Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Urspårade gryttrådar - grytjägare se hit

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Spårade ur gjorde det ju!

KK och FH...

Antingen är jag förbannat otydlig eller så är det nåt annat. Syftet i korthet:

1) hur många grytprov genomförs av varje ras (karaktär, apport, anlagsprov sprängare och förliggare samt jaktprov, godkända samt icke godkända)

2) vilka hundar används i praktisk jakt? Hur många dagar du har jagat KK är ointressant för jag vet att din fox används ordentligt. Varför vill jag veta hur mycket de är använda, jo för att sålla bort lite som använts ett fåtal ggr.

Nu kommer detta knappast att ge något ändå eftersom de annars så talföra grytjägarna inte verkar anamma frågeställningen. Men what the heck. De signaler jag fått från föreningshåll är i vart fall väldigt positiva då någon dylik sammanställning aldrig är gjord.

/Micke

Publicerat

KK och FH...

1) hur många grytprov genomförs av varje ras (karaktär, apport, anlagsprov sprängare och förliggare samt jaktprov, godkända samt icke godkända)

2) vilka hundar används i praktisk jakt? Hur många dagar du har jagat KK är ointressant för jag vet att din fox används ordentligt. Varför vill jag veta hur mycket de är använda, jo för att sålla bort lite som använts ett fåtal ggr.

Nu kommer detta knappast att ge något ändå eftersom de annars så talföra grytjägarna inte verkar anamma frågeställningen. Men what the heck. De signaler jag fått från föreningshåll är i vart fall väldigt positiva då någon dylik sammanställning aldrig är gjord.

/Micke

bästa sammanställningen är nog grytjägaren är klen och till åren,finhunter är som en tjej som dricker cider och har rosa kläder bilar och övrigt :lol:

:lol:

Publicerat
  • Författare

Och så en fråga till dej KettuK...

Anser du att det finns ett mörkertal i antalet inte registrerade ej godkända grytjaktprov?

Om jag utvecklar. Ett icke godkänt prov i låda blir alltid registrerat eftersom det finns provkataloger etc. Men hur många av de jaktprov som skiter sig blir rapporterade :lol:

/Micke

Publicerat
Och så en fråga till dej KettuK...

Anser du att det finns ett mörkertal i antalet inte registrerade ej godkända grytjaktprov?

Om jag utvecklar. Ett icke godkänt prov i låda blir alltid registrerat eftersom det finns provkataloger etc. Men hur många av de jaktprov som skiter sig blir rapporterade ;)

/Micke

På denna fråga så måste jag nog tyvärr säga att det troligen är ganska många prov som inte rapporterade när det gäller icke godkända hundar. Detta anser jag vara fel. Alla prov, godkända som icke godkända ska rapporteras enligt mig.Vet dock att så inte är fallet.

Åter till syftet. Är det verkligen så att det inte finns en sammanställning om hur många prov som gås varje år?

Tror ändå en sån här sammanställning blir lite fattig då det i sammanhanget är ett fåtal grytjägare som håller till på Jaktsnack och Robsoft men det är väl inte fel att försöka.

Publicerat
På denna fråga så måste jag nog tyvärr säga att det troligen är ganska många prov som inte rapporterade när det gäller icke godkända hundar. Detta anser jag vara fel. Alla prov, godkända som icke godkända ska rapporteras enligt mig.Vet dock att så inte är fallet.

Åter till syftet. Är det verkligen så att det inte finns en sammanställning om hur många prov som gås varje år?

Tror ändå en sån här sammanställning blir lite fattig då det i sammanhanget är ett fåtal grytjägare som håller till på Jaktsnack och Robsoft men det är väl inte fel att försöka.

få tror jag inte men inte alla..säkert 50 talet minst

Publicerat
få tror jag inte men inte alla..säkert 50 talet minst

Av landets grytjägare är 50 st ett fåtal enligt mig iaf.

Publicerat
  • Författare

Orapporterade grytjaktprov

Exakt! Jag tror också att det är så och det är tråkigt. Detta kanske är något som SGK bör ta upp på domarkonferenserna. Vem vet om nåt år kanske jag själv sitter där så kan jag ta upp frågan : )

syftet

Jag har ju själv suttit i huvudstyrelsen. Jag har pratat både med ordförande och provsekreterare i SGK, provansvarig i tjtk, ordförande i oreggade JRT-föreningen... Ingen har i vart fall sagt något utan snarare sagt att det är bra att någon tar tag i detta.

fattig sammanställning

Visst den kan ju aldrig bli komplett. Själv har jag bara hållit på i lite väl två år och har knutit de flesta kontakterna över nätet. Tro mej, det är inte heelt enkelt att komma in i grytsvängen om man inte känner någon som håller på.

Men om man tar en grupp människor (internetmänniskorna) och ser vilka hundar de jagar med så ger det ju ändå en statistisk bild på vilka hundar de använder. Förhoppningsvis så är det inte så att alla foxjägare är ickeinternetmänniskor och alla tyskterrierjägare är internetmänniskor : )

Sedan är jag en jävel att snappa upp saker men hjälp behövs naturligtvis : )

/Micke

Publicerat
Av landets grytjägare är 50 st ett fåtal enligt mig iaf.

jo men tippar vi 200 aktiva i landet? sen kanske 500till som har terrier och du vet vad man säger om terrierägare och grytjägare ;) skämtåsido så är 50st ganska många till att börja med som kan sprida det i sin tur..

Publicerat

KK och FH...

/Micke

Har en känsla att du tar illa upp över att jag är lite skeptisk till detta.Okej med syftet, men vad ska informationen användas till i praktiken?Eller är det bara rent för skojs skull? Det här med antal grytprov inom resp. ras förstår jag men det här med jaktdagar å liknande har jag svårt förstå då det blir en väldigt dåligt grundlagd undersökning.Jag-till skillnad från många här tror att det finns massor med grytjägare som aldrig befinner sig på dessa forum, tror inte ens att det handlar om 50 av 200( 1/4) som FC talar om.Men men låt inte mig hindra dig..kör på så vår vi se vad det visar.

När det gäller det här med jaktproven å icke redovisade prov så tror jag det kommer att diskuteras, har också en känsla av att det kommer bli lite mer utförliga instruktioner om vad provberättelsen ska innehålla.Jag hoppas det iaf.

Publicerat
  • Författare
Har en känsla att du tar illa upp över att jag är lite skeptisk till detta.Okej med syftet, men vad ska informationen användas till i praktiken?Eller är det bara rent för skojs skull? Det här med antal grytprov inom resp. ras förstår jag men det här med jaktdagar å liknande har jag svårt förstå då det blir en väldigt dåligt grundlagd undersökning.Jag-till skillnad från många här tror att det finns massor med grytjägare som aldrig befinner sig på dessa forum, tror inte ens att det handlar om 50 av 200( 1/4) som FC talar om.Men men låt inte mig hindra dig..kör på så vår vi se vad det visar.

När det gäller det här med jaktproven å icke redovisade prov så tror jag det kommer att diskuteras, har också en känsla av att det kommer bli lite mer utförliga instruktioner om vad provberättelsen ska innehålla.Jag hoppas det iaf.

Nej illa upp tar jag inte. Alla får ha sina egna åsikter. Jag gillar statistik och tycker det är en kul grej att undersöka.

I praktiken, ja det är väl svårt att använda statistik i praktiken men jag vill helt enkelt se hur det ser ut provmässigt. Vilka raser går prov. Och hur många prov. Finns det någon ras som är överrepresenterad etc?

Och sedan. Vilka hundar används 'på riktigt' i jakt. Som jag sade så är jag inte primärt ute efter hur många jaktdagar en hund är i skogen utan vilka raser använder vi jägare för grytjakt. Att jag vill att det skall vara ett antal dagar är för att plocka bort dem som går grytjaktprov och kanske nån enstaka jakt till. Ska hunden vara med i statistiken så ska den användas i jakt fortlöpande.

Hur mycke en hund används är ju också subjektivt. Jag antar t.ex. att du har mycke fler jakttillfällen än vad jag har. Det är en jäkla skillnad att ha åteln på gården jämfört med mej som jobbar 8-5 och har 8 mil enkel till jaktmarkerna. Så man måste ju ha lite fingertoppskänsla också. Och alla kan inte fara norden runt o jaga som FC ; )

/Micke

Publicerat
Nej illa upp tar jag inte. Alla får ha sina egna åsikter. Jag gillar statistik och tycker det är en kul grej att undersöka.

I praktiken, ja det är väl svårt att använda statistik i praktiken men jag vill helt enkelt se hur det ser ut provmässigt. Vilka raser går prov. Och hur många prov. Finns det någon ras som är överrepresenterad etc?

Och sedan. Vilka hundar används 'på riktigt' i jakt. Som jag sade så är jag inte primärt ute efter hur många jaktdagar en hund är i skogen utan vilka raser använder vi jägare för grytjakt. Att jag vill att det skall vara ett antal dagar är för att plocka bort dem som går grytjaktprov och kanske nån enstaka jakt till. Ska hunden vara med i statistiken så ska den användas i jakt fortlöpande.

Hur mycke en hund används är ju också subjektivt. Jag antar t.ex. att du har mycke fler jakttillfällen än vad jag har. Det är en jäkla skillnad att ha åteln på gården jämfört med mej som jobbar 8-5 och har 8 mil enkel till jaktmarkerna. Så man måste ju ha lite fingertoppskänsla också. Och alla kan inte fara norden runt o jaga som FC ; )

/Micke

Lite tankar...

Du skrev även att statistik ljuger aldrig. Detta beror ju förstås på med vems ögon man betraktar saken. Förr hade man bibeln att skrämma folk med, idag sker detta via statistiken man lägger upp om allt å alla... :blush:

Jag tycker inte man kommer nån vart med att stirra blint på siffror. Utan ut med dig i skogarna, jaga på av attan, träffa folk och bredda vyerna. Typ som FC. Få se hur olika hundar beteer sig och funkar i olika platser&gryt. Lufta tankegångar med folk, för olika grytjägare kan ha väldigt olika tankar om hundar fast de äger samma ras.Naturen, djuren och själva jakten kommer du aldrig fånga i ett nötskal eller kunna bevisa dittan dattan med statistik.

Vilka hundar används?

Som sagt ut å jaga med folk. Du vet vilka raser som finns. Alla raser har toppexemplar som fungerar klanderfritt att jaga med. Vilken som är bäst, med en medelmåtta till hund (som de flesta är = (läs) normala) är nog en svår fråga. Kan ha å göra med hur stjärnorna e upplinjerade i universum just då, vem vet från dag till dag. Åsså ede fast i hur grytena ser ut, å vilka val viltet gör, e hunden på sitt bästa eller sämsta. Försök reda ut denna ekvation å berätta åt mig resultatet. ;)

Publicerat
Orapporterade grytjaktprov

Exakt! Jag tror också att det är så och det är tråkigt. Detta kanske är något som SGK bör ta upp på domarkonferenserna. Vem vet om nåt år kanske jag själv sitter där så kan jag ta upp frågan : )

syftet

Jag har ju själv suttit i huvudstyrelsen. Jag har pratat både med ordförande och provsekreterare i SGK, provansvarig i tjtk, ordförande i oreggade JRT-föreningen... Ingen har i vart fall sagt något utan snarare sagt att det är bra att någon tar tag i detta.

fattig sammanställning

Visst den kan ju aldrig bli komplett. Själv har jag bara hållit på i lite väl två år och har knutit de flesta kontakterna över nätet. Tro mej, det är inte heelt enkelt att komma in i grytsvängen om man inte känner någon som håller på.

Men om man tar en grupp människor (internetmänniskorna) och ser vilka hundar de jagar med så ger det ju ändå en statistisk bild på vilka hundar de använder. Förhoppningsvis så är det inte så att alla foxjägare är ickeinternetmänniskor och alla tyskterrierjägare är internetmänniskor : )

Sedan är jag en jävel att snappa upp saker men hjälp behövs naturligtvis : )

/Micke

Tycker detta verkar intressant och hoppas du får gensvar från aktiva grytjägare oberoenda av hundras.. som du sa i sammanfattningen är det inte enkelt alls att komma in i gryt svängen, har planer på att komma med i den Svängen själv så fort som möjligt.. men det e tunt med grytjägare i bekantskapen som bor innom behagligt avstånd..hoppas på att få lite intressant läsning i denna tråd..

/Andre

Publicerat
  • Författare

Har statistiken nästan klar för grytprov som är inrapporterade via SGK 2002-2009. Det som fattas är valpstatisitken för den ena av JRT-klubbarna.

en känsla jag fick då jag satt med statistiken var att det var många prov med parson och det stämde också. Nu har jag ju bara tagit antal prov, inte separerat individer. Tittar man i stamböckerna så är det överlag många prov på enskilda parsonhundar. Några kennlar är verkligt aktiva i provgryten.

Tyskarna hade inte oväntat många prov. Överlägset flest sprängarprov i låda!

Kommer hela bilden bara jag hinner publicera siffrorna.

/Micke