Publicerat Januari 12, 201016 yr har sveland och mest stövaren jag är orolig för och känner det kan bli dyrt,terrierna gör ofta inge större skador på sig och inte lagt tid kolla,iaf fick min hund ett bett som agria i första samtalet sa ej täckte i försäkringen så jag bytte och tyckte man bemöter ej kunder så,utan att ens veta vad saken handlar om,detta var inte frågan om pengar utan om men efteråt, vilket bara var okundskap från min sida men svaret från dom gjorde att jag helst inte har med dom att göra mera!
Publicerat Januari 12, 201016 yr har sveland och mest stövaren jag är orolig för och känner det kan bli dyrt,terrierna gör ofta inge större skador på sig och inte lagt tid kolla,iaf fick min hund ett bett som agria i första samtalet sa ej täckte i försäkringen så jag bytte och tyckte man bemöter ej kunder så,utan att ens veta vad saken handlar om,detta var inte frågan om pengar utan om men efteråt, vilket bara var okundskap från min sida men svaret från dom gjorde att jag helst inte har med dom att göra mera! Därför är det viktigt att se över både vilkoren och priser när man tecknar försäkring. Själv har jag aldrig haft problem med mitt bolag. Men man får det man betalar för naturligtvis. När en av mina tikar fick magomvridning fick jag en faktura på 18500kr. Eftersom jag har IF, betalade jag 2500kr i självrisk samt 350kr för dietfodret som dom skickade hem. Från och med 1 februari kommer nya villkor och höjd självrisk till 2700kr. Ni som har 7-15 hundar kan teckna flockförsäkring på veterinärdelen och individuella livförsäkring. Ett bra alternativ till dom som har många hundar. Eftersom jag är ombud för If är ni välkomna att höra av er om ni har frågor.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Därför är det viktigt att se över både vilkoren och priser när man tecknar försäkring. Själv har jag aldrig haft problem med mitt bolag. Men man får det man betalar för naturligtvis.När en av mina tikar fick magomvridning fick jag en faktura på 18500kr. Eftersom jag har IF, betalade jag 2500kr i självrisk samt 350kr för dietfodret som dom skickade hem. Från och med 1 februari kommer nya villkor och höjd självrisk till 2700kr. Ni som har 7-15 hundar kan teckna flockförsäkring på veterinärdelen och individuella livförsäkring. Ett bra alternativ till dom som har många hundar. Eftersom jag är ombud för If är ni välkomna att höra av er om ni har frågor. Fast flockförsäkringen är ju livsfarlig om man har hundar på foder. Då kan ju fodervärden besluta sig för att använda upp hela årsbeloppet innan man som försäkringstagare får veta det. Hos Agria har man möjlighet att "köpa upp sig" på ytterligare ett årsbelopp, men den möjligheten saknas ju hos IF. Dessutom är årsbeloppet väl snålt tilltaget, med tanke på att det inte är högre än vad du kan försäkra en hund individuellt för. Inte heller kan du teckna en ytterligare buffert för en individuell hund, tex en foderhund eller en hund med två ägare, för att säkra att inte hela årsbeloppet går åt skogen.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Vi har folksam och har varit nöjda med de få saker som hänt hitintills... ett snitt bland annat... Ligger bra till i pris och alltid blivit bra bemötta utan knussel.... Jag brukar nog sluta försäkra hundarna när dom når en viss ålder typ 8-9 år blir det några större grejor då så får hunden vandra vidare sen sjunker ändå livförsäkringen. Jasså agria försäkrar inte JRTC som blir meriterad.....
Publicerat Januari 13, 201016 yr Bytte på unghundarna nu i höstas till svealand, verkar va bra villkor och hyfsade priser
Publicerat Januari 13, 201016 yr Vi har folksam och har varit nöjda med de få saker som hänt hitintills... ett snitt bland annat...Ligger bra till i pris och alltid blivit bra bemötta utan knussel.... Jag brukar nog sluta försäkra hundarna när dom når en viss ålder typ 8-9 år blir det några större grejor då så får hunden vandra vidare sen sjunker ändå livförsäkringen. Jasså agria försäkrar inte JRTC som blir meriterad..... har du jrtc reggade hundar försäkras dom till 6000 kr oavsett meriter.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Fast flockförsäkringen är ju livsfarlig om man har hundar på foder. Då kan ju fodervärden besluta sig för att använda upp hela årsbeloppet innan man som försäkringstagare får veta det.Hos Agria har man möjlighet att "köpa upp sig" på ytterligare ett årsbelopp, men den möjligheten saknas ju hos IF. Dessutom är årsbeloppet väl snålt tilltaget, med tanke på att det inte är högre än vad du kan försäkra en hund individuellt för. Inte heller kan du teckna en ytterligare buffert för en individuell hund, tex en foderhund eller en hund med två ägare, för att säkra att inte hela årsbeloppet går åt skogen. Det är därför man ser till att foderhundarna har individuella försäkringar. Alla uppfödare betalar inte fodervärdars försäkringar. Därför är det viktigt att komma överens om vem som ska stå för försäkringen. Flockförsäkringen är ett alternativ om man själv har många hundar och känner att man inte vill betala 5-siffriga premier/år. Du kan ha 7-15 hundar försäkrade i flockförsäkringen och teckna individuella försäkringar för sig. Har man fler än 15 hundar kan man teckna en flockförsäkring till.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Det är därför man ser till att foderhundarna har individuella försäkringar. Alla uppfödare betalar inte fodervärdars försäkringar. Därför är det viktigt att komma överens om vem som ska stå för försäkringen. Flockförsäkringen är ett alternativ om man själv har många hundar och känner att man inte vill betala 5-siffriga premier/år. Du kan ha 7-15 hundar försäkrade i flockförsäkringen och teckna individuella försäkringar för sig. Har man fler än 15 hundar kan man teckna en flockförsäkring till. Ja fast till slut är det så många undantag på individerna att den där flockförsäkringen inte är ett dugg bra längre. Eller så har man flyttat så många hundar utanför den, att man inte längre kan skrapa ihop 7. Och sen undrar jag, om man säljer en hund, eller 3, måste man då plötsligt hålla på och teckna om till individuella försäkringar tills man får nya valpar eller köper en ny hund? Hos just uppfödare tenderar det ju finnas ett visst flöde av hundar. Det enda vettiga hade varit om man kunnat teckna ett grundskydd på sin flock, och sen tilläggsförsäkra vissa individer.
Publicerat April 14, 201016 yr Ringde agria nyss och höjde livförsäkringen så nu är kräket försäkrat till 55,000 kr. Kostar ju en slant men jag tycker det är värt det. /M
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Ringde agria nyss och höjde livförsäkringen så nu är kräket försäkrat till 55,000 kr. Kostar ju en slant men jag tycker det är värt det./M vad blev det då?
Publicerat April 14, 201016 yr har inte agria att det sänks ersättnings nivån med hundens ålder medans priset är samma???
Publicerat April 14, 201016 yr har inte agria att det sänks ersättnings nivån med hundens ålder medans priset är samma??? Jag har försäkrat hunden utifrån hans meriter. Blir han skadad så att han inte kan fortsätta jaga eller inte kan fortsätta gå i avel så faller livbeloppet ut, dvs 55 loppor. /M
Publicerat April 26, 201015 yr det var tur jag frågade. mycket av det ni skriver kände jag inte till. vissa kombinationer kan således bli ganska dyra. Om, och jag skriver OM, det blir grisjakt och hunden åker på lite stryk typ sår från betar, vad är förväntad kostnad då för ex dränage och vård/mediciner? har någon av er här råkat ut för det?Kalle Min tyska blev sprättad i ljumsken för tre år sen som slutade med en dubbel dränering och ett par stygn på en lördag förmiddag det gick på 3485 kr och då hade jag en självrisk på 3500 kr, numer ändrad till 2500 kr hos IFett halår tidigare blev hon hyggormsbiten i nosen och det gick på 3800 kr så där gick ett jakt arrende.
Publicerat April 26, 201015 yr Min tyska blev sprättad i ljumsken för tre år sen som slutade med en dubbel dränering och ett par stygn på en lördag förmiddagdet gick på 3485 kr och då hade jag en självrisk på 3500 kr, numer ändrad till 2500 kr hos IFett halår tidigare blev hon hyggormsbiten i nosen och det gick på 3800 kr så där gick ett jakt arrende. Har folksam och betalar under 2000 spänn helåret per hund och då ligger hundarna på värde mellan 40-57 tusen, plus att det är noll självrisk om hundarna skulle bli överfallna av rovdjur. Jag brukar kolla med de olika bolagen när jag gör någon förändring bland hundarna, dvs nya meriter eller när man köper en ny hund osv. Ingen har kunnat matcha folksams priser och villkor. Mina hundar ligger nog mellan 10-20 lax i skadekostnad varje år, mao så fäster jag största vikt vid bemötande samt "utbetallningsvillighet" hos mitt försäkringsbolag. Säkert så är jag långt ifrån deras mest lönsamma kund men å andra sidan så är jag en nöjd och lojal kund (hur man nu kan vara lojal mot sitt försäkringsbolag ) Men ja, jag tycker att folksam sköter sig förbaskat bra iaf mot mig och mina hårt jagande hundar.
Publicerat April 26, 201015 yr Har folksam och betalar under 2000 spänn helåret per hund och då ligger hundarna på värde mellan 40-57 tusen, plus att det är noll självrisk om hundarna skulle bli överfallna av rovdjur. Jag brukar kolla med de olika bolagen när jag gör någon förändring bland hundarna, dvs nya meriter eller när man köper en ny hund osv. Ingen har kunnat matcha folksams priser och villkor. Mina hundar ligger nog mellan 10-20 lax i skadekostnad varje år, mao så fäster jag största vikt vid bemötande samt "utbetallningsvillighet" hos mitt försäkringsbolag. Säkert så är jag långt ifrån deras mest lönsamma kund men å andra sidan så är jag en nöjd och lojal kund (hur man nu kan vara lojal mot sitt försäkringsbolag ) Men ja, jag tycker att folksam sköter sig förbaskat bra iaf mot mig och mina hårt jagande hundar. Vad har du för självrisk då? /M
Publicerat April 27, 201015 yr Vad har du för självrisk då?/M Självrisken ligger på ca 1700:- Jag menar inte att folksam är bäst för alla men för mig är det tveklöst det bästa alternativet. Det beror ju så mycket på var i landet man bor, vilka slags hundraser man har, vilka övriga försäkringar man har i försäkringsbolaget samt antalet hundar mm. Och inte att förglömma hur stora risker hundarna utsätter sig för samt den mängd skador hunden erhåller varje år. Förövrigt så är jag fullt medveten om att det aldrig går att tjäna något på en hund, det blir alltid en förlust om man ska räkna kronor och ören. Jag är själv mest intresserad av att hålla nere den ekonomiska kostnaden på varje hund och då givetvis med så bra heltäckande försäkring som möjligt. Jag har tex en hund som regelbundet skadar sig under jaktsäsong, fråga mig inte hur men min personliga teori är att den glömmer både tid och rum när den är i skogen och jagar. Denna individ hade aldrig gått att hålla om jag skulle betala för den själv. Inte en enda gång under alla dessa skador har folksam knorrat om betalning. Inget snack och pengarna insatta på mitt konto för dom veterinärskostnader jag har haft, så vill jag ha det. Som jag ser det så är det inte viktigt vilket bolag du har hunden/hundarna försäkrade hos, se bara till så att försäkringen passar för dig och dina hundars ändamål. Tex jagar man mycket björn,lo eller vildsvin så är det kanske ingen dum ide´att kolla med folksam då självrisken ej behöver betalas om hunden skulle bli skadad av ovanstående viltarter.
Publicerat April 27, 201015 yr Jag/vi kör också med folksam och det har funkat bra för oss nu har vi inte speciellt många skador som vi behövt uppsöka vetrinär för men de gåger det hänt har det flutit smärtfritt, också vid ett kejsarsnitt. Utan att kolla upp så tror jag nog de flesta försäkringsbolag börjar en sänkning av livvärdet efter 7-8 års ålder så när våra hundar passerar runt 9 år så brukar vi helt enkelt sluta försäkra hunden skulle en större skada/sjukdom då uppstå får hunden vandra vidare.... Sen tycker jag nog man ska välja en högt försäkringsskydd som innefattar användbarhet/avel.
Publicerat April 27, 201015 yr Sen tycker jag nog man ska välja en högt försäkringsskydd som innefattar användbarhet/avel. -Håller med dig!