Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp!

Featured Replies

Publicerat

hunter är en " vanlig" bössa kan man säga. varmint är inte nödvändigt om man inte ska skjuta på långa håll 150+. battue är en bössa för drevjakt korta håll ungefär 100 m.

Publicerat
  • Författare
hunter är en " vanlig" bössa kan man säga. varmint är inte nödvändigt om man inte ska skjuta på långa håll 150+. battue är en bössa för drevjakt korta håll ungefär 100 m.

Tack så mycket werefox

ok, då känns det som att man ska ha en hunter i så fall... Kommer nog inte skjuta på så långa håll. Kommer väll att bli någon drevjakt ibland men jag har ingen användning för battuen tror jag eftersom jag jagar mest gris.

Publicerat

hunter låter bra :D , men rekommenderar att du letar efter en begagnad bössa i första hand :D

Publicerat
  • Författare
hunter låter bra ^_^ , men rekommenderar att du letar efter en begagnad bössa i första hand ;)

Jo det är tänkt så från början, men jag är ju så sugen på en t3a ;):D

Publicerat

mitt första klass ett vapen var och är en bössa av märket stiga i kal 30-06 ;) någon som har nån erfarenhet av detta vapen? är alla stigor så "bra"? min bössa håller sig på en enkrona på hundra meter å de tycker jag duger och jag har ingen tanke på att byta ut de. förövrigt så kostar samma bössa ca 800:- på blocket

Publicerat
  • Författare
mitt första klass ett vapen var och är en bössa av märket stiga i kal 30-06 :huh: någon som har nån erfarenhet av detta vapen? är alla stigor så "bra"? min bössa håller sig på en enkrona på hundra meter å de tycker jag duger och jag har ingen tanke på att byta ut de. förövrigt så kostar samma bössa ca 800:- på blocket

Nej, det var inte dåligt...

Publicerat

Tjenare... Jag har en Tikka t3 Lite Stainless i kaliber 308. Jag jagar nästan bara gris och det är en säker bössa. Den är snäll mot axeln så man har inga problem att stå och banka en jävla massa skott på banan.

Den kostar ju en slant och som sagt hade jag varit dig så hade jag nog köpt ett bra kvalitetssikte och en billigare bössa. Jag köpte först ett Leupold till min men var inte riktigt nöjd för jag såg dåligt när det blev mörkt. Leupold har både sikten som är tillverkade för att använda i usa och sen finns det en serie som heter Scandinavian och den fungerar i mörker rätt bra. Just nu har jag Zeiss Victory Diavari 3-12/56. Jag anser ju att man får vad man betalar för.

Men e det så att du hellre köper en t3 än bättre sikte så behöver du inte köpa varmint eller battue.. Battuen är till för hundförare och har därför kort pipa. Och varminten ska du inte köpa om du vill kunna smyga med bössan mm för det är en tung bössa. Varmint är utrustad med en helt annan sorts pipa som gör att du har en extrem precision som gör att du kan typ sjuta hål i hål på 200 meter. Helt onödigt för en normal jägare..

Gör det som känns bäst..

post-4927-1263581652_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Tjenare... Jag har en Tikka t3 Lite Stainless i kaliber 308. Jag jagar nästan bara gris och det är en säker bössa. Den är snäll mot axeln så man har inga problem att stå och banka en jävla massa skott på banan.

Den kostar ju en slant och som sagt hade jag varit dig så hade jag nog köpt ett bra kvalitetssikte och en billigare bössa. Jag köpte först ett Leupold till min men var inte riktigt nöjd för jag såg dåligt när det blev mörkt. Leupold har både sikten som är tillverkade för att använda i usa och sen finns det en serie som heter Scandinavian och den fungerar i mörker rätt bra. Just nu har jag Zeiss Victory Diavari 3-12/56. Jag anser ju att man får vad man betalar för.

Men e det så att du hellre köper en t3 än bättre sikte så behöver du inte köpa varmint eller battue.. Battuen är till för hundförare och har därför kort pipa. Och varminten ska du inte köpa om du vill kunna smyga med bössan mm för det är en tung bössa. Varmint är utrustad med en helt annan sorts pipa som gör att du har en extrem precision som gör att du kan typ sjuta hål i hål på 200 meter. Helt onödigt för en normal jägare..

Gör det som känns bäst..

Tack för tippsen... Jo jag hade nog inte tänkt köpa någon varmit eller battue... Det får nog bli en hunter eller en lite ifall det nu blir en t3a. Just nu letar jag bara efter ett bra pris på en 30.06 eller 308 (hälst 308). Vet du hur mycket lättare liten är än huntern??

Publicerat
  • Författare
Här har du en beggad t3'a i bra skick verkar det som

http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlss...&db_wid=894

ahh synd att det var en 9,3a... tycker det är lite för bra... Men många tack för tippset!

Publicerat
Tack för tippsen... Jo jag hade nog inte tänkt köpa någon varmit eller battue... Det får nog bli en hunter eller en lite ifall det nu blir en t3a. Just nu letar jag bara efter ett bra pris på en 30.06 eller 308 (hälst 308). Vet du hur mycket lättare liten är än huntern??

Där finns inte jätte många begade t3:or men går att hitta ibland. Orginal hunter väger ca 3 kg och Lite`en väger ca 2,7 kg och den kostar ungefär 1000 kr mindre än hunter.

Publicerat

Jag var inne på holmgrensvapen.se och såg precis at dom har en beggad t3:a hunter 30-06 med ett Tasco 3-9*50. 12 500:-

Publicerat
  • Författare
Där finns inte jätte många begade t3:or men går att hitta ibland. Orginal hunter väger ca 3 kg och Lite`en väger ca 2,7 kg och den kostar ungefär 1000 kr mindre än hunter.

okey. då är ju inte vikten någon stor skillnad precis... Vet någon ifall det finns fler skillnader på huntern och liten? Förutom utseendet och materialet, (syntet trä).

Publicerat
okey. då är ju inte vikten någon stor skillnad precis... Vet någon ifall det finns fler skillnader på huntern och liten? Förutom utseendet och materialet, (syntet trä).

Jag kan inte hitta några skillnader mer än det du själv säger(utseendet, pris)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en Tikka t3 lite efter många om och men! ;) Tack för hjälpen allihopa ! ! !

• 2 weeks later...
Publicerat
Det blev en Tikka t3 lite efter många om och men! ;) Tack för hjälpen allihopa ! ! !

Grattis till en bra bössa ;)

Vad blev de för sikte?

Publicerat
  • Författare

Grattis till en bra bössa ;)

Vad blev de för sikte?

[/quote

Tack Rasmus. :P Jo jag knepar och knåpar på vilket sikte jag ska köpa....