Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aftonbladet får ut adressuppgifter från SVA

Featured Replies

Publicerat

Det kanske finns behov av att byta trikintestare??

Dom från Kammarrätten i Stockholm den 22 december 2009 i mål nr 6263-09

Journalisten från Aftonbladet vände sig till Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, med en begäran om att få ut uppgifter om inlämnade trikinprover från vildsvin från 1 juli 2008 - 31 juni 2009. SVA lämnade ut delar av uppgifterna, men nekade utlämning av namn och gatuadress på uppgiftslämnarna med hänvisning till att uppgifterna ingick i verkets uppdragsverksamhet. Journalisten överklagade beslutet och ville även få ut namn- och adressuppgifterna.

Kammarrätten ansåg inte att omständigheterna och de aktuella uppgifterna är av den karaktären att uppdragsgivaren - allmänheten - skulle ha avstått från att lämna in uppgifterna om det varit känt att inget sekretesskydd för deras namn- och adressuppgifter kunde förväntas. Därmed omfattas uppgifterna inte av sekretess och ska lämnas ut till journalisten.

:o

Publicerat

Lysande. Då kan ju alla få ut namn på jägare :o Inte för att det spelar mig nån roll men det finns ju mycket dårar där ute som kan hitta på saker för att jävlas.

Publicerat
Lysande. Då kan ju alla få ut namn på jägare :wub: Inte för att det spelar mig nån roll men det finns ju mycket dårar där ute som kan hitta på saker för att jävlas.

+1! 

Finns många idioter som inte borde få adress- och namnuppgifter till jägare. Vad jag vet så har alla jägare ett vapenskåp med gevär som är ganska begärliga att stjäla...  :o:wub:

Publicerat

Beklagligt för vad har "allmänheten" för nytta av dom uppgifterna egentligen? ser ingen anledning att lämna ut dom, och vad tjärnar journalisten på att skriva namn i sin artikel? vill han få sympati för sin åsikt? i så fall är han inte objektiv, eller försöker han sälja lös nr? "Ny hemlig lista på jägare" "Jägare förbundet rasar" osv......

Publicerat

Tur jag inte skickat mina prov dit utan till Hästveda.. ^_^

Publicerat

Nån som är insatt i registerlagen och datalagen om hållande av register över allmänheten, att skicka in ett prov för svar kan man inte registrera avsändaren för, fick en förfrågan själv för några år sen i ett på sätt liknande ärende med privatpersoner som tog kontakt och hur vi sparade deras uppgifter.

Publicerat

PUL- Personuppgiftslagen jämte Datalagen.

Oklart om SVA har haft tillstånd att lagra informationen, ta kontakt med Datainspektionen,

http://www.datainspektionen.se/

även om SVA är en myndighet och således skyldig att diareföra och registrera alla inkomma handlingar, inkl trikinprov, finns det inget som säger att man i register måste hålla uppgifter som lämnar ut info om enskild.

Tycker att det är tråkigt att Kammarrätten inte haft förmågan att se skyddsintressena här men det är ju typiskt för förvaltningsdomstolarna att de är lite smala i sina synsätt.

/Christian

Publicerat
PUL- Personuppgiftslagen jämte Datalagen.

Oklart om SVA har haft tillstånd att lagra informationen, ta kontakt med Datainspektionen,

http://www.datainspektionen.se/

även om SVA är en myndighet och således skyldig att diareföra och registrera alla inkomma handlingar, inkl trikinprov, finns det inget som säger att man i register måste hålla uppgifter som lämnar ut info om enskild.

Tycker att det är tråkigt att Kammarrätten inte haft förmågan att se skyddsintressena här men det är ju typiskt för förvaltningsdomstolarna att de är lite smala i sina synsätt.

/Christian

Precis de måste vara godkända att hålla läs behålla uppgifterna och om hur de ska hanteras! sen kan man ju undra varför aftonbladet söker sådan information?

Publicerat

Egentligen ingen stor sak va?

Våra namn och adresser är inga hemligheter, ringer kreti eller pleti till polisen eller kronofogden och ber att få Kalle Anderssons fullständiga namn, adress samt personnummer så är det bara att leverera det.

Mvh!

Publicerat
Egentligen ingen stor sak va?

Våra namn och adresser är inga hemligheter, ringer kreti eller pleti till polisen eller kronofogden och ber att få Kalle Anderssons fullständiga namn, adress samt personnummer så är det bara att leverera det.

Mvh!

Jo men nu var det specifikt jägare man ville ha namnet på. Kanske ingen stor grej på så sätt men känns ändå fel att uppgifterna kommer ut. Man vet ju aldrig vad 17-åriga militanta vegantokar hittar på ;)

Publicerat
Jo men nu var det specifikt jägare man ville ha namnet på. Kanske ingen stor grej på så sätt men känns ändå fel att uppgifterna kommer ut. Man vet ju aldrig vad 17-åriga militanta vegantokar hittar på ;)

Nej iofs.. Men jag tror dock att känslan av obehag i samband med detta är det största problemet. På det hela taget så är det ruskigt ovanligt att det faktiskt händer något..

Mvh!

Publicerat
+1!

Finns många idioter som inte borde få adress- och namnuppgifter till jägare. Vad jag vet så har alla jägare ett vapenskåp med gevär som är ganska begärliga att stjäla... ;):lol:

+1

Publicerat
Nej iofs.. Men jag tror dock att känslan av obehag i samband med detta är det största problemet. På det hela taget så är det ruskigt ovanligt att det faktiskt händer något..

Mvh!

Tror åxå att möjligheten är försvinnande liten att det händer nåt. Men jag tycker ändå det är knepigt att dom släpper uppgifter. Blir det inte nån form av prejudikat på det där så att andra register kan öppnas?

Publicerat

Tror inte heller att det händer något men vill man köra systemet åt ett håll så kan man väga lite emot och köra det åt andra hållet, vad en kvällsblaska slåss så hårt för att kartlägga jägare med namn och adress vet jag inte men allt den tidningen gör luktar illa, hur fräscht det än är, jag har en plan -_-

Publicerat
Jag har en plan

Intrigen tätnar...  -_-;):D

Publicerat

Ja Aftonbladet har ju visat sig ha journalister som sympatiserar med extrema djurrättsaktivister och har säkert inget emot att sprida uppgifterna om vildsvinsjägare vidare till de som inte ska ha tillgång till uppgifterna.

Publicerat

Så här ycker jag:

Aftonbladet är en riktig skitblaska som inte borde läsas av någon. Så hoppas att Pertans plan kan ge Aftonbladet en näsbränna.

Att våra adresser är ofentliga är ju inte trevligt men vad har vi att dölja. -_-

Publicerat

Nej vi har inget att dölja men det skulle inte vara så kul att få bromsslangarna på bilen avskurna eller något annat. De här individerna drar sig inte för mycket och många anser att ett människoliv är mindre värt än en råttas. Som det ser ut nu så är vi dessutom skurkarna och de som bränner lastbilar hjältar. Saker kommer att ändras av sig själv när det inte går att få en köttbit på fina resturangen i stan eller när sylten är slut på grund av att ingen vågar plocka den. Till dess får vi nog härda ut och göra så gott vi kan för att försvara vårat sätt att leva med och av naturen och inte som åskådare till den.

Publicerat

Ähh, det är väl ingen fara. Nu målas "fan" på väggen.

99% av både jägare och djurvänner är normalt fungerande och tänkande individer.

Den lilla klick idioter, som finna i alla läger, kan få fram de uppgifter de vill på många andra sätt.

Jag gillar att Sverige är öppet och offentligt.

Publicerat

Den lilla klick idioter, som finna i alla läger, kan få fram de uppgifter de vill på många andra sätt.

+1

Publicerat

Jag håller med så pass att jag tycker att det är bra att sverige är öppet och offentligt. Samtidigt får vi inte glömma bort att värna om våra privatliv. ALLT skall inte gå att få ta fram. Vi skall inte gå att spåra var vi än befinner oss och lagras vad vi än har sagt, som det är fullt tillåtet att göra nu. Det är ett jävla översittarsätt, och vi går mer och mer mot tendenserna där vi säger att staten får ta hand om det, och det staten gör är att sparkar undan fötterna på integriteten i "säkerhetens" namn.

Nej, lite privatliv tack.

Publicerat

Det konstiga här är faktiskt inte att aftonbladet har fått uppgifter (Om han verkligen fått något av värde)

utan att SVA har sparat upgifter .

Detta med utgångspunkt av att enligt PUL så måste det finnas ett behov av att spara persondata för att få tillstånd.

Vilket behov har SVA ?

Men ändå man skall inte göra en höna av en fjäder .

Det kan nog också vara nyttigt för en Aftonblads journalist att handgripligen få reda på hur många som jagar.

//Lasse D.

Publicerat
Det konstiga här är faktiskt inte att aftonbladet har fått uppgifter (Om han verkligen fått något av värde)

utan att SVA har sparat upgifter .

Detta med utgångspunkt av att enligt PUL så måste det finnas ett behov av att spara persondata för att få tillstånd.

Vilket behov har SVA ?

Men ändå man skall inte göra en höna av en fjäder .

Det kan nog också vara nyttigt för en Aftonblads journalist att handgripligen få reda på hur många som jagar.

//Lasse D.

Jag jobbar på en statlig myndighet, EJ jaktrelaterad. <_<

Tycker spontant att det är konstigt att SVA sparar personuppgifter, för statistik och dylikt är väl knappast detta nödvändigt. De lagar och förordningar som styr lagring av personuppgifter, i Data-baser och dylikt märk väl, kan sammanfattas enkelt: Inga uppgifter får registreras avseende medborgare om det inte är nödvändigt för myndighetens arbete och i somliga fall avgörande för ärendet. Med andra ord arbetar alla myndigheter utifrån undantaganden, vi får inte registrera något i databaserna som går utanför de undantag som gäller för just oss och som beslutats av våra politiker.

Ruskigt förenklat visserligen, men hjälper mig i mitt dagliga arbete när jag ska komma tillrätta med vad jag får och inte får skriva in i databasen. Kan nämna att ibland är det en ren pina också, finns uppgifter som i vissa fall borde stå med men som jag inte får registrera, lösningen är att man då frågar medborgaren om det är ok i detta fall och förklarar varför.

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej,

noterar att flera av er undrar varför Aftonbladet skriver om vildsvinsjägare och hur många vildsvin de sköt förra året. Det är jag som skrivit de två artiklarna i Aftonbladet som handlar om att vildsvinsstammen ökar och om Hans Bylund i Vallentuna som var med och sköt 35 vildsvin förra året .

Jag bifogar ett svar jag skickat till en av de i sammanhanget fåtal jägare som hört av sig och uttryckt en viss oro efter publiceringen av listan på "landets bästa vildsvinsjägare". Brevet skickades igår till en läsare som hade en rad frågor angående publiceringen.

Hälsningar

Zendry Svärdkrona

Hej xx och tack för dina synpunkter.

Vill börja med att be om ursäkt för att jag dröjt med svaret. Jag var faktiskt ute och jagade vildsvin (sköt två) i helgen. Därav mitt sena svar.

Jag svarar utifrån min reporterhorisont. Utgivarfrågor kan inte jag ta ställning till.

Aftonbladet har tidigare gjort liknande artiklar när det gäller älgavskjutningen. Skälet till att vi gjorde listan och jag skrev artikeln om vildsvinssituationen i Sverige och intervjun med Hans Bylund är att vildsvinsstammen de senaste åren vuxit explosionsartat och är ett intressant vilt som påverkar såväl jägare som lantbrukare och trafikanter. Vi ville också lyfta fram de jägare som gjort denna viktiga viltvårdsinsats och decimerat stammen en aning under förra året.

Flera jägare har hört av sig och tyckt att det varit bra skrivna artiklar och intressant att kunna titta vad de andra jägarna skjutit, på den ort de bor på.

Samtidigt har det kommit ett fåtal brev från jägare som inte är lika förtjusta i publiceringen. Då syftar jag på listan och inte artiklarna.

Den kritik - eller snarare oro som en handfull jägare framfört handlar, precis som i ditt fall, om att de tycker att det känns olustigt att förekomma i ett sammanhang där de indirekt pekas ut som vapeninnehavare.

När vi pratade på redaktionen inför publiceringen av dessa artiklar hade vi en del diskussioner kring vad som kändes ok att publicera.

Vi valde bort bostadsadresser och ansåg att det räckte med postorten. Vi bedömde att vildsvinsjakten är helt okontroversiell. Det finns inga grupperingar i samhället som hyser ett uttalat agg mot vildsvinsjägare. Möjligtvis kan det finnas en och annan lantbrukare som anser att det skjuts för få vildsvin, men annars inte.

Jaktvapen används så gott som aldrig vid rån och är inte eftertraktade av tjuvar om man jämför med enhandsvapen och automatvapen.

Jag själv hade ett dåligt jaktår med få tillfällen förra året på grund av arbete och familj. Annars hade nog chansen varit stor att jag också förekommit på listan.

Jag hoppas att jag kunnat besvara en del av dina frågor. Är det något mer du undrar över är det bara att höra av dig.

Hälsningar

Zendry Svärdkrona

Publicerat
Hej,

noterar att flera av er undrar varför Aftonbladet skriver om vildsvinsjägare och hur många vildsvin de sköt förra året. Det är jag som skrivit de två artiklarna i Aftonbladet som handlar om att vildsvinsstammen ökar och om Hans Bylund i Vallentuna som var med och sköt 35 vildsvin förra året .

Jag bifogar ett svar jag skickat till en av de i sammanhanget fåtal jägare som hört av sig och uttryckt en viss oro efter publiceringen av listan på "landets bästa vildsvinsjägare". Brevet skickades igår till en läsare som hade en rad frågor angående publiceringen.

Hälsningar

Zendry Svärdkrona

Välkommen till forumet Zendry.  ^_^

Mig veterligen finns det tyvärr folk som hyser agg mot oss jägare, oftast i allmänhet. Det har bland annat mordhotats en kommunjägare som sköt vildsvin inne i en park i södra Sverige(kommer inte ihåg orten) som enligt uppgift skulle bytas ut mot det döda vildsvinet.

Att vapen dessutom är ett mycket eftertraktat stöldgods borde även vara allmän känt, även jaktvapen.

Just därför äger jag fortfarande den åsikt att det är dumt att gå ut med sådana uppgifter i kvällspressen.

Mvh Dunderklumpen