Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aftonbladet får ut adressuppgifter från SVA

Featured Replies

Publicerat
Välkommen till forumet Zendry.  ^_^

Mig veterligen finns det tyvärr folk som hyser agg mot oss jägare, oftast i allmänhet. Det har bland annat mordhotats en kommunjägare som sköt vildsvin inne i en park i södra Sverige(kommer inte ihåg orten) som enligt uppgift skulle bytas ut mot det döda vildsvinet.

Att vapen dessutom är ett mycket eftertraktat stöldgods borde även vara allmän känt, även jaktvapen.

Just därför äger jag fortfarande den åsikt att det är dumt att gå ut med sådana uppgifter i kvällspressen.

Mvh Dunderklumpen 

Tack Dunderklumpen, för välkomnandet.

Ska kanske säga att jag skriver här i egenskap av mig själv och inte som anställd på Aftonbladet.

Det jag skriver är mina egna åsikter. Ingen annans.

Under 2000-talet har det årligen skett ca 200 stölder av skjutvapen, ammunition och sprängämnen i bostad (lägenhet/villa) i Sverige. Toppåret var 2000 då det skedde 252 inbrott där vapen stals i samband med bostadsinbrott. 2008 var siffran nere i 126.

Tyvärr görs ingen skillnad i brottskodsklassningen om stölderna gäller vapen för målskytte eller jaktvapen. I brottsstatistiken framgår inte heller om de stulna vapnen var korrekt förvarade.

Efterfrågan på jaktvapen i kriminella kretsar är inte stor. Mer eftertraktade är automat- och enhandsvapern. Det är bland annat därför som polisen har infört tidsbegränsade licenser för dessa vapentyper. Mer om just detta går att läsa i Rikspolisstyrelsens författningssamling (RPSFS 2006:12).

Jag tror inte att Aftonbladets publicering leder till ökade stölder av jaktvapen.

Det där du skriver om kommunjägaren är tragiskt. Tyvärr finns det dårfinkar både här och där i samhället.

/z

Publicerat

Fan det tar 10minuter att få ut hela jaktkortsregisteret så varför oroa sig om detta.

Publicerat
Tack Dunderklumpen, för välkomnandet.

Ska kanske säga att jag skriver här i egenskap av mig själv och inte som anställd på Aftonbladet.

Det jag skriver är mina egna åsikter. Ingen annans.

Under 2000-talet har det årligen skett ca 200 stölder av skjutvapen, ammunition och sprängämnen i bostad (lägenhet/villa) i Sverige. Toppåret var 2000 då det skedde 252 inbrott där vapen stals i samband med bostadsinbrott. 2008 var siffran nere i 126.

Tyvärr görs ingen skillnad i brottskodsklassningen om stölderna gäller vapen för målskytte eller jaktvapen. I brottsstatistiken framgår inte heller om de stulna vapnen var korrekt förvarade.

Efterfrågan på jaktvapen i kriminella kretsar är inte stor. Mer eftertraktade är automat- och enhandsvapern. Det är bland annat därför som polisen har infört tidsbegränsade licenser för dessa vapentyper. Mer om just detta går att läsa i Rikspolisstyrelsens författningssamling (RPSFS 2006:12).

Jag tror inte att Aftonbladets publicering leder till ökade stölder av jaktvapen.

Det där du skriver om kommunjägaren är tragiskt. Tyvärr finns det dårfinkar både här och där i samhället.

/z

Jag ser fortfarande inte nyhetsvärdet i att publicera vilka som har skjutit flest vildsvin i ett län i en tidning som för en tämligen bedrövlig debatt om den svenska jakten. Och var nu tanken med detta att hylla våra duktiga svenska grisjägare blir jag än mer konfunderad...

Det som gör mig ännu mer irriterad är att ni väljer att ha denna artikel som plus-tjänst... Man kan ju nästan tro att ni vill tjäna lite pengar på detta mitt under den tämligen snedvinklade rovdjursdebatten som pågår med tanke på vinterns vargjakt...

Hoppas jag har helt fel och ni är ute för att skriva om hur bra den svenska jakten kan vara men jag är skeptisk.

Publicerat

Zendry,

Du är journalist och är säkert en god och inkomstbringande sådan för din tidning.

Men jag kan säga en sak direkt från hjärtat som jag delar med rätt många här och i hela kollektivet. Det finns inget annat media som lyckats skapat mer negativ debatt om jägare än just din arbetsgivare och er andra tabloid kompis, så det är väl inte så underligt att vi är lite frågande.

Din blotta närvaro här där vi delar med oss om hur vi bedriver vår jakt och livsstill ger mig omedelbart kalla kårar. Och det kommer bidra till att jag till vidtar åtgärder kring min egen integritet på detta forum. Vi sysslar inte med ljusskygg verksamhet, men när vi konstant snedvinklas i aftonbladet känns det olustigt.

Kring din privatperson finns inget negativt i detta inlägg då jag inte känner dig.

Publicerat
Zendry,

Du är journalist och är säkert en god och inkomstbringande sådan för din tidning.

Men jag kan säga en sak direkt från hjärtat som jag delar med rätt många här och i hela kollektivet. Det finns inget annat media som lyckats skapat mer negativ debatt om jägare än just din arbetsgivare och er andra tabloid kompis, så det är väl inte så underligt att vi är lite frågande.

Din blotta närvaro här där vi delar med oss om hur vi bedriver vår jakt och livsstill ger mig omedelbart kalla kårar. Och det kommer bidra till att jag till vidtar åtgärder kring min egen integritet på detta forum. Vi sysslar inte med ljusskygg verksamhet, men när vi konstant snedvinklas i aftonbladet känns det olustigt.

Kring din privatperson finns inget negativt i detta inlägg då jag inte känner dig.

Instämmer .

Och som jag tidigare undrat , vad kommer härnäst?

Pebe

Publicerat

SVA har rätt att behandla upgifter på personer som skickar in och begär att de skall göra ett trikinprov åt dem. I annat fall skulle SVA inte kunna svara på förfrågan ens. Däremot får de inte behålla uppgifterna längre än nödvändigt, och i teorin kan det betyda direkt efter att svaret levererats. Detta styr dock SVA över, men vad den som skickar in begäran kan göra är att ange att upgifterna lämnas under förutsättning att de inte lämnas ut, och då säger den aktuella lagregeln att då gäller sekretess och då kan inte någon få ut uppgifterna! Så gör det nästa gång ni anlitar SVA.

Publicerat
Instämmer .

Och som jag tidigare undrat , vad kommer härnäst?

Pebe

Får ta saker och ting i tur och ordning, men passar på att redan nu be moderatorerna om ursäkt för eventuell utvikning från ämnet i denna tråd.

@MKJ.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du skriver:

"Din blotta närvaro här där vi delar med oss om hur vi bedriver vår jakt och livsstil ger mig omedelbart kalla kårar."

Jag är journalist. Samtidigt är jag intresserad av jakt och ägnar en del tid åt den fritidssysselsättningen. Så på det sättet är jag också en del del av av den folkrörelse som jakten de facto är. Var ovetande att om man råkar försörja sig som journalist så borde man vara exkluderad från forum som dessa.

Finns det andra yrkesgrupper som också bör hålla sig borta från detta forum?

Jag upptäckte den här tråden av en slump då jag letade lite recept till helgens middag och tyckte då att jag skulle göra ett inlägg och kanske besvara en del frågor som rests angående Aftonbladets artikel samt medföljande lista på vildsvinsjägare.

Valde också att registrera mig i eget namn/nick.

Det borde väl vara bättre att se jaktintresserade journalister som en tillgång än som ett hot på dessa forum.

Din beskrivning av min arbetsgivare som en konstant snedvinklare av jägarkåren är en bild jag inte riktigt vill kännas vid.

Det är skillnad på nyheter och åsikter. Åsikter återfinns hos kolumnister, debatt- och insändarsidan samt på ledarplats. En del har svårt att se skillnad på detta.

@Wizard

Jag har inte en aning om du läst de artiklar jag skrev angående vildsvinsstammen, men jag tycker att det är rätt så intressant att belysa att vildsvin som vilt antagligen kommer att gå om älgen i varje fall i avsjutningsstatistiken om några få år.

Att 99 procent av alla medlemmar på detta forum har koll på vilka problem och skador den svenska vildsvinsstammen orsakar betvivlar jag inte en sekund på.

Däremot är inte kunskapen om detta lika utbrett bland Aftonbladets läsare. Därför borde jägarna som kollektiv vara positivt inställd till att det skrivs om detta i riksmedia - och att jägare träder fram och berättar varför det är viktigt att tex hålla ner vildsvinsstammen. På det sättet ökar också förståelsen för den nytta jägarkåren faktiskt gör.

@Pebe

Förstår inte riktigt vad du menade med ditt inlägg.

I övrigt tycker jag att det är trevligt att ni gör skillnad på sak och person.

Publicerat

var kan man lämna trikinprov förutom sva?helst ett ställe som inte sparar personuppgifter :rolleyes:

Publicerat
Får ta saker och ting i tur och ordning, men passar på att redan nu be moderatorerna om ursäkt för eventuell utvikning från ämnet i denna tråd.

@MKJ.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du skriver:

"Din blotta närvaro här där vi delar med oss om hur vi bedriver vår jakt och livsstil ger mig omedelbart kalla kårar."

Jag är journalist. Samtidigt är jag intresserad av jakt och ägnar en del tid åt den fritidssysselsättningen. Så på det sättet är jag också en del del av av den folkrörelse som jakten de facto är. Var ovetande att om man råkar försörja sig som journalist så borde man vara exkluderad från forum som dessa.

Finns det andra yrkesgrupper som också bör hålla sig borta från detta forum?

Jag upptäckte den här tråden av en slump då jag letade lite recept till helgens middag och tyckte då att jag skulle göra ett inlägg och kanske besvara en del frågor som rests angående Aftonbladets artikel samt medföljande lista på vildsvinsjägare.

Valde också att registrera mig i eget namn/nick.

Det borde väl vara bättre att se jaktintresserade journalister som en tillgång än som ett hot på dessa forum.

Din beskrivning av min arbetsgivare som en konstant snedvinklare av jägarkåren är en bild jag inte riktigt vill kännas vid.

Det är skillnad på nyheter och åsikter. Åsikter återfinns hos kolumnister, debatt- och insändarsidan samt på ledarplats. En del har svårt att se skillnad på detta.

Som jag tidigare skrev så vet jag inget om din person eller för den delen dina ambitioner.

Du är heller inte den första journalisten här på sidan, det finns rätt många, en del publika men majoriteten är dolda.

Om du verkligen har ambitioner av att förstärka bilden av jakten som samhällsnytta i aftonbladet så har du chansen, men tills jag ser konkreta bevis på detta fortsätter jag att vara misstänksam. Börjar du länka till artiklar här så är snart sidan översvämmad av jaktmotståndare, det kommer att skapa otrygghet tror jag.

Publicerat
Börjar du länka till artiklar här så är snart sidan översvämmad av jaktmotståndare, det kommer att skapa otrygghet tror jag.

På förekommen anledning så accepterar vi inte att inlägg och texter från detta forum reproduceras/citeras/eftertrycks/publiceras (ja, ni förstår vinken) i någon form utan godkännande av forumets ägare!

Mvh,

Wizard - Moderator

Publicerat
På förekommen anledning så accepterar vi inte att inlägg och texter från detta forum reproduceras/citeras/eftertrycks/publiceras (ja, ni förstår vinken) i någon form utan godkännande av forumets ägare!

Mvh,

Wizard - Moderator

Bra Wizard.

Publicerat

Men Zendry är du så blind så att du inte ser hur Aftonbladet smutskastar hela jägarkåren!

Kan bara ta ett exempel. För ett antal år sedan så blev en bekant till mig "mördad" (personen i fråga blev inte dömd för mord men det är en annan historia). AB slår ju naturligtvis upp med stora rubriker att personen som utfört dådet är jägare och i alla texter kallar man honom för "jägaren". Att personen i fråga var jägare är ju i och för sig inte någon hemlighet. Det som kanske hade varit intressantare är att personen i fråga var alkolist, fd företagsledare och aktiv i politiken inom ett visst parti. När jag skickade ett mejl om saken till chef redaktören så får jag till svar att det var en olycklig vinkling och att han också var jägare. Vad bra tänkte jag då kommeer väl den här snedvinklingen att få ett slut. Men icke sa Nicke.

När jag har tänkt över den här snedvinklingen som AB står för så har jag kommit fram till följande.

Det är nog inte bara jägarkåren som snedvinklas. Utan AB gör allt för att sälja lösnummer och att få folk och gå in på deras hemsida kosta vad det kosta vill. Med detta i bakhuvudet så har jag bestämt mig för att aldrig mera köpa tidningen eller gå in på aftonbladets hemsida. Beslutet grundar sig på att jag vet att det som står inte är sanningsenligt när det gäller mig och då är ju inte resten det heller.

Välkomen till forumet föresten :)

Publicerat

Om jag hade jobbat åt en kvällstidning tror jag inte jag hade berättat det för någon.

Min bild av kvällstidningar är att de är helt skrupelfria och ljuger hejdlöst för att sälja tidningar.

Säger Ledel som hellre köper en serietidning där lögnerna åtminstone är vinklade för att få dig glad.

Publicerat

@Pebe

Förstår inte riktigt vad du menade med ditt inlägg.

I övrigt tycker jag att det är trevligt att ni gör skillnad på sak och person.

Som sagt, inget personligt men det verkar för mej som att AB letar snaskiga saker om jägarkåren just nu. En kollega till dej skrev en artikel om att våra politiker härom veckan, den inleddes ungefär så här "Här tränar våra förtroendevalda för att döda"...

I texten skrevs även "det haglar kulor i skogen under den pågående vargjakten" mm. mm. Detta är bara en av flera vilseledande och olyckliga fraser i tidningen det senaste.

Naturligtvis vill Aftonbladet skapa en artikel som säljer nummer men hur långt är är man beredd att gå? Jag tänker inte forsätta "pressa" dej om detta då jag inte anser att du kan hållas ansvarig för det men jag vill ändå säga min mening, skrev ett mejl till reportern ifråga men har ännu inte fått något svar.

Även jag hälsar dej välkommen hit för övrigt!

//Pebe

Publicerat

AB sablar ned jägarna som kollektiv och så reggar en anställd och ska ha cred för EN artikel som knappast kan ses som en kioskvältare och skrevs mest för att hänga på trenden om att jakt och jägare säljer? Eller för att snygga till det lite när alla grisjägarna skulle hängas ut via SVAs register?

Vet inte vilket jag tycker är mest läskigt, att det finns folk som vill jobba med skiten eller att det finns folk som faktiskt köper eländet?

Publicerat

Tredje nyheten på Aftonpissets startsida..

"TRE VÄGAR TILL BÄTTRE SEX"

Givetvis lite skinnbilder för att illustrera..

Grävande journalistik.. bygger detta på empiriska studier månde?

Publicerat
Tredje nyheten på Aftonpissets startsida..

"TRE VÄGAR TILL BÄTTRE SEX"

Givetvis lite skinnbilder för att illustrera..

Grävande journalistik.. bygger detta på empiriska studier månde?

Kan den ena vara färjan över till Tallin? <_<

Inte heller jag läser skiten, därför jag undrar.

:blink:

MVH/Jocke

Publicerat
AB sablar ned jägarna som kollektiv och så reggar en anställd och ska ha cred för EN artikel som knappast kan ses som en kioskvältare och skrevs mest för att hänga på trenden om att jakt och jägare säljer? Eller för att snygga till det lite när alla grisjägarna skulle hängas ut via SVAs register?

Vet inte vilket jag tycker är mest läskigt, att det finns folk som vill jobba med skiten eller att det finns folk som faktiskt köper eländet?

Instämmer med ett ordentligt plus ett!

Publicerat
  • Författare
SVA har rätt att behandla upgifter på personer som skickar in och begär att de skall göra ett trikinprov åt dem. I annat fall skulle SVA inte kunna svara på förfrågan ens. Däremot får de inte behålla uppgifterna längre än nödvändigt, och i teorin kan det betyda direkt efter att svaret levererats. Detta styr dock SVA över, men vad den som skickar in begäran kan göra är att ange att upgifterna lämnas under förutsättning att de inte lämnas ut, och då säger den aktuella lagregeln att då gäller sekretess och då kan inte någon få ut uppgifterna! Så gör det nästa gång ni anlitar SVA.

Hej Ola!

Intressant att du uppmärksammade frågan som startade den här tråden och det är ett bra initiativ att du försökt klarlägga rättsläget <_< . Men tyvärr blir jag inte särskilt mycket klokare av ditt svar ^_^ Så vitt jag förstår torde hänvisningarna "mellan raderna" vara en salig blandning av bestämmelser i PuL och offentlighets- och sekretesslagen. Jag tror att jag förstår kontentan av vad du försökt säga men säker är jag inte :D . Jag skulle därför vara tacksam om du kan lämna ett strukturerat svar som gör det möjligt att bedöma din analys av rättsläget.

Frågeställningen borde också aktualiseras i det samarbetsprojekt Jägarförbundet och SVA håller på att starta upp gällande vildsvinsjakt http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...-vildsvinsjakt/

Personligen är jag inte särskilt intresserad att bli uthängd i Aftonbladet :mad: då jag lämnar mitt bidrag till den viktiga viltforskning som SVA hanterar på uppdrag av staten.//US

Publicerat

Eftersom jag skrivit så tycker jag allt är solklart... Vad är det du tycker är oklart?

Publicerat
Däremot är inte kunskapen om detta lika utbrett bland Aftonbladets läsare. Därför borde jägarna som kollektiv vara positivt inställd till att det skrivs om detta i riksmedia - och att jägare träder fram och berättar varför det är viktigt att tex hålla ner vildsvinsstammen. På det sättet ökar också förståelsen för den nytta jägarkåren faktiskt gör.

Är du allvarlig? Ska jag vara glad för att det skrivs om oss i Sveriges absolut största blaska? Det är blaskan du jobbar för som smuttskastar jägarkåren var och varannan dag, hur många gånger har det inte kommit fram folk som vet att man jagar och börjat skälla på en om felaktigheter i jägarkåren, när man frågar vart dom har fått sin information så utbrister stor del av dom "det stod i aftonbladet" Aftonblaskan snevrider och smutskastar jägare hela tiden, och det finns tyvärr stor del av Sveriges ickejagande som går på alla lögner. Aftonbladets skriverier om skandaler i vargjakten har nog lett till att väldigt många fler är negativt inställda till vargjakten nu än dom var innan alla skriverier.

Jag har inget i mot dig som person, du är säkerligen en trevlig prick. Det jag blir förbannad på är att blaskan tar varenda chans till att jävlas med jägare, titta bara tillbaka på Karolin-mordet, hur många gånger användes inte "jägaren" som smeknamn på den dömde mördaren? Folk som läser pressen har inget att göra med vem som har skjutit vad, hade ni menat allvar med att ni ville lämna ut en lista på avskjutning på gris så hade det varit bättre att lägga ut en lista där det står antal grisar skjutna för varje stad, vem som har skjutit är helt ointressant.

Förstår du varför vi är skepptiska?

Jag kommer aldrig någonsin mer anlita SVA för att göra trikinprover på mina skjutna grisar. Jag tror vi är många som nu efter att sva släppte ut listan till er kommer bojkotta sva, vi har ju faktiskt andra alternativ.

Vill även klargöra att jag absolut aldrig vill bli citerad eller något liknande i eran tidning, varken detta inlägg eller något jag har skrivit eller kommer skriva.

Välkommen hit, hoppas du skall trivas, gör en presentation av dig, dock i en egen tråd :rolleyes: