Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Villken Husqvarna

Featured Replies

Publicerat

Tja har en Husqvarna 30-06 som jag vill veta villken modell det är.

det som står på pipan är 30-06 nitro 511016 FFV Husqvarna Sweden.

Är det någon som vet vad det är Eller ska man kolla nogon annanstans?

/Danne

Publicerat

/Danne

En bild säger mer än 1000 ord........... :)

Publicerat

/Danne

Det är en 1900.

Det är inte heller en riktig husqvarna utan som sagt en FFV-husqvarna. Stämmer ej med husqvarna serienr.

Publicerat

På min Husqvarna 1900 står det Husqvarna vapenfabriks AB, har jag för mig. Tillverkad 1968.

Kan det stämma att den är "äkta" då?

Publicerat
På min Husqvarna 1900 står det Husqvarna vapenfabriks AB, har jag för mig. Tillverkad 1968.

Kan det stämma att den är "äkta" då?

Står det Husqvarna vapenfabriks AB så är det Husqvarna vapenfabriks AB som tillverkat bössan, Husqvarna gjorde 1900 in på år 1970

Står det FFV husqvarna så är det FFV husqvarna som tillverkat bössan.

Rätta mig om jag har fel, men jag vill även påstå att de då kallas Carl Gustaf

Publicerat
  • Författare

Tack för svar tyvär är det lite si och så för mig att få in bilder har inte riktigt fått pli på det men jag ska försöka senare.

Vad står FFV för?

Om det är en 1900 är det den som ska vara ganska lätt och ge mycket rekyl för det gör min?

Vad kan man få för en sån om man säljer den? Är nämligen inne på att byta.

Publicerat
Står det Husqvarna vapenfabriks AB så är det Husqvarna vapenfabriks AB som tillverkat bössan, Husqvarna gjorde 1900 in på år 1970

Står det FFV husqvarna så är det FFV husqvarna som tillverkat bössan.

Rätta mig om jag har fel, men jag vill även påstå att de då kallas Carl Gustaf

Fel,fel, fel!

Hva tillverkade 1900 tom 1973, sen tog FFV över och från och med då heter den Carl Gustaf. En del vapen är märkta HVA/FFV för att FFV tog över alla mekanismer/pipor som var under produktion eller färdigställda.

Publicerat
Tack för svar tyvär är det lite si och så för mig att få in bilder har inte riktigt fått pli på det men jag ska försöka senare.

Vad står FFV för?

FörenadeFabriksVerken, på sin tid en del av den svenska militära industrin.....

Om det är en 1900 är det den som ska vara ganska lätt och ge mycket rekyl för det gör min?

Förr kalibern som sådan - 30-06 är liksom optimal för at ge maximal rekyl på given kulvikt och fart.....

För mycket, i mina ögon sveriges mest övervärderade kulbössa..... Men utan kikare kan du säkerligen få ut 5-7000, kanske mer om den är i kanonskick....

/T

Publicerat

Vad står FFV för?

FFV står för Försvarets Fabriks Verk.

Hur ser slutstycksmuttern ut?? Är den svart och slät med bara ett litet hål baktill? ( svårt att beskriva bättre), så är det sannolikt en 1900.

1900 är ju en kalas bössa!!! (har en själv) varför byta??, Har för mig att beg. priserna börjar på ca 5000:- och uppåt.

Publicerat
Fel,fel, fel!

Hva tillverkade 1900 tom 1973, sen tog FFV över och från och med då heter den Carl Gustaf. En del vapen är märkta HVA/FFV för att FFV tog över alla mekanismer/pipor som var under produktion eller färdigställda.

Lugn och fin, så fel var det inte att det inbringar tre"fel" med utropstecken <_<

Hade fel på året

Fortfarande, Står det FFV på bössan är det en carl gustaf, även om det skulle råka stå husqvarna nånstans på bössan

Publicerat

Verkar vara en väldig spridning på priset på 1900.

Den billigaste jag sätt var ute för 1200 på blocket, ringde på den 20 min efter annonsen kom ut men då var den redan såld. <_<

Sen spelar ju skick och utsmyckning stor roll på priset men några tusen för en standard är nog inget överpris.

Kan nog hålla med om att dom till viss del är övervärderade men det är även Volvo i Sverige. ^_^

Publicerat
Lugn och fin, så fel var det inte att det inbringar tre"fel" med utropstecken <_<

Hade fel på året

Fortfarande, Står det FFV på bössan är det en carl gustaf, även om det skulle råka stå husqvarna nånstans på bössan

Menade inget illa!!!!! Sorry!!

Ska även tilläggas att FFV- Carl Gustav tillverkades i Eskilstuna.

Publicerat
FFV står för Försvarets Fabriks Verk.

.........

Inte när man tog över efter HVA, då var det "bolagiserat" och privat....

Saxat ur Wiki:

Försvarets Fabriksverk (från 1970 Förenade Fabriksverken, FFV), var en organisation som drev Krigsmaktens olika produktionsanläggningar. FFV bildades 1943 och upplöstes 1991 i och med att det gick upp i Celsius-koncernen.

Från början var verksamheten förlagd vid:

Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori (Eskilstuna)

Ammunitionsfabriken Marieberg

Ammunitionsfabriken Zakrisdal (Karlstad)

Ammunitionsfabriken i Karlsborg

Åkers krutbruk

Centrala torpedverkstaden (Motala)

/T

Publicerat
  • Författare

Här är lite bilder

post-3858-1263281631_thumb.jpg

post-3858-1263281645_thumb.jpg

post-3858-1263281656_thumb.jpg

post-3858-1263281698_thumb.jpg

post-3858-1263281710_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en bössa till allt vilt och som jag kommer att lägga ner lite pengar i.

Varför vill jag då byta. jag tycker att den slår så mycket när man ligger och mängd skjuter, Jag har inga problem när jag när det är på riktigt för då tänker man inte på det men när man tränar är den lite hård. Sen har man hört från folk att den ska slå en hel del pga att det är så lätt. Tyvär har jag inte provat så många andra bössor så jag har väl inte jättemycket att jämföra med.

Idag jagar jag räv och rådjur med en .222 och har 30-06an till älg och det har funkat bra men då det så småningom börjar leta sig gris hit vill man ju inte sitta på pass ute i skogen med .222an och inte kunna skjuta om det kommer en. Sen så är det ju det här med sikte och andra detaljer som man vill ha på. Det känns ju lite surt att slänga ut duddla pengar på allt man ska ha och därför tänkte jag att jag bara vill ha en bössa som jag jagar allt vilt med.

Då har mitt val fallit på en sako 308win. Då jag alltid har gillat sako har det blivit så. gillar deras 75 eller 85 laminatkolv med rostfri pipa. På den kommer det ett sikte av bättre klass har inte bestämt mig än vad det blir. Ljuddämpare och benstöd.

Eller om man kan hitta något som redan är färdigt.

308win har jag valt eftersom personer som jag har pratat med har rekomenderat den.

Vad tycker ni. Skriv gärna era åsikter

/Danne

Publicerat

sikte vet jag redan ett som du bara måste ha :D

men det tar vi när jag svänger förbi dig.

din bössa ska du fortfarande göra som jag sa åka till värnamovapen o sälja till honom. dom värderas ju till mer än alla andra bössor där så lär få ett grymt bra pris på den! B)

tittar över lite senare om du har tid.

mvh//Marcus

Publicerat

Eller så kan du, Swinxs, få sälja bössan till mig om du vill och det finns möjlighet, istället för att sälja den till honom på Värnamovapen. ;) Om du sätter ett rimligt pris på den vill säga. B) Antingen med eller utan kikarsikte. :D

?

/Andreas

Publicerat
  • Författare
Eller så kan du, Swinxs, få sälja bössan till mig om du vill och det finns möjlighet, istället för att sälja den till honom på Värnamovapen. :D Om du sätter ett rimligt pris på den vill säga. :D Antingen med eller utan kikarsikte. :D

?

/Andreas

Det låter ju lite intresant men jag har lite svårt att göra mig av med den innan jag har hittat något annat. Har bara en klass etta. Men om jag hittar något eller bestämmer mig för att sälja endå så kontaktar jag dig

Publicerat
  • Författare

Är det ingen som kan säga vad det är för modell?

Publicerat
  • Författare
sikte vet jag redan ett som du bara måste ha :D

men det tar vi när jag svänger förbi dig.

din bössa ska du fortfarande göra som jag sa åka till värnamovapen o sälja till honom. dom värderas ju till mer än alla andra bössor där så lär få ett grymt bra pris på den! :D

tittar över lite senare om du har tid.

mvh//Marcus

Kan ta det i morgon om du har tid

Publicerat
Det låter ju lite intresant men jag har lite svårt att göra mig av med den innan jag har hittat något annat. Har bara en klass etta. Men om jag hittar något eller bestämmer mig för att sälja endå så kontaktar jag dig

Det låter riktigt bra det, Swinxs. :D

Publicerat
Är det ingen som kan säga vad det är för modell?

Vi har sagt det i röran, Det är en Carl Gustav modell 1900

Publicerat
  • Författare

Aaa :D Va bra då vet jag det rörde till sig lite.

Men vad tycker du om det jag har skrivit om att byta? Är det ett klokt val eller?

Publicerat

Det som känns rätt för dig är troligtvis rätt. Jag tänker inte alls som du och är dessutom allergisk mot både .308W, sako och rostfritt så fråga inte mig om det. Kan tillägga att jag inte har nån anledning och att jag antagligen kommer ändra mig en regnig dag.