Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hundförsäkring

Featured Replies

Publicerat

hej,

vad ska jag ha för försäkring nu när jag fått hem valpen? vad behöver jag och inte? skall jag uppgradera eftersom eller hur går det till?

vill fråga er först innan man ringer ett bolag och blir lurad på okunskap.

Kalle

Publicerat

hej hej - vi har if jaktförsäkring på våra hundar (terriers) .tycker den är den bästa då självrisken är fast på 2500 eller 4000 kr. vi betalar ca 1200 kr /år per hund & veterinärvården är på 60 000kr.

Publicerat
  • Författare
hej hej - vi har if jaktförsäkring på våra hundar (terriers) .tycker den är den bästa då självrisken är fast på 2500 eller 4000 kr. vi betalar ca 1200 kr /år per hund & veterinärvården är på 60 000kr.

det är inget sånt med valpförsäkring och sedan att premien går upp när man börjar jaga mm. de olika självriskerna, är det för olika saker eller är det en självrisk man väljer och betalar premie därefter?

Kalle

Publicerat
det är inget sånt med valpförsäkring och sedan att premien går upp när man börjar jaga mm. de olika självriskerna, är det för olika saker eller är det en självrisk man väljer och betalar premie därefter?

Kalle

tar man den högre självrisken så blir premien lite lägre , då vi jagar gryt & gris så valde vi den lägre självrisken.man väljer själv vad man vill ha . sen gäller det att komma ihåg att höja värdet på hunden om det blir jaktchampion / spårchampion .

Publicerat

Och jag (med 8 år i försäkringsbranschen) tänker helt annorlunda än uppsala8...

Minsta möjliga självrisk och maximala utbetalning, sedan får det kosta vad det vill!

Generellt är ju valpförsäkringen billigare och sedan höjs priset efter ett år. Att byta försäkring är inget jag rekommenderar då man vid tecknande av ny försäkring måste uppge vilka skador/sjukdomar hunden har och då blir det undantag på dem.

Själv kör jag på Agria på mina två grytjagande terriers för att Agria har minst självrisk och en bra nivå på ersättningen.

/Micke

Publicerat
Och jag (med 8 år i försäkringsbranschen) tänker helt annorlunda än uppsala8...

/Micke

Måste justera lite då jag ser att U8 valde lägsta självrisken men det är en jäkla skillnad på 2500 och 1100+rörlig del. Många skador tenderar att hamna i det spannet.

/Micke

Publicerat
Måste justera lite då jag ser att U8 valde lägsta självrisken men det är en jäkla skillnad på 2500 och 1100+rörlig del. Många skador tenderar att hamna i det spannet.

/Micke

Jag tycker de flesta skador hamnar under självrisken hur man än beter sig. Och när de väl inte gör det, ja då springer det plötsligt iväg uppåt en 10 tusen.

Jag har valt IF, den lägre självrisken, och jakthundsrabatten. På mina JRT ger det en försäkringskostnad om ca 1000 pix per hund och år.

Publicerat
  • Författare

ok, då börjar jag fatta.

Kalle

Publicerat
Jag tycker de flesta skador hamnar under självrisken hur man än beter sig. Och när de väl inte gör det, ja då springer det plötsligt iväg uppåt en 10 tusen.

Jag har valt IF, den lägre självrisken, och jakthundsrabatten. På mina JRT ger det en försäkringskostnad om ca 1000 pix per hund och år.

Visst, men det är fler som hamnar 1100+ än 2500 på en 125-dagarsperiod (självriskperioden) : )

Jag tror jag har tagit ut ersättning tre ggr som hamnat i det spannet.

/M

Publicerat

/Micke

åker du tex till ultuna en helg / kväll så kostar det ca 2000 bara att komma in till vet , var där & plockade skräp som vi ej själva fick bort ur ögat & det gick på 3700 kr när det var klart. några sådana resor & det är snart intjänat. ang Agria så kan vi ej ha dom , då dom ej ger full livförsäkring . dom ger 6000 kr . if ger 22000 kr.

Publicerat

Jag har bytt bolag för några år sedan från Agria till IF. Fast självrisk är att föredra iaf för mig som uppfödare. Akut kejsarsnitt hur roligt är det ? Med min IF försäkring skulle jag betala 2000 kr , med en från Agria 1100 + 20% på överskjutande belopp. Torde hamna på ca 6 000 i självrisk. Lätt val för mig iaf

Publicerat
Jag har bytt bolag för några år sedan från Agria till IF. Fast självrisk är att föredra iaf för mig som uppfödare. Akut kejsarsnitt hur roligt är det ? Med min IF försäkring skulle jag betala 2000 kr , med en från Agria 1100 + 20% på överskjutande belopp. Torde hamna på ca 6 000 i självrisk. Lätt val för mig iaf

kan bara hålla med , som uppfödare så blir valet tämligen lätt

Publicerat

ang Agria så kan vi ej ha dom , då dom ej ger full livförsäkring . dom ger 6000 kr . if ger 22000 kr.

Varför ger Agria ej full livförsäkring?

/Micke

Publicerat
ang Agria så kan vi ej ha dom , då dom ej ger full livförsäkring . dom ger 6000 kr . if ger 22000 kr.

Varför ger Agria ej full livförsäkring?

/Micke

beroende på att hundarne är reggade i jrtc

Publicerat
Visst, men det är fler som hamnar 1100+ än 2500 på en 125-dagarsperiod (självriskperioden) : )

Jag tror jag har tagit ut ersättning tre ggr som hamnat i det spannet.

/M

Å andra sidan måste man se till sina krav och förutsättningar i stort. Jag har många hundar, vad händer om hamnar i en bilolycka och plötsligt 10 hundar ska till vetten? Då känns det enormt bra att veta exakt hur stor buffert jag behöver för att kunna ta samtliga hundar till djursjukhuset på ett och samma bräde, och få hem dem igen.

Personligen har jag bara hamnat över självrisken när det handlat om större operativa ingrepp (kejsarsnitt eller brutet ben osv), och det även när jag hade alternativet låg självrisk+rörlig del.

Kan kanske också ha att gör med konkurrensen i det område man bor och prissättningen hos veterinärerna. Och framförallt på hur duktig man är på att ifrågasätta behandlingsmetoder. Finns nästan alltid ett dyrt sätt och ett billigt, och eftersom alla har sina hundar försäkrade, brukar det dyra stå som norm.

Vad gäller livförsäkring tycker jag det är ganska ointressant. Får jag dem försäkrade så jag kan köpa ny hund räcker det för mig, att få extra för meritering osv, tja känns som man betalat det ett par ggr om på premierna redan. Dessutom kommer inte den nya hunden med de meriterna....

Publicerat

Framkommer en hel del bra synpunkter här som är bra för frågeställaren. Sedan är det ju upp till var och en att besluta och värdera hur man vill ha det själv.

Nu blir detta inte så bra i forumet men gör man en tabell på skadebelopp och fast SJR på 1100 kronor samt en rörlig del på 15% (på överskjutande) så skall man ha en skada på 7500kr för att gå 'break even' med IF-självrisken. Har man en hund som råkar ut för lite trubbel nu och då så skulle jag välja den, är man uppfödare och har lite förlossningstrubbel eller kör runt med 5 hundar i bilen så kanske jag skulle tänka annorlunda.

Skadebelopp - Fast - Rörlig sjr 15% - Total SJR

1500 - 1100 - 60 - 1160

2000 - 1100 - 135 - 1235

2500 - 1100 - 210 - 1310

3000 - 1100 - 285 - 1385

3500 - 1100 - 360 - 1460

4000 - 1100 - 435 - 1535

4500 - 1100 - 510 - 1610

5000 - 1100 - 585 - 1685

5500 - 1100 - 660 - 1760

6000 - 1100 - 735 - 1835

6500 - 1100 - 810 - 1910

7000 - 1100 - 885 - 1985

7500 - 1100 - 960 - 2060

8000 - 1101 - 1035 - 2136

8500 - 1102 - 1110 - 2212

9000 - 1103 - 1185 - 2288

9500 - 1104 - 1259 - 2363

10000 - 1105 - 1334 - 2439

Publicerat

Jag är osäker men jag har hört ett rykte om att agria inte tar kejsarsnitt över huvudtaget längre. Det borde ju ni som har agria veta.

Publicerat
Jag är osäker men jag har hört ett rykte om att agria inte tar kejsarsnitt över huvudtaget längre. Det borde ju ni som har agria veta.

Jag gjorde kejsarsnitt för 2 år sedan på min smålandstik, självrisken blev om jag minns rätt över sju tusen spänn.

Kollade även upp deras försäkringar i våras. I deras avels försäkring får man med 2 kejsarsnitt.

Publicerat
  • Författare

det var tur jag frågade. mycket av det ni skriver kände jag inte till. vissa kombinationer kan således bli ganska dyra. Om, och jag skriver OM, det blir grisjakt och hunden åker på lite stryk typ sår från betar, vad är förväntad kostnad då för ex dränage och vård/mediciner? har någon av er här råkat ut för det?

Kalle

Publicerat
det var tur jag frågade. mycket av det ni skriver kände jag inte till. vissa kombinationer kan således bli ganska dyra. Om, och jag skriver OM, det blir grisjakt och hunden åker på lite stryk typ sår från betar, vad är förväntad kostnad då för ex dränage och vård/mediciner? har någon av er här råkat ut för det?

Kalle

Det är helt beroende av vilken veterinär du kontaktar, och NÄR. Det mesta tenderar ju att hända lördag kväll och bli extra dyrt...

Men ett vanligt sår med 2 drän, och några stygn ska väl inte gå över tusenlappen, på kontorstid.

Publicerat
Jag gjorde kejsarsnitt för 2 år sedan på min smålandstik, självrisken blev om jag minns rätt över sju tusen spänn.

Kollade även upp deras försäkringar i våras. I deras avels försäkring får man med 2 kejsarsnitt.

Fick göra kejsarsnitt på min tik i våras och min självrisk hamna runt 2000 hos Agria. Har rätt att plocka ut ett till snitt på försäkringen om man vill så. Blev väldigt vänligt bemött och att få ut ersättning gick mycket smidigt.

Personligen så tror jag det är så med försäkrningar som med allt annat låter det för bra för att vara sant är det oftast inte det heller :D

Publicerat
Fick göra kejsarsnitt på min tik i våras och min självrisk hamna runt 2000 hos Agria. Har rätt att plocka ut ett till snitt på försäkringen om man vill så. Blev väldigt vänligt bemött och att få ut ersättning gick mycket smidigt.

Personligen så tror jag det är så med försäkrningar som med allt annat låter det för bra för att vara sant är det oftast inte det heller :ph34r:

Så du menar att du fick ett kejsarsnitt utfört för i runda tal 5-5500 kr ???

Publicerat

Ska kolla papprena sen men om jag inte kom ihåg fel så gick det på 9500 lr 10500

Publicerat

Jag har inte min terrier försäkrad. Hade det dom första åren, men när man räknade på det så.... Med försäkring så betalar minst en om inte två hundar till.

Dom bitskadorna han får under grytjakt fixar jag själv.

Visst händer något som kostar mycket pengar så kan jag ju vara tvungen att gå till banken men hellre det än att göda försäkrings bolag.

Publicerat

Kollade nu, 10295 kr kostade det för kejsarsnitt av tiken på en fredagkväll. Och jag har en självrisk på 1100 plus 15% rörligt så om jag inte räknar fel ca 2500 kr i självrisk.