Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bör man verkligen jaga när det är så här kallt.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hade jag varit jaktledare kanske jag kanske valt att sitta med gubbarna o spela kort... Men jag vet inte.

Vi har inte så mycket snö i skogarna, och den som är har knappt nån skare. Ute på fälten kan det bli ca 20-30 cm djupt på sina ställen, och också lite värre skare. Så jag förstår varför vi såg flest djur inne i skogen, och dom som gick över fälten försvann snabbt in i nästa skog.

Det känns som att vi inte utsatte några djur för något värre än ökad puls, förutom dom som skjöts förstås. Hundarna gick korta stunder för att sedan sättas i bilar med påkopplade motorvärmare.

Men som sagt, hade vi inte haft så långväga gäster så är jag säker på att jakten blivit instäld.

Jag o två passkyttar till stötte två grisar ur sin halmbalslega när vi gick ut. Dom gick åt "fel" håll vilket betyder att dom inte blev mer jagade än så. Det var ganska varmt o mysigt i gropen dom legat i. Jag tror dom snart hittade en ny lega.

Lite längre fram såg vi en rad med dovhjortar som vi också stötte åt "fel" håll. Raden verkade aldrig ta slut, förmodligen ett 30-tal djur. När jag kom fram till åkerkanten där jag skulle stå såg jag flocken i hörnet på den åkern. Kanske 250 meters håll. Dom gick kvar där i säkert 15 minuter innan dom sakta promenerade in i skogen. Inte heller dom blev mer jagade än så. Men man kände sig inte som världens bästa jägare när man som passkytt stött ut två grisar och 30 hjortar åt fel håll...

Markägaren, en vis gammal man, sade att vi skulle vara extra försiktiga med vapenhanteringen. Man blir så fumlig när det är kallt. Hade han rätt, eller? Första passet, det med 30 hjortar på 250 meters håll, skulle jag fylla på magasinet. En patron hamnar snett utan att jag märker det, så slutstycket gick inte att få fram. Bara att tömma och ladda om. När det var dax för patron ur så missar jag att ta emot patronerna, varpå fyra 30-06 or ramlar ner i snön. Det var kallt om fingrarna innan jag hittade allihop. Nästan så jag tänkte låta dom ligga kvar till våren...

Publicerat
nu börjar jag allt undra vad du sysslar med :P:D

När det gäller Flex så vet man aldrig. :D^_^

Publicerat
När det gäller Flex så vet man aldrig. :P^_^

nä jag har ju börjat märka det :D

Publicerat
nä jag har ju börjat märka det ^_^

Bra! :D

Publicerat
När det gäller Flex så vet man aldrig. :D^_^

:P:D;)

Mvh.

Publicerat
;):D:D

Mvh.

Visst har jag rätt broder??? ^_^:D:P:D

Publicerat
Visst har jag rätt broder??? :(B):rolleyes::lol:

He he så är det nog :D

Mvh.

Publicerat

Idag är det en bra utedag (-4 nu) för att släppa hunden ute på Kalixälvens is och låta henne riva av sig lite överskottsenergi. B) Sedan fanns det några skotermarodörer ute på isen som tyckte samma ska som jag och ville komma ut och leka av sig lite. :(

post-144-1263120700_thumb.jpg

post-144-1263120718_thumb.jpg

post-144-1263120729_thumb.jpg

post-144-1263120739_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Isjonsson är nog en erfaren jägare och skytt, men när man ska fotografera bl.a. hundar behövs inte samma framförhållning som vid skytte. Då blir det som på bild två... :(

Publicerat
Isjonsson är nog en erfaren jägare och skytt, men när man ska fotografera bl.a. hundar behövs inte samma framförhållning som vid skytte. Då blir det som på bild två... :P

Tack! :D Jag hade bara mobilen med mig och dess kamera. <_< Jag skulle ha tagit den vanliga kameran med mig ist så hade det blivit bättre förhoppningsvis. :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Å när nöden tränger på - hur skiter man i -30 utan att förfrysa kära ägodelar? :huh:

Publicerat

...lite lustigt egentligen - jag tror bara att det är jägare söder om dalälven som klagar på kylan...eller?

(ja, ok, det var en från Lule...men det är ju en kustbo...)

Publicerat
Å när nöden tränger på - hur skiter man i -30 utan att förfrysa kära ägodelar? ;)

Det är bar att gräva en grop i snön och göra som man gör andra tider på året om man blir nödig men det går jäkligt fort i den kylan. ;):lol:

• 2 weeks later...
Publicerat
Det är bar att gräva en grop i snön och göra som man gör andra tider på året om man blir nödig men det går jäkligt fort i den kylan. ;):rolleyes:

Det är bara att vänta tills man blir RIKTIGT skitnödig så grejerna bara kommer med fart B) Nog snabbt så slipper man torka sig :D

Själv har jag nog -15 som gräns för jakt med löshund, smygjakt som toppfågel är inte lika kritiskt och beror på hur "tuff" jag är för dagen.