Publicerat Januari 8, 201016 yr brukar ni öppna allt samtidigt eller tar ni bara ur tarm paketet och tar ur hjärta lungor när ni kommer hem?
Publicerat Januari 9, 201016 yr Tar oftast ur rubbet i skogen. Vet inte varför.......gammal vana tror jag. På bocken i augusti finns det en bra anledning, blodet härsknar snabbt och det brukar ju ligga en hel del blod i lungpaketet......å andra sidan får man ju lättare in bakterier då djurer är öppnat.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Jag tar ut allt i ett nafs i skogen, från strupe till rumpa, smidigast tycker jag, bara flåning och putsning av skottskada hemma
Publicerat Januari 9, 201016 yr Har tagit ur både i skogen/åkrar o hemma. beror lite på var man är o om man kan få hem djuret utan att riskera massa saker i buken.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Är det varmt ute och resan hem tar en stund så tar jag ut tarmpaketet på en gång och troligen öppnar diafragman för avkylningen, men är det kallt så tar jag ur hemma för att inte få köldsammandrabbningar i köttet. Jag tillhör den skaran som tar tillvara på de ätbara röda organen så de slängs inte!
Publicerat Januari 9, 201016 yr brukar ni öppna allt samtidigt eller tar ni bara ur tarm paketet och tar ur hjärta lungor när ni kommer hem? allt utom lever hjärta o njurar lämnar jag i skogen
Publicerat Januari 9, 201016 yr Snör ut allt på plats oftast om det är möjligt. Då det inte är möjligt så blir det ganska snart efter skott och allt kladd åker i säck till rävåteln. Slutat sota dock, är urinblåsan inte full så låter jag den sitta. Mvh!
Publicerat Januari 9, 201016 yr Ut med allt i skogen, lever med hem när det går. Hjärta?? nja, när jag börjar skjuta med .308 kanske, fram tills nu har det inte varit mycket helt framför mellangärdet, också en stark anledning till att passa ordentligt direkt i skogen. Såg en metod här på jaktsidan där man så att säga passar bakifrån med rådjuret hängande, verkar vara en riktigt bra idé då det såg smidigt och ruskigt rent ut. Ska prova detta när tilfälle ges, fram tills nu har det varit klassisk "älgmetod" som gäller.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Jag tar ut allt utom dom röda organen i skogen. Gör så eftersom det är det jag har lärt mig Mvh
Publicerat Januari 9, 201016 yr Jag tar ur allt hemma om det inte kommer att gå för lång tid mellan skott och urtagning. Smidigast renast hemma samt att rävåteln får sitt. /Lasse
Publicerat Januari 9, 201016 yr om jag inte är själv så brukar jag glömma kniven, det är det lättaste sättet
Publicerat Januari 10, 201016 yr om jag inte är själv så brukar jag glömma kniven, det är det lättaste sättet Brukar låna ut min kniv vid såna tillfällen
Publicerat Januari 10, 201016 yr sliter ut skiten på plats,var som helst,renlighet ? lite skit har ingen dött av så länge han inte e nerlusad med vomm,funkar allt
Publicerat Januari 10, 201016 yr Jag tar ut allt på platts om det inte är på den delen av marken där vi inte får ta ur djuren för där bor en "kjärring" som har en rotwailer som soppar i sig allt om den hittar det........ Hon har hunden lös året om och den springer och jagar korta sträckor året om det går inte att prata med hon då blir hon bara förbannad och skiter i´t iallafall.....
Publicerat Augusti 23, 201015 yr tar ut tarm å magparti i hängande ställning i skogen rästen hemma i boden.
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Jag tar ut rubbet i skogen, funkar mest för mig. Bara flåning kvar hemma Just ja, tar ut den liggandes på höger sida
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Sotar hemma men resten åker ut på plats. För att minska bakteriemängden användet jag rätt mycket ättika vid rengöring av bukhålan, sårkanter, redskap och händer. Hänger djuret i ett kylskåp, årets bock har nu hängt i 7 dagar och i kväll är det styckning som står på schemat.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Klicka på fliken "Tips & Teknik" ovan så finns ett sätt beskrivet att passa rådjur med text och bild. /Peter
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Klicka på fliken "Tips & Teknik" ovan så finns ett sätt beskrivet att passa rådjur med text och bild./Peter I de fall det tar en lite längre stund att komma hem med djuret så tas vom ut, annars så tas djuret hem helt. Unga djur tas lever & hjärta tillvara för människor annars endast hjärta. Lungor strupar, njurar, mjälte, mellangärde & eventuellt skottskadat kött kokas till hundmat äldre djur så kommer levern med i grytan. Om det inte är en bock så åker skallen med i koket & rensas. Efter kokning så hackas detta kött tillsammans med det kött som kommit från eventuell skall kokning. Buljongen silas och fryses separat som isbitar. En eller ett par sådana buljong tärningar i lite varmt vatten så de tinar får även den kräsnaste hund att dricka under lunchpausen. //Lasse D
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Om djuret är bra skjutet och jag kan få hem det inom någon timme så tas det hem helt och hängs i slaktgalje i bakbenen. Därefter tar jag min kulkniv och öpnar hela vägen från mitt emellan ljumskarna, spräcker bröstbenet i längsled och skär så långt att jag kan skära av mat och luftstrupe framför struphuvudet. Jag upplever detta som det absolut renaste sättet att ta ur ett klövvilt av mindre storlek.