Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävstövare.....

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Min stövare började sina tre första år med att inte väcka sen har det utvecklas till att väcka ganska rejält...

Trots det så går många rävar i gryt för henne kanske inte kastar sig huvudstupa i gryt men ofta inom en halvtimme/timme.

Jag tror här att drevsäkerhet gör nästan lika mycket som drevhastighet...hon driver inte speciellt fort men ger sig aldrig och reder tappter bra och fort...kanske ligger hon på 11-13 km verkar dock dra på om hon närmar sig....

tre drevrävar denna säsong 11 gryträvar tror jag...

• Svar 51
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

For endel år siden hadde jeg en Foxhound som drev ikke så fort , hvor fort vet jeg ikke da det var før GPS alderen kom til meg. Han hadde et meget bra skall , og stor rovvilt skarphet. De rever som gjorde en tabbe , ofte i tette granplantefelt , fikk sjelden lære av det.....Men iallefall , dette var en hund som veckte mye på nattslag , og tok opp veldig kalde spor. I de 4-5 årene jeg hadde han drev han kun 1 rev i gryt som jeg vet sikkert. Selv om denne hunden veckte mye så lå nesten alltid reven å ventet til hunden bare var noen meter fra reven og det ble et fryktelig uttak.

Finnen jeg hadde veckte veldig lite på nattslag , allikevel ble / blir det veldig lange drev på henne hvor reven sjelden går i gryt. Forskjellen på Finnen og Foxhounden over er at revene som Finnen drev / driver ofte gikk rett ut eller buktet veldig lite for henne. Foxhounden over fikk ofte revene til å bukte time etter time. Finnen ble overtatt av en kompis av meg og drevene denne sesongen har blitt 3-5 timer , og ikke en eneste rev har hun drevet i gryt. Men drevsikker er hun allikevel , og vecker ganske mye denne sesongen som normalt er når hunder blir eldre.

Sammenligner man da disse 2 hundene så ble det veldig spennende å jage med Foxhounden fordi man ofte fikk se reven innenfor samme område. Mens man for Finnen brukte hele dagen på å gå etter et drev som ikke ville bukte eller gå i gryt.

Blandingen jeg har nå veckte ikke i det hele tatt før , men hun gjør det nå. Allikevel bukter ikke revene annerledes før enn de gjør nå. Og tidsrammen før de går i gryt er omtrent uforandret.

Så noen enkel konklusjon finnes ikke , ikke for meg iallefall. Men foretrekker en hund som vecker lite eller ingenting.

Publicerat

Jag har bestämt mig för att pröva rysk fläckig, fel eller rätt vet jag inte!

Publicerat
Jag har bestämt mig för att pröva rysk fläckig, fel eller rätt vet jag inte!

Det som man själv tror på är oftast rätt,lycka till jag är själv intresserad av en sån,men det tycks inte vara enkelt att få tag i en valp :D

Publicerat

För mig är valet av rävstövare mest beroende på i första hand vad jag kan utläsa från provresultaten sen är det ju oxå en fördel om man jagat eller känner någon som jagat med hunden som kan intyga att hunden är okej.

Att valet för tillfället är finnstövare och kommer så att bli tills någon annan bevisar mig att andra raser oxå kan jaga räv lika bra. :) ...sen då kommer jag naturligtvis att överväga valet av nyras. :D

Som en del redan skrivit och det kan även jag hålla med om är att själva rasen har väl ingen större betydelse utan det är individer som är avgörande då det gäller att kunna jaga. Men att välja från en bredare bas av duktiga rävhundar tycker jag är att föredra....men det är jag kanske ensam om att tycka. :)

Men för Bla dom som gillar statistik och provresultat :P så hittade jag en intressant gämförelse ...men bara för att andra som inte har samma intresse som jag av avel och statistik, så ska jag visa lite vad som jag bedömmer hundar/ras utgående från.

Detta är rävhundar som under det åren jagat ihop ett 1:a pris på rävprov i Finland.

antal olika hundar 1: p åren = 2009 2008 2007 2006 2005

Finnstövare 129 st 122 st 113 st 79 st 100 st

Amerikansk rävhund 12 st 9 st 3 st 3st 2 st

Ryssstövare 5 st 4 st 1 st 0 st 0 st

Publicerat

Jag har samma ras som Foxkiller, är väl dock inte lika fanatisk och jag tror nog mkt väl att andra raser kan vara riktigt duktiga. Jag har inga siffror men jag är ganska övertygad om att schillerstövaren hävdar sig väldigt bra här i Sverige i antalet meriterade rävhundar, i jämförelse med tex finskstövare.

Publicerat
Jag har samma ras som Foxkiller, är väl dock inte lika fanatisk och jag tror nog mkt väl att andra raser kan vara riktigt duktiga. Jag har inga siffror men jag är ganska övertygad om att schillerstövaren hävdar sig väldigt bra här i Sverige i antalet meriterade rävhundar, i jämförelse med tex finskstövare.
Njaa ....rasfanatiker eller inte så . Att inte schiller finns med beror på att inga schillrar fått något 1 pris i Finland under dom åren. Och här finns ju väldig få sådan oxå och dom verkar inte få något fotfäste heller. :D

Att finnstövare så totalt dominerar är ju ett bevis på att aveln fungerar och det mycket på att vi har kanske världens två största rävprov oxå...dvs Kettu Kilpa och Kettu Kapina som gör det intressant att avla på det bästa för att möjligen få fram ännu bättre. :)

Sen vet jag även som du skriver att i Sverige så är Schillern en välkänd rävhund och det har jag redan förstått...detta baserad på vad man kan utläsa av provmeriter + att man läser i tidningar om duktiga Schillrar.

Publicerat
Det som man själv tror på är oftast rätt,lycka till jag är själv intresserad av en sån,men det tycks inte vara enkelt att få tag i en valp :)

Konstigt, jag var ju just till finland och hämtade valpen :D

Publicerat
Konstigt, jag var ju just till finland och hämtade valpen ;)

Får man fråga varifrån?

Publicerat
Konstigt, jag var ju just till finland och hämtade valpen :huh:

Du vet "gräset är ju grönare på grannens" ;) ...Figaro hade ju tänkt åka till öster och hämta om jag inte minns helt fel. ;)

Publicerat
Du vet "gräset är ju grönare på grannens" :huh: ...Figaro hade ju tänkt åka till öster och hämta om jag inte minns helt fel. ;)

Jo det stämmer men hela kullen for till sveariket! o ja vet no lika väl som du vilket som är det säkraste kortet. Men det sku va roligt att prova något nytt ;)

Publicerat
har kanske världens två största rävprov oxå...dvs Kettu Kilpa och Kettu Kapina som gör det intressant att avla på det bästa för att möjligen få fram
kettukapina och kettukilpa är nog värld nivå en lillan by tävling ;):huh:;)B)
Publicerat
Får man fråga varifrån?
dom fins ju jämna mellanrum i terjärv och perho.
Publicerat
kettukapina och kettukilpa är nog värld nivå en lillan by tävling ;):huh:;)B)

Var finns större rävprov?

Publicerat
dom fins ju jämna mellanrum i terjärv och perho.

I perho kanske men i terjärv finns endast hanhundar!

Publicerat
Var finns större rävprov?
USA&CANADA ;)
Publicerat
I perho kanske men i terjärv finns endast hanhundar!
för finsta nog tikar också i terjärv men vet inte hur det är dagen läge.
Publicerat
USA&CANADA :rolleyes:

Vad heter dessa tävlingar o var kan man hitta resultat o utförs de på ungefär samma sätt som de skandinaviska proven?

Publicerat

jag är inte riktig inkomit deras provsystem/tävlingar och regler men jag vet att där fins typ lika provar som finland också.namn vet inte jag men jag är sett tävling/prov resultat och där kan vara med typ 100-500 hund på en tävling.vinsterna är där också kanska bra from nogra tusen dollar till en ny pickup.

Publicerat

usa bedriver jakt från bil och är inte lika som vi i norden med att gå i samma utsträckning,har 2 unclar som beskriver deras jakter mot våran då jag ville komma och jaga med min stövare..

why walk when you can drive

Publicerat
usa bedriver jakt från bil och är inte lika som vi i norden med att gå i samma utsträckning,har 2 unclar som beskriver deras jakter mot våran då jag ville komma och jaga med min stövare..

why walk when you can drive

Är du med Foxkiller på jakt eller blandar jag ihop med någon annan?O där jag bor jagar vi no räv oxå med stor hjälp utav bil tex spårning o förflyttning mellan passen!

Publicerat
Är du med Foxkiller på jakt eller blandar jag ihop med någon annan?O där jag bor jagar vi no räv oxå med stor hjälp utav bil tex spårning o förflyttning mellan passen!

bil? här finns inga vägar utan skog och mera skog och sen massor av myrmark :rolleyes:

men jag har sett hur ni jagar :huh: men säg mig! tror du en bil gör nytta här B)F_C´s Nest

Publicerat
bil? här finns inga vägar utan skog och mera skog och sen massor av myrmark :rolleyes:

men jag har sett hur ni jagar :huh: men säg mig! tror du en bil gör nytta här B)F_C´s Nest

Nä he kan jag int uttala mig om det är okända jaktmarker,lycka till på grytjakten i e.....!

Publicerat
Nä he kan jag int uttala mig om det är okända jaktmarker,lycka till på grytjakten i e.....!

I Usa så åker dom mera bil med hundarna,söka spår gör vi nog ofta,men dom släpper hundarna när dom ylar som bäst och i pack mera,,vet ej om deras prov är nått jag verkligen kan lita på det är nått positivt alltid..

alltså inte så jag jagar.jag är inte bättre eller sämre inte så jag menar,utan utgår vad jag funderar om hundar iaf,som hellre en finsk prov en ett svensk osv

Publicerat

f-c du måste mins att usa är stora land och olika delen av landet jagar dom olika sättet och jag vet att vissa delarna av landet jagar dom räv,coyote,bobcat och puma exakt lika som vi jagar räv+alla rovdjure i finland.med 1,2 och fler hund.den att hela landet jagar med pack och med bilen som du skriver stämmer inte ;) deras provar kan man lita på lika mycket som provar i finland/sverige :P mvh pena