Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny brukskniv

Featured Replies

Publicerat
post-2426-1264422078_thumb.jpg

Filandet har börjat. Nu blir jag lite osäker på hur jag ska göra med ändstycket, kommer det att hålla med en aluskiva på änden? jag borde nog gör någon form av tappar för att förstärka fogen.

Jag har en tokgammal kniv med but i aluminium.. den har fått en del misshandel under min uppväxt =) Men håller, det gör den, men den blir snabbt skamfilad.

Aluminium oxiderar ju dessutom förhållandevis lätt, blir matt, och fäller lätt så man får skiten på händerna. Så du får nog lov att ytbehandla på ngt sätt.

• Svar 95
  • Visningar 17k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jo jag vet att aluminium oxiderar och skitar ner men jag polerar med vax och får väl göra om det om det blir för illa.

Publicerat
Jo jag vet att aluminium oxiderar och skitar ner men jag polerar med vax och får väl göra om det om det blir för illa.

Ålrajt =)

Publicerat

Filandet har börjat. Nu blir jag lite osäker på hur jag ska göra med ändstycket, kommer det att hålla med en aluskiva på änden? jag borde nog gör någon form av tappar för att förstärka fogen.

Kan du inte skruva fast den och slipa ner skruvskallen? Limmar du så bör ju kvarvarande gängor på skruvresten räcka för att ändbiten inte skall kunna vrida sig. Svårigheten blir att hitta en snygg skruv. Vore lättare om ändbiten var av trä för då ser det ok ut med mässing.

Publicerat
  • Författare
Kan du inte skruva fast den och slipa ner skruvskallen? Limmar du så bör ju kvarvarande gängor på skruvresten räcka för att ändbiten inte skall kunna vrida sig. Svårigheten blir att hitta en snygg skruv. Vore lättare om ändbiten var av trä för då ser det ok ut med mässing.

Det är ju en tanke. Men jag har inte lust att ha någon skruvskalle i. Nu har jag limmat så får vi se om det håller.

Publicerat
Det är ju en tanke. Men jag har inte lust att ha någon skruvskalle i. Nu har jag limmat så får vi se om det håller.

Nja, skruvskallen skulle slipas ner så det blir ju bara en "punkt" kvar på ytan av skruven. Som jag förstått så är en av de största påkänningarna på ett knivskaft vridande. Därav att tången är platt. Det vore ju lättare att borra ett hål och limma på skaftbitarna än att fila till hålet i skaftet så att det passar på tången men då finns det stor risk att skaftet vrider sig, eller har jag uppfattat saken fel.... B)

Publicerat

den e ju jättefin!

ligger säkert kanon i handen.

själv kanske jag inte hade haft så skarpa kanter i skaftet på en brukskniv men det är ju en smaksak. lite slippasta så är den klar! B)

Publicerat
Lagt in en beställning på damastknivblad, svart buffelhorn för början och avslut på skaftet som i övrigt kommer att bestå av super Alrot (stabiliserad) och nån form av plåt (nysilver, tenn?) som avdelare mellan horn o trä. En Rämäkkö slida som färgas svart avslutar det hela. Kan kanske bli en bra kombination och så får vi se när den blir klar. B)

Det kanske borde skapas en arena för knivtillverkning och försäljning av knivar... (hint, hint Jensa)..

Vadå beställt buffelhorn ? Skjut en i maj :D

Publicerat

Jag har inte tålamod att göra egna knivar. Jag använder gärna kniv dock. Har bara en liten fundering till er som tänker använda rostfria blad. Jag hatar rostfria blad. Svåra att slipa bla. Ett kolstålsblad kan ju vem som helst få vasst. Liten åsikt bara

Publicerat
  • Författare
Jag har inte tålamod att göra egna knivar. Jag använder gärna kniv dock. Har bara en liten fundering till er som tänker använda rostfria blad. Jag hatar rostfria blad. Svåra att slipa bla. Ett kolstålsblad kan ju vem som helst få vasst. Liten åsikt bara

Jag har alltid haft kolstål tidigare, jag hoppas jag inte blir besviken nu, jag vil inte kompromissa med skärpan, så jobbigt är det inte att torka av kniven när man varit ute :rolleyes:

Publicerat
Har bara en liten fundering till er som tänker använda rostfria blad. Jag hatar rostfria blad. Svåra att slipa bla. Ett kolstålsblad kan ju vem som helst få vasst. Liten åsikt bara

Det är bara lite annan teknik som gäller för härdade blad av mer spännande metaller.

Jag använder nästan uteslutande CRMO (41xx) stål i mina knivar och de är bokstavligen som rakblad och håller skärpan länge. Dock måste man veta vad man gör eftersom det inte är lika förlåtande som kolstål vid slipning. Porslin och diamant är det jag bryner med samt sten när mer rejälare slipning skall genomföras.

Men spenderar man mycket tid ute i skogen och tar ur många djur så är kolstål helt enkelt att föredra då dess slipegenskaper är helt underbara!

Publicerat
  • Författare

Belsebub ta dig Wizard :ph34r: nu har du fått mig att börja tvivla på det rostfria bladet jag köpt :(

Jag hade ju hoppats att det skulle vara lika skarp och bra som mitt gamla kolstolsblad, nu kommer jag väl att bli besviken och behöva göra en till kniv ändå :mad:

post-2426-1264440844_thumb.jpg

Nu börjar formen komma fram, jag är långt från färdig men ni får en uppfattning om vart jag är på väg.

Publicerat
Belsebub ta dig Wizard :( nu har du fått mig att börja tvivla på det rostfria bladet jag köpt :D

Jag hade ju hoppats att det skulle vara lika skarp och bra som mitt gamla kolstolsblad, nu kommer jag väl att bli besviken och behöva göra en till kniv ändå :mad:

Tvivla inte för bövelen!

Är man bara medveten om vad man har för kniv så är det inga problem!

Om du bara är ohyggligt noga med att aldrig köra den ordentligt slö så är det ingen fara.

Det är inga problem att få skärpa, det är underhåller som skiljer sig lite.

Alla mina köksknivar utom två är i CRMO legeringar och de kan jag raka mig med utan problem men de får aldrig bli slöa för då tar det lätt 30 minuter att slipa den kniven igen...

Tror det kan bli riktigt coolt med plexi!

Tänk om man borrade ur en bit plexi och stoppade in en benbit med lite kraftigare scrimshaw eller dylikt som får lysa igenom... :ph34r: Det kanske skulle bli coolt som skaft...

Publicerat
  • Författare

Jag var inne på liknande tankar,det finns ju pigment att blanda i epoxyn. Nu hade jag bara skrikrosa pigment så lag lät bli :mad:

Men nu ser man rester av priset på tången skrivet med tusch, inte särskilt snyggt :ph34r: kanske skulle ha färgar limmet ändå. Men jag vet inte om man försämrar adhesionsförmågan med pigmentet, någon som vet?

Min kära gamla kockkniv, trotjänare sedan dryga 20 år, kan också bli rakbladsvass, men har en väldigt spröd egg, jag har nyare knivar som inte är så känsliga men de blir inte lika vassa.

Publicerat

Jag måste bara tacka för bilderna och infon hur du gör, det är jätte kul att följa den här tråden hoppas att jag med får tid och ork att börja någon gång ^_^;)

Publicerat
  • Författare
Jag måste bara tacka för bilderna och infon hur du gör, det är jätte kul att följa den här tråden hoppas att jag med får tid och ork att börja någon gång :lol::P

Bara roligt det :P

Mindre roligt är det att arbeta med plexi och aluminium :P Så förbannat hårt, men ändå skillnaden i hårdhet som gör att det är skitnoga att jobba längs med skaftet i långa svepande drag med fil eller rasp för att inte få gropar i den lite mjukare plexin mellan aluskivorna. Dessutom är jag inte helt nöjd med formen, den blir inte riktigt som jag tänkt mig.

Jaja det är bara att nöta vidare. :P

Publicerat
  • Författare
Tänk om man borrade ur en bit plexi och stoppade in en benbit med lite kraftigare scrimshaw eller dylikt som får lysa igenom... <_< Det kanske skulle bli coolt som skaft...

Tänkt en del på detta, problemet är att ytan i borrhålet blir grov, så att man inte ser klart vad man fyller borrhålet med. Det skulle förmodligen krävas att man dels polerade insidan av borrhålet och fixerade benbiten eller vad man nu tar, med ett helt klart epoxilim som man dessutom inte vill ha några små luftbubblor i.

Det finns ju firmor som gjuter in saker i plast, undrar hur de gör? Vore ballt att beställa ett skaftämne mid ingjuten dekor.

Publicerat
  • Författare

Bandsåg is da shit, aj lööv it B)

Publicerat
Tänkt en del på detta, problemet är att ytan i borrhålet blir grov, så att man inte ser klart vad man fyller borrhålet med. Det skulle förmodligen krävas att man dels polerade insidan av borrhålet och fixerade benbiten eller vad man nu tar, med ett helt klart epoxilim som man dessutom inte vill ha några små luftbubblor i.

Det finns ju firmor som gjuter in saker i plast, undrar hur de gör? Vore ballt att beställa ett skaftämne mid ingjuten dekor.

Detta kan du fixa själv med akryl.

Borde gå att köpa i en välsorterat hobbybutik.

Publicerat
  • Författare
post-2426-1264609265_thumb.jpg
Publicerat

Inte så pjåkigt! Hur tycker du "bullen" på skaftet ligger i handen?

Publicerat
  • Författare
Inte så pjåkigt! Hur tycker du "bullen" på skaftet ligger i handen?

Precis som jag vill ha det :wub:

Publicerat
Precis som jag vill ha det :rolleyes:

Ser riktigt bra ut Markus. En åsikt bara från min sida är att sänka rygglinjen lite grann. Bullen på ryggsidan kommer att göra den lite för hög när man använder den.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare
Ser riktigt bra ut Markus. En åsikt bara från min sida är att sänka rygglinjen lite grann. Bullen på ryggsidan kommer att göra den lite för hög när man använder den.

mvh Kimmo Lilja

Tack, det börjar ju likna något nu.

Hmmm, jag är inte helt säker på att jag vill ha det så mycket smalare. Hela skaftet är ganska smidigt tycker jag, det är en form jag har använt mig av tidigare och trivs med. Men du har kanske rätt i att jag ska ta lite mer på ryggen.

Publicerat
Tack, det börjar ju likna något nu.

Hmmm, jag är inte helt säker på att jag vill ha det så mycket smalare. Hela skaftet är ganska smidigt tycker jag, det är en form jag har använt mig av tidigare och trivs med. Men du har kanske rätt i att jag ska ta lite mer på ryggen.

Hej Markus.

Det var bara ett antagande inget vedertaget <_< Gör som du tycker att det passar din hand. Det är det bästa om det ska bli din kniv.

mvh Kimmo Lilja