Publicerat Januari 6, 201016 yr Träningen däremot är väldigt viktig, köp en pappräv och träna på 0-200m. Håller med. Jag köpte några olika rävfigurer i skala 1/1 på Canaxa, som klistrades upp på en masonitskiva och sen sågades ut efter konturerna, sen spikades två vässade träribb på som ben, perfekt att träna på, då det inte kan bli mer realistiskt, förutom en uppstoppad räv då. Jag kör med en Helia 3-10x50 på min 222:a, och en gammal Vapenringen 3-9x33 på 22 Horneten.
Publicerat Januari 6, 201016 yr någon som vet om det finns handladdad rävammo att köpa någonstans? finns ju diverse sidor på internet som säljer handladdat men det är ju mest "älgkulor"
Publicerat Januari 6, 201016 yr någon som vet om det finns handladdad rävammo att köpa någonstans? finns ju diverse sidor på internet som säljer handladdat men det är ju mest "älgkulor" Jag skulle inte vilja skjuta med sådan ammunition av en handladdare jag inte känner och har förtroende av. Rekommenderas ej!
Publicerat Januari 6, 201016 yr ja vid närmare eftertanke kanske de e klokast att hålla sig till fabriksladdat, byta kaliber eller börja ladda själv
Publicerat Januari 6, 201016 yr .223 verkar åtnjuta ett mycket större ammunitionsutbud än .222 när man tittar på de amerikanska varumärkena. Är det ett problem om man inte planerar att ladda själv?
Publicerat Januari 6, 201016 yr Skjuter med fast 30ggr, inte har jag något problem med hjärtslagen, syns inte alls.Det är nog individuellt, eller så är jag död Givetvis funkar det men det kräver ordentligt stöd. Ligga på en stubbe skulle då inte funka för mig.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Ang valet mellan 222/223 är det mer en fråga om valet av pipa/räffelstigning som är av betydelse, det finns mer än ett adekvat utbud av varmint laddningar till båda kaliberna, tror att det var Hornady nu som senast kom ut med en 45 grains V-max i 222, det är fin räv medicin. Skulle jag köpa en .224 kaliber idag skulle jag köpa en 223 Rem med en 1:8 pipa eller så, med syfte att kunna göra en 223 AI av den och skjuta hela vägen upp till 80 grains 224 kulor. Men det är en helt annan fråga. En Sako vixen i 222 Rem är en bra och billig rävracer som inte kostar skjortan. Slutligen anser jag nog att det är ytterst sällan som man "plötsligt" får ett klass 1 vilt som kommer i pass när man aktivt jagar efter räv, dvs lockar eller vakar vid åtel eller slåtter, det är helt enkelt ett icke scenario, i varje fall för mig. /Christian
Publicerat Januari 6, 201016 yr Jag skulle inte vilja skjuta med sådan ammunition av en handladdare jag inte känner och har förtroende av. Rekommenderas ej! Hold your horses! Köpt plugg från Kirunapatronen och en kompis köpte hemska mängder av Gustav då han höll på med sin firma.. Nu har han väl lagt av dessvärre men innan jag började ladda själv så köpte jag allt från honom. Smutt att på så sätt få tillgång till fler olika kulor till den kaliber som jag hade då.. Gustavs hålspetsar till .270 använder en kompis fortfarande, jag fick dem över när jag sålde min bössa och gav dem till en polare. Skjuter ruskigt bra faktiskt, så pass bra att jag ska försöka luska fram receptet och ladda dem åt kompisen. Mvh!
Publicerat Januari 6, 201016 yr Hold your horses!Köpt plugg från Kirunapatronen och en kompis köpte hemska mängder av Gustav då han höll på med sin firma.. Nu har han väl lagt av dessvärre men innan jag började ladda själv så köpte jag allt från honom. Smutt att på så sätt få tillgång till fler olika kulor till den kaliber som jag hade då.. Gustavs hålspetsar till .270 använder en kompis fortfarande, jag fick dem över när jag sålde min bössa och gav dem till en polare. Skjuter ruskigt bra faktiskt, så pass bra att jag ska försöka luska fram receptet och ladda dem åt kompisen. Mvh! Nu skrev jag också att Jag inte skulle vilja skjuta med ammunition av en handladdare jag inte känner och(eller) har förtroende av. Dvs säger jag ingenting om att det kan förbannat bra och billigt att ha en bekant som handladdar ammunition åt en. Själv skulle jag dessvärre inte vilja lägga mitt liv eller kanske till och med ögon i någon annans händer, då jag anser det för riskabelt. Mvh
Publicerat Januari 6, 201016 yr Nej det är iofs sant.. men jag hade inga problem med Gustav, genom go gubbe och hans plugg gick bättre att kamra än mina egna hempulade när jag kom igång med det Däremot så klickade en Nosler Partition en gång som Gustav satt ihop, kostade mej en rödgris.. Mvh!
Publicerat Januari 7, 201016 yr har haft 222rem nu ett tag. underbar kaliber o de är inte omöjligt att lära sig skjuta på 200m o lite där till med den. dock säljer jag nu för att jag funderat för mkt o så rann bägaren över när en forummedlem på grannkanalen sa att en 6,5 kunde vara fint o ha istället. 85gr varminter kula i 6,5x55 kan ge ganska bra farter det oxå o kulbanan är inte att förakta när man kommer upp i dom lite högre hastigheterna. ska bli spännande o se vad som händer. har dock inte planerat o ha den till rävvak då får 22wrm duga med blöt blyspets för att minska att kulan sticker iväg om man bommar eller får genomskott då åteln är på ett plöjt fält. mvh//Marcus om är velig som få.
Publicerat Januari 7, 201016 yr Författare Lutar nog åt en 222a, ska gå ner i zoom på siktet me får prova lite olika sikten tills jag hittar ett som passar, rävtavlor var ju ingen dum ide alls det måste införskaffas, var hittat man ett stort utbud på ammo? vad är lämpligt att köra med till räv? vill ju kunna behålla nån päls,
Publicerat Januari 7, 201016 yr Lutar nog åt en 222a, ska gå ner i zoom på siktet me får prova lite olika sikten tills jag hittar ett som passar, rävtavlor var ju ingen dum ide alls det måste införskaffas, var hittat man ett stort utbud på ammo? vad är lämpligt att köra med till räv? vill ju kunna behålla nån päls, Egentligen finns det inga hårda halvmantelkulor i kal .224 utan alla är mer eller mindre "splitterbomber". Givetvis finns det grader i helvetet också så allt med ordet "Varmint" i splitras lättare. Jag har själv använt Nosler BalisticTip och tycker inte att rävarna blir sönderskjutna. Nu skjuter jag huvuddelen under bockjakten så pälsen tas ju inte tillvara men de ser inte söndriga ut på utsidan i a f. Jag skjuter med 222R i moderat hastighet (ca 925m/s).
Publicerat Januari 7, 201016 yr Jag tror att 222 rem är ett klokt val för en renodlad rävracer, det finns en del som skrivit om att 222 rem tappar kraft vid 200m strecket och det köper om vi snackar rådjur men knappast för rävjakt med rätt vald ammunition. Jag kollade som hastigast in Hornadys fabriksladdning med 40 grains V-max som enligt mitt sätt att se det är en i det närmaste optimal rävladdning. Det är bara att konstatera att utgångshastigheten på denna laddning (1100 m/s) gör att den håller samma hastighet på 300m som vad en 22 WMR gör när den lämnar pipan och många är väl de som kan vittna om att 22 WMR på moderata håll är en utmärkt rävpatron. Analogin blir väl då snarast att denna laddning till 222 rem torde ha tillräckligt med kraft ut till i vart fall 350m vilket är ett MYCKET långt håll vid rävjakt. Kulbanan blir också rätt skaplig, inskjuten mitt i på 200m får du ett maximalt överslag på 4 cm (vid 125m) och ett drop på 20 cm på 300m. Nackdelen med alla dessa lätta kulor oavsett om de har en diameter på 5.6 eller 6mm är givetvis att de påverkas en hel del av vinden. För den aktuella laddning så ger 3 m/s en vindavdrift på 10 cm på 200m och 26 cm på 300m, nu tror jag att de flesta rävjagare håller med om att 3 m/s är en rätt kraftig vind för rävjakt och att det inte är helt enkelt att få rävarna att exponera sig på öppna ytor när det blåser såpass kraftigt. Hittar du inte denna hornadyladdning så Federal en laddning med 40 grains Ballistic Tip som är ett bra alternativ. När det sedan gäller bössan så är ett tips att leta efter en lite äldre sako vixen varmint som nog skulle vara rätt klockren för ditt användningsområde. Givetvis går det att hitta en hel del andra begagnade bössor i främst 222 rem men även i 223 men just Vixen bössorna brukar vara väldigt vanligt förekommande hos handlarna. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 7, 201016 yr föregående talare tycker jag gav alla förslag på ammo som behövs. fast finns dock flera bössor. som min winchester m70 med dämpare med "nya" kolven. som för övrigt är till salu men tror jag har den såld så behöver inte göra reklam för den här men win skjuter tillräckligt bra enligt min mening för räv på ut till 200m ( längre har jag inte testat mkt men tvivlar inte på att den fortsätter skjuta bra på ut till 300m ) lycka till. det är skoj o handla vapen ( inte alltid dock )