Publicerat Januari 1, 201016 yr Jag är/har varit en utav dessa jägare som anser att jakten inte sitter i prylarna utan i skallen på utövaren. Jag är nu delvis av en annan åsikt, droppen: vapnet klickar efter att jag suttit och frusit i 3 ½ timmar och en fin chans dyker upp. Ja, jag vet att vapenvård är viktigt. Mina bössor är i bästa skick vad avser rengörning och inoljning. (Jag använder "brake free"). Beslutet har mognat fram dels under ett antal jakter där den tunga bössan gnagt sig ner i axeln och jag kilometer efter kilometer vandrat med bössan mer eller mindre konstant invirad i diverse växtligheter, pulsat fram med kilovis med snö i nacken och kikarsiktet igenkorkat med snö samt när jag efter någon timme på pass höjt bössan för att konstatera att imman på linsen gör ett fint tillfälle avslutas med en svordom. Droppen som ovan nämns var inatt då jag gick ut i skogen vid 23-tiden för att njuta stillheten och beskåda fyrverkerierna på avstånd. 02:30 kommer grisarna som jag sett tidigare och efter en del funderande har jag valt ut en lagom stor gris. Skottchansen kommer och jag klämmer av, inget händer, jag repeterar så ljudlöst jag nu kan med köld i kroppen och en puls som stiger och med vetskapen att nassarna inom någon sekund kommer att vara borta. Den (o)avfyrade patronen fastnar och måste pillas ur, vilket ger grisarna den tidsfrist de behöver för att gå upp i rök. På väg hem mognade beslutet att köpa ett väl fungerande vapen som hjälper snarare än stjälper. Så till alla er som av en eller annan anledning mer eller mindra bosatt er hos diverse vapenhandlare runt om i riket, kan ni hjälpa mig att hitta något lämpligare vapen? Kriterierna: -Ett så kort vapen som överhuvud taget är möjligt (för promenaderna i ris och snår). -Ett vapen med plastkolv (vikt före utseende). -Ett vapen i kalibern .308W. -Ett vapen med löst magasin. -En ljudlös vapenrem. -Ett rödpunktsikte (Jag har skjutit med konans sikten som sitter på AK4:orna och tror det skulle fungera utmärkt)
Publicerat Januari 1, 201016 yr Tikka T3 Battue Lite är precis vad du behöver. http://www.tikka.fi/catalogue/ Och ett Aimpoint Micro. http://www.aimpoint.com/products/aimpoint_...point_micro_t-1
Publicerat Januari 1, 201016 yr Klart du skall ha en ny bössa men först måste du fråga dig: 1)Vad gick fel? Var det bössan eller ammon eller någon annan felkälla? Ta inte illa upp, men det medel du använder till rengörning gör mig fundersam. 2) Ett rödpunktssikte är inte fel, men det kan också imma igen. Köp ett par flipp-skydd till kikarsiktet istället så flåsar du inte igen linserna innan du skall skjuta. Ett rödpunktssikte är knappast idealiskt till vakjakt när det börjar skymma. Jag vet inte vad du har för sikte idag och vad du har för kvalitetskrav, men det finns väldigt lätta och smidiga kikarsikten på marknaden som lämpar sig mycket bättre för den jakt du skriver om än en rödpunkt. Om du ändå skall byta bör en Sako 85 Finnlight uppfylla din kravlista mer än väl.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Kunde vara intressant att veta vad du har för bössa nu? Men vapen som man inte trivs med eller inte litar på ska man byta. För den där lilla osäkerheten gör ofta att man skjuter sämre.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Skulle kunna tippa på att felet kan härledas till slagstiftet/brist på eller felaktkíg rengöring av slutstycket. Klassikt som kommer när det beckar igen av gammal olja, eller fel olja används som blir seg i kyla.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Tack för ert engagemang! Jag har idag en Winchster m70 30-06 med ett Tasco sikte. Jag önskar låg vikt och kort vapen. Ang rödpunkt så har jag aldrig skjutit med någon civil variant. Kronans rödpunkt fungerar även om man inte fällt upp locket, bak finns det någon form av rutnät som inte heller behöver öppnas om det kniper. De civila kanske inte har samma funktion.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Klart du skall ha en ny bössa men först måste du fråga dig:1)Vad gick fel? Var det bössan eller ammon eller någon annan felkälla? Ta inte illa upp, men det medel du använder till rengörning gör mig fundersam. Fundersam på vilket vis?
Publicerat Januari 1, 201016 yr Fundersam på vilket vis? http://shop.textalk.se/se/article.php?id=5...amp;art=2049856 Det är väl clp du använder finns en hel del olika brea free, en rejäl rengöring av slutstycket kan finnas rester från tidigare ägares vapenvård eller från fabriken, förr var ju fett populärt och fryser ihop, använt brek free clp och den funkar bra provar just nu vitt litiumfett från crc, skilnaden är att det inte ryker så förbaskat när pistolen blir varm http://www.hmkjakt.se/Mauser_M03_Extreme_S...DXNI-5407_.aspx http://www.jaguargruppen.com/default.aspx?...productList=197 Blasern saknar löstagbart magasin men riktigt smidig
Publicerat Januari 1, 201016 yr Fundersam på vilket vis? Jag och många med mig anser att det finns en övertro till detta medel. Förvisso smörjer det en del, men någon vidare rengörning blir det inte. Ofta är de personer som hyllar brake free inte speciellt pålästa vad det gäller "riktig" rengörning av ett vapen(därmed inte sagt att du är en av dem). Hade jag varit dej så hade jag tagit isär slutstycket och kontrollerat att det är rent och torrt inuti.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Det är väl clp du använder finns en hel del olika brea free, en rejäl rengöring av slutstycket kan finnas rester från tidigare ägares vapenvård eller från fabriken, förr var ju fett populärt och fryser ihop, använt brek free clp och den funkar bra provar just nu vitt litiumfett från crc, skilnaden är att det inte ryker så förbaskat när pistolen blir varm Blasern saknar löstagbart magasin men riktigt smidig Japp CLP, även detta ur kungens sortiment. Pertan, har du någon uppfatning om något rödpunktsikte på den civila marknaden liknar kungens? Jag och många med mig anser att det finns en övertro till detta medel. Förvisso smörjer det en del, men någon vidare rengörning blir det inte. Ofta är de personer som hyllar brake free inte speciellt pålästa vad det gäller "riktig" rengörning av ett vapen(därmed inte sagt att du är en av dem).Hade jag varit dej så hade jag tagit isär slutstycket och kontrollerat att det är rent och torrt inuti. Ja, det blir dissektion.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Jag och många med mig anser att det finns en övertro till detta medel. Förvisso smörjer det en del, men någon vidare rengörning blir det inte. Ofta är de personer som hyllar brake free inte speciellt pålästa vad det gäller "riktig" rengörning av ett vapen(därmed inte sagt att du är en av dem).Hade jag varit dej så hade jag tagit isär slutstycket och kontrollerat att det är rent och torrt inuti. Rengörande näää det kan jag skriva under på direkt!
Publicerat Januari 1, 201016 yr Intressant tråd, då även jag funderar i samma banor även om jag har för avsikt att behålla min Winchester 70 XTR. Samtliga bössor verkar lockande även om priset är avskräckande. Men man kanske kan hitta något repigt exemplar på blocket motsv... Rödpunktsikte är lockande även för mig, men jag vill nog gärna bekanta mig lite med detta lite först.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Ang rödpunkt så har jag aldrig skjutit med någon civil variant. Kronans rödpunkt fungerar även om man inte fällt upp locket, bak finns det någon form av rutnät som inte heller behöver öppnas om det kniper. De civila kanske inte har samma funktion. Kolla Trijicons ACOG sikten. De är av lite mer "militär" natur. (dock tämligen dyra...) http://www.trijicon.com/user/parts/parts_n...fm?categoryID=3
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare Bra förslag! Jag kommer att göra en räd till ett lämpligt magasin för att klämma och känna lite. Finns det brstämmelser om hur kort en bössa kan bli? Jag menar jag har inte kunnat läsa att någon bössa är kortare än en meter. SAKO 85 ser i högsta grad intressant ut.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Kortaste tillåtna piplängd är 45 cm, det gör att en cylinderrepeter har svårt att nå under 1 m. Min marlin är 92 cm. Enskottarna kan ju bli lite kortare av naturliga skäl.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Ang rödpunkt så har jag aldrig skjutit med någon civil variant. Kronans rödpunkt fungerar även om man inte fällt upp locket, bak finns det någon form av rutnät som inte heller behöver öppnas om det kniper. De civila kanske inte har samma funktion. Även jag är tämligen inkörd med Kronans rödpunkt, och ett civilt fungerar likadant. Det fungerar bra att skjuta med linsskyddet på vid behov även med de civila, under förutsättning att man skjuter med bägge ögonen öppna förstås. Det är ju Aimpoint som gjort kronsiktet också.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Bra förslag! Jag kommer att göra en räd till ett lämpligt magasin för att klämma och känna lite. Finns det brstämmelser om hur kort en bössa kan bli? Jag menar jag har inte kunnat läsa att någon bössa är kortare än en meter.SAKO 85 ser i högsta grad intressant ut. Min Blaser är ca 10cm kortare än kusinens T3 Light. Dessa har väl samma piplängd på 57cm om jag inte minns fel. Sako 85 Finnlight är fin men kostar ju som en Blaser och på R93 kan du ju köpa till en pipa till för billigare peng än att köpa en till Sako.... Dessutom är Sako Finnlight inte lika smidig. Sako/Tikka gör grymt fina vapen så om du väljer nån av dessa tror jag inte du blir missnöjd även om jag gillar Blasern mer Jag bytte från en T3 light Stainless Syntetik i 30-06 till Blasern och hur det än är så blir det inte lika lätt att skjuta på rörligt med en kortare bössa. Det blir helt enkelt lite kortare, lite lättare och lite vingligare.. Framförallt märkte jag att vikten ligger långre bak på Blasern än på T3an (som är ganska framtung). Battue har jag inte skjutit med så den kan jag inte jämföra med. Finnlighten jag klämmde på hade ljuddämpare modell TUNG så den blev otroligt osmidig men utan dämparen monterad var den ungefär som T3an tycker jag. Dock var den i 300WM så köper du en sån i 308W får du både kortare låda och pipa så den blir nog lite smidigare än den jag kännt på.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Håller med Kråkan Blazern funkar perfekt har då sattit på en ljuddämpare på min iaf och tycker det är mkt bättre att skjuta med den då.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Håller med Kråkan Blazern funkar perfekt har då sattit på en ljuddämpare på min iaf och tycker det är mkt bättre att skjuta med den då. Bara för att du är livrädd för 9,3an utan dämpare Nä men viss sanning finns i det dom säger. R93an är otroligt smidig, väger ganska exakt som min T3 light även den i 9,3x62, som kråkan har på sin blaser. En annan fördel med blasern jag tycker man ska ta i beaktning är att man spänner/slackar slagstiftet som "säkring". Just för hundförare osv som rör sig mycket i ris och annat helv...fint ris osv så är, hur man mycket man än vill det en säkring aldrig 100% vilket jag känner är en brist. Nackdel som nämnts tidigare är att den inte har löstagbart magasin. Pipbytet tycker jag även det är ett stort plus, även som pipseten är relativt dyra så får mna ändå en "ny" bössa för runt 9 tusen. Och det bästa är att det belastar inte vapengarderoben Sen just det att du kan bedriva all jakt med "samma" vapen, även om det är olika kaliber så är trycke och allt samma, vilket borde göra en till en bättre skytt bara det. Nä fan, måste man byta sig en blaser tro?
Publicerat Januari 3, 201016 yr Tycker att du ska kika lite på Browning X-bolt. Klämde lite på en sädan sist jag besökte vapelhandlarn. Tyckte den verkade riktigt trevlig och robust, dessutom verkar den prisvärd.
Publicerat Januari 3, 201016 yr Bara för att du är livrädd för 9,3an utan dämpare Nä men viss sanning finns i det dom säger. R93an är otroligt smidig, väger ganska exakt som min T3 light även den i 9,3x62, som kråkan har på sin blaser. En annan fördel med blasern jag tycker man ska ta i beaktning är att man spänner/slackar slagstiftet som "säkring". Just för hundförare osv som rör sig mycket i ris och annat helv...fint ris osv så är, hur man mycket man än vill det en säkring aldrig 100% vilket jag känner är en brist. Nackdel som nämnts tidigare är att den inte har löstagbart magasin. Pipbytet tycker jag även det är ett stort plus, även som pipseten är relativt dyra så får mna ändå en "ny" bössa för runt 9 tusen. Och det bästa är att det belastar inte vapengarderoben Sen just det att du kan bedriva all jakt med "samma" vapen, även om det är olika kaliber så är trycke och allt samma, vilket borde göra en till en bättre skytt bara det. Nä fan, måste man byta sig en blaser tro? Brukar säga att man är ju idag korkad om man inte sätter ljuddämpare skyddar både din och hundens hörsel . Jodu köp dig en Blaser du blir inte besviken
Publicerat Januari 3, 201016 yr Japp CLP, även detta ur kungens sortiment.Pertan, har du någon uppfatning om något rödpunktsikte på den civila marknaden liknar kungens? Ja, det blir dissektion. du kan ta vilket aimpoint som helst kronan har samma fabrikat men ta för guds skull ett med 2 moa punkt, rutnätet kallas killflash och ett sådat kan du köpa till aimpoint av mig om du vill.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Tycker att du ska kika lite på Browning X-bolt. Klämde lite på en sädan sist jag besökte vapelhandlarn. Tyckte den verkade riktigt trevlig och robust, dessutom verkar den prisvärd. Japp, ska alltså hitta en handlare som har både Browning X-bolt, sako 85 och kanske någon annan. Jag är inte speciellt förtjust i den raka repeteringen hos blasern så den utgår.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Japp, ska alltså hitta en handlare som har både Browning X-bolt, sako 85 och kanske någon annan. Jag är inte speciellt förtjust i den raka repeteringen hos blasern så den utgår. Även jag är i högsta grad intresserad av en kort bösssa med kompositkolv. För min del får bössan gärna vara misshandlad och se ut som skit så länge funktionen är intakt. Min ekonomi är starkt brgränsad. Vad hittar man ett dylikt objekt??
Publicerat Januari 7, 201016 yr Jag är/har varit en utav dessa jägare som anser att jakten inte sitter i prylarna utan i skallen på utövaren.Jag är nu delvis av en annan åsikt, droppen: vapnet klickar efter att jag suttit och frusit i 3 ½ timmar och en fin chans dyker upp. Ja, jag vet att vapenvård är viktigt. Mina bössor är i bästa skick vad avser rengörning och inoljning. (Jag använder "brake free"). Beslutet har mognat fram dels under ett antal jakter där den tunga bössan gnagt sig ner i axeln och jag kilometer efter kilometer vandrat med bössan mer eller mindre konstant invirad i diverse växtligheter, pulsat fram med kilovis med snö i nacken och kikarsiktet igenkorkat med snö samt när jag efter någon timme på pass höjt bössan för att konstatera att imman på linsen gör ett fint tillfälle avslutas med en svordom. Droppen som ovan nämns var inatt då jag gick ut i skogen vid 23-tiden för att njuta stillheten och beskåda fyrverkerierna på avstånd. 02:30 kommer grisarna som jag sett tidigare och efter en del funderande har jag valt ut en lagom stor gris. Skottchansen kommer och jag klämmer av, inget händer, jag repeterar så ljudlöst jag nu kan med köld i kroppen och en puls som stiger och med vetskapen att nassarna inom någon sekund kommer att vara borta. Den (o)avfyrade patronen fastnar och måste pillas ur, vilket ger grisarna den tidsfrist de behöver för att gå upp i rök. På väg hem mognade beslutet att köpa ett väl fungerande vapen som hjälper snarare än stjälper. Så till alla er som av en eller annan anledning mer eller mindra bosatt er hos diverse vapenhandlare runt om i riket, kan ni hjälpa mig att hitta något lämpligare vapen? Kriterierna: -Ett så kort vapen som överhuvud taget är möjligt (för promenaderna i ris och snår). -Ett vapen med plastkolv (vikt före utseende). -Ett vapen i kalibern .308W. -Ett vapen med löst magasin. -En ljudlös vapenrem. -Ett rödpunktsikte (Jag har skjutit med konans sikten som sitter på AK4:orna och tror det skulle fungera utmärkt) Du kanske ska titta på Sauer 202 Outback vilken stämmer väl in på din objektbeskrivning förutom då sikte o rem vilket få kompleteras bakefter men det gäller ju alla bössor. Annars är Remington Seven SS ett alternativ med den har inte löstagbart magasin vad jag vet men kostar å andra sidan 10 000:- mindre....