Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bör man verkligen jaga när det är så här kallt.

Featured Replies

Publicerat

Första tanken går till att man fryser, sedan kommer man på att hundarna inte får det lätt.

Grisarna ligger o försöker hålla sig varma i nån myrstack eller under en tät gran. Sätter man fart på dom kommer kanske dom minsta att frysa ihjäl.

Hjortarna tror jag klarar sig bättre, om det inte är för snabba o envisa hundar.

Skulle ju kännas rätt OK att krypa ner under duntäcket igen... :D

Publicerat

Stanna hemma, att gå ut nu är inte hyggligt mot någon av de inblandade parterna om det är hundjakt som gäller.

Publicerat

Annars är det väl läge för ett par timmars vakjakt.......Brrrrr.

Publicerat
Annars är det väl läge för ett par timmars vakjakt.......Brrrrr.

Är det fysiskt möjligt att sitta stilla mer än 5 minuter utan att avlida i -24 :D

Rådjuren har väl fullt upp med att överleva, känns lite tveksamt att jaga dem nu. Större djur klarar sig nog rätt bra.

Publicerat

Hoppas du valde duntäcket!

Publicerat

Jag ställde den tänkta jakten för att det skulle blir runt -18 idag, inte kul för jägare och hundar samt att stöka om i skogen känns inte rätt en sån här dag.

Publicerat

Ta med isborren och gå ut till abborr-grundet och pimpla lite istället... :D

Publicerat

Ifjol var det -8 på sista dan för älgjakten. Lovar man behöver inte kallare än så då man står på pass. Kalven vi sköt lyckades få upp värmen på en då vi drog den ca 1 km genom snön :rolleyes:

-18 skulle jag inte offra täcket i alla fall.

Publicerat

Vi jagar inte om det är över 15 minus, jag anser att man bör väl ha någon form av respekt för både vilt och hundar. Själv var jag ute på en promenad på morgonen och spårade en ensam kalv som setts på min ena mark. Gick i 15 min i 25 graders kyla och det var friskt i lungorna vill jag påstå. :rolleyes:

Publicerat

Jagade toppfågel i -29 för ett par år sedan. Men då hade vi ingen hund. Bara två ivriga toppjägare och inte såg vi några tuppar heller. Rör man sig så är det inga problem att hålla värmen. Problemet blir ansiktet, händer och fötter. Kompisen förfrös ena stortån så den svall upp på kvällen. Stor som en tennisboll.

Tur att man är äldre och klokare nu.

Publicerat

Jagade toppfågel i -34 igår ;)

Har också haft grytjakter i-30 och det är lite märkligt, folk är beredda att slåss för att slippa stå på vakt med bössa - alla vill gräva :rolleyes:

Drivande jakthundar går fetbort i dessa temperaturer dock.

Publicerat

Vakat räv i -22.. såvitt jag minns så gick det faktiskt bra när man visste förutsättningarna och klädde sig därefter. Satt nog inte så många timmar iaf och på väg hem höll bilen på att frysa ihop :rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Har pendlat mellan -18 över ringa -11 till -17 grader idag,

har ägnat dagen åt att spåra av jaktmarken, inga lospår eller vargspår. :lol:

Såg två rå, get o kid, bockkid tror jag, valde att släppa dem, knepigt skott o de var så vackra i solskenet.

Har fungerat bra att vara ute men visst var det skönt att komma in hemma.

/Christian

Publicerat

Djuren svälter som det är och kommer inte åt maten ! Börjar få panik och söker föda där de normalt inte skulle våga gå.

Så svaret på frågan är j*vligt enkelt !

Men å andra sidan vakjakt/toppjakt eller liknande jaktformer där djuren inte vet om jägaren och där med inte stressas utan dör i smällen har jag inget emot.

Publicerat
  • Författare

I veckan när vi planerade jakten så sade vi att gränsen dras vid -15 grader.

Men så var det norrlänningarna. Dom har åkt nästan 100 mil för att vara med. Och då kan vi ju inte säga att det är för kallt, inte till norrlänningar i alla fall. Men vi ställde dom på dom kallaste platserna... -_-

Vi jagade korta småsåtar. Inga hundar i början, senare var hundarna med men kopplade. Mitt på dagen hade vi två lösa hundar, (En jaktterrier och en wachtel) snödjupet var inte så farligt och hjortarna som visade sig hade inga problem.

Sisat såten tänkte jag vara hygglig mot gästjägarna, och tog därför själv passet längst bort som dessutom var mitt på ett fält. När solen gick ner bakom trädtopparna såg jag hur de två gästerna kurar ihop sig i skuggan, frostdimman lägger sig ett par meter upp i luften och själv står jag kvar i strålande solsken och bara njuter. Ha, ha, ha. Så gick det med den hyggligheten. ;) När jag lämnade passet och gick in i skuggan förstod jag lite hur dom haft det sista halvtimmen, och jag var inte avundsjuk. Det var som att gå in i en frysbox.

Vi såg två unggrisar, och ett antal flockar/grupper med dovhjort. Totalt uppemot 50-60 dovvilt. En kronhind står med bredsidan 40 meter från en skytt, men den kvoten var redan fylld så hon fick passera orörd.

Två dovhindar/smaldjur blev det i slaktboden.

På samlingsplatsen hade vi fyra "stubbeldar", en vedkamin och en grill igång. Ingen hade bråttom därifrån.

Trots temperaturen så blev det en trevlig dag. Och singelmalten värmde gott när jag kom hem, dax att fylla på glaset.

Publicerat

Det vet jag inte men visserligen har vi bedrivit älgjakt i -20 och det var kallt. 2-3 tim pass.

Själv har jag varit ute på Kalixälvens is idag - 18 och haft hunden lös i ca. 45 min så att hon fick riva av lite överskottsenergi i ca. 25 cm lös kallsnö på isen. Det gillade hon verkligen. -_-

Publicerat
På samlingsplatsen hade vi fyra "stubbeldar", en vedkamin och en grill igång. Ingen hade bråttom därifrån.

Trots temperaturen så blev det en trevlig dag. Och singelmalten värmde gott när jag kom hem, dax att fylla på glaset.

Låter skönt för er !

Vart tog de vilda djuren vägen för att få värme å mat ?

Som fläkt sig på nån is eller bränt energi för en vecka.

/ nu lät jag kanske lite väl gnällig , men du fattar vad jag tycker. -_-

Publicerat

Jo nog går det nog men det får bli vakjakt på äteln...

Drar själv gränsen vid -20 men då är det med :

Halvtäckt torn.

Sittande på ett 14 mm's liggunderlag i stolen.

Rånarluvan på och hatt på det.

2 liggunderlag under sulorna på stora vinterkängorna med hundhårs sockorna.

Inlindad i ett militärt patienttäcke (jättetäcke ca 5 cm tjockt).

Så..... kan man överleva ca 3 tim. innan man kommer på att det inte är bra om pissblåsan exploderar :-)

PK

Publicerat

Hos oss är all jakt inställd, men det gör inget.

För vi har Kick ass sparkföre, jag och familjen var ute 3 timmar på småvägarna och åkte spark.

Publicerat
Låter skönt för er !

Vart tog de vilda djuren vägen för att få värme å mat ?

Som fläkt sig på nån is eller bränt energi för en vecka.

/ nu lät jag kanske lite väl gnällig , men du fattar vad jag tycker. -_-

Tycker som du kan man inte visa djuren den hänsyn och respekt att man inte jagar vid dessa tempraturer och snödjup så kanske man inte borde ha något vapen till annat än målskytte på bana.

Publicerat

Kylan är nog inte så stort problem för de vilda djuren. Snödjupet är värre. Ok minus 30 till minus 40 är nog inte så roligt för dem heller men kommer de bara åt tillräckligt med mat så är kylan nog värre för hundar och skyttar.

Sedan är det ju skillnad beroende på vad man jagar. Toppfågel och ripor skrattar nog åt jägare som klagar när det är minus 25...

Men om man nu är inbiten "hundjägare", speciellt om vi talar drivande/stötande hundar så skall man absolut inte stanna hemma sådana här dagar. Idag spred vi ut säsongens andra ensilage bal på marken. Blev väl ca 10 provisoriska foderplatser kombinerat med befintliga häckar. Det var riktigt uppfriskande att se hur många andra i grannlagen som sysslade med samma sak. Kunde vi nu bara enas om turordningslista på rävfällorna så vore det riktigt trevligt...

MVH // Henrik

Publicerat

stannar man inne får man inget skjuta...skidat efter toppfågel i -30 ,,en gång hade jag 5 skott med sköt på en tjäder som hela tiden satt kvar 2 skott klickade som jag mantlade ut i lössnön å sköt de 3 andra ,,tjädrerna som nu blivit 2 tjädrar satt kvar och jag började med bar hand leta d 2 klickade skotten i lössnön och hittade dom och laddade om och då small dom men fåglarna satt ostörda kvar i sina toppar,,,då var det kallt om hande kan jag lova. tungt att lyfta på hatten och skida iväg=)

hållet va ca 70 m = extra jävligt men bommen berodde på att jag sköt genom framförliggande skog genom en liten lucka från taskig skjutställning någonstans mellan stående och knästående och kikaren var stött i sida visade sig senare

men har man åkt långt för å jaga så inte stannar man inne då

Publicerat

En fin glid salva o en trevlig naturfilm gör sig bra en sån här dag fast det är svårt o hålla intresset uppe hela dan ^_^

Mvh.

Publicerat
En fin glid salva o en trevlig naturfilm gör sig bra en sån här dag fast det är svårt o hålla intresset uppe hela dan ^_^

Mvh.

Du är fan inte riktigt slug ibland :D

Publicerat
En fin glid salva o en trevlig naturfilm gör sig bra en sån här dag fast det är svårt o hålla intresset uppe hela dan :D

Mvh.

nu börjar jag allt undra vad du sysslar med :D^_^

akta så du inte får dålig syn och håriga hander :P