Publicerat Januari 4, 201016 yr Hej tänkte skaffa en rävracer till våren, har funderat på en 22-250 men har hört att den bränner pipor, undrar om det är någon som har erfarenhet av den kalibern? Alt lämplig kaliber? 222? 243? tacksam för alla svar
Publicerat Januari 4, 201016 yr De rävracerkalibrar som finns bränner tyvärr alla pipor. .22-250, .243 win m.m. Frågar de lite mer lärda; bränner en .223 och .222 pipor? Isf hur snabbt? 1000, 3000, 5000 eller 10000 skott?
Publicerat Januari 4, 201016 yr Visst bränner de pipor men samtidigt, hur många rävar planerar du att skjuta? Planerar du att skjuta på max 200 m så är 222 och 223 helt ok, tänker du dej skott på längre håll så skulle jag valt ngt mer elakt. Själv valde jag en .243 och laddade en tokhet varintkula.. Undrar om inte optiken är minst lika viktig som kalibervalet förövrigt.. Mvh!
Publicerat Januari 4, 201016 yr I princip bränner alla kalibrar pipa, frågan är bara hur snabbt? För att kunna besvara det krävs det i sin tur svar på en massa olika frågor som t ex pipans material, vilken laddning har du tänkt använda i respektive kaliber, hur het skjuter du bössan, hur ofta gör du rent bössan etc... Nästa fråga är vilken nivå av precision du kräver innan pipan är slut? Utan att gå in på riktigt konkreta siffror kan man nog konstatera att den som äter mest pipa är 22-250 följd av 243 win för bägge dessa kalibrar så är intervallet 500-3000 skott möjligt med hänsyn till frågorna i det första stycket. En bra bit längre ned på skalan kommer kalibrar som 223 och 222 där vi kan räkna med att hamna någonstans upp emot 10 000 skott innan pipan är slut. För egen del har jag erfarenhet av 222 rem, 223 rem, 22-250 och 243win för rävjakt och bland dessa så rekommenderar jag utan tvivel 222rem eller 223 rem till en renodlad rävracer. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Tänker jaga mycket räv så det lär gå en del kullor genom pipan, rengöring är jag rätt noga med inte super pedant men grejerna ska funka på ett tillfredsställande sätt, avstånden kan mycket väl hamna över 200m det beror ju på vad vapnet optiken tillåter plus att jag ska ju klara det med, siktet blir nog ett nikon Monarch III 8-32x50 BDC bör ju funka på det avståndet, ska ha benstöd å dämpare med givetvis, laddning vet jag inte då jag inte handladda å är inte så insatt i det än men jag håller på att lära mig om ammunition, vill ha en varmint pipa för stabilitet och hållbarhet.
Publicerat Januari 5, 201016 yr Tycker du ska titta på en 6 mm, en BR eller XC. Alt 6,5x55 om du inte laddar själv. Lätt kula i en 222 så har du inte mycket kraft kvar efter 200 m + att dom knubbiga småkulorna är ganska vindkänsliga. Antar att du laddar själv då du tittat på 22-250 så då är ju en 6 mm inga problem. Finns ju en uppsjö med kulor i 243.
Publicerat Januari 5, 201016 yr Jag har en H&K 630 halvauto i 222Rem, som matas med Varmint Grenade i 1086 m/s till mickel. Då jag sällan skjuter på avstånd över 200 m, ej heller över öppna fält, så duger 222 mycket bra. Skulle jag däremot fundera på längre avstånd, eller ha risken för att få vindpåverkan på kulan, så skulle jag välja 6,5x55 i stället. My 2 cents..
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Har funderat på 6.5x55 oxå mer användbar pga av att den är klass 1, men jag har redan en 30-06, men för precisionens skull varför inte, har ett långt fält ca 100x700m där räven går, närmsta delen är 200x250m så det kan ju bli långa skott, hade räv på 230m i höstas men han sprang så det gick inte att skjuta, ska försöka med att locka in dom och då kan ju en 222a kanske räcka, är det någon större skillnad på 222 och 223?
Publicerat Januari 5, 201016 yr Slår ett slag för gamla 6,5:an pga av mångsidigheten. Den finns fina lätta varmintkulor, du kan ha den till älgbanan, långhållsskytte, och inte minst som reserv klass 1:a. Kort sagt komplett!!!!! Tänk på optiken åxå så du får ett bra riktmedel, såg att du funderade på en 8-32, peronligen tycker jag att 8 ggr är lite mycket om det blir närstrid, men det är ju naturligtvis en smaksak!!! Beträffande skott på över 200 m är det ju ett kapitel för sig.........speciellt på ett litet mål som en räv. Nu vet ju inte hur mycket du skjutit /övat på långhåll men det är inte bara utrustningen det hänger på..........
Publicerat Januari 5, 201016 yr siktet blir nog ett nikon Monarch III 8-32x50 BDC bör ju funka på det avståndet, ska ha benstöd å dämpare med givetvis, Vill inte va en besserwisser men du vet väl att redan vid 20 ggr förstoring börjar hjärtslagen synas i kikaren?
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Slår ett slag för gamla 6,5:an pga av mångsidigheten. Den finns fina lätta varmintkulor, du kan ha den till älgbanan, långhållsskytte, och inte minst som reserv klass 1:a. Kort sagt komplett!!!!!Tänk på optiken åxå så du får ett bra riktmedel, såg att du funderade på en 8-32, peronligen tycker jag att 8 ggr är lite mycket om det blir närstrid, men det är ju naturligtvis en smaksak!!! Beträffande skott på över 200 m är det ju ett kapitel för sig.........speciellt på ett litet mål som en räv. Nu vet ju inte hur mycket du skjutit /övat på långhåll men det är inte bara utrustningen det hänger på.......... Har skjutit mycket kula i mina dagar vet att det handla om träning för att träffa en räv på det avståndet, 8x32 är ju inte nödvändigt beror ju på lite hur nära man kan skjuta med givetvis, 6.5 är väldigt mångsidig skulle det dyka upp en gris kan man ju skjuta om avståndet tillåter men man kan ju välja att låta bli, lite trist om där står en trofé galt å man har en 222.
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Vill inte va en besserwisser men du vet väl att redan vid 20 ggr förstoring börjar hjärtslagen synas i kikaren? Nej det visste jag inte, tackar för infon bra att tänka på
Publicerat Januari 5, 201016 yr Ja vet inte va man ska välja, har en 22-250AI och en 243AI. Jag slapp med andra ord välja
Publicerat Januari 5, 201016 yr .204 Ruger läste någonstan satt den var lik 22-250 i prestanda men mindre rekyl, har ingen erfarenhet utan något jag läst. Mvh Fidde
Publicerat Januari 5, 201016 yr Observera att grabben inte handladdar. Själv kommer jag välja mellan .222, .223 och 6,5x55 när jag skall välja rävracer...
Publicerat Januari 5, 201016 yr Observera att grabben inte handladdar. Själv kommer jag välja mellan .222, .223 och 6,5x55 när jag skall välja rävracer... Jag har valt en 6,5x55 till räven av den anledningen att den kan användas även till annat även om huvudorsaken har varit räv. Nu så har jag upptäckt en mindre rolig sak, det verkar vara svårt att hitta fabriksladdad ammunition (enligt en av mina andra trådar) om man vill ha en kula som inte lämnar räven urtagen och klar och man inte vill skjuta med helmantel.
Publicerat Januari 5, 201016 yr Jag har valt en 6,5x55 till räven av den anledningen att den kan användas även till annat även om huvudorsaken har varit räv.Nu så har jag upptäckt en mindre rolig sak, det verkar vara svårt att hitta fabriksladdad ammunition (enligt en av mina andra trådar) om man vill ha en kula som inte lämnar räven urtagen och klar och man inte vill skjuta med helmantel. Då kan man ju fråga sig varför du inte vill skjuta med helmantel?
Publicerat Januari 5, 201016 yr Finns ett par anledningar. Dels så känns skadeskjutningsrisken lite hög om det inte sitter perfekt och sen så känns det som om det kan ge lite otrevliga rikoschetter. Det sista är bara en känsla som jag har, man skjuter ju ändå ganska flackt och som det ser ut nu så är det rejäl skarsnö här nere. Därför så känns det som om den optimala kulan skulle vara nåt som nästintill exploderar och tvärnitar vid träff.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Har haft 6.5a med helmantel i tankarna men vet inte om det får avsedd effekt på djuret, sen har man ju rikoschetter att tänka på, någon som jagar räv med helmantel? å kan upplysa mig om hur bra det funkar
Publicerat Januari 6, 201016 yr Tjenare, jag har provat att skjuta räv med helmantel (även om det var bra länge sedan nu). Visst funkar det att skjuta med helmantel men det ger ofta väldigt långa flyktsträckor, flera gånger var jag med om att räven gick över 500m med träffar i träffområdet. Risken är givetvis utöver själva eftersöksproblematiken att räven går i gryt eller kryper under någon gammal lada etc. vilket komplicerar tillvaron en del... Givetvis är det också så att rikoschettrisken blir betydligt större med helmantel än vad den blir med lättsplittrade "varmintkulor". Jag som jagar en hel del räv på åkrar med tjäle eller plöjda fält ser en stor fördel i att minimera rikoschettrisken så långt det är möjligt framför allt eftersom det finns en hel del bebyggelse i närområdet. Eftersom du inte handladdar så kommer ditt val att bli en kompromiss på ena eller andra sättet, de kalibrar där lämplig fabriksladdad rävammunition finns är i princip klass 2 eller klass 3. Då tappar du givetvis möjligheten att skjuta klass 1 vilt. Om du å andra sidan väljer en klass 1 kaliber som t ex 6.5x55 har du inte lika lätt att hitta någon riktigt bra fabriksladdad ammunition för rävjakten, dessutom är det givetvis så att om du vill ha möjlighet att skjuta en trofégalt med bössan är det efter dessa du skall anpassa kulvalet. Konsekvensen av detta blir i sin tur givetvis att du få välja mellan antingen en optimal rävracer eller en allroundbössa, om du har behov av en riktig rävracer kan du väl bara avgöra själv. Därför står min tidigare rekommendation fast att lämpliga kalibrar där du också hittar vettig ammunition är 222 rem, 223 rem, 22-250 och 243 win. De två första är klart mest ekonomiska att skjuta och kommer du att skjuta mycket är det dessa som jag skulle rekommendera. 22-250 och 243 har bättre effekt när skotten blir riktigt långa och dessutom en lite bättre kulbana men det sker till priset av en sämre ekonomi och att dessa patroner väsnas lite mer och har en något större rekyl även om denna är klart hanterlig. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 6, 201016 yr Jag använder mig av en 22-250 pga den fördelaktiga kulbanan och dom lätta kulorna. Jag skjuter med en 50gr V-max kula Jag vill ha lätta kulor som exploderar i kontakt med viltet så att dom blir på plats. Vill inte ängna mig åt eftersök i onödan på "skräpvilt" Dessutom så slipper jag rikoschetter i flack terräng. Det är sällan genomslag på rävar om man vill spara pälsen. 243 tycker jag bullrar lite för mycket såvida man inte dämpar den. Mvh Jens
Publicerat Januari 6, 201016 yr Vill inte va en besserwisser men du vet väl att redan vid 20 ggr förstoring börjar hjärtslagen synas i kikaren? Skjuter med fast 30ggr, inte har jag något problem med hjärtslagen, syns inte alls. Det är nog individuellt, eller så är jag död
Publicerat Januari 6, 201016 yr Det är nog individuellt, eller så är jag död Nej, du är hjärtlös , det har vi ju fått reda på att vi är i media de senaste dagarna om inte annat..
Publicerat Januari 6, 201016 yr Har skjutit mycket kula i mina dagar vet att det handla om träning för att träffa en räv på det avståndet, 8x32 är ju inte nödvändigt beror ju på lite hur nära man kan skjuta med givetvis, 6.5 är väldigt mångsidig skulle det dyka upp en gris kan man ju skjuta om avståndet tillåter men man kan ju välja att låta bli, lite trist om där står en trofé galt å man har en 222. Håller fullständigt med. 6,5*55 borde funka bra, har en kamrat som jagar mycket räv med nämda kaliber och sierra 100gr varminter. Kikarmässigt tror jag det räcker med 3-9ggr eller om man vill lyxa till det med 4-12. Träningen däremot är väldigt viktig, köp en pappräv och träna på 0-200m.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Nej, du är hjärtlös , det har vi ju fått reda på att vi är i media de senaste dagarna om inte annat.. Ingen risk för hjärtattack