Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten för enkel???

Featured Replies

Publicerat
utdrag ur Perttis senaste jaktbok "En floskeljägares floskelminnen bland floskeltuppar"

. Han var utrustad med hemvärnets ak 4  några handgranater och lite pentylstubin .

klättrade upp i frötall och ströp en tupp medan den åt. 

Alla dessa år man gjort fel , :-[ :D ;D

Publicerat
Visst e de nästan för enkelt!

Allt du behöver göra e ju att gå, gå o gå tills du nästan stupar eller i bästa fall skida. Ha ögon som en hök.

Har du tur/skicklighet hittar du fågel som EV. sitter kvar om du lyckas smyga dig fram.

Har du sen en välskjutande inskjuten bössa med rätta ammunitionen så behöver du ju BARA hitta rätta skjutställningen, skjutrikningen me tanke på säkert skott,kolla av vind, ev grenar som kan va ivägen mm.

Kvar återstår ju bara avfyrningen som ska göras lugnt me en puls på 200 slag i sekunden av allt pulsande i snö samt adrenalinet som flödar över.

Sen e ju saken biff om du bara träffat rätt på fågeln.

Ta ut rikningen o hitta rätta trädet fågeln föll från. Förhoppningsvis ligger den där, PÅ snön o inte under.

Har du en skadskjutning så har du o göra resten av dagen!

Så om allt klaffar så e de väldigt enkelt!

Hehe, I agree jimmy!!! Bara några bara, sen är det klart!

Publicerat

Heja pertti din osannolika berättelse tar ju priset det är ju sådana jaktsituationer man bara drömmer om att få uppleva ...

Får jag följa med nästa gång?? :)

Snälla berätta lite mer.....

Publicerat

Kul att responsen var positiv  ;D Detta innebär ju att jag måste damma av andra floskeljakter i mitt sinne så småningom he he  God jul på er alla  :D

Publicerat
utdrag ur Perttis senaste jaktbok "En floskeljägares floskelminnen bland floskeltuppar"

Jag var och jagade med Rune B (står för bröstvårta) Samuelsson januari -85. Han visade mig sina bästa marker. -Dit ska vi,sa Rune och pekade ut en ensam tall på ett hygge. Han hade i sin ungdom flygit stridsflyg över dåvarande gammelskog och i farten spanat fram en potentiell tall vid eventuell framtida avverkning. -Där brukar de alla sitta skröt Rune och drog igång skotern

. Han gasade på utav bara *** och hoppade över plogvallar som en brunstig tonåring medans han laddade sitt vapen. Plötsligt tvärnitade han och pekade 8) -Där min vän, väste Rune B. Jag kikade fram mot det disiga hygget och upptäckte den ensamma tallen. Jag var tvungen att klia mina ögon :o, jag vred på huvudet och tittade igen :o...jovisst Rune hade rätt. Därute på hygget utspelade sig ett sällan skådat fenomen. Det satt tjäder överallt i den ensamma tallen. För att tala klarspråk syntes faktiskt inte själva tallen alls, så trångt var det. Rune talade om för mig att denna formen av jakt var lite väl enkel, men att det inte gjorde nåt

.

Rune ålade fram ett par meter och bad mig starta skotern. -Kör fram tjöt Rune  -okey okey, sa jag. Rune talade om för mig att fåglarna inte var rädda för skotern och att det var bara att puttra fram, till tallen. Rune hade svetsat en specialsläde och täckt noga över den med sin frus vita gardinstyg. Väl under tallen bad Rune mig stanna. Utan ett ljud föste Rune Gardinen åt sidan och började peppra. Han var utrustad med hemvärnets ak 4  några handgranater och lite pentylstubin. Tupparna formligen regnade ner i släden och givetvis kom Runes kevlar hjälm väl till pass då gammeltupparna var svåra att dämpa med enbart en vadmalsmössa

Resultatet av den dagens jakt blev 114 gammeltuppar 2 orrhönor (som tyvärr råkade flyga förbi efter att Rune apterat sprängdegen och pentylen)    och en ren  (träffad av nerfallande ammunition)  På kvällen mindes Rune den gången då han endast iklädd tretorn stövlar och en latexluva smygit sig in i en orrflock och haft ihjäl alla med en morakniv.  Han kunde heller inte låta bli att minnas sin ungdoms jakt då han klättrade upp i frötall och ströp en tupp medan den åt.   SLUT  8)

Ja fyfan! Det här var bland det roligaste jagf läst nånsin tror jag! Tack Pertti, mera! Fyfan vad kul!