Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad bör jag köpa för hund?

Featured Replies

Publicerat
Det som styr är ju hur ni vill jaga med hunden. Finns ju olika sätt att jaga de villbråd ni skrivit upp.

För t.ex mig så finns det bara ett alternativ till det vilt du räknat upp, drever. Men för andra jägare så kanske en wachtel passar.

Så det är nog bara att lyssna på din kille vilken typ av hund han vill ha för den typ av jakt han vill bedriva.

Sen är det så att alla raser funkar som inne/familjehundar med några få individundantag, men de undantagen finns ju inom alla raser.

Alla hundar går att ha inne.... Men vissa självständiga raser tex tax och drever kräver oftast mer arbete för att bli trivsam utanför jakten, än vissa mer förarstyrda raser tex retriver. Fördelen med tax och drever är att dom inte är så stora. En glad och flamsig Retriver eller Jämte ställer till med mer oreda än en sprallig drever. Och det är lättare att freda sig mot en grinig tax/drever än en grinig grå/jämthund. Sen skiljer det alltid på individnivå!

Till den jakt som ska bedrivas så skulle valet för mig hamna på drever. Men jag skulle försöka att undvika linjer med kända jaktidioter och aggresiva hundar. Och vara beredd att lägga lite extra tid på lydnad och hjärngympa på hunden.

Publicerat

Frågorna som flera ställt men du "missat":

Var jagar han?

Hur jagar han, dvs oftast ensam eller tillsammans med några få eller i större sällskap med mycket passskyttar?

Rasvalet styrs ofta av vilttillgången samt hur man jagar. Dvs en spaniel är väll kanske inte smartaste draget att välja om man jagar i Lappland. Där behövs i regel en hund med stort sök och längre drevtider för att komma till skott.

Wachtelhunden du nämde är ett bra alternativ om det är hyffsat vilttäta marker. De flesta wachtelhundarna jagar alla djuren du nämner samt hjort, älg & flertalet även vildsvin. Den går även att fostra till en hyffsad apportör. Den driver/ståndar i regel 5-20 minuter med skall men undantag finns både uppåt och nedåt.

EDIT: Jag missade att han oftast jagar med 1 eller 2 till. Mitt råd blir drever eller tax. Det går att ha bra jakter med wachtel på 3 personer men då bör man känna till djurens gång väl samt ha lite tur att drevet går på rätt håll.

Publicerat
Bra drevrar är mycket trevliga hundar och funkar till den jakt som ni funderar på. Även i "familjeliv" så är dom lugna och rätt lättsamma.

Men prata med "drever"folk innan ni köper någon. Det är inte ovanligt med "jaktidioter". Man släpper dom och får inte se hunden på flera dagar..... Har själv haft en tik som var så:-(

Sen finns det en heldel drevrar som är "sträva". Kan småhugga mot folk och bevaka byten så att bara ägaren kan gå fram till skjutet vilt mm.(har jagat tillsammans med några)

Så prata med dom som känner till lite om drever och vad som finns i bakåt i släktleden, innan ni köper valp.

hahahaha där försvann pojkvännens chans till en drever :)

Publicerat
Sattsa på säkra kort alltså tax eller drever.

Gå inte på reklamens fina bilder.

ja säkrare kort går inte hitta men allround så tror ja drevern e överlägsen,fast igentligen e ja ingen drever älskare,men de e förbannat bra hundar

Publicerat
  • Författare
hahahaha där försvann pojkvännens chans till en drever ;)

haha, det kan du ge dig på :lol:

Publicerat

Jag skulle nog sätta en prioreterings lista för vilka vilt jag helst skulle jaga.

hare- då skulle jag ha valt drever eller tax

Räv - drever eller någon stövare

Rådjur - tax eller Drever.

Jag har själv tax och har aldrig ångrat mitt val. Våran tax driver kronhjort, rå och hare men inte räv, inte allafall vad jag vet.

Har gått några eftersök på rådjur med honom. Har gått spårprov (har ett första pris) och tränat spår själv rätt mycket.

Till syvene och sista handlar det om vad gillar själv.

Jag började jaga rådjur tillsammans med kusin och hans strävhårs tax sedan var jag såld. Hälsade på en uppfödare av korthårstaxar skulle bara kolla, för det var ju strävhårs tax jag var intresserav men.....jag fick hälsa på tiken och sedan var det lixom "klart". Jag föll stenhårt för korthårstaxar och jag ångrar mig inte en sekund.

• 4 weeks later...
Publicerat

Lite från andra sidan... har ingen erfarenhet av jakt med drivande hund mer än vad jag läst.

Däremot så funderar jag lite på om det ska vara din sambos hund och du nöjer din med att den inte bits och river hemmet, eller om det är tänkt att du ska ha glädje av hunden på promenader och som sällskap och kanske även som träningskompis, lite trick eller lydnad eller så...

I det senare fallet så slår jag ett slag för de små bassetarna, favven som nämnts i tråden verkar väldigt trevlig, det lilla jag träffat em, petit basset griffon vendeen har jag känt ett par stycken närmre, min farbros skaffade sådan för ca 2o år sedan och han har inte bytt ras sedan dess, de han haft har alla varit supertrevliga familjehundar, som faktiskt gått att ha lösa och som varit lättränade och haft en del förighet

Han är dessutom supernöjd med deras jobb i skogen och har fått skjuta mkt för samtliga. Hans små "raggsockor" har verkligen sålt in rasen hos de han jagat med så det blev många bassar i bekantskapskretsen :P

Även om drevrar och taxar kan vara trevliga, så är det en rätt tråkig och väldigt svår hund att ha till annat än jakt, de är ofta inte så intresserade av varken godis, kamptrasa, boll eller gos utan är sig själva ganska nog och går gärna med nosen i backen och drar större delen av en promenad, hellre än interagerar och umgås med dig...

Publicerat

Hej Amanda!

Jag har kanske missat det i tråden, men var i landet jagar du (kan ju ge en viss indikation om vilttillgången) och hur stora sammanhängande marker?

Lady A

Jag kan inte uttala mig om drevern som ras då jag inte har umgåtts tillräckligt med individer av denna hundras i hemmiljö, taxen däremot är jag uppvuxen med och jagar dessutom med ett antal andra taxägare i grannskapet.

Att taxen skulle vara osocial i hemmet eller ointresserad av mat eller mänsklig kontakt vill jag däremot bestrida. Kanhända att enskilda individer kan vara lite reserverade eller rent av ointresserade av främlingar och drar sig undan till en lugn vrå, men mot familjemedlemmar känner jag inte till någon som anser att deras hund är osocial.

Att en jakthund (framförallt drivande raser) vill använda nosen är inget jag tycker är något att klaga på, men att däremot som hundägare tolerera att hunden drar konstant när man är ute på promenad anser jag inte är ett rastypiskt problem. Det är ett ägarproblem (enligt min mening överrepresenterat bland folk men Flexikoppel och sele på hunden, även överviktiga hundar hävdar jag är vanligare i denna ägarkategori oavsett om det gäller jakt- eller sällskapshundar).

MVH

Alias