Publicerat Februari 26, 201016 yr de där provade jag igår å de fungerar ganska bra tycker min valp vart betydligt lugnare iallafall för stunden ska ut nu och prova igen =) Vad roligt att någon mer provat! Det är jätte roligt,speciellt eftersom hunden får anstränga sig och belönar sig själv genom att det fungerar,men tänk på att huvudet får jobba hela tiden så kör inte för länge åt gången för dom kan bli nertryckta av det. Man känner ju sin hund själv och ser tecknen tydligt om dom tycker det blir för jobbigt.
Publicerat Mars 14, 201016 yr Författare Jag har gjort något, ja inte direkt likadant men lite liknande, och ibland fungerar det utmärkt och han blir mycket uppmärksam, och ibland tycker han att det inte spelar någon roll vad jag gör, lukta är mycket mer intressant. Men jag skall nöta på mer, skall testa när det blir kvällspromenad snart =)
Publicerat Mars 15, 201016 yr Jag har gjort något, ja inte direkt likadant men lite liknande, och ibland fungerar det utmärkt och han blir mycket uppmärksam, och ibland tycker han att det inte spelar någon roll vad jag gör, lukta är mycket mer intressant. Men jag skall nöta på mer, skall testa när det blir kvällspromenad snart =) Har du provat än? jag är nyfiken det brukar fungera:)
Publicerat Mars 15, 201016 yr Författare Jadå, jag har testat idag och igårkväll. Det har lett till att 1.5km tar mig ca 45-50min att gå Jag kan säga att resultatet blir... nog bra med tiden Han är i en period av mycket intressen för annat, så ibland går det klockrent och ibland är det mindre bra Hunden är rätt dominant i det att han gärna går framför mig, vilket innebär att vänstersvängarna kräver att jag håller in honom REJÄLT annars går jag emot hans bakdel och då börjar han hoppa och studsa för att leka, om jag däremot kommer "emot" hans bröstkorg, axel eller mot huvudet vänder han fint åt vänster. jag tror att med tiden kommer detta att underlätta mina hundpromenader, helt klart. Innan dess får jag räkna med att bli kraftigt yr
Publicerat Mars 20, 201016 yr Författare Eftersom jag brukar leva efter att hitta flera sätt att göra något, testa och utvärdera och använda det som funkar, så har jag valt en linje nu. Jag kör Ceasar Millan stenhårt nu, studerar och använder. Hittils har jag fått väldigt bra respons från lillpuckot och en 2-3km promenad med hunden fot är inga större problem. Även "snurrandet" fungerar klockrent med denna metod. Om jag sedan väljer någon annan filosofi, tror jag ändå att jag kommer att tjäna på att vara "calm-assertive" i mitt hundhanterande och människohanterande.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Bara du inte mixtrar med el, stackel och alfarullningar. För då kommer jag och slår dig, Jakob!
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Bara du inte mixtrar med el, stackel och alfarullningar. För då kommer jag och slår dig, Jakob! El är inte intressant! Vad är stackel och alfarullningar? Nej jag fokuserar på "calm-assertive" "excercise-discipline-affection" samt korrigeringar och inte bestraffningar. =)
Publicerat Mars 21, 201016 yr Vad är stackel och alfarullningar? Stackel = Halsband med taggar. Används mycket av C.M. Alfarullning = Slänga omkull hunden på rygg och bita den i strupen ungefär.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Stackel = Halsband med taggar. Används mycket av C.M.Alfarullning = Slänga omkull hunden på rygg och bita den i strupen ungefär. kan man inte dressera en hund utan det halsbandet så ska man nog lägga allt vad hundar heter
Publicerat Mars 22, 201016 yr Författare Sen är det ju en jävla skillnad på vad som används av C.M. och vad som rekommenderas av honom. Han rekommenderar att målet är att använda så lite avancerade verktyg som möjligt, att målet skall vara att det räcker att ha en repstump i handen och runt halsen på hunden. Att det i många fall behövs lite mer, som olika former av strypkoppel, för att ge ägaren det lilla övertaget och att han rekommendera att undvika saker som elhalsband, elstängsel och liknande. Jag har en nivå där jag kan hantera min hund fint med ett strypkoppel av "nylonrepstyp" och när jag har etablerat ännu tydligare roller i "flocken" blir det tillbaka till läderhalsband och vanlig koppling till koppel. Dock har jag använt det du kallar för alfarullning. Ibland kan det behövas för att bryta igenom fokus på min hund när han går i lås och inte kan släppa fokus på andra hundar. Jag gör det inte för att jag är arg på hunden, utan för att bryta för hunden och få honom att inse att det är inte han som bestämmer. Förhoppningsvis kommer jag att etablera ett sådant ledarskap där jag aldrig behöver göra det framöver, men det har behövts och jag utesluter inte att det behövs igen, någon gång. Det där halsbandet skulle jag aldrig få för mig att använda, ser ut som ett tortyrredskap. Men visst, som med allt annat så är det inte verktyget i sig som är ondskefullt utan användningen. Det är fullt möjligt att C.M. eller något annat proffs kan hantera det utan att skada eller skrämma hunden, kudos till dem om de lyckas och verktyget behövs, men jag skulle aldrig lita på mig själv med ett sådant då små misstag kan göra skada. Så nej, jag kommer inte att använda elhalsband eller stackel, jag slipper gärna använda alfarullningar som du kallar dem, men jag tror på teorin bakom dem om inget annat räcker. Jag ser framför mig att vi möter ett annat ekipage med hund. Jag är ledare och skall hälsa först om det alls skall hälsas. Min hund försöker gå förbi och hälsa först, bara där är det en utmaning mot mitt ledarskap. Jag säger till med en lätt korrigering. Hjälper det är allt frid och fröjd. Om det inte hjälper får jag använda en skarpare korrigering. Kanske med strypkopplet och ett rejält ryck? Backar min hund är allt fint, han erkänner min ledarstatus. Men den gången då jag inte kommer igenom till hunden. Han ignorerar mig och struntar i mina korrektioner. DÅ har han sagt "jag har tagit över, du har inget att säga till om". I det läget ser jag inget som helst fel att verkligen sätta min flockmedlem på plats. Och om jag stöter ner honom på rygg och markerar ett "bett" med handen, inte för att skada utan för att slå igång instinkter och kopplingar i hans skalle, så är det bättre än att jag står och har dragkamp med min hund runt andra hundar, varje gång vi har möte. ALLA dagar.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Jag vill bara fötydliga, dels att jag har mina åsikter fram tills någon bevisar att det finns bättre metoder (och visar dem för mig tack!) samt att jag inte lyfter min hund i nackskinnet, kastar ner honom på backen och stryper ut honom. Utan på ett kontrollerat sätt lägger ner hunden och kontrollerar den, och markerar endast mot halsen om hunden kämpar emot. Jag är helt klart nyfiken på "bättre" sätt att lösa situationen på. Jättegärna. För övrigt har vi kommit till en punkt där han är relativt lugn när vi möter större hundar. Dock inte när vi möter minre hundar. Då är han fortfarande alldeles till sig. Allt som oftast är det de små hundarna som får igång honom genom skällande/morrande och annat.