Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Ha ha ja det var inte mycket vi hade gemensamt just nu inte.
Publicerat Januari 13, 201016 yr ............ Är det ett klokt val eller? Frågar du mig så känns det som att byta bil från en röd Volvo 740 till en lila 740..... Skillnaden mellan en 30-06 och en 308 är mikroskopisk sett till dess prestanda i djuret. Rekylmässigt sett ger 30-06 som regel betydligt mer rekyl än en 308:a för nära nog samma prestanda. En 30-96 kan dock pressas en bra bit över vad en 308 kan prestera om man tar i lite dvs du kan ta dig till "nära" 300WM klass. På minussidan är en 308 "ett totalt felaktigt svar på en i grunden felaktigt ställd och fel formulerad fråga" sett till vad den togs fram för och varför. Å andra sidan är 30-06 allt man kan behöva om man inte ska till afrika. Att gå från en 1900 till en Sako är nära nog samma sak i mina ögon. Även om jag personligen skulle ta en Sako 9 dagar i veckan framför en 1900 vilken jag ser som en överskattad budgetbössa. Men valet är ditt, men sannolikt skulle en ny bättre kolvkappa på din 1900 lösa dina problem..... /T
Publicerat Juni 11, 201610 yr Sitter och ska gissa mej fram i licensansökan på min fars gamla studsare.. Husqvarna 30-06 är fastställt. Serienr börjar på 27xxxx, alltså tillverkad 1963, vilket verkar rimligt då hans licens är utfärdad 1964. Piplängd 61cm. Men modellen? är det då 1600 eller 1640? vad ska man leta efter som skiljer dessa åt? Lyx är det inte... Redigerad Juni 12, 201610 yr med Engelbrekt Bilder finnes nu.
Publicerat Juni 12, 201610 yr Har troligtvis funnit svaret på min egna fråga... Såhär skitigt kan ett slutstycke till en 1640 se ut. http://www.riffeljagt.com/forum/code/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=10015 Här hittade jag en bild med matchande slutstycke.
Publicerat Januari 5, 20188 yr På 2016-06-13 at 00:11 Engelbrekt sa: Såhär skitigt kan ett slutstycke till en 1640 se ut. http://www.riffeljagt.com/forum/code/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=10015 Här hittade jag en bild med matchande slutstycke Tjenare. Bumpar tråden lite. Jag är i samma sits som du var och ska nu söka licens på farfars gamla vapen, som tillsynes verkar vara ett exakt likadant gevär som du visar upp. Vad kom du fram till? Var det en 1640? Jag har serienummer 283248, och den är också stämplad med Husqvarna vapenfabriks AB. Tacksam för svar! Mvh jaegir
Publicerat Januari 5, 20188 yr Såvitt jag förstått så är skillnaden mellan 1640 och 1600 piplängden där 1600 har kortare pipa.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Quote På 2018-01-05 at 14:16 Järven sa: Såvitt jag förstått så är skillnaden mellan 1640 och 1600 piplängden där 1600 har kortare pipa. Okej. Min pipa är också 61 cm... Registrerade den som en 1640 när jag sökte licens i alla fall. Om inte annat bör de väl kunna jämföra med det de redan har i sitt register. Vapnet är ju registrerat sedan förr, fast på min farfar. Vad kan hända om man skriver i fel uppgifter?
Publicerat Januari 9, 20188 yr 6 hours ago jaegir sa: .... Om inte annat bör de väl kunna jämföra med det de redan har i sitt register. Vapnet är ju registrerat sedan förr, fast på min farfar Inte alls säkert..... Det gamla vapenregistret var en mindre katastrof, och det nya "ärvde" massor av de problemen. Utöver att en massa vapen "försvann". Jag har sett licenser som man undrar om någon överhuvudtaget tänkt innan de skrevs ut. Egentligen borde alla gamla licenser granskas vid ägarbyte, vapnen visas upp så rätt information står i licensen. Så i värsta fall är det enda polisen vet om farfars studsare vad som står på farfars licens ni skickade in. /T