Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad bör jag köpa för hund?

Featured Replies

Publicerat

Jag och min kille planerar att köpa en jakthund i sommmar men är lika osäkra på vad för hund vi ska skaffa. Min pojkvän jagar och ska ha hunden främst till hare, räv och rådjursjakt, även till eftersök. Jag önskar att även hunden ska vara en sällskaphund och ingen hundgårdshund, om ni förstår vad jag menar. Har ni några förslag på vad för hund som skulle kunna passa oss? Vi är öppna för alla förslag :blush:

Publicerat
Jag och min kille planerar att köpa en jakthund i sommmar men är lika osäkra på vad för hund vi ska skaffa. Min pojkvän jagar och ska ha hunden främst till hare, räv och rådjursjakt, även till eftersök. Jag önskar att även hunden ska vara en sällskaphund och ingen hundgårdshund, om ni förstår vad jag menar. Har ni några förslag på vad för hund som skulle kunna passa oss? Vi är öppna för alla förslag B)

hare/räv/rå, då e de drever som gäller,finns inget annat på marknaden som kan jämföras me dom :blush: när de gäller allround hund iallafall,visst beagle,men dom e i regel för snabb för rådjur o är ingen råhund enligt mina ögon B) sen taxen då o en massa basset raser,men nja,köp ni en drever,tror ni har störst chans o lyckas då(vet) o den fungerar även bra i hemmet,äger ingen själv dock,men de ter sig naturligt eftersom intreset för rå o hare är noll hos mig

Publicerat
  • Författare
hare/räv/rå, då e de drever som gäller,finns inget annat på marknaden som kan jämföras me dom :blush: när de gäller allround hund iallafall,visst beagle,men dom e i regel för snabb för rådjur o är ingen råhund enligt mina ögon :huh: sen taxen då o en massa basset raser,men nja,köp ni en drever,tror ni har störst chans o lyckas då(vet)

Okej :o Jo, har läst en heldel om drever men ska jag vara ärligt så är jag inte så sugen på en sån, men min pojkvän är däremot B) Så jag antar att det blir en sån tillslut, hehe B) Har läst att även springer spaniel jagar rådjur, räv och hare men dem kanske inte är lika bra som drever? Och är kanske för snabb?

Publicerat
Okej B) Jo, har läst en heldel om drever men ska jag vara ärligt så är jag inte så sugen på en sån, men min pojkvän är däremot :blush: Så jag antar att det blir en sån tillslut, hehe B) Har läst att även springer spaniel jagar rådjur, räv och hare men dem kanske inte är lika bra som drever? Och är kanske för snabb?

visst dom jagar säkert,men ja tror din pojkvän e ute efter en drivande hund.va e de för fel på drever ? visst dom e inte bildskön ,men jävligt bra hundar

Publicerat
Okej :huh: Jo, har läst en heldel om drever men ska jag vara ärligt så är jag inte så sugen på en sån, men min pojkvän är däremot :blush: Så jag antar att det blir en sån tillslut, hehe B) Har läst att även springer spaniel jagar rådjur, räv och hare men dem kanske inte är lika bra som drever? Och är kanske för snabb?

Visst kan man jaga med en springer, men chansen att man får en springer som skallar på löpa är ganska minimal. Det är ju trotts allt en fågelhund. Med springer får man oftast en hund som "jagar under bössan" Jag skulle nog inte ens ha med springer i beräkningarna om det är hare/räv/rå som står högst på "önskelistan". Jag har själv jagat en hel del rådjur med springer, och dom jag träffat på har endast skallat vid synkontakt med viltet.

Man får även ha med i beräkningar vilka arealer man jagar på, det krävs lite mark för att jaga med t.ex drever, det kan blir låååånga drevtider.

Jag lägger min röst på drever, bra fina hundar! B)

Publicerat
  • Författare
visst dom jagar säkert,men ja tror din pojkvän e ute efter en drivande hund.va e de för fel på drever ? visst dom e inte bildskön ,men jävligt bra hundar

Jo, det är ju det han är. Nej, dem är inte bildsköna direkt, men som du säger bra hundar. Jag antar att jag inte gillar dem för att jag är uppvuxen med golden och är mer inne på det spåret :blush: Fast dem är ju inte jakthundar direkt...

Publicerat
Visst kan man jaga med en springer, men chansen att man får en springer som skallar på löpa är ganska minimal. Det är ju trotts allt en fågelhund. Med springer får man oftast en hund som "jagar under bössan" Jag skulle nog inte ens ha med springer i beräkningarna om det är hare/räv/rå som står högst på "önskelistan". Jag har själv jagat en hel del rådjur med springer, och dom jag träffat på har endast skallat vid synkontakt med viltet.

Man får även ha med i beräkningar vilka arealer man jagar på, det krävs lite mark för att jaga med t.ex drever, det kan blir låååånga drevtider.

Jag lägger min röst på drever, bra fina hundar! B)

visst ha storleken betydelse :blush: (mark)ja personligen skulle nog ha väldigt liten mark B) innan ja sluta me drivande hund o skaffa en spaniel

Publicerat
visst ha storleken betydelse :blush: (mark)ja personligen skulle nog ha väldigt liten mark B) innan ja sluta me drivande hund o skaffa en spaniel (1 hektar)
Publicerat
  • Författare

Jag lägger min röst på drever, bra fina hundar! :)

Okej, nej, chansen är väl inte så stor tyvärr, hehe. Ni verkar kunna det här så jag antar att det blir en drever om han nu ska jaga räv, hare och rå. Tack så mycket för hjälpen :D

Publicerat
Okej :D Jo, har läst en heldel om drever men ska jag vara ärligt så är jag inte så sugen på en sån, men min pojkvän är däremot :) Så jag antar att det blir en sån tillslut, hehe :D Har läst att även springer spaniel jagar rådjur, räv och hare men dem kanske inte är lika bra som drever? Och är kanske för snabb?

Bra drevrar är mycket trevliga hundar och funkar till den jakt som ni funderar på. Även i "familjeliv" så är dom lugna och rätt lättsamma.

Men prata med "drever"folk innan ni köper någon. Det är inte ovanligt med "jaktidioter". Man släpper dom och får inte se hunden på flera dagar..... Har själv haft en tik som var så:-(

Sen finns det en heldel drevrar som är "sträva". Kan småhugga mot folk och bevaka byten så att bara ägaren kan gå fram till skjutet vilt mm.(har jagat tillsammans med några)

Så prata med dom som känner till lite om drever och vad som finns i bakåt i släktleden, innan ni köper valp.

Publicerat

B E A G L E ! ! !

Andreas

Publicerat

När det gäller drever så kan man väl säga att man ska ha bilen tankad och gått om kaffe.

Man kan få hämta dom i grannkommunen om man har otur, kan bli lååånga drev som kan dra iväg över stora arealer.

Just nu är det mest springer och wachtel som gäller för oss och det funkar kanon.

Har inga problem med att springern inte driver eller ger skall, fast han är ju iof inte riktigt klok.

Både driver och ställer gris med.

Publicerat
  • Författare
När det gäller drever så kan man väl säga att man ska ha bilen tankad och gått om kaffe.

Man kan få hämta dom i grannkommunen om man har otur, kan bli lååånga drev som kan dra iväg över stora arealer.

Just nu är det mest springer och wachtel som gäller för oss och det funkar kanon.

Har inga problem med att springern inte driver eller ger skall, fast han är ju iof inte riktigt klok.

Både driver och ställer gris med.

Haha, jo jag har hört talas om det och det lockar inte speciellt mycket att det kan bli låååånga jakter. Okej, trevligt, wachtel hundar gillar jag :) vad jagar du med dem?

Publicerat
  • Författare
Bra drevrar är mycket trevliga hundar och funkar till den jakt som ni funderar på. Även i "familjeliv" så är dom lugna och rätt lättsamma.

Men prata med "drever"folk innan ni köper någon. Det är inte ovanligt med "jaktidioter". Man släpper dom och får inte se hunden på flera dagar..... Har själv haft en tik som var så:-(

Sen finns det en heldel drevrar som är "sträva". Kan småhugga mot folk och bevaka byten så att bara ägaren kan gå fram till skjutet vilt mm.(har jagat tillsammans med några)

Så prata med dom som känner till lite om drever och vad som finns i bakåt i släktleden, innan ni köper valp.

Jo, jaktidioter finns ju tyvärr. Är det mkt vanligt att drever drar iväg så där? Låter som att drever inte är någon bra första jakthund, stämmer det?

Publicerat
Jo, jaktidioter finns ju tyvärr. Är det mkt vanligt att drever drar iväg så där? Låter som att drever inte är någon bra första jakthund, stämmer det?

Jag hade haft någon apportör innan jag skaffade drever...... I dag hade jag nog valt en stövare eller något som första drivande hund.

Min första drever var en hane som sa morfar till sin egen far. Han fick jag. Han hade krokiga ben, stora öron och så allmänt rolig ut.... Han visade sig snabbt att inte vara någon jakthund. Var aldrig borta längre än 10 min. Men trevligare familjehund har jag aldrig haft. Ingen kunde bestämma över honom eller tala om för han vad han skulle göra. Han var självständig och hade stor integritet. Men han var väldigt snäll och gjorde aldrig något dumt eller rackartyg, nästan alltid så ville han samma sak som oss. Han var en glad och godmodig hund som njöt av livet. Tyvär fick han diskbråck, han blev 8 år. Hans syskon var så dåliga i skelettet att ingen annan blev äldre än ca 2 år. Kanske den hund jag kommer att sakna mest av alla när allt räknas ihop på slutet.

Jag skaffade under tiden en tik och började jaga in. Främst på hare. Men 3:e hösten så drev hon in en älgkviga på grannmarkerna och det blev skjutit för henne. Sen drev hon älg upp till 7 dagar i sträck. Hon var också en rätt hård och självständig hund som ville göra mycket efter eget huvud. Så hon var svår att få någon dressyr på, gjorde mycket som hon inte fick inne tex tjyva mat från bord mm. Mon hon var rätt snäll och lite små sprallig.

Skulle tro att det vanligtvis krävs en heldel lydnad och träning för att få en drever följsam, väldigt olikt en retriver.

Publicerat

Varför inte en basset fauve?

Trevliga hundar, driver det mesta vilt som går att driva, fungerar utmärkt som spår/eftersökshundar, lagom storlek, trevliga familjehundar, stabila, glada och sociala. Tämligen lättuppfostrade dessutom ;)

DSC_0222.jpg

090207-charmie-2.jpg

DSC_0221.jpg

090508-1.jpg

Ylva-o-Charmies-bock-081013.jpg-charmie.jpg

Atlas-spar-080513-1.jpg

100109-1.jpg

Publicerat

Sattsa på säkra kort alltså tax eller drever.

Gå inte på reklamens fina bilder.

Publicerat

Även fauven är ett tämligen "säkert kort" enligt min erfarenhet. Har ännu inte hört talas om en fauve som inte jagar alls. Däremot har jag hört talas om att vissa individer uppvisat sen jaktmognad (runt 2-2½ års ålder), men när de kommer igång så jagar de mkt fint ;)

Publicerat

Var inne på drever men fastnade för Basset Artienne Normand. Dom är enligt min uppfattning inte lika vidsökta som drever tar lite färskare slag och gällande min och även andra jag jagat med så bryter dom om djuret vill dra rakt iväg och inte bukta. Tämligen säker i återgång och säker i nosen och framför allt ett mycket trevligt skall i skogen.

Hemma funkar det kanon med henne, inga problem med barn. Kan vara lite bitsk mot påträngande andra hundar om dom inte förstår att hon vill vara ifred.

Tips är att han provar och jaga med några olika raser så man inte bara handlar för då kan det bli så fel tyvärr.

Tack för mig

Publicerat

Vad är det för typ av mark och vad är det för arealer där hunden främst ska användas? Jagar din pojkvän mest själv eller med deltar många passkyttar?

Ta jägarexamn själv, roligare sätt att arbeta med hund än att jaga med den finns inte :D !

Publicerat

Det som styr är ju hur ni vill jaga med hunden. Finns ju olika sätt att jaga de villbråd ni skrivit upp.

För t.ex mig så finns det bara ett alternativ till det vilt du räknat upp, drever. Men för andra jägare så kanske en wachtel passar.

Så det är nog bara att lyssna på din kille vilken typ av hund han vill ha för den typ av jakt han vill bedriva.

Sen är det så att alla raser funkar som inne/familjehundar med några få individundantag, men de undantagen finns ju inom alla raser.

Publicerat
Min pojkvän jagar och ska ha hunden främst till hare, räv och rådjursjakt, även till eftersök

Större marker, Drever eller Basset Fauve de Bretagne. (Är det inte så noga med Hare, så är väl Tax också ett säkert val)

Mindre marker, TJT.

Tre stensäkra rasval.. ;)

Publicerat
  • Författare
Större marker, Drever eller Basset Fauve de Bretagne. (Är det inte så noga med Hare, så är väl Tax också ett säkert val)

Mindre marker, TJT.

Tre stensäkra rasval.. :D

Okej, tack för hjälpen ;)

Publicerat
  • Författare
Det som styr är ju hur ni vill jaga med hunden. Finns ju olika sätt att jaga de villbråd ni skrivit upp.

För t.ex mig så finns det bara ett alternativ till det vilt du räknat upp, drever. Men för andra jägare så kanske en wachtel passar.

Så det är nog bara att lyssna på din kille vilken typ av hund han vill ha för den typ av jakt han vill bedriva.

Sen är det så att alla raser funkar som inne/familjehundar med några få individundantag, men de undantagen finns ju inom alla raser.

Okej, hur brukar man jaga med wachtel? Vad jagar dem främst? Tack för hjälpen.

Publicerat
  • Författare
Vad är det för typ av mark och vad är det för arealer där hunden främst ska användas? Jagar din pojkvän mest själv eller med deltar många passkyttar?

Ta jägarexamn själv, roligare sätt att arbeta med hund än att jaga med den finns inte :D !

Jadu, bra frågor, har inte så stor koll på vart han jagar men det är väl inte så jätte stora marker egentligen och oftast så jagar han själv eller med 1-2 till.

Hehe, jaa, har faktiskt funderat på att ta jägarexamen men tider räcker inte till just nu ;)