Publicerat December 20, 200520 yr Se här vad Rune B Samuelsson skriver i sin bok Jakt och djur i norr (s.136):"Toppjakt kan vara en mycket effektiv jaktform om skytten är säker och har modern utrustning.Frågan är om det inte är en allför lätt jaktform med långskjutande vapen och kikarsikte ; då jakten alltför mycket kan liknas vid målskjutning ?" Vad säger ni ? Är toppjakten allför lätt ??? ??? ???
Publicerat December 20, 200520 yr Författare Enligt egen utsago har han fällt åtskilliga tjädrar och orrar under toppjakten.Som tex den dagen han fick 35 orrar och 5 gammeltuppar samma dag, varav flera av fåglarna sköts på 200 meter Med SALONGSGEVÄR :o (Se samma bok som ovan)
Publicerat December 20, 200520 yr Författare Jag lånade den på biblioteket.Han har skrivit en hel hög med böcker om jakten i Taigan.Främst tjäderjakt med finnspets men även om annan jakt.Helt klart läsvärda men man få nog ta dem med en stor nypa salt.Många av hans historier finns i Jaktmarker Och Fiskevatten från -80 och -90 talet.
Publicerat December 20, 200520 yr ;D Lustig gubbe denna Rune. Han verkar inte ha så stor aning om vad han skriver om i detta fall. Själv tycker jag att toppjakten är helt klart en svår jaktform. Personligen har jag inte mycket till hittad toppfågel att skryta om.
Publicerat December 20, 200520 yr på 200 meter Med SALONGSGEVÄR :o (Se samma bok som ovan) : Det skulle jag vilja se...
Publicerat December 20, 200520 yr :Det skulle jag vilja se... Den jakt du pratar om skedde INTE med salongsgevär om jag minns rätt. Utan med en kraftigare studsare. någon 7mm. har jag för mig. Håller faktiskt till stor del med om att toppjakten kan vara för lätt! Det finns platser där stora mängder tjäder uppehåller sig på vintern och de jägare som jagar på dessa områden kan skjuta i princip hur mycket som helst.. Utan svårigheter alls.
Publicerat December 20, 200520 yr Jaa, vad ska man säga om dessa "experter" men många är dom. :-[ Jag orkar inte ens reagera på en sådan så kallad jägarexpert. Jag läser istället om de som kan jaga, vet hur man går till väga, även vet vad som krävs av en jägare, samt har jaktetik.
Publicerat December 20, 200520 yr jo det kan vara skit enkelt i bland och i bland helt hopplöst :'((ofta det senare alternativet) det har en heldel med tur att göra om man kommer från skogen med ett knippe orrar.
Publicerat December 20, 200520 yr visst finns det ställen med höga koncentrationer fågel, men lätt är det nog inte.
Publicerat December 20, 200520 yr Som det ser ut på den Norska fågelfilmen är det nog inte många som upplevt, än mindre skjutit... Men någonstans finns det ju alltid :-
Publicerat December 20, 200520 yr Vart finner man den boken ??? Vart hittar man det salongsgeväret är nog en böttre fråga
Publicerat December 20, 200520 yr De flesta sånna där historier nått som man ska ta med en nypa salt skulle jag tro...den ENDA jakten som är enkel...och då menar jag verkligen den enda...är den i datorns värld...kan inte föreställa mig att någon jaktform i verkligheten är enkel....ja okej om man tryckt in en massa hjortar i ett hägn på 50x50m och ställer sig i mitten ,men då kan det knappast kallas jakt. mvh Fredde
Publicerat December 21, 200520 yr Som det ser ut på den Norska fågelfilmen är det nog inte många som upplevt, än mindre skjutit...Men någonstans finns det ju alltid Jag tror att tom i den filmen har de fått klippa friskt för att få bra jaktfilm, att det då sedan både sitter och flyger mellan 2-8 tjädertuppar då de väl hittar dem är ju en annan sak.
Publicerat December 21, 200520 yr Författare Den jakt du pratar om skedde INTE med salongsgevär om jag minns rätt. Utan med en kraftigare studsare. någon 7mm. har jag för mig.Håller faktiskt till stor del med om att toppjakten kan vara för lätt! Det finns platser där stora mängder tjäder uppehåller sig på vintern och de jägare som jagar på dessa områden kan skjuta i princip hur mycket som helst.. Utan svårigheter alls. Fel av mig ! Ursäkta ! 8) Den jakten skedde med 8mm studsare med öppna riktmedel.Tidigare i texten hade han skjutit en orre på 200 m med salongaren och senare samma dag sju tuppar till.
Publicerat December 21, 200520 yr Visst e de nästan för enkelt! Allt du behöver göra e ju att gå, gå o gå tills du nästan stupar eller i bästa fall skida. Ha ögon som en hök. Har du tur/skicklighet hittar du fågel som EV. sitter kvar om du lyckas smyga dig fram. Har du sen en välskjutande inskjuten bössa med rätta ammunitionen så behöver du ju BARA hitta rätta skjutställningen, skjutrikningen me tanke på säkert skott,kolla av vind, ev grenar som kan va ivägen mm. Kvar återstår ju bara avfyrningen som ska göras lugnt me en puls på 200 slag i sekunden av allt pulsande i snö samt adrenalinet som flödar över. Sen e ju saken biff om du bara träffat rätt på fågeln. Ta ut rikningen o hitta rätta trädet fågeln föll från. Förhoppningsvis ligger den där, PÅ snön o inte under. Har du en skadskjutning så har du o göra resten av dagen! Så om allt klaffar så e de väldigt enkelt! MEN de brukar ju liasom inte alltid,o för den delen mer sällan än ofta, klaffa. Åtminstone inte för mig. Utebliven fågel e välan de vanligaste. Men om vi nu leker me tanken att allt går som de ska , vist e de enkelt att toppjaga då ;D ;D ;D
Publicerat December 21, 200520 yr Svårast brukar vara att hitta dom...Sen är ju den enklaste delen kvar,att skjuta ner dom...efter skottet så är den mesta spänningen över..Hur spännande är en död Tupp?? Roligast skulle vara att kunna släppa iväg tuppen-tupparna,för en ny jakt..eller?
Publicerat December 21, 200520 yr Visst kan det vara enkelt....Ibland. Jag minns våra toppjakter i början på 80talet då var det väldigt enkelt! I princip varje jaktdag vi var ute stötte man på minst en flock med tjäder tuppar på mellan 10 - 40 tuppar,(rekordet var 43 i en flock) plus därimellan någon ströfågel. Tupparna som var flockade var i det närmaste totalt orädda så inte hade det varit svårt att sänkt tuppstammen precis om man varit lagd åt det hållet. Nu är det ju inte så alltid och framför allt dom sista 20 åren har det väl inte varit så. och tur är väl det. Det ska trots allt vara jakt och inte "slakt"...Fältskytte kan man ju göra på tavla
Publicerat December 21, 200520 yr utdrag ur Perttis senaste jaktbok "En floskeljägares floskelminnen bland floskeltuppar" Jag var och jagade med Rune B (står för bröstvårta) Samuelsson januari -85. Han visade mig sina bästa marker. -Dit ska vi,sa Rune och pekade ut en ensam tall på ett hygge. Han hade i sin ungdom flygit stridsflyg över dåvarande gammelskog och i farten spanat fram en potentiell tall vid eventuell framtida avverkning. -Där brukar de alla sitta skröt Rune och drog igång skotern . Han gasade på utav bara *** och hoppade över plogvallar som en brunstig tonåring medans han laddade sitt vapen. Plötsligt tvärnitade han och pekade 8) -Där min vän, väste Rune B. Jag kikade fram mot det disiga hygget och upptäckte den ensamma tallen. Jag var tvungen att klia mina ögon , jag vred på huvudet och tittade igen ...jovisst Rune hade rätt. Därute på hygget utspelade sig ett sällan skådat fenomen. Det satt tjäder överallt i den ensamma tallen. För att tala klarspråk syntes faktiskt inte själva tallen alls, så trångt var det. Rune talade om för mig att denna formen av jakt var lite väl enkel, men att det inte gjorde nåt . Rune ålade fram ett par meter och bad mig starta skotern. -Kör fram tjöt Rune -okey okey, sa jag. Rune talade om för mig att fåglarna inte var rädda för skotern och att det var bara att puttra fram, till tallen. Rune hade svetsat en specialsläde och täckt noga över den med sin frus vita gardinstyg. Väl under tallen bad Rune mig stanna. Utan ett ljud föste Rune Gardinen åt sidan och började peppra. Han var utrustad med hemvärnets ak 4 några handgranater och lite pentylstubin. Tupparna formligen regnade ner i släden och givetvis kom Runes kevlar hjälm väl till pass då gammeltupparna var svåra att dämpa med enbart en vadmalsmössa Resultatet av den dagens jakt blev 114 gammeltuppar 2 orrhönor (som tyvärr råkade flyga förbi efter att Rune apterat sprängdegen och pentylen) och en ren (träffad av nerfallande ammunition) På kvällen mindes Rune den gången då han endast iklädd tretorn stövlar och en latexluva smygit sig in i en orrflock och haft ihjäl alla med en morakniv. Han kunde heller inte låta bli att minnas sin ungdoms jakt då han klättrade upp i frötall och ströp en tupp medan den åt. SLUT 8)
Publicerat December 22, 200520 yr Pertti... Jaa...vad ska man säga...något litteratur pris kan nog inte utdelas... :- ... :
Publicerat December 22, 200520 yr HAHAHA ;D ;D ;D...jag läste det en gång till...garvade lika mycket som första gången....det var årets berättelse ;D ;D ;D...Mera mera...