Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

stödutfodring rådjur

Featured Replies

Publicerat

har alla andra år gett rådjuren ensilage och havrekross som stödutfodring vintertid, men alla bönder verka bara ha korn i år, så min fråga är om det går lika bra att ge dem kornkross i automaterna istället för havrekross?

Publicerat

Jag har faktiskt ingen aning men varför skulle inte det funka..

/Lasse

Publicerat
  • Författare

fasen va snabbt du svara lasse.

jag har inte heller nån aning, men jag hörde en som sa att kron sväller om det är krossat. tråkigt om man har ihjäl massa rådjur pga av att fodret sväller i magen, så jag väntar med att mata dem tills nån klok sagt sitt....

Publicerat

Vad jag har hört så äter inte korn.

Men jag tjuvar tråden lite om jag får :)

Har två rådjur som verkar komma till min trädgård nästan varje dag som jag har tänkt att utfodra med lite havrekross. Men hur mycket ska dom ha på ett ungefär. Vill ju inte att man "göder" dom utan bara lite stödutfodring nu när kylan och snödjupet är i mesta laget.

Publicerat

Hittade inget om just Korn men lite intressant läsning hittade jag.

Stödutfodring

/Lasse

Publicerat

Rådjurs magar är känsliga ting. Vintertid ställer deras matsmältningsapparat om sig till mkt proteinfattig kost. Om man då helt plötsligt förser dom med just proteinrikt foder dör dom av svält hur underligt det än verkar. Sent skördat ensilage med hög ts samt lite betfor är bättre. Havrekross är att föredra framför kornkross då havren har mindre protein o högre energi innehåll

Publicerat
Rådjurs magar är känsliga ting. Vintertid ställer deras matsmältningsapparat om sig till mkt proteinfattig kost. Om man då helt plötsligt förser dom med just proteinrikt foder dör dom av svält hur underligt det än verkar. Sent skördat ensilage med hög ts samt lite betfor är bättre. Havrekross är att föredra framför kornkross då havren har mindre protein o högre energi innehåll

Hur är det att ge dom torrt hö istället för ensilage?

Publicerat

Beror på när det är skördat. Desto tidigare skörd desto högre proteinhalt. Hö av sk. ängstyp är det allra bästa egentligen. Detta innehåller mkt olika örter som rådjuren äter sommartid. Fördelen med ängshö är att dessa ängar gödslas knappt o då blir det mindre protein i detta foder

Publicerat
Hur är det att ge dom torrt hö istället för ensilage?

Ju senare på säsongen man startar ju viktigare är det att energinnehållet inte är för högt. Ett typiskt svenskt rådjur har idag redan börjat ställa in sig på svält. Således är hö bättre än ensilage om man börjar nu.

Publicerat
Ju senare på säsongen man startar ju viktigare är det att energinnehållet inte är för högt. Ett typiskt svenskt rådjur har idag redan börjat ställa in sig på svält. Således är hö bättre än ensilage om man börjar nu.

App app MKJ. Energi innehållet SKA vara stort. Proteinhalten däremot låg.

Publicerat
App app MKJ. Energi innehållet SKA vara stort. Proteinhalten däremot låg.

Skulle bara kolla om du var vaken ^_^ Helt rätt och typo av mig. Halten växtråd skall vara hög och proteinet lågt vilket uppnås automatiskt om fodret skördas några veckor efter axgång resp blomning. Energin bibehålls bäst via god bärgning utan regn, oavsett ålder på fodret.

En nackdel med torrt hö vs ensilage/hösilage är också att flera essentiella vitaminer försvinner såsom A och B. Mineralfoder kan vara ett bra komplement.

Publicerat
Skulle bara kolla om du var vaken ^_^ Helt rätt och typo av mig. Halten växtråd skall vara hög och proteinet lågt vilket uppnås automatiskt om fodret skördas några veckor efter axgång resp blomning. Energin bibehålls bäst via god bärgning utan regn, oavsett ålder på fodret.

En nackdel med torrt hö vs ensilage/hösilage är också att flera essentiella vitaminer försvinner såsom A och B. Mineralfoder kan vara ett bra komplement.

Comprende amigo :D

Publicerat

Jag har fällt en del aspar några rönnar, både hare och rådjur har varit på dem. Det kommer även att bli en del björk, det tycks inte som rådjuren äter björk, eller är de för kräsna. Är det någon som har tips på bra träd att fälla så djuren får mat.

Samtidigt blr det ved åt mig

Publicerat

Tittade till viltåkrarna och de var välbesökta, satt ut 5 nya viltstenar i dec och så har vi ett par automater med havrekross som besökts flitigt, svårst just nu verkar det vara med vatten åt djuren, på en del ställen har flödet inte avstannat dock.

Bra info om vad och hur man utfodrar på bästa sätt!

Publicerat

Vi utfodrar med avrenspellets och ensilage.Har 8 automater på ca 700hektar o dom räcker ungefär 1,5 vecka så det går åt lite foder.

• 1 month later...
Publicerat

hej

angående stödutfodring, idag var jag runt och tittade till mina ensilagbalar och fyllde på och då låg det en död råbock vid en bal. Den såg ut att ha svält ihjäl. Men alltså den låg mot en ensilagebal.

kan det bero på fodret det va gräsensilage och relativt torrt? de har haft tillgång på foder sedan jul.

ska lägga ut lite blötare ensilag bredvid så att de får välja. jag vill ju att de ska ha det bra.

Publicerat

Vill bara nämna att vi haft lite flyt just med foder åt rådjuren nu. En av markägarna har låtit hårdgallra en aspbacke på ett par hektar för någon vecka sedan. Gissa om det är mycket rådjur och harar där nu :D:D

Det fina är även att sköradare och skotare gjort bra spår åt dem att gå i så de inte behöver pulsa fram i snön.

En huggning vid rätt tidpunkt!

/ ekebo

Publicerat
hej

angående stödutfodring, idag var jag runt och tittade till mina ensilagbalar och fyllde på och då låg det en död råbock vid en bal. Den såg ut att ha svält ihjäl. Men alltså den låg mot en ensilagebal.

kan det bero på fodret det va gräsensilage och relativt torrt? de har haft tillgång på foder sedan jul.

ska lägga ut lite blötare ensilag bredvid så att de får välja. jag vill ju att de ska ha det bra.

Vatten borde inte bara en akut bristvara ett år som detta, då få vattendrag är riktigt frysta. (Åtminståne där jag bor) Men klart är att ett foder med lägre TS är att föredra.

Det är inte ovanligt att rådjur dör just på eller i anslutning till foderplatser. Är dom i dålig kondition på gränsen till svält och kommer till en plats med fri tillgång slår magen bakut. Får dom diarré är dom i princip färdiga och torkar ut på nolltid.

Publicerat

Jag undrar vilket som är sant. Det du skriver ovan är vad jag alltid fått höra. Dock, hos Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, står följande:

Uppfattningen att rådjuren inte klarar ett snabbt foderbyte är inte riktig och grundar sig på felaktiga jämförelser med andra idisslare. Modern forskning visar att rådjur och en del andra hjortdjur alldeles utmärkt klarar att plötsligt få tillgång till högvärdigt foder.
Publicerat

Sanningen ligger nog nånstans mittimellan.

Rådjuren äter ju grovfoder hela året, men högvärdigt foder kan ju vara betfor eller iaf krossad spannmål då det är det lättaste att lägga ut för många. Där har jag egna bittra erfarenheter av att det inte funkar bra. Beträffande fuktigt ensilage har jag inga bevis att det skall vara farligt.

Publicerat
Skulle bara kolla om du var vaken :lol: Helt rätt och typo av mig. Halten växtråd skall vara hög och proteinet lågt vilket uppnås automatiskt om fodret skördas några veckor efter axgång resp blomning. Energin bibehålls bäst via god bärgning utan regn, oavsett ålder på fodret.

Om man nu börjar utffordra sent på säsongen, hur tror ni att det skulle funka att till en början ge mest halm (förvisso torrt men med lågt protein- och energiinnehåll) för att sedan succeseivt blanda in en större andel hö med högt energiinnehåll i förhållande till proteininnehållet?

MVH

Alias

• 3 weeks later...
Publicerat

Kastar in dettta även på denna tråd. Man vill ju int göra rådjuren mer illa med mat.

Har fått tag i balar med havre som blivit slaget och balat utan att att tröskats för att det växte för dåligt.

Balat och plastat färskt som ensilge.

Bra eller dåligt som foder nu?

Publicerat

Hemma ser vi till att slänga ut äpplen till dem med jämna mellanrum. Det är ett foder de är vana vid då vi har mycket vildäppel kring gården. Rådjuren och svinen har verkligen rensat upp under äppelträden i skogen.

Gick i funderingarna i somras om jag inte skulle bygga en höhäck till rådjuren, tyvärr blev det aldrig av.

Men är det någon som har en bra modell de vill dela med sig av? bild eller ritning.

/Magnus

Publicerat

Fick precis reda på att de hittat fyra döda rådjur hittills (bl.a. get + kid) på min f.d. jaktmark i Sexdrega, trots ganska stor utfodring. Och man får anta att de bara kollat en bråkdel av de 480 hektaren, vilket innebär att det sannolikt är fler djur som dukat under :D

Publicerat

Betor och morötter hur mkt vatten i från dem kan djuren tillgodo se sig med ?

Jag kör med betor , morötter , hö och ensilage. Rådjuren ratar höet och väljer hellre betor morötter ensilage.

Haren verkar hellre föredra hö.

Och dessa äckliga älgar äter det som är dyrast och det i stora mängder ! j*vla gorme djur !

Jag river moröterna nu så rådjuren kan tillgodo se sig dem bättre. Hela morötter ganager de på en stund och sen ger upp medans älgen har har lättare att göra rent hus.

Vad har ni andra för erfarenheter om rotfrukter ?

(första året jag själv kör med det, förutom potatis då.)