Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oxo Bison 3-12x50

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hallå!

jag ville har era komentarer.... men ni behöver inte gnälla mer på det nu:P....

Tyckte bara det var kul att skriva att jag har haft lite tur med mitt!! Än så länge i alla fall!

Men jag ska byta upp mig så fort jag har råd!!

Men om man är en kille på 17 år så har man inte världens bästa budget...... så då testade jag, ok 5 års garanti funkar det inte så skickar jag tillbaka det.

Publicerat
Funktionen är väl iallafall likvärdig. Det Porchen vinner i prestanda tar 240:n igen med bättre lastningsegenskaper och att 5 kan sitta bältade i den. Dessutom är den billigare. Köpläge på Volvon alltså tycker jag.

inlägget ville belysa ett annat fenomen som är ganska vanligt när det gäller optik.

Publicerat
Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen :rolleyes:

Vet mycket väl att ett OXO inte är jämförbart med ett Ziess, Swarowski etc etc.

"Om katten själv får välja" så skulle jag sätta på Nikon på mina bössor direkt fast då skulle nog tanten skrika om att det saknades mat i kylen och att skulle vara tvungen att gå naken.

Tyvärr så har jag inte upplevt några problem med mitt sikte förutom ringarna även om många andra har det.

Kom på en negativ sak till som jag har att säga om det.

Det är känsligt för hur ögat är i förhållande till gluggen så det var en hel del pillande innan man fick det riktigt bra.

det är konstigt att zeiss alltid nämns så fort man säger vad man tycker om kina kikare. det finns pålitlig optik som kostar lite pengar beggat.

Publicerat

Vill bara flika in att jag köpte en Bushnell Elite 4200 6-24x40 AO för 2100:- beggat (2 år) från torsbo då fick jag även ett års garanti på siktet.

Slår vilket nytt oxå kikarsikte som helst med dromedardolmar

Andreas

Publicerat

Shit va de vart hackande på varan. '

O allt vad Gustav ville va att höra vad folk har för erfarenheter av en oxo..

Jag kulle bara vilja säga till dej Gustav att de är ett bra kikarsikte för bana o övning, o även jakt under dag, o eftermiddag,

Har en oxo bison som är skott fast, både för 9,3-62 o grövre så de är jag inte orolig för.

Men ska du jaga när mörkret kliver in så fin dej en bättre begagnat typ Docter, ziess, etc.

Lycka till..

Mvh J

Publicerat

Ska rätta in mig i ledet i fortsättningen. :rolleyes:

Till mitt försvar så måste jag säga att jag bara delade med mig av min erfarenhet om hur mitt sikte har funkat, hittills klanderfritt.

Har innan diskussionen dök upp här inte läst något om dom på nätet vad jag kan minnas, har iof inte letat något aktivt heller.

Att blev just Ziess som nämndes beror nog på att man sett deras logga på mobilen dagligen de senaste åren så namnet finns inristat i ryggraden.

När det gäller etik och moral inom jakten så är det en helt annan diskussion som är bra mycket större än om jag har skitoptik på 8x57an där jag har koll på hur den går med olika ammunition och direkt blir misstänksam om det drar iväg åt nått annat håll.

Vet om folk som inte har satt sin fot på en skjutbana de senaste 20 åren och där den årliga inskjutningen är att sätta ett skott i närmaste stubba på jaktmarken på 30 meter, sitter den i stubben så går bössan som den ska. Allt skytte under året är jaktskytte för samma gubbar.

Kan väl säg att dom är mer överrepresenterade med skadeskjutningar än jag är, hur man kan lyckas skjuta en bredsidad älg i arslet är fortfarande en gåta för mig.

Så länge det inte införs "obligatoriska skjutprov" på älgbanan varje år (vilket jag gärna ser att det skulle vara, är ett krav från det ordinarie jaktlaget) så lär man tyvärr få leva med att det finns såna precis som att det säljs kinaoptik.

Publicerat

jag räknade ut förra året att jag laddar upp ammo för ca 2500 i månaden i genomsnitt till övning och jakt.

det vore idiotiskt för mig att lägga ganska mycket pengar per år i övning för att vid jakt riskera dåliga skott pga dålig optik.

jag har haft en hel del billig sikten och med mycket få undantag har det varit till besvikelse.

sedan jag börjat köpa dyrare sikten har det varit tvärt om och om jag skulle sälja all min optik i dag skulle jag knappt gå back ekonomiskt heller.

när jag ger råd gör jag det inte för att trycka ner någon utanför att jag tycker att mina erfarenheter med billig optik varit dyrköpta för mig och jag vill inte att andra ska gå på samma nitar.

Publicerat

Kan erkänna att om jag vetat då vad jag vet idag så hade det inte blivit ett OXO, då det verkar dyka upp att det är problem med dom både till höger och vänster, dök upp en tråd på grannforumet med.

Innehöll iof bara budskapet "OXO är skit".

Nu så sitter det på bössan och så länge inget händer kommer den nog sitta kvar, den dagen den byts ut så fälls det inga tårar för det precis.

Som det verkar så har dom lyckats bygga åtminstone en tub som håller, än så länge.

Kan ge mig fan på att tuben går i 2 delar vid nästa skott nu bara för det. :lol:

Publicerat

Optik är ett jävla skit att diskutera om ! (har provat många ggr!)

Kort sagt, Oxo är bland de billigaste som finns så anta att det är bland det sämsta som finns.

Men funkar den för din jakt !, optiskt å mekaniskt så ska du väll va nöjd !

Sen hur siktet är efter 5 år är en annan sak.

/mvh.

Publicerat

Jag var också inne på att köpa en OXO vakkikare tills jag provade att titta i en på förra årets Elmiamässa. Jag väntade med att köpa en tack vare mångas erfarenheter och goda råd via denna sida.

Jag har tittat i lite olika gluggar, både Zeiss, Swarre och Leupold (vänners gluggar) och jag vart minst sagt förvånad över hur dåligt jag såg inomhus på mässan när jag tittade igenom ett i dagsljus hur grumligt och dålig skärpa det var.

Detta sikte var iofs inte monterat men jag fick aldrig det till att bli någon som helst skärpa i bilden därav så slog jag bort alla mina tankar om att köpe ett sådant sikte.

Nu har jag ett Shirstone 3-10x44 monterat som jag fick med bössan, det är väl inte bäst i mina ögon men får kvarstå tills ett Nikon eller Trijicon kan inhandlas.

Till er som har en OT på denna tråd så finns det väl alltid måndagsex åt andra hållet (missförstå mig rätt :unsure: ) men frågan som stöttes tidigare slutar väl alltid i att man alltid kommer må dåligt om man avlossar ett skott som man tycker ska sitta där det ska men inte gör det och man tillfogar onödigt lidande? Oavsett optiken som används.

Mvh

Roffe