör sitt rasval av rävstövare....

Jag är uppfödd med stövare (hare räv fanns knappt pgav skabb) så med det i bakfickan gick det till annan ras när jag skulle ha hund och det blev terrier....

Nu skulle det för ett antal år sen kompleteras med stövare....

Viktigt för mig är ta an kalla slag, självständigt slagarbete och ihärdigt drevsäker drevförmåga.

Och för att göra en lång historia kort i grannbyn fanns en duktig finnstövaretik på räv som skulle paras med en rävfantom från finland.

Min tik kunde ha fått ha lite mer killerinstinkt...vara nättare i format...och markera något bättre vid klippgryt(blir bättre och bättre på det)

Rådjur, harar fuskar hon med ibland.

Hon har sagolika tassar, skall som får barren på träden att släppa och en följsamhet som är helt okey.

Hon sitter tyst vid gryt.

Ett riktigt bra slagarbete.

God drevförmåga.

För mig hade det kunna vara en smålänning eller russkaja gontjaja.....men duglig rävstövare är hon.

Till nästa stövare blir det nog en Smålänning eller en liten schillertik....tror att det kunde vara bättre i riktig djup snö då den börjar frysa ihop.Och kanske börjar bära.

• Svar 51
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jo du Partys het potet er det nok , og like mange meninger som jegere vil jeg tro. Nå er det vel ikke noen stor overasskelse for de fleste hvilken støver som er mitt hjerte nærmest :rolleyes:

For meg er en Engelsk Foxhound av den rette typen den støveren som passer meg best. Disse er født med den rette rovvilt skarpheten og i værste fall lett å få klovvilt og hareren , for de fleste er født klovvilt og harerene. Hundene skal selvsagt ta opp kalde spor , og de skal jage BARE rev , eller iallefall bare rovvilt. Foxhounds er avlet for samarbeid og den er ofte enkel å styre.

Foxhounds har oftest et meget bra hørbart skall , og med den rette rovviltskarpheten er de lette å lære å stanne på gryt. Men rovviltskarpe støvere er ofte ikke tyst og lugn på grytet , langt derifra. Labbene hos Foxhounds generelt er ofte bra. Frisøket kan være noe dårligere enn hos skandinaviske støvere.

Jeg er heller ikke skeptisk til å ta en blanding om jeg har tro på kombinasjonen.

Publicerat

De stövarjägare från Småland jag stötte på och fick jaga räv med hade schillerstövare. Varför vet jag inte..

Mvh  

Publicerat

nu blir jag väl både halshuggen och steglad

men jag trodde att schillern var en av dom bästa rävhundsraserna iaf tills jag blev medlem här

Publicerat

Jag är uppfödd med finnstövare, så därför var ju det självklara valet just Finnstövare, och inte ångrar jag det en endaste sekund heller. ;)

Publicerat

rävjakt ha blivit en innegrej verkar de som? snart går väl killarna på asfalten med en finne i koppel..

Jag ville iaf ha en hund som jagar de jag vill jaga..därför köpte jag en byracka.

Kan starkt rekomendera rasen

Publicerat

Jag letade efter en Rävstövare som min första hund. ras spelade ingen roll.Hade ingen på g

Så en dag när jag kom hem från jobbet så satt det än tunn spinkig Smålanadsstövare räd som en räv var han man fick inte ta på han och han var 2 år . då min tjej och hennes mamma hade varit på en promenad och hittat den här krabaten tagit med han hem väll hemma försökte vi hitta ägaren vilket vi gjorde när han kom innanför dörren gick inte stövaren fram till han.

Han frågade om vi ville ha han för han hade ändå tänkt skjuta hunden! NEJ Tänkte jag men inte tjejen så vi var med hund

jag hade ingen erfarenhet av stövare men jaga räv det skulle jag första året sprang han bara man släppte kopplet sen var det bara vänta timmarna gick första säsongen gick inte ett ljud kom från han jag började bli förtvivlad.Alla tyckte jag skulle ta bort han å köpa en valp men jag ville inte gje mig för vi började få relation hemma men i skogen sprang han bara men till slut så började han vara närmare mig det vill säga typ 0-5km ;) de första dreven började ta form och till slut så började han funka som en jakthund. nu mera är han 6 år och han går som tåget inte en gång vi är i skogen och han inte haft räv i nosen nu mera börjar han markera gryt och är väldigt kär i Mård. en kul hund som jag fick och han består av bara harlinjer.

Publicerat

Hetpära var det ja...

Vill jag ha en jaktprovsstövare eller en "skjutaräv"stövare till grythunden?

2 högst motstridiga målsättningar, eller ....

För att ta ett rävchampionat så måste stövaren hålla räven ÖVER jord så länge som möjligt, oftast görs nog detta med ett rikligt skall och måttlig drevfart. Dock oftast ganska svårt att skjuta dessa rävar, speciellt om man jagar i Norrlands skogsland. Långa drev får man dock höra...

Om man däremot är ute för att dräpa mycket räv för ett komplett team, dvs även en grythund, så är nog det helt motsatta att föredra.

En hård hund som inte ger räven någon förvarning och som går i hårt tempo klämmer ofta ner Mickel under jord inom 30-45 minuter. Helt värdelöst om man saknar grythund, men väldigt effektivt om man har en bra sprängare. Att ta 2-3 rävar om dagen under rätt förhållanden är inte ovanligt, vilket kan vara VÄLDIGT svårt på en storbuktande långdrivarstövare.

Min åsikt om vad som är effektivast torde skina igenom på ovanstående rader, men vara och en må bli salig i sin egen tro.

Publicerat

Et forøvrig godt ressonement vil jeg si. Nå vil vel flere hevde at man skan skyte mye rev for en høyt premiert jaktprovshund også , og det er nok også riktig. Men igjen så synes jeg du helt klart har et godt poeng der.

Publicerat
Hetpära var det ja...

För att ta ett rävchampionat så måste stövaren hålla räven ÖVER jord så länge som möjligt, oftast görs nog detta med ett rikligt skall och måttlig drevfart. Dock oftast ganska svårt att skjuta dessa rävar, speciellt om man jagar i Norrlands skogsland. Långa drev får man dock höra...

Om man däremot är ute för att dräpa mycket räv för ett komplett team, dvs även en grythund, så är nog det helt motsatta att föredra.

En hård hund som inte ger räven någon förvarning och som går i hårt tempo klämmer ofta ner Mickel under jord inom 30-45 minuter. Helt värdelöst om man saknar grythund, men väldigt effektivt om man har en bra sprängare. Att ta 2-3 rävar om dagen under rätt förhållanden är inte ovanligt, vilket kan vara VÄLDIGT svårt på en storbuktande långdrivarstövare.

Min åsikt om vad som är effektivast torde skina igenom på ovanstående rader, men vara och en må bli salig i sin egen tro.

Ska bara komentera ett fel som du har då det gäller rävprov och rävchampioner i Finland iaf och det är det att effektiva hundar belönas och söket är det som ger mest poäng och inte själva drevet. Och driver en hund räven i gryt eller driver fast en räv så belönas dom med det och drevet bedöms enligt en annan drevtabell vilket gör att du inte behöver lika mycket drevminuter som om räven inte går i gryt för att få max poäng på drev.

Sen håller jag med om att en effektiv stövare i kombination med en bra rävsprängare är en otrolig effektiv jaktkombination....och med dessa hundar så har man inte för mycket räv på sina marker mera.

Publicerat

kul tråd

jag sökte efter en hund som skulle reda upp mina missar som jägare,en som ger många möjligheter att lyckas,fin att se på och lika sugen på jaga som mig själv,samt ta vara på den korta säsongen man har och rävarna.

skallet,drivsäkerheten samt kalla slag är viktgaste för mig,andra hand hur pass ren den är på sitt vilt,men jag tror iaf inte man kan få en hund med så pass mycket motor som min tex att den inte jagar det den ser eller kommer på,kan man ta att den driver ren ibland samt tar upp en björn så är det inte hela världen,men går trögt att styra iofs med det visste man..

tittat på andra raser men finner för mycket bjäbb bjädd när det drivs vilket jag ej gillar,utan vrål och grova skall gillar jag..

2år med valet är jag nog rätt glad att fått chansen på så pass bra hund iaf,skulle inte gjort nått annorlunda i valet kanske istället slutat jobba helt och bara jagat :)

vad det gäller rävar som går i gryt är det väldigt olika med fören och ställen,bra fören för räven så går dom inte alls lika ofta i gryt som tvärt om,sen bya rävar går mer gärna i gryt,så ibland tycker jag det är konstigt när vissa aldrig får några drevrävar och skyller på drevhastigheten då jag iaf får både och med jämn fördelning och jagar mest i sämsta tänkbara förhunden mot min vilja och på ganska många olika marker och typer av marker...

söker 7-12kmh vanligen

ofta upptag inom 3km fågelvägen

driver mellan 7-27kmh och vanligen 14kmh

ofta runt 4mil i medel sprunget (3 timmar) på drev

bra tassar

ok skall

mycket vilja lite mellan örona

lite ojämn ännu

misslyckats endel med lydnaden

sällan dötapp

Publicerat

Nu ska jag ge mig in i något som egentligen inte är mitt område längre.

För det första så är det väl egentligen som alltid när det gäller jakthundar bra linjer som är det viktigaste inte ras.

Sen är ju frågan, vad är en bra rävhund?

Den du skjuter mest räv för eller den som driver bäst?

Själv tillhör jag ju dom som tycker drevet är det som lockar. Visst är det kul att få skjuta räv men det är för mig inte det som avgör om det är en bra jakt eller ej.

Publicerat
Hetpära var det ja...

Den kombinationen grythund/snabbdrivande hunden som ej ger några väckskall är väl no effektivast till att få så många rävar av daga som möjligt. Men å andra sidan vill man ju skjuta nåra åt stövaren oxå på drev! Har själv en snabbspringare(korsning/finn o rysk fläckig) o samtliga 4 drev denna vecka har gått under efter max en timmes drev men tysken är ju nöjd i alla fall! Nu har jag återgott till finnstövare igen det tycks ju i alla fall vara den rasen som är det säkraste kortet! Så nästa säsong hoppas jag på lite längre drev.

Publicerat
Ska bara komentera ett fel som du har då det gäller rävprov och rävchampioner i Finland iaf och det är det att effektiva hundar belönas och söket är det som ger mest poäng och inte själva drevet. Och driver en hund räven i gryt eller driver fast en räv så belönas dom med det och drevet bedöms enligt en annan drevtabell vilket gör att du inte behöver lika mycket drevminuter som om räven inte går i gryt för att få max poäng på drev.

Sen håller jag med om att en effektiv stövare i kombination med en bra rävsprängare är en otrolig effektiv jaktkombination....och med dessa hundar så har man inte för mycket räv på sina marker mera.

Ska bara tillägga att för att få ett första pris på rävprov så behövs i teorin inte mera än ca 5-6 minuters drev om då allt annat är perfekt +att hunden markerar grytet.

75 poäng krävs för en etta här och går tex en räv i gryt då hunden jagat i 20 minuter och hunden markerar grytet + att söket och allt annat är ok så kan du få max 84 poäng !....dvs en riktigt bra etta.

Men det ville jag bara visa attt om man tror rävchampioner bara driver räv som hålls länge ovan jord, så då har man inte gått på rävprov i Finland iaf ! :rolleyes: Det är söket som "skiljer agnarna från vetet" och inte själva drev minuterna.

Publicerat

Ni skriver att skallet är viktigt och vad menar ni då, är det hörbarheten eller tätheten ni talar om? har en stövartik som är 7 mån och hon har kanske inte den bästa hörbarheten men hon väcker bra och skäller riktigt tätt och fint! så hur fungerar den kombinationen på räv? har enbart jagat hare med henne ännu men hon har ju rävlinjer i sig så jag skulle vilja pröva hene på räv också!

Publicerat
Ni skriver att skallet är viktigt och vad menar ni då, är det hörbarheten eller tätheten ni talar om? har en stövartik som är 7 mån och hon har kanske inte den bästa hörbarheten men hon väcker bra och skäller riktigt tätt och fint! så hur fungerar den kombinationen på räv? har enbart jagat hare med henne ännu men hon har ju rävlinjer i sig så jag skulle vilja pröva hene på räv också!

När det gäller skallet så är det kanske mycket om vad man själv tycker. ;) Då jag var på ett rävprov så sade överdommaren den gången att skallet ska bedömmas som så att hörbarheten är det viktiga på en rävhund. Sen så ska man kunna avläsa hur långt efter drevdjuret som stövarn är genom skallet.

Att kunna avläsa hur hunden ligger till så är enligt mig en viktig sak.... så att inte skallet är så att du aldrig kan veta hur pass bra hunden ligger till i förhållande till räven.

Jag tycker själv att ett tätt passionerat och flertoningt skall låter roligare att lyssna till än ett monotomt enformigt skall .

Publicerat

ok. men är det inte så också att räven låtär sig drivas bättre om hunden skäller tätt, högljutt och väcker på nattspåret? alltså att räven buktar mera för en sån hund istället för att dra iväg som ett streck!

Publicerat
ok. men är det inte så också att räven låtär sig drivas bättre om hunden skäller tätt, högljutt och väcker på nattspåret? alltså att räven buktar mera för en sån hund istället för att dra iväg som ett streck!

Till viss del så är det väl så ! Men " ena räven är inte den andra lik" och det kan vara det oxå som gör skillnaden. Jag tycker mig ha sett allt i just rävar som buktar och rävar som inte gör det utan som drar i väg och jag har svårt till att avgöra vad som det beror på.

Att en hund väcker och på det sättet meddelar räven att han ska börja röra på sig, gör ju att upptaget inte blir för stressigt för räven och han kan i god tid börja söka sig undan. Om sen hunden driver långsamt med bra,tätt, hörbart skall så bådar det gott och räven borde bukta rätt bra då. Det är inget jag vet om det stämmer alla gånger men så borde det ju funka !!!....iaf om jag själv vore räv så skulle jag börja bukta då. <_<

En hund som inte väcker så där blir det ju fullt pådrag genast från start och då borde ju räven dra iväg först och då inte tänka på att bukta i första hand.

Hur rävar reagerar då hundar väcker har jag ett bra minne från. ;)

Vi hade en stor rävjakt på våra marker och jag släppte min väckande stövare på ett nattspår och följde med hur det avanserade. Det hade kanske gått ca 1 timme (knappt) så meddelade en passskytt att han skjutit en räv....och då väckte stövarn ännu B) Efter ca 5 minuter så hör jag att stövarns skall ökarar och det blir så småningom fullt drevskall och några minuter senare så kommer stövarn min drivades till räven som redan var skjuten före upptaget. :P

Publicerat

ok ;) då är det ju iaf. konstaterat att en rävhund borde väcka

Publicerat

Skulle jag köpa en hund bara för räv så skulle jag strunta i ras och enkelt fråga de som jagar mycket räv om de ska ha en kull snart, naturligtvis på detta forum, alltid gått efter devisen avlar man på skit så får man skit, avlarm na bra så är chansen mångfaldigt större att det lyckas, saknar ett hängöra i stallet och nog vill jag att nästa hund gärna driver räv men även lo och björn, ska fråga nästa gång vet en stövare som var tokig i björn en finne eller hamilton var det.

Har en mark uppåt (från mig sett) som det i fjol kryllade av räv, ingen jagar räv bara hare, helt ofattbart, i höst kommer extrapipan med och så ska vi blåsa på lite på morgonen om jag inte nu skaffar en rävhund.

Publicerat

Tycker det mesta tagits upp så jag ids inte ge mig in i diskussionen.. Låter proffsen sköta snacket! ;)

Publicerat
Tycker det mesta tagits upp så jag ids inte ge mig in i diskussionen.. Låter proffsen sköta snacket! ;)

Och vem på forumet är mera proffs än du? :D

Publicerat

Min uppfattning är att det inte har nån betydelse om hunden väcker eller ej..det är nåt annat som avgör huruvida räven går i gryt eller ej.

De som jagat med min äldre hane kan nog intyga att det är få hundar som väcker så mkt som han men samtidigt så gick de i gryt relativt snabbt också. De som följt min jaktdagbok tidigare år har kunnat läsa om detta oxå.

Att säga att en högt meriterad rävhund inte är en effektiv rävhund är fel enligt mig, instämmer helt med Foxkiller här.

Publicerat
Min uppfattning är att det inte har nån betydelse om hunden väcker eller ej..det är nåt annat som avgör huruvida räven går i gryt eller ej.

De som jagat med min äldre hane kan nog intyga att det är få hundar som väcker så mkt som han men samtidigt så gick de i gryt relativt snabbt också. De som följt min jaktdagbok tidigare år har kunnat läsa om detta oxå.

Att säga att en högt meriterad rävhund inte är en effektiv rävhund är fel enligt mig, instämmer helt med Foxkiller här.

Jag är nog av annan åsikt med min förra stövare gjorde räven mycket små buckter,men han väckte oxå mycket o hade mycket tät skallgivning när räven väl var uppe.

Drevhastigheten var jämn o ytterst sällan slutade det i gryt!

Min nuvarande väcker inte alls o när han får upp sticker det vanligtvis iväg rakt undan o bucktar inte alls.

Drevhastigheten är ojämn,o det låter som han sku ha fastna i en sax när upptaget kommer :D

Slutar nästan alltid med att räven kryper. ;)

En högt meriterad rävhund vill väll alla ha den som inte godkänner det ljuger!

Publicerat

Minns (med reservation för dåligt minne) jag läste någonstans att en bra rävstövare skulle ha ett monotont och tätt skall. Då buktade räven bra. Tilläggas ska att med bra rävstövare förmodligen här inte syftades till en som fick den snabbast möjligt i gryt.