Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oxo Bison 3-12x50

Featured Replies

Publicerat

Jo vad tycker folket om Oxo Bison 3-12x50?? Har hört att många tycker det är skräp.... jag har ju inga riktiga erfarenheter på detta sikte, men jag köpte ett sånt och ville ha som vak sikte.

Men det är ju inget man ska lita på billiga grejer ju, men jag ska ha det så länge tills jag har en budget till dom dyra siktena.

Kan inte låta bli att säga att jag tycker att siktet funkar förvånansvärt bra, men det har ju inte mycket ljusinsläpp...... Men jag sköt 3 skott inom en 50 öring på ca 80 meter. Och det är int illa för ett sånt " Skitsikte"^_^

Får ju se när det sviker mig, det kan ju hända när som hels:/

Vill bara ha lite åsikter om ett sånt sikte, om några har provat dom och så<_<

/// Gustav

Publicerat
Får ju se när det sviker mig, det kan ju hända när som hels:/

japp de kan ju det o står du där mitt uppe med o har skjutit på en storoxe eller en stor galt eller varför inte en råget eller något annat o du upptäcker att något inte stämmer riktigt! så är det rätt surt.

nu låter jag som en av alal dom som säger kör dyrare tysk beg men så fan heller köp Nightforce B)

men även tyskar äldre beg är absolut inte att förakta :blush:

Publicerat

Har precis ett sånt på 8x57an.

Ljusinsläppet har jag inte haft några problem med, har vakat mycket gris med det.

OK, mitt i natten på hösten med total genom mulen himmel innan snön har kommit så ser man inte mycket men det gör man inte utan tuben heller.

För det priset jag gav för det så är jag mer än nöjd, mycket kikare för den lilla pengen.

Ett hett tips är att byta ringarna om du kör med OXOs orginalringar i lättmetall.

Publicerat

Skulle inte du köpa en Docter?????

Docter och Oxo är ju knappast i samma galax........

Kompisen har en Oxo Bison, och låt oss säga att den milt sagt INTE imponerade.............

Har du taskig budget är det ALLTID bättre att köpa ett beg. kvalitets sikte utan belysning.

Publicerat

Jag har ett som jag inte längre använder, det är helt enkelt inte ett bra sikte men det var i alla fall rekylfast så länge jag hade det.

Bedrövlig optik helt utan brillians och skärpa. Men som alltid får man vad man betalar för. Jag har i alla fall skjutit både älg och bäver med mitt :blush:

Publicerat
  • Författare
Skulle inte du köpa en Docter?????

Docter och Oxo är ju knappast i samma galax........

Kompisen har en Oxo Bison, och låt oss säga att den milt sagt INTE imponerade.............

Har du taskig budget är det ALLTID bättre att köpa ett beg. kvalitets sikte utan belysning.

Jag måste ju kolla runder, men jag har ett Oxo bison nu, och det har jag haft i ett år.... Jag måste ju se vilka sikten som verkar bra:) men det lutar mot ett Docter ja det gör det;)

Publicerat
Jag har ett som jag inte längre använder, det är helt enkelt inte ett bra sikte men det var i alla fall rekylfast så länge jag hade det.

Bedrövlig optik helt utan brillians och skärpa. Men som alltid får man vad man betalar för. Jag har i alla fall skjutit både älg och bäver med mitt :blush:

Då måste jag haft en jäkla tur, mitt är glasklart.

Publicerat
Då måste jag haft en jäkla tur, mitt är glasklart.

Tja, jag var kanske lite hård B) Men jämfört med andra kikare jag jämfört med så är det riktigt dåligt, framförallt om det blir minsta antydan till motljus, då är det som att titta genom minimjölk :blush:

Publicerat

Har ingen egen erfarenhet av siktet i fråga.

Men jag pratade med en vapenhandlare om sikten då jag själv skulle köpa. Han hade monterat ett oxo vilken model vet jag inte. Det siktet ändrade träff läget beroende på vilken förstoring man hade, vilket är helt förkastligt. Då föll mitt val på en för mig pålitlig kikare, har redan bytt kikare efter 2 år men det är en annan historia.

Publicerat

Har inga problem med motljus heller.

Har inte heller haft problem med ändrade träfflägen beroende på förstoring, har iof inte testat alla förstoringar bara högsta och lägsta.

Måste nog ta och kolla i polarns som har ett likadant och se hur det ser ut med det.

Publicerat

eller varför inte be någon frakta hem ett belyst trijicon accupoint med 56 öppning från USA för halva pengen? opticsplanet.com

Publicerat

Hade tre gubbar i jaktlaget som köpte oxo sikten när grisarna började komma.

Dom var skitbra tills dom började använda dessa sikten. Ett halvår senare så var alla oxo sikten utbytta mot trijicon sikten ;)

Publicerat

Det man, läs jag frågar sig är vilka erfarenheter man har av optik om man anser att ett OXO är bra,

jag har försökt och misslyckats med att bistå andra att skjuta in dem, har tagit varje tillfälle i akt jag fått att titta på och i dem och min slutsats har alltid varit den samma.

Mitt kusinbarn som är 7 år skulle kunna bygga en bättre produkt.

Kerberos- har du provat växeln i tuben, har du träfflägesförändringar, har du gjort ett fyrkantstest, har tuben klarat av dessa små test?

Jag vet faktiskt ingen som efter en tids användning håller fast vid att OXO är adekvat optik.

Du kanske kan bli undantaget?

Å andra sidan att träffa ett vildsvin på 30 meter från en vakkoja är inget som ställer enorma krav på optik/stabilitet/klarhet osv, så det kan vara så att svaret ligger där.

/Christian

Publicerat

Brukar vara mkt snack om etik och respekt för djuret vid jakt, detta är väl just en sådan grej

Publicerat

Har inte direkt nå'n erfarenhet av OXO men väl av det faktum att man får vad man betalar för... I de allra flesta fall följer pris och kvalité varandra åt som hund och husse! Pröjsar man bra får man en champion och snålar man så får man hålla till godo med en byracka. :D

Publicerat

Kan väl börja med att säga att hade ekonomin tillåtit när det gamla siktet gick i backen så hade det inte suttit ett OXO på.

Har inte upplevt några träffläges förändringar, då har det gått en hel del i bänk på 100 m, ett antal vändor till älgbanan och 2 jaktstigar förutom den vanliga jakten.

Det ända problem som jag har haft är att jag drog av en av skruvarna till ringarna vilket fick mig att byta ringar, vet om andra som har råkat ut för samma sak.

Kan mycket väl vara så att jag har haft en jäkla tur med mitt sikte, den dagen det går sönder kommer jag knappast att gråta floder heller med tanke på att det kostade mig under tusenlappen vid det tillfället

Publicerat

en kompis pappa från byn jag växte upp i hade en volvo 240 när jag var ung.

någon gång hade han kört om en porche och sedan dess var han övertygad om att skillnaden i prestanda mellan en porche och en 240 inte var speciellt stor och han berättade flera gånger hur porchen hade försökt köra om honom men att det inte gick.

Publicerat

någon gång hade han kört om en porche och sedan dess var han övertygad om att skillnaden i prestanda mellan en porche och en 240 inte var speciellt stor och han berättade flera gånger hur porchen hade försökt köra om honom men att det inte gick.

:DB);):D:D:lol::lol:

Publicerat

Funktionen är väl iallafall likvärdig. Det Porchen vinner i prestanda tar 240:n igen med bättre lastningsegenskaper och att 5 kan sitta bältade i den. Dessutom är den billigare. Köpläge på Volvon alltså tycker jag.

Publicerat

Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen :ph34r:

Vet mycket väl att ett OXO inte är jämförbart med ett Ziess, Swarowski etc etc.

"Om katten själv får välja" så skulle jag sätta på Nikon på mina bössor direkt fast då skulle nog tanten skrika om att det saknades mat i kylen och att skulle vara tvungen att gå naken.

Tyvärr så har jag inte upplevt några problem med mitt sikte förutom ringarna även om många andra har det.

Kom på en negativ sak till som jag har att säga om det.

Det är känsligt för hur ögat är i förhållande till gluggen så det var en hel del pillande innan man fick det riktigt bra.

Publicerat
Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen :ph34r:

"Om katten själv får välja" så skulle jag sätta på Nikon på mina bössor direkt fast då skulle nog tanten skrika om att det saknades mat i kylen och att skulle vara tvungen att gå naken.

Vem skulle gå naken?

Publicerat

Håller med om att det är surt att bli dissad totalt för att man inte har råd att köpa dyra sikten, been there, done that :D

Har man inte råd så har man inte.

Faktum kvarstår att någon bett om omdömen på siktet och det är inte ett särskilt bra sikte, men visst kan det funka att jaga med ett tag.

Publicerat
Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen :rolleyes:

Tyvärr så har jag inte upplevt några problem med mitt sikte förutom ringarna även om många andra har det.

Det är känsligt för hur ögat är i förhållande till gluggen så det var en hel del pillande innan man fick det riktigt bra.

Ziess, Swarowski etc etc. Är långt över över lägsta mekaniska kraven man bör stäla på en jaktkikare

Medans OXO och liknande är långt under

Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen :rolleyes:

Håller med om att det är surt att bli dissad totalt för att man inte har råd att köpa dyra sikten, been there, done that <_<

Faktum kvarstår att någon bett om omdömen på siktet och det är inte ett särskilt bra sikte, men visst kan det funka att jaga med ett tag.

Jag bryr mig inte om ni köper dyrt skräp och använder till tavelskyte

Men att använda sådan skräp till jakt är oansvarigt :mad::wacko:

Jag har persoligen erfarenhet av ca15st kikare av dena typen

Och av dom har endast 2st fungerat riktigt mekaniskt (När jag arbetade med bössan)

Varav den ena la av på en jakt året efter med en skadeskjutning som följd :angry:

Då bytes även den andra utt som hade fungerat mekaniskt hitils ( Båda var i sama jaktlag)

Det visade sig att den inte var skotfast då den inte låg stil när den blev träfad av en 18g 9.3 kula :D

Viken optisk kvalite folk använder bryr jag mig inte om

Men när man änvänder udermålig mekanisk kvalite till jakt blir jag riktigt förbanad

Måste man ha ny kikare med belysning ( inte vill ha en begangnad) men inte har råd med mekaninsk kvalite

Jaga då över dom öpna riktmedlen eller avstå att jaga tills du har råd med mekanisk kvalite

Begangnad mekanisk kvalite kostar inte mer än 1000-3000kr

När du sedan har råd med en ny kikare (Med mekanisk kvalite) med alla dom egenmskaper du villha

Så kan du sälja den gamla för sama som du gav för den

Vilket gör att den nya inte blir så dyr

Medans det biliga (dyra) skräpet är bara att kasta =0kr till den nya kikaren

Så vilken ska man då köpa om man har att välja på skräp för 1000-3000kr eller mekanisk kvalite för 1000-3000kr

Som desutom troligen är betydligt bätre optiskt än skräpkikaren

Jag har då inga problem att välja melan doma två valen

Självklart tar jag det biliga skräpet som inte gär att sälja vidare med got samvete

Publicerat

Precis, delade bara med mig om mina erfarenheter av det.

Har haft det i snart 2 år utan strul förutom att ringarna är skrot och bök att få till rätt avstånd/vinkel mellan öga och glugg.

Även om många vill så kan man ju tyvärr inte hitta på fel som man inte själv har upplevt. :D

Just nu så funkar det precis som en gammal 240, glänser inte så mycket och imponerar inte på nån men det funkar i alla väder och gör det som det behöver göra. Den dagen det ger upp så åker det på skroten utan att det fälls några tårar för det.

Publicerat
Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen

Ziess, Swarowski etc etc. Är långt över över lägsta mekaniska kraven man bör stäla på en jaktkikare

Medans OXO och liknande är långt under

Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen

Håller med om att det är surt att bli dissad totalt för att man inte har råd att köpa dyra sikten, been there, done that

Jag bryr mig inte om ni köper dyrt skräp och använder till tavelskyte

Men att använda sådan skräp till jakt är oansvarigt :mad::D

Jag har persoligen erfarenhet av ca15st kikare av dena typen

Och av dom har endast 2st fungerat riktigt mekaniskt (När jag arbetade med bössan)

Varav den ena la av på en jakt året efter med en skadeskjutning som följd :D

Då bytes även den andra utt som hade fungerat mekaniskt hitils ( Båda var i sama jaktlag)

Det visade sig att den inte var skotfast då den inte låg stil när den blev träfad av en 18g 9.3 kula :D

Det konstiga är att ingen kikare har klarat deta testet oavset pris :huh:

Viken optisk kvalite folk använder bryr jag mig inte om

Men när man änvänder udermålig mekanisk kvalite till jakt blir jag riktigt förbanad

Måste man ha ny kikare med belysning ( inte vill ha en begangnad) men inte har råd med mekaninsk kvalite

Jaga då över dom öpna riktmedlen eller avstå att jaga tills du har råd med mekanisk kvalite

Begangnad mekanisk kvalite kostar inte mer än 1000-3000kr

När du sedan har råd med en ny kikare (Med mekanisk kvalite) med alla dom egenmskaper du villha

Så kan du sälja den gamla för sama som du gav för den

Vilket gör att den nya inte blir så dyr

Medans det biliga (dyra) skräpet är bara att kasta =0kr till den nya kikaren

Så vilken ska man då köpa om man har att välja på skräp för 1000-3000kr eller mekanisk kvalite för 1000-3000kr

Som desutom troligen är betydligt bätre optiskt än skräpkikaren

Jag har då inga problem att välja melan doma två valen

Självklart tar jag det biliga skräpet som inte gär att sälja sedan :D ( Tror inte det va) :D

1: Jo vad tycker folket om Oxo Bison 3-12x50?? Har hört att många tycker det är skräp.... jag har ju inga riktiga erfarenheter på detta sikte, men jag köpte ett sånt och ville ha som vak sikte.

Men det är ju inget man ska lita på billiga grejer ju, men jag ska ha det så länge tills jag har en budget till dom dyra siktena.

Kan inte låta bli att säga att jag tycker att siktet funkar förvånansvärt bra, men det har ju inte mycket ljusinsläpp...... Men jag sköt 3 skott inom en 50 öring på ca 80 meter. Och det är int illa för ett sånt " Skitsikte":P

2: Får ju se när det sviker mig, det kan ju hända när som hels:/

Vill bara ha lite åsikter om ett sånt sikte, om några har provat dom och så:)

/// Gustav

1: Kikaren är skräp och ska bara användas på skutbarnan där inga djur blir skadade när den går sönder B)

2: Troligen ja. Och då får vi hopas att det inte är när du skjuter på ett djur

Mvh Anders Hj