Publicerat Januari 8, 201016 yr Hade tänkt att skaffa mig mitt första jaktvapen nu. Men jag kan helt enkelt inte bestämma mig för vilket jag ska ha. Först kollade jag på halvautomater, men jag fick för mig att dom lätt krånglade och att man var tvungen att ha en jädrar massa vapenvård på dem för att dom skulle hålla. så jag fick för mig att jag skulle skaffa en straight-pull studsare men när jag fick se prislapparna på dem så las det fallet ner. Så nu lutar det åt en vanlig reperstudsare istället. Har kollat på Sakos 75a, Carl Gustav 1900, Tikka t3 och en hel drös till. Men jag kan inte riktigt fastna för en. Jag har väll inte kunskaperna helt enkelt. Därför ber jag er om lite tipps på vad man skulle kunna köpa för klass 1 vapen. Jag är öppen för alla förslag och tipps Tack
Publicerat Januari 8, 201016 yr du ska köpa en bössa som du tycker passar dig. den ska kännas bra, ha rätt tyngd. vad ska du jaga med bössan? måste det vara bra precision i bössan? enligt mig är det viktigaste att bössan har bra ergonomi, bra slutstyckes gång. lätt och jämnt trycke. är väl en av få somgillar så lätta trycken som möjligt . och bra presiction. fast ska väl tilläggas att jag gärna ligger och skjuter på långa håll som träning också. köp begagnat. jag skulle rekommendera kaliber 6,5x55 flak kul bana, bra precision och duger till allt du kna jaga i landet utom kanske stora galtar. ska du ha ny bössa så rekommenderar jag tikka t3 som du skrev eller kanske remington 700 har dock bara sett att remington finns i 308 och 30 06 som klass 1 vapen.
Publicerat Januari 8, 201016 yr köp begagnat. jag skulle rekommendera kaliber 6,5x55 flak kul bana, bra precision och duger till allt du kna jaga i landet utom kanske stora galtar. När man fäller stora älgar på över 400 Kg Slaktvikt och björnar så nog måste du väl fälla en stor Galt eller ??????????? det är bara det jag tror eftersom jag inte har nån erfarenhet av Grisjakt. De som vet kanske kan kommentera. Mvh // JägarNNNNNN
Publicerat Januari 8, 201016 yr Hur många vapen skall du tänkas ha? Vad ska jagas? Hur mycket ska du övningsskjuta? Kommer du börja handladda? Vilken budget har du? Många frågor som skall kunna besvaras innan vi kan komma med olika vapenråd.
Publicerat Januari 8, 201016 yr När man fäller stora älgar på över 400 Kg Slaktvikt och björnar så nog måste du väl fälla en stor Galt eller ???????????det är bara det jag tror eftersom jag inte har nån erfarenhet av Grisjakt. De som vet kanske kan kommentera. Mvh // JägarNNNNNN björnar har jag ingen aning om men älgen har ju bara revben under huden. griar har massa fett också
Publicerat Januari 8, 201016 yr björnar har jag ingen aning om men älgen har ju bara revben under huden. griar har massa fett också Det är väl bara att använda helmantlat då svampar det ju inte i fettet hehe
Publicerat Januari 9, 201016 yr du ska köpa en bössa som du tycker passar dig. den ska kännas bra, ha rätt tyngd. vad ska du jaga med bössan? måste det vara bra precision i bössan?enligt mig är det viktigaste att bössan har bra ergonomi, bra slutstyckes gång. lätt och jämnt trycke. är väl en av få somgillar så lätta trycken som möjligt . och bra presiction. fast ska väl tilläggas att jag gärna ligger och skjuter på långa håll som träning också. köp begagnat. jag skulle rekommendera kaliber 6,5x55 flak kul bana, bra precision och duger till allt du kna jaga i landet utom kanske stora galtar. ska du ha ny bössa så rekommenderar jag tikka t3 som du skrev eller kanske remington 700 har dock bara sett att remington finns i 308 och 30 06 som klass 1 vapen. håller med werefox att prova olika vapen tills du hittar en som du finner passande kalibervalet är egentligen av mindre betydelse då dom flest kalibrar i kl 1 sparkar undan benen på det mesta viltet på denna planet men säg från 6,5x55 till 30-06 så kommer du fixa det mesta på dom flesta avstånden
Publicerat Januari 9, 201016 yr När man fäller stora älgar på över 400 Kg Slaktvikt och björnar så nog måste du väl fälla en stor Galt eller ??????????? Jepp, grisarna trillar även för 6,5x55 bara skottet sitter rätt.
Publicerat Januari 9, 201016 yr En 308win är ju en trevlig kaliber med bra utbud på ammo, vad och hur jagar du eller tänkt jaga, mest rådjur så kan du gå ner till 6,5x55 vaka gris kanske gå upp till 30-06, skjutavstånd upp till 200m så kan du köpa vad som helst som passar dig, ska du köpa nytt, kolla in olika handlare och låna hem ett gäng och prova, glöm inte bort att du ska ha råd med övningsskott om du hittar nån udda kaliber eller magnum, blockets utbud blir naturligt att kolla igenom. Budget och ett tips lägg mer pengar på optiken än på bössan.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Ja, en kaliber 308W är svårslagen. Den är även great om du någon gång ska handladda, samt väldigt enkel att få till att skjuta. Ska du ha en en repeterstudsare så rekommenderar jag rem 700, tikka t3 eller browning a-bolt(superpris på denna hos en del handlare, utgående modell). Sako har märkliga kikarklackar, kan vara dyrt att få till montaget bra. Annars är sako 75 en rejäl bössa, sako 85 kostar ju nästan som en blaser. Antoli zoli föll i min aktning när polaren repeterade sin flongnya bössa och slutstycket ramlade ur var tredje gång. Classic 90 och 2000 verkar gå att få till bra priser, om bössan är nått att ha vet inte jag. Kanske någon annan på forumet? Tyvärr har posten satt P för internethandel med vapen, där fick man fina vapenpaket till en spottstyver. För kikaren får du räkna 3500 för en ny kikare, förslagsvis leupold vx1 eller bushnell elite 3200. Billigare kikare kan fungera, men kan även paja närsomhelst. Ögonavstånde på en billigkikare är dåligt (3-5 cm) och kan rendera dig inträde i halvmåneklubben samt göra en kolvkapning nödvändig för att överhuvudtaget kunna montera gluggen. Både dyrt och helt i onödan. Kikare går utmärkt att handla via internet, där kan du fynda. Låt inte vapenhandlarna lura på dig classic, oxo, billigbushnell eller annat skräp för under 3000. På dessa kikare har handlaren 100% i vinst per kikare, inte undra att han rekommenderar dessa. "Nästan lika bra som en zeiss, men till 1/3 av priset" låter bra men är alltid felaktigt.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Hade tänkt att skaffa mig mitt första jaktvapen nu. Men jag kan helt enkelt inte bestämma mig för vilket jag ska ha. Först kollade jag på halvautomater, men jag fick för mig att dom lätt krånglade och att man var tvungen att ha en jädrar massa vapenvård på dem för att dom skulle hålla. så jag fick för mig att jag skulle skaffa en straight-pull studsare men när jag fick se prislapparna på dem så las det fallet ner. Så nu lutar det åt en vanlig reperstudsare istället. Har kollat på Sakos 75a, Carl Gustav 1900, Tikka t3 och en hel drös till. Men jag kan inte riktigt fastna för en. Jag har väll inte kunskaperna helt enkelt. Därför ber jag er om lite tipps på vad man skulle kunna köpa för klass 1 vapen. Jag är öppen för alla förslag och tipps Tack Mitt tips är att köpa begagnat. Håll dig till "vanliga" kalibrar, 6,5x55 (billigare övnings ammo, en nog så viktg orsak), 308., och 30.06.Vilken du väljer är mindre viktigt, mycket bättre att du trivs och att bössan passar. Dessa kalibrar är dom vanligaste och lättast att sälja byssan i om du inte trivs. Satsa på en beg. Hva/CG 1900,Sako, eller Tikka. Skitbra kvalitet till bra pris. Precis som Pertan skriver ska du satsa på BRA optik, som passar dina användnings områden, och glöm inte fästen av BRA kvalitet!!!!!!! Vad har du för budget????? Altså inte bara bössa utan med kikare och fästen.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Du nämner inget direkt om vad å hur du ska jaga. Så det blir svårt att rekommendera nått som är 100%. Men som du själv sa och fler även påpekade i denna tråd. En Tikka T3 !!! Och kanske i ditt fall om du är grön inom skytte 308win. Bössan är mycket smidig och lätt skjuten finns i alla stock material oxå. Snabb fästen finns för 1500kr så du kan ha olika sikten om du vill. Bössorna skjuter i regel jätte bra. / Klart du ska ha en T3á..!!
Publicerat Januari 9, 201016 yr Författare Jo, jag misstänkte att ni ville få reda på min budget och vad jag kommer jaga. Jag bor i Norra skåne så det blir väldigt mycket gris. Men även älg och rådjur mm. Min budget är väll rättså bra. Skulle nog kunna köpa alla vapen som näms. Men, det är ju det att man kanske inte vill lägga allt för mycket pengar på bössan. Man ska ju ha en massa andra saker med (tex sikte). Jag har ingen riktig gräns, men jag hade tänkt hålla mig under 13 000 hälst under 10. Jag vill ha en rejäl bössa som håller länge med bra kvalité. jag tycker 6,5x55 kalibern verkar lite för klen i vissa fall. Så jag hade tänkt köra med 30-06 eller 308 eftersom jag jagar mycket gris.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Kom ihåg bara att det skall svida att köpa optik. "Buy quality, cry once".
Publicerat Januari 9, 201016 yr Hej! Håller med pertan i detta läge, en .308 är effektiv på det mesta och billig att träna med (kommer från en som jagat med .270 winchester och träningsskjutit med samma, DYRT). Så om du inte har ett stort intresse, gå på någon av de vanligaste kalibrarna. Därefter hitta ett vapen som passar dig med så lite modifieringar som möjligt. Min .270 har jag bytt bakkappa, byggt på kolvkammen osv osv osv på. Tid, pengar och energi som kunde ha ägnats åt träning. Med andra ord valde jag själv inte så bra förstavapen, hade jag gjort om detta idag hade jag gått på någon klassisk modell, 1900, sako eller dylikt i just .308. Eller eventuellt 6.5x55. Optik: instämmer med föregående skog av talare, lägg ner en hyffsad summa på detta. Jag har två sikten, en riktigt billig (SKRÄP) och en i 3000 kronors klassen. En helvittes skillnad på de två, sedan är det ett ordentligt kvalitetssteg upp till några av kamraternas tyska "Z"prylar, men också ett rätt ordentligt steg i pris. Lycka till!
Publicerat Januari 9, 201016 yr Jo, jag misstänkte att ni ville få reda på min budget och vad jag kommer jaga. Jag bor i Norra skåne så det blir väldigt mycket gris. Men även älg och rådjur mm. Min budget är väll rättså bra. Skulle nog kunna köpa alla vapen som näms. Men, det är ju det att man kanske inte vill lägga allt för mycket pengar på bössan. Man ska ju ha en massa andra saker med (tex sikte). Jag har ingen riktig gräns, men jag hade tänkt hålla mig under 13 000 hälst under 10. Jag vill ha en rejäl bössa som håller länge med bra kvalité. jag tycker 6,5x55 kalibern verkar lite för klen i vissa fall. Så jag hade tänkt köra med 30-06 eller 308 eftersom jag jagar mycket gris. då tycker jag du ska köpa en tikka t3 i kaliber 308, 30 06 är samma kaliber bara onödigt mkt krut = dyrare. vet inte riktigt om jag håller med om att man ska köpa zeiss faktiskt kör med nikko stirling på min tikka t3 9,3x62 ja jag har faktiskt en själv. funkar riktigt bra har inga problem med rekylen. trots att kikaren bara kostar nästan 4000. skickar med en länk http://www.racerback.se/nikko-stirling-diamond-31256-p-192.html
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Riktigt kul med så många tipps och tycken. Tack alla. Det verkar som att det är många som gillar tikka t3an. Man blir ju nyfiken. Vad är det som är så bra med den?
Publicerat Januari 10, 201016 yr Riktigt kul med så många tipps och tycken. Tack alla.Det verkar som att det är många som gillar tikka t3an. Man blir ju nyfiken. Vad är det som är så bra med den? Hyggligt billig, mycket bra precition. Jag kan nog tycka att T3 light är lite otrevlig i 30-06 men jag har jagat massor med min 308 det är dock föregångaren till T# och om jag inte mins fel heter den mod 595 interjakt, och jag kan nog säga att håller du dig under 150m kan du nog jaga allt som går och står i detta land, jag skjuter med 12grams Lapua Mega, skjuter kanon träffbilder och sitter kula hyggligt då blir dom på stället, både grisar och älgar.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Riktigt kul med så många tipps och tycken. Tack alla.Det verkar som att det är många som gillar tikka t3an. Man blir ju nyfiken. Vad är det som är så bra med den? Jag köpte för ett tag sen en T3 Hunter i kaliber 8*57js. För att ha den till grisvak och drevjakter. Laddar den med 14,26grams kulor och den fungerar klockrent än så länge, smidigare studsare har jag svår att komma på. Så ska du jaga mkt gris är ju den kalibern fin fin..
Publicerat Januari 10, 201016 yr Hade tänkt att skaffa mig mitt första jaktvapen nu. Men jag kan helt enkelt inte bestämma mig för vilket jag ska ha. Först kollade jag på halvautomater, men jag fick för mig att dom lätt krånglade och att man var tvungen att ha en jädrar massa vapenvård på dem för att dom skulle hålla. så jag fick för mig att jag skulle skaffa en straight-pull studsare men när jag fick se prislapparna på dem så las det fallet ner. Så nu lutar det åt en vanlig reperstudsare istället. Har kollat på Sakos 75a, Carl Gustav 1900, Tikka t3 och en hel drös till. Men jag kan inte riktigt fastna för en. Jag har väll inte kunskaperna helt enkelt. Därför ber jag er om lite tipps på vad man skulle kunna köpa för klass 1 vapen. Jag är öppen för alla förslag och tipps Tack Visit My Website här e en som duger till allt
Publicerat Januari 10, 201016 yr Hade tänkt att skaffa mig mitt första jaktvapen nu. Men jag kan helt enkelt inte bestämma mig för vilket jag ska ha. Först kollade jag på halvautomater, men jag fick för mig att dom lätt krånglade och att man var tvungen att ha en jädrar massa vapenvård på dem för att dom skulle hålla. så jag fick för mig att jag skulle skaffa en straight-pull studsare men när jag fick se prislapparna på dem så las det fallet ner. Så nu lutar det åt en vanlig reperstudsare istället. Har kollat på Sakos 75a, Carl Gustav 1900, Tikka t3 och en hel drös till. Men jag kan inte riktigt fastna för en. Jag har väll inte kunskaperna helt enkelt. Därför ber jag er om lite tipps på vad man skulle kunna köpa för klass 1 vapen. Jag är öppen för alla förslag och tipps Tack Visit My Website här e en som duger till allt Visit My Website o en till
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Visit My Website här e en som duger till alltVisit My Website o en till Ja, det såg väll inte helt fel ut. Tack
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Kollade lite på t3 orna. Men det finns ju olika modeller. Vad är det för skillnad på en varmit och tex en Hunter i detta fallet(eller en "vanlig" bössa). Skulle varit nice att få veta de
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Det enda jag vet (iaf tror att jag vet) är att Varmiten är tyngre men har en bättre precision.