Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöksersättningen?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nu är jag här igen....

Läst på annat forum ang ersättningen och vara arbetslös.

Hur funkar det.

Blir man av med A-kassan när man får in kosing på eftersöken?

Har själv alldrig varit arbetslös så jag vet inte ens hur sånt funkar..

Publicerat

Vi diskuterar såväl detta som parallellfallet då man är sjukpensionerad men ändå kan göra eftersök. Vi får faktiskt inga klara svar utan allt bygger på hur mycket pengar man tjänar. Är detta "hobbyverksamhet" så är det inga problem. Det är dock här skon klämmer, ingen kan tala om för mig hur mycket man får tjäna på sin hobbyverksamhet.

Jag är lite rädd att vi helt enkelt får sväva i ovisshet och avvakta prejudicerande domar.

Publicerat

Som sagt är det svårt med gränsfall, är väl så att det kommer att ta ett tag innan det hela sätter sig.

hade ju ett fall i natt blev utkallad på E4:an klockan halv två inatt. En död älg och två som sprang runt på vägen. Som tur var hade älgarna som levde sprungit tillbaka och kommit bort från vägen och viltstängslet. Så för detta skulle jag få 150 kr som kontaktman. Men som tur väl är jag även hundförare och hunden var ju med, sen att han inte gjorde så mycket nytta är ju en sak. Så då får man 600 kr till!

Svårt med gränsdragningar!

\Mats

Publicerat

Hej!

Intressant tråd!

Nu är jag inte personligen berörd av denna tråd då jag varken anser mig ha kunskap, tid eller duglig hund för uppgiften.

Blir dock lite nyfiken:

-kommer Vägverket/Polisen att ha arbetsgivaransvar (försäkringsfråga för både människa och hund)?

-kommer eftersöksekipagen utblidas enligt "Säkerhet på väg/Arbete på väg" som ju normalt krävs av alla andra som jobbar på eller utmed vägnätet?

-kommer alternativet att få utbetalningen (+ summa för sociala avg. el. motsv.) till en enskild firma (de som äger jordbruksfastigheter är ju redan tvugna att vara momsregistrerade, och dessa står ju för en tämligen stor del av jägarkåren), då borde det gå det att hantera pengarna mer flexibelt skattemässigt?

MVH

Alias

Publicerat

Alias: Svaren på dina frågor är ganska enkla.

1. Det utreds just nu. Ingen vet hur det slutar.

2. Den utbildningen kommer högst sannolikt att bli obligatorisk.

3. Ja, den möjligheten kommer att finnas i databasen. Dvs du kan begära att få utbetalningen på det sätt du anger.

• 2 weeks later...
Publicerat
Alias: Svaren på dina frågor är ganska enkla.

1. Det utreds just nu. Ingen vet hur det slutar.

2. Den utbildningen kommer högst sannolikt att bli obligatorisk.

3. Ja, den möjligheten kommer att finnas i databasen. Dvs du kan begära att få utbetalningen på det sätt du anger.

Kommer detta även betyda att vapen/jaktutrustning kommer bli avdragsgill om man har en inkomst(även om den är liten) som eftersöksjägare?

Publicerat

Jajamensan! Frågan är bara med hur mkt, om man även kan använda utrustningen "privat". Det är en dialog varje enskild måste ha med skattemyndigheten.

Publicerat

hejsan grabbar!!

har läst igenom alla inlägg som handlar om eftersök, för det är nämligen så att jag och min jämthund ska gå på eftersökskurs i mars och efter den är jag godkänd som eftersöksjägare!!

man behöver den utbildningen som heter "arbete på väg" och den är obligatorisk.. vad jag hört iaf..

sen behöver hunden vara minst 9 mån gammal och säkert göra nåt sorts av test på kursen jag ska gå.

men jag frågade om man va godkänd efter den kursen och det va man..

så man längtar till mars så man efter de kan få göra sina första eftersök..längtar.. :huh::D ..

tack för bra info innan i tråden:):P..

mvh

sjöblom

Publicerat

Jag tycker att detta har gått långt över styr! Att driva igenom att markägare/jakträtts innehavare inte skall få sköta sina egna trafik eftersök, det låter enligt mig som översittar fasoner. iof helt i linje med vad förbundet verkar syssla med.

Sen denna ersättning, jag är själv involverad som kontakt man. Och vad var det som inte funkade tidigare? här verkar det finnas tillräckligt med intreserade folk även utan att det fanns några pengar att hämta i det.

Publicerat

wicket: Var och en är salig i sin tro. Själv tycker jag inte att det är en mänsklig rättighet att syssla med lidande djur om man inte har kompetens för det. Det tycker inte Riksdag och Regering heller som instiftat det nya systemet.

Menar du på fullaste allvar att vi ska skita i att ett vilt eventuellt lider för att en markägare ska kunna få möjligheten till lite frisk luft? Vi har under alldeles för lång tid haft alldeles för många amatörer ute längs vägarna utan såväl hundar som kunskap och lämplig utrustning. Ser vi till de undersökningar vi har så är det ENORMA skillnader i uppklarandegrad mellan enskilda ekipage. Självklart ska man då inte vara kvalificerad för ett eftersök bara för att man äger en bit land eller har arrenderat en jakträtt.

Tidigare kunde du inte få ersättning för majoriteten av eftersöken, t ex rådjur, vildsvin mm. Det borde du veta som kontaktman. Nu kan vi nog vara överens om att dikeslysande amatörer inte ska ha någon ersättning men är man ett kvalificerat ekipage som ägnar stora delar av sin frtitid åt att träna hundar och sig själv ska man givetvis ha kostnadsersättning för åtminstone delar av sina utlägg.

Avslutningsvis, det är inte intresserat folk vi är ute efter, det är kompetent folk vi vill ha. Det här är ingen terapiverksamhet eller trivselövning vi sysslar med. Det är blodigt allvar och ett eventuellt lidande som ska förkortas till varje pris, nästan.

Publicerat
Avslutningsvis, det är inte intresserat folk vi är ute efter, det är kompetent folk vi vill ha. Det här är ingen terapiverksamhet eller trivselövning vi sysslar med. Det är blodigt allvar och ett eventuellt lidande som ska förkortas till varje pris, nästan.
förbannat bra sammanfattning av vad det hela går ut på.
Publicerat

Självklart ser jag också helst så många uppklarade eftersök som möjligt. Men risken är att väldigt litet antal personer ses som kompetenta och dessa skall du göra alla eftersök. vilket jag tror blir omöjligt.

Medan det som i dag är när "Pelle" som har stort intresse och börjar försöka reda ut trafikeftersök. Och efter ett år både tränat sin hund samt fått sig kompetensen att lösa det mesta. På vägen tar han självfallet hjalp av andra för att lösa det han behöver.

Vi har t.ex. en sjöräddning som drivs utan allt för stor inblanding av staten.

Att säga att någon håller sig med hundar för att städa upp trafik eftersök och sedan lägger ner fritid på att träna dessa är nog i dom allra flesta fall bull shit. Finns säkert någon.

Dom jag vet sysslar med trafik eftersök gör det ofta för att hundarna skall få fler jakt (eftersöks) tillfällen t.ex. utanför jakt tid mm. även för att få en lättare injagning då t.ex. en skadad älg ofta står bättre än en frisk.

Och dom gör det för deras hund intresses skull för det mesta.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.