Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Urspårade gryttrådar - grytjägare se hit

Featured Replies

Publicerat

Hej på er

Nästan varenda tråd om grythundar spårar ur på ett eller annat sätt och oftast för att vi alla håller på våra egna raser och gärna pinkar på de andra. :)

Eftersom jag själv gillar statistik och tycker det skulle vara kul att undersöka detta tänkte jag försöka mig på en 'liten' uppgift. Jag tänkte samla uppgifter om alla grytprov som genomförts de senaste åren (ej bestämt hur lång tillbaka ännu) bland de olika raserna och sedan ställa detta i relation till registrerade valpar av varje ras. Då jag har gjort detta bör det finnas en ganska god bild om hur provverksamheten ser ut.

MEN, provverksamheten är ju definitivt inte hela sanningen så då krävs det att man tar en titt på de som verkligen jagar med sina hundar. Jag tror att många av de som jagar aldrig gått ett prov med sina hundar. Därför vill jag gärna ha uppgifter från ALLA er som håller på med grytjakt. Har ni någon kompis som bara tror att internet är en fluga och skiter i detta forum så får ni gärna skicka uppgifter om dem också.

Maila era uppgifter till följande mailadress ozzy.backstrom(a)bredband.net

1. Namn
  2. Eventuellt anv.namn på jaktsnack och/eller robsoft
  3. Hundras (uppge om ni har flera grythundar, även blandras) som ni jagar med
  4. Gärna hundarnas regnr hos SKK
  5. Beskrivning av vilken typ av jakt ni ägnar er åt och ungefärligt hur många grytkontakter era hundar haft (vi missar ju ibland)
  6. Övrigt ni vill delge!

Denna undersökning är inget revirpinkeri utan en högst ovetenskaplig djupborrning i grytjakten i Sverige (och kanske våra nordiska länder) utan större syfte. Jag hoppas bara att alla vill vara med. Om ni vill vara anonyma så går det bra att skicka ett PM via forumet istället för att maila.

Jag postar även detta på Robsoft så de som är på båda forumen behöver ju bara lämna uppgifter en gång.

Med hopp om stor hjälp från er alla

/Micke

Publicerat
Hej på er

Nästan varenda tråd om grythundar spårar ur på ett eller annat sätt och oftast för att vi alla håller på våra egna raser och gärna pinkar på de andra. :)

Eftersom jag själv gillar statistik och tycker det skulle vara kul att undersöka detta tänkte jag försöka mig på en 'liten' uppgift. Jag tänkte samla uppgifter om alla grytprov som genomförts de senaste åren (ej bestämt hur lång tillbaka ännu) bland de olika raserna och sedan ställa detta i relation till registrerade valpar av varje ras. Då jag har gjort detta bör det finnas en ganska god bild om hur provverksamheten ser ut.

MEN, provverksamheten är ju definitivt inte hela sanningen så då krävs det att man tar en titt på de som verkligen jagar med sina hundar. Jag tror att många av de som jagar aldrig gått ett prov med sina hundar. Därför vill jag gärna ha uppgifter från ALLA er som håller på med grytjakt. Har ni någon kompis som bara tror att internet är en fluga och skiter i detta forum så får ni gärna skicka uppgifter om dem också.

Maila era uppgifter till följande mailadress ozzy.backstrom(a)bredband.net

1. Namn
  2. Eventuellt anv.namn på jaktsnack och/eller robsoft
  3. Hundras (uppge om ni har flera grythundar, även blandras) som ni jagar med
  4. Gärna hundarnas regnr hos SKK
  5. Beskrivning av vilken typ av jakt ni ägnar er åt och ungefärligt hur många grytkontakter era hundar haft (vi missar ju ibland)
  6. Övrigt ni vill delge!

Denna undersökning är inget revirpinkeri utan en högst ovetenskaplig djupborrning i grytjakten i Sverige (och kanske våra nordiska länder) utan större syfte. Jag hoppas bara att alla vill vara med. Om ni vill vara anonyma så går det bra att skicka ett PM via forumet istället för att maila.

Jag postar även detta på Robsoft så de som är på båda forumen behöver ju bara lämna uppgifter en gång.

Med hopp om stor hjälp från er alla

/Micke

De som bara går prov och aldrig jagas då? hur urskiljer man dessa, och anses det viktigt?

Publicerat
  • Författare
De som bara går prov och aldrig jagas då? hur urskiljer man dessa, och anses det viktigt?

Jag förstår inte riktigt frågan men det blir som sagt två delar, provverksamheten och jaktsidan. Den första delen, dvs. proven kan jag förhoppningsvis få fram genom en massa olika register. Valpstatistiken har jag redan klar sedan 1990 förrutom oreggade JRT som jag behöver hjälp att hitta (har iofs inte sökt så mycket då jag fick denna fina idé igår kväll).

/M

Publicerat

nu har du ett mejl

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag förstår inte riktigt syftet med detta.

Ska du på nåt sätt sammanställa hur många jaktdagar varje ras har i genomsnitt?

Jag själv har inte den blekaste om hur många ggr jag släppt min terrier i gryt den här säsongen, ännu

mindre koll har jag på förra säsongen, för att inte tala om den innan. På ett ungefär, men bara ungefärlig gissning

vet jag hur mkt jag skjutit för den.

Publicerat
Då jag har gjort detta bör det finnas en ganska god bild om hur provverksamheten ser ut.

MEN, provverksamheten är ju definitivt inte hela sanningen så då krävs det att man tar en titt på de som verkligen jagar med sina hundar.

Ja, tvivlar på att vad du kan få fram med detta i relation till det du insinuerar med titeln och inledningen på denna tråd. En bra grythund oavsett ras är en sådan som sköter sig i grytet, och ser till att man har chans som jägare att komma åt bytet. Revirpinkeri är lätt att förekomma i internätets universum. Låt det försigå på bara, om inte annat så ede bra underhållning att läsa. I verkliga livet gäller sedan vinna eller försvinna, endera e man nöjd å får fångst med sina hundar eller så inte.

Men när jag väl har konstaterat detta(min åsikt) så väntar jag ändå med spänning ifall du kan presentera någo teeser med denna lilla undersökning. Kör på hårt :blush:

Publicerat
Ja, tvivlar på att vad du kan få fram med detta i relation till det du insinuerar med titeln och inledningen på denna tråd. En bra grythund oavsett ras är en sådan som sköter sig i grytet, och ser till att man har chans som jägare att komma åt bytet. Revirpinkeri är lätt att förekomma i internätets universum. Låt det försigå på bara, om inte annat så ede bra underhållning att läsa. I verkliga livet gäller sedan vinna eller försvinna, endera e man nöjd å får fångst med sina hundar eller så inte.

Men när jag väl har konstaterat detta(min åsikt) så väntar jag ändå med spänning ifall du kan presentera någo teeser med denna lilla undersökning. Kör på hårt :rolleyes:

Håller med till fullo med detta det är väl ingen skillnad vilken färg hunden är bara den sköter sitt jobb,för mig kan den gärna va rosa! ;)

Publicerat
Håller med till fullo med detta det är väl ingen skillnad vilken färg hunden är bara den sköter sitt jobb,för mig kan den gärna va rosa! :P

Endast riktigt modiga män kan ha rosa hundar :P

Publicerat
Håller med till fullo med detta det är väl ingen skillnad vilken färg hunden är bara den sköter sitt jobb,för mig kan den gärna va rosa! B)

skaffar du en rosa hund är det bäst du håller i den annars snor finhunter den utav dig :P:P:D

Publicerat
skaffar du en rosa hund är det bäst du håller i den annars snor finhunter den utav dig :P:P:D
Endast riktigt modiga män kan ha rosa hundar B)

B)

Publicerat

om bara han snor den så B)B)

Publicerat

Endast riktigt modiga män kan ha rosa hundar

:P

och gardiner....

Publicerat

Den satt bra B)

Publicerat
Den satt bra :P

1.... 2.... 3.... å nuuuu... Neeeej... fan oxå :P

Publicerat
1.... 2.... 3.... å nuuuu... Neeeej... fan oxå :P

Nu pratar vi Rosa.....byter int samtalsämne nå nu :P Henkka:du får skaffa ny tråd till det :D

Publicerat
Nu pratar vi Rosa.....byter int samtalsämne nå nu ;) Henkka:du får skaffa ny tråd till det ;)

:lol::lol: rosa handduk,rosa gardiner,rosa bil,rosa solglasögon vad är detta? rastypisk?? :P

Publicerat

;)

:lol:;) rosa handduk,rosa gardiner,rosa bil,rosa solglasögon vad är detta? rastypisk?? :P

:P:lol:

Publicerat
:lol::lol: rosa handduk,rosa gardiner,rosa bil,rosa solglasögon vad är detta? rastypisk?? :P

Nekar till allt det anklagade. Men hoppas jag hade ett aluminium spett, fast då roosa ;) Ett lightkitt så att säga ;)

Publicerat

Ja nu spårade den här gryttråden ur då ;);):P

Publicerat
Nekar till allt det anklagade. Men hoppas jag hade ett aluminium spett, fast då roosa :lol: Ett lightkitt så att säga :lol:

light kitt ska du nog bara vara tyst om,då min farmor har en större spade då hon rensar rabatterna än din fältspade......

Publicerat
light kitt ska du nog bara vara tyst om,då min farmor har en större spade då hon rensar rabatterna än din fältspade......

Puss på dig med! :lol:;)

Vi har fixat en barnpulka åt dig tills du kommer hit nästa gång, så du kan spara på dina gamla ben... Vi kan turvisas å dra dig till grytena :lol:

Publicerat

Vi har fixat en barnpulka åt dig tills du kommer hit nästa gång, så du kan spara på dina gamla ben... Vi kan turvisas å dra dig till grytena ;)

1 och 2 och 3 :lol: hoppsan

Publicerat

Vi har fixat en barnpulka åt dig tills du kommer hit nästa gång, så du kan spara på dina gamla ben... Vi kan turvisas å dra dig till grytena :lol:

hehe använd din barnpulka å dra dina longdrink och cider i du, så tar vi män våra olut invärtes med oss ;)

Publicerat

;)

hehe använd din barnpulka å dra dina longdrink och cider i du, så tar vi män våra olut invärtes med oss :lol:

;):P:P:lol:

Publicerat

Jajaa, pöjkar e' alltid pöjkar :lol:

Jag har ett aluminiumspett, som e'värdelöst mot tjäle, men den e' bra om man skall bära längre vägar och används till att bryta/baxa stenar.