Publicerat Augusti 25, 201015 yr Hej Jag har beskrivit denna metod i en jakttidning en gång. För att få bukhålan så ren som möjligt så gör jag på följande sätt: Börja med att öppna strupen och frigör densamma ända ner till bröstbenet. Vill du sota så gör det nu. Häng upp djuret i bakbenen. Öppna buken uppifrån, varvid tarmpaketet "åker ner" till mellangärdet. (Ingen risk att skära upp maginnehåll!) Skär av ändtarm och kissetarm om du inte sotat tidigare, eller sota underifrån. Öppna bröstbenet med en bra buköppnare, skär lite vid sidan av bröstbenet där är det mjukt, ner till tidigare snitt från strupen. Skär upp mellangärdet varvid hela paketet med magar, hjärt/lungor och strupe ramlar ner, akta benen och fötterna! Nu är hela djuret rent och öppet varvid försiktighet skall råda, släpa inte djuret utan bär det. Annars kan du få in skit in i djuret. Att ta ur ett djur på detta sätt är dock förkastligt om det är ett bukskott..... Då är ju redan skadan, med skitig buk, skedd. Lycka till
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Lämnar bara pissblåsan kvar i djuret när jag tar ur i skogen. Ibland tar jag med hela djuret opassat till slaktboden och gör det utanför i bra ljus. Om jag hittar djuret hyffsat snabbt vill säga. Annars gör jag det i skogen. Uppjästa magar är inget o leka med.
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Hängandes i hälsenan. öppna upp bröstkorgen ända ner till käken med en buköppnare, sedan ta buköppnaren åt andra hållet o upp över magen, allt trillar ut om du gjort rätt, med lite hjälp av kniven vid mellangärdet sen kan du sota snyggt, enkelt o fräscht!!
Publicerat Augusti 26, 201015 yr Ska prova det nästa gång tror jag. Funkar det så som ni säger så är det ju en snabb och smidig lösning. Men ni hänger upp i närmsta träd då bara eller? Ingen lust att göra det inne i slaktboden direkt
Publicerat September 1, 201015 yr Ska prova det nästa gång tror jag. Funkar det så som ni säger så är det ju en snabb och smidig lösning. Men ni hänger upp i närmsta träd då bara eller? Ingen lust att göra det inne i slaktboden direkt Ja, gör det innan du lämnar skogen.
Publicerat September 3, 201015 yr Hängandes i hälsenan.öppna upp bröstkorgen ända ner till käken med en buköppnare, sedan ta buköppnaren åt andra hållet o upp över magen, allt trillar ut om du gjort rätt, med lite hjälp av kniven vid mellangärdet sen kan du sota snyggt, enkelt o fräscht!! Håller helt med. Funkar utomrdentligt på allt vilt i princip, även älg! Se bara till att det inte blir skarpa kanter i bröstbenet som kan skära upp våmmen. Otrevligt att få det innehållet i stövlarna
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Jag säger som Stånk-Tommy, soprent! Ah! En Småstadsbo! Men om man ska vara petnoga... Är det inte storjägarn Örjan Bengtsforst som brukar säga "soprent"? För övrigt helt underbart med gängets "nollvision"...